Τεχνικές και κόλπα για περισσότερο χρόνο και καλύτερες αποφάσεις
Σε αυτό το άρθρο σκοπεύω να σας μάθω πώς να έχετε
περισσότερο χρόνο. Πριν μπω σε λεπτομέρειες, επιτρέψτε μου να παραθέσω
δύο case studies στα πεταχτά.
- Σε μία συνέντευξη στo Vanity Fair το 2012 ο Barack Obama είπε: “Θα δείτε ότι φορώ μόνο γκρι ή μπλε κοστούμια. Προσπαθώ να φτιάχνω ζευγάρια επιλογών. Δε θέλω να παίρνω αποφάσεις για το τι θα φάω ή τι θα φορέσω, διότι έχω πολλές άλλες αποφάσεις που πρέπει να πάρω.“
- Ο Mark Zuckerberg, ιδρυτής και ιδιοκτήτης του Facebook ο οποίος είπε σε μια συνέντευξη στο Today: “Έχω περίπου 20 ολόιδια γκρι tshirts. Εννοώ ότι φορώ κάθε μέρα τα ίδια ρούχα.”
Αν θέλετε να ταλαιπωρηθείτε πραγματικά αλλά να
διδαχτείτε κάτι εξαιρετικά χρήσιμο, διαλέξτε μία μέρα κατά την οποία θα
σημειώσετε κάθε απόφαση που θα πάρετε και κάθε δίλλημα που θα
αντιμετωπίσετε στις ώρες που θα είστε ξύπνιοι. Αν το κάνετε, θα
συνειδητοποιήσετε πως μέσα στη μέρα δεν κάνουμε τίποτα άλλο από το να
παίρνουμε εκατοντάδες αποφάσεις (πολλές εντελώς άχρηστες), πράγμα που
σημαίνει εξάντληση και σπατάλη χρόνου. Γιατί το κάνουμε αυτό; Γιατί δεν
ξέρουμε κάτι καλύτερο. Μέχρι σήμερα δηλαδή, γιατί άπαξ και διαβάσετε
παρακάτω αυτές οι δικαιολογίες ακυρώνονται μια για πάντα. Ας πάμε
λοιπόν να δούμε πως μπορούμε να κερδίσουμε χρόνο.
Στρατηγική #1
Βρες τρόπο και μείωσε τις επιλογές σου όσο περισσότερο γίνεται. Λιγότερες επιλογές σημαίνει λιγότερες αποφάσεις, λιγότερο decision fatigue, μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα και περισσότερος διαθέσιμος χρόνος. Επιπλέον σημαίνει – η έρευνα είναι ξεκάθαρη σε αυτό – μεγαλύτερη χαρά και ικανοποίηση σε σχέση με τις επιλογές που έχεις κάνει. Άρα η πρώτη και καλύτερη τεχνική time management είναι η μείωση των διαθέσιμων επιλογών.
Στρατηγική #2
Αυτή είναι η στρατηγική που διάβασα στο βιβλίο του Neil Pasricha με τον τίτλο “The Happiness Equation”. Δες τις αποφάσεις που παίρνεις κάθε μέρα και αποφάσισε ποιες να αυτοματοποιήσεις, ποιες να συζητήσεις, ποιες να ρυθμίσεις και ποιες απλά να κάνεις. Ο Neil Pasricha είχε την ιδέα να φτιάξει ένα διάγραμμα όπου οι δύο παράμετροι κατηγοριοποίησης των αποφάσεων είναι η σημαντικότητα και ο χρόνος. Έχουμε λοιπόν τις εξής τέσσερις περιπτώσεις για τις οποίες συνίσταται και μία συγκεκριμένη στρατηγική.
β. “Ό,τι νομίζεις” από έξω μου.
Στρατηγική #3
Το Νοέμβριο του 1955 σε ένα άρθρο στο The Economist, ο C. Northcote Parkinson ξεκινούσε λέγοντας: “Είναι κοινή παρατήρηση πως κάθε εργασία διαστέλλεται τόσο, όσο να καλύψει το διαθέσιμο χρόνο για την ολοκλήρωσή της.” Κάθε φορά που το διαβάζω αυτό, πονάω. Κάθε εργασία διαστέλλεται τόσο, όσο για να καλύψει το διαθέσιμο χρόνο για την ολοκλήρωσή της… Για να μην το κουράζουμε, αυτή η τελευταία στρατηγική time management είναι η εξής: Αν θες να έχεις περισσότερο χρόνο διαθέσιμο, μείωσε το διαθέσιμο χρόνο για όσες δουλειές έχεις να κάνεις. Δοκίμασέ το και πες μου.
Εις το επανιδείν.
