Η εμπειρία των ΜΥΦ και το μέλλον του λογιστικού επαγγέλματος

του Δημήτρη Πέππα* |

Από επαγγελματική διαστροφή προσπάθησα να κάνω μια αποτίμηση - αξιολόγηση της μέχρι τώρα διαδικασίας και αποτελεσμάτων των υποβολών των ΜΥΦ.

Η θεσμοθέτηση του μέτρου φιλοδοξούσε στον περιορισμό των πλαστών τιμολογίων και τον άμεσο εντοπισμό των επιχειρήσεων που δεν αποδίδουν τον ΦΠΑ. Τέσσερα χρόνια μετά την θεσμοθέτηση του και τρία μετά την πρώτη  εφαρμογή του το Υπ. Οικ. και η ΓΓΔΕ δεν έχουν κατορθώσει να στήσουν μια εύχρηστη, αξιόπιστη, και προ παντός άμεσα  αξιοποιήσιμη εφαρμογή.  Ελπίζω να μην εφαρμόσουν την προστιμολαγνεία   τους σε περίπτωση διαφορών, και να μην απαιτήσουν την υποβολή τροποποιητικών δηλώσεων για τις διαφορές των δηλωθέντων αγορών!!! ας το αφήσουν προαιρετικό, εξ άλλου προς όφελος του Δημοσίου θα είναι.

Γενικά το μέτρο εκλήφθηκε από τον κλάδο αρνητικά, ως ένα πρόσθετο βάρος. Η εξέλιξη των λογιστικών προγραμμάτων βοήθησε να μηδενιστεί σχεδόν ο απαιτούμενος χρόνος υποβολής, με μόνη απαίτηση όσο και η υποβολή μιας δήλωσης ΦΠΑ, πλην λίγων περιπτώσεων με λάθος στοιχεία.

Περιπτώσεις με προβλήματα υποβολής από λάθος στοιχεία,  παρουσιάστηκαν όταν: 

•    Υπήρξε  έκδοση τιμολογίου σε ΑΦΜ ιδιώτη, που έδωσε στοιχεία και ζήτησε τιμολόγιο, χωρίς να αναφέρει ότι είναι ιδιώτης.
•    Εκδόθηκαν τιμολόγια για προσωπική χρήση πχ. επισκευή οικίας, σε ατομική επιχείρηση.
•    Εκδόθηκαν τιμολόγια σε ατομική επιχείρηση σε χρόνο προγενέστερο  της δήλωσης έναρξης της  στο Μητρώο. 

Για την επεξεργασία των στοιχείων  έλαβα από την σελίδα των αποκλίσεων της ΓΓΠΣ τις εμφανιζόμενες αποκλίσεις πωλήσεων 4  αντιπροσωπευτικών επιχειρήσεων του γραφείο μου, που παρουσιάζουν τα  παρακάτω δεδομένα. 



αα
Στοιχεία πωλήσεων από  4 επιχειρήσεις
Λήπτες
Τιμολόγια
Αξία
ΦΠΑ
1
Δηλώσεις πωλήσεων
4.098
81.969
7.828.670
1.419.769
2
Δηλωθήκαν από πελάτες
3.673
74.299
6.958.024
1.235.466
3
Αποκλίσεις Δηλωθέντων

7.670
870.646
184.303
4
Πελάτες που δεν υπέβαλλαν ΜΥΦ
425
4.503
631.544
137.524
5
Συμφωνία με μικρή απόκλιση   +-20€
2.787
41.494
3.473.182
604.278
6
Αποκλίσεις εντός των ορίων  +-5€
2.592
34.784
2.895.316
529.866
7
Αποκλίσεις εκτός  των ορίων 100€
703
6.780
849.695
179.673
8
Δηλωθήκαν επι πλέον τιμολόγια από πελάτες
206
387
41.968
8.858
9
% ορθών υποβολών  με απόκλιση +-5 €
63,25%
42,44%
36,98%
37,32%
10
% μη υποβολής
10,37%
5,49%
8,07%
9,69%
11
% αποκλίσεων εκτός ορίων  +-100€
17,15%
8,27%
10,85%
12,66%






    Σημ. Τα στοιχεία πωλήσεων προέρχονται από πωλήσεις που τα στοιχεία έχουν εκδοθεί και υποβληθεί μηχανογραφικά, που σημαίνει ότι δεν υπάρχει      περίπτωση λάθους υποβολής.

Δεν χρειάζεται να αναλύσω τον πίνακα, μερικά συμπεράσματα όμως:

-    Οι αποκλίσεις κυρίως προέρχονται  από μικρομεσαίες επιχειρήσεις, χωρίς οργανωμένο λογιστήριο και συμφωνίες λογ/σμου με προμηθευτές στη διάρκεια της χρήσης. 
-    Ποσοστό  63% των ληπτών υπέβαλλαν ορθά τα στοιχεία με απόκλιση +-5€ ενώ το ποσοστό των αποκλίσεων εντός του ορίου των  +-100€ είναι πολύ μεγαλύτερο.
-    Μεγάλο το ποσοστό  των υπόχρεων που δεν υπέβαλλαν ΜΥΦ,  10,5%.
-    Το ποσοστό των  αποκλίσεων  η μη,  επί των αγορών καταδεικνύει το μέγεθος της οργάνωσης και σοβαρότητας του λογιστηρίου των ληπτών.