Στρατηγική #1
Βρες τρόπο και μείωσε τις επιλογές σου όσο περισσότερο γίνεται. Λιγότερες επιλογές σημαίνει λιγότερες αποφάσεις, λιγότερο decision fatigue, μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα και περισσότερος διαθέσιμος χρόνος. Επιπλέον σημαίνει – η έρευνα είναι ξεκάθαρη σε αυτό – μεγαλύτερη χαρά και ικανοποίηση σε σχέση με τις επιλογές που έχεις κάνει. Άρα η πρώτη και καλύτερη τεχνική time management είναι η μείωση των διαθέσιμων επιλογών.
Στρατηγική #2
Αυτή είναι η στρατηγική που διάβασα στο βιβλίο του Neil Pasricha με τον τίτλο “The Happiness Equation”. Δες τις αποφάσεις που παίρνεις κάθε μέρα και αποφάσισε ποιες να αυτοματοποιήσεις, ποιες να συζητήσεις, ποιες να ρυθμίσεις και ποιες απλά να κάνεις. Ο Neil Pasricha είχε την ιδέα να φτιάξει ένα διάγραμμα όπου οι δύο παράμετροι κατηγοριοποίησης των αποφάσεων είναι η σημαντικότητα και ο χρόνος. Έχουμε λοιπόν τις εξής τέσσερις περιπτώσεις για τις οποίες συνίσταται και μία συγκεκριμένη στρατηγική.
- Αν θέλει λίγο χρόνο και έχει μικρή σημασία τότε κάνε αυτοματοποίηση. Δεν έχει νόημα να αποφασίζεις για το πώς ή πότε θα πληρωθεί ο λογαριασμός τηλεφώνου σου, το νερό, η πιστωτική κάρτα. Δεν έχει νόημα να σκέφτεσαι κάθε φορά τι είδους προπόνηση θα κάνεις στο γυμναστήριο, από ποιο δρόμο θα πας στη δουλειά. Ελευθέρωσε το μυαλό σου από αυτές τις αποφάσεις και σώσε δυνάμεις για άλλες πιο σημαντικές. Κάνε αυτοματοποίηση.
- Αν θέλει πολύ χρόνο και έχει μεγάλη σημασία τότε κάνε συζήτηση. Αποφάσεις για το πιο σπίτι θα αγοράσεις, ποιον ή ποια θα παντρευτείς, είναι αποφάσεις που τους αξίζει να σκεφτείς και να καταναλώσεις χρόνο. Μην τις βιαστείς. Συζήτησέ το.
- Αν θέλει πολύ χρόνο και έχει μικρή σημασία τότε κάνε ρύθμιση. Κάνε ρύθμιση σημαίνει σκέψου, βάλε έναν κανόνα και μετά ακολούθησέ τον χωρίς να σκεφτείς. Πάρε ένα ημερολόγιο και γράψε εκεί μέσα τις μικροδουλειές που πρέπει να γίνουν και πότε να γίνουν. Κατόπιν ακολούθησε όσα έχεις γράψει. Φτιάξε μια, δύο ή έξι(!) στιγμές μέσα στη μέρα που θα κοιτάς email και απλά ακολούθα τον κανόνα. Τώρα βέβαια, θα σκεφτείς ότι δε γίνεται αυτό, ότι είναι πολύ σημαντικό να κοιτάς συνέχεια τα emails γιατί σπουδαία πράγματα γίνονται εκεί μέσα κ.τ.λ. – κ.τ.λ. Η απάντηση σε αυτή τη σκέψη είναι:
β. “Ό,τι νομίζεις” από έξω μου.
- Αν θέλει λίγο χρόνο και έχει μεγάλη σημασία τότε κάνε απλά κάν’ το. Το να πάρεις τα παιδιά από το σχολείο δε θέλει και πολλή συζήτηση. Το να τρως με την οικογένεια κάθε βράδυ, να λες καλημέρα σε όλους στο γραφείο επίσης δε θέλει πολλή συζήτηση. Αν κάτι απαιτεί λίγο χρόνο και έχει μεγάλη σημασία μην πάρεις απόφαση για αυτό. Κάνε το και ξεμπέρδευε με αυτό
Στρατηγική #3
Το Νοέμβριο του 1955 σε ένα άρθρο στο The Economist, ο C. Northcote Parkinson ξεκινούσε λέγοντας: “Είναι κοινή παρατήρηση πως κάθε εργασία διαστέλλεται τόσο, όσο να καλύψει το διαθέσιμο χρόνο για την ολοκλήρωσή της.” Κάθε φορά που το διαβάζω αυτό, πονάω. Κάθε εργασία διαστέλλεται τόσο, όσο για να καλύψει το διαθέσιμο χρόνο για την ολοκλήρωσή της… Για να μην το κουράζουμε, αυτή η τελευταία στρατηγική time management είναι η εξής: Αν θες να έχεις περισσότερο χρόνο διαθέσιμο, μείωσε το διαθέσιμο χρόνο για όσες δουλειές έχεις να κάνεις. Δοκίμασέ το και πες μου.
Εις το επανιδείν.
Του Κωνσταντίνου Καρυπίδη
epixeiro.gr