Είναι γεγονός ότι η υπάρχουσα εφαρμογή δεν μπορεί να εξυπηρετήσει τις ανάγκες. Χρειάζεται άλλος σχεδιασμός, που θα λαμβάνει υπ όψη του τις δυνατότητες των λογιστικών προγραμμάτων, δεδομένου ότι πλέον οι υπολογιστικές δυνατότητες είναι τεράστιες, αρκεί το Υπ. Οικ. να αναβαθμίσει την υλικοτεχνική του υποδομή, για να υποδέχεται και να επεξεργάζεται έγκαιρα και έγκυρα τα δεδομένα.

Έχουν προταθεί αρκετές εναλλακτικές ιδέες, θα επαναφέρω μια  επικαιροποιημένη:

•    Οι υπόχρεοι  υποβάλλουν μόνο τις πωλήσεις τους, αναλυτικά ανά τιμολόγιο με τις αξίες και ΦΠΑ κατά συντελεστή. Έτσι η ενημέρωση της ΜΥΦ γίνεται από πρωτογενείς εγγραφές.

•    Κάθε υποβληθέν τιμολόγιο λαμβάνει ένα και μοναδικό κωδικό από την ΓΓΠΣ και ενημερώνει την μερίδα του λήπτη.

•    Το λογιστήριο του λήπτη "κατεβαζει"  το αρχείο της μερίδας του από την ΓΓΠΣ ανά τακτά χρονικά διαστήματα, με τα τιμολόγια που έχουν δηλωθεί, είτε στο πρόγραμμα της εμπορικής διαχείρισης είτε κατ ευθείαν στο πρόγραμμα της λογιστικής παρακολούθησης, είτε σε μορφή excel για τους τηρούντες χειρόγραφα. Τα στοιχεία ενημερώνουν προσωρινές λογιστικές εγγραφές, οι οποίες λογιστικοποιούνται   ανάλογα με το είδος.  Δηλ.  ο λογιστής θα βρίσκει έτοιμες – καταχωρημένες τις εισροές του με μόνη υποχρέωση την κωδικοποίηση τους . 

Τα λογιστικά προγράμματα έχουν τεράστιες δυνατότητες. Με αυτό τον τρόπο ο λογιστής γλιτώνει τεράστιο χρόνο και λάθη  από την πληκτρολόγηση των τιμολογίων. Σε περίπτωση  λήψης στοιχείου που  δεν έχει υποβληθεί από τον εκδότη, καταχωρείται και υποβάλλεται  χωρίς μοναδικό κωδικό στο ΜΥΦ  για ενημέρωση της μερίδας του εκδότη. 

Πλεονεκτήματα της πρότασης  :  
-   Οικονομία χρόνου με την αποφυγή της πληκτρολόγησης των ληφθέντων τιμολογίων, με αποτέλεσμα το περιθώριο   χρόνου για την ενασχόληση μας με ουσιαστικότερες εργασίες.
-    Προστασία των επιχειρήσεων αλλά κύρια των  λογιστών από τυχόν  λάθη. Πόσες φορές έχουμε υποβληθεί σε ταλαιπωρία και κόστος προστίμων.
-    Άμεση ενημέρωση της ΓΓΔΕ, με περιορισμό της κατ’ επάγγελμα   φοροκλοπής,  και των συνεπειών του φορολογικού ανταγωνισμού που υφίστανται οι συνεπείς επιχειρήσεις από αυτούς. 

Μειονεκτήματα :
-    Σύντμηση του χρόνου υποβολής του αρχείου πωλήσεων. 
-    Συνέπεια των  επιχειρήσεων.

Οι παραπάνω προτάσεις, από πολλούς συναδέλφους πιθανόν να χαρακτηριστούν αιρετικές,  είναι ενδεικτικές και επιδέχονται παρατηρήσεων και βελτιώσεων.

Σε μια περίοδο που η κρίση μαστίζει την αγορά και την οικονομία γενικά, οι εκάστοτε κυβερνώντες  αντί να έχουν στρατηγικό φορολογικό σχεδιασμό, πειραματίζονται με  τις συνεχή αλλαγή της φορολογικής & ασφαλιστικής νομοθεσίας μετατρέποντας την κοινωνία σε πειραματόζωο, και κύρια τον κλάδο μας που βρίσκεται σε παράκρουση με την συνεχή και αλλοπρόσαλλη σχεδόν καθημερινή αλλαγή  του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου.

Πρέπει να δούμε και να επιβάλλουμε το λογιστικό επάγγελμα να εξελιχθεί σε “ανθρώπινο” επάγγελμα, και να απαιτήσουμε  επιτέλους ανθρώπινες συνθήκες εργασίας. Ο κλάδος δεν έχει ανάγκη από συνεχείς παρατάσεις στις εκάστοτε υποχρεώσεις. Θέλει σταθερό φορολογικό πλαίσιο – αξιόπιστο  και εύχρηστο πληροφοριακό σύστημα και υποδομή της ΓΓΠΣ.

Παράλληλα θα πρέπει, σε μια περίοδο που οι ελεγκτικές εταιρείες εισέρχονται επιθετικά  στο χώρο μας,  να αναθεωρήσουμε την μέχρι τώρα οργάνωση της δουλειάς μας. 



Λογιστικά γραφεία χωρίς οργάνωση δεν έχουν μέλλον.



Είναι ευκαιρία  ο κλάδος να αφυπνιστεί, και να απαιτήσει τα αυτονόητα. 
Μέσω των συνδικαλιστικών φορέων μας, και ιδιαίτερα να παρέμβει  δυναμικά στις επικείμενες εκλογές του Ο.Ε.Ε..

____________________________________________________________________
*Μέλος  Διοίκησης  της ΕΕΛ ΖΑΚΥΝΘΟΥ
Αντιπρόεδρος του π.τ  Ιονίων Νήσων του  Ο.Ε.Ε.


taxheaven.gr