Τρένα ιδιωτών στο δίκτυο του ΟΣΕ

Στο νομοσχέδιο με τίτλο "Εναρμόνιση της νομοθεσίας με την Οδηγία 2012/34/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 21ης Νοεμβρίου 2012 για τη δημιουργία ενιαίου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού χώρου (ΕΕ L343/32 της 14.12.2012) και άλλες διατάξεις" θεσπίζεται διαχωρισµός µεταξύ παροχής υπηρεσιών µεταφοράς από σιδηροδροµικές επιχειρήσεις και διαχείρισης της σιδηροδροµικής υποδοµής (άρθρα 4, 6, 7), ρυθµίζονται δε, µεταξύ άλλων, η λειτουργία των εν λόγω σιδηροδροµικών επιχειρήσεων, ως εµπορικών εταιρειών (άρθρο 5), οι αρµοδιότητες του Οργανισµού Σιδηροδρόµων Ελλάδας Α.Ε. (ΟΣΕ) του ν. 3891/2010, ως διαχειριστή της εθνικής σιδηροδροµικής υποδοµής (άρθρο 7) και οι όροι πρόσβασης στην εν λόγω υποδοµή, ειδικότερα, στις εγκαταστάσεις για την παροχή υπηρεσιών µεταφοράς εµπορευµάτων και επιβατών, σιδηροδροµικών επιχειρήσεων που παρέχουν υπηρεσίες του είδους (άρθρα 10 έως 13). 

Στο Κεφάλαιο ΙΙΙ (άρθρα 16 έως 25) καθορίζονται οι τυπικές και ουσιαστικές προϋποθέσεις, καθώς και η διαδικασία αδειοδότησης σιδηροδροµικής επιχείρησης από τη Ρυθµιστική Αρχή Σιδηροδρόµων (ΡΑΣ) του ν. 3891/2010. Με τις διατάξεις του Κεφαλαίου ΙV (άρθρα 26 έως 57) ρυθµίζονται η χρέωση τελών χρήσης της υποδοµής και η κατανοµή της χωρητικότητάς της από τον διαχειριστή της στις σιδηροδροµικές επιχειρήσεις (άρθρα 26 έως 54), και ενισχύεται το νοµικό καθεστώς της Ρυθµιστικής Αρχής Σιδηροδρόµων (ΡΑΣ) ως ανεξάρτητου εθνικού ρυθµιστικού φορέα, κατά την έννοια της υπό ενσωµάτωση Οδηγίας (άρθρα 55 έως 57)

Στο νομοσχέδιο προβλέπεται η διαγραφή χρεών του ΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ύστερα από τη συμφωνία που έχει προηγηθεί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού για τη διευθέτηση του ζητήματος των παράτυπων κρατικών ενισχύσεων ύψους 750 εκατ. ευρώ. Συγκεκριµένα, στις διατάξεις του άρθρου 13 «Ρυθµίσεις Χρεών» του ν. 3891/10 (188 Α), οι οποίες προβλέπουν έκδοση Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων αφενός για τη διαγραφή χρέους του ΟΣΕ έναντι του Δηµοσίου και αφετέρου διαγραφή χρέους της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έναντι του ΟΣΕ (για τα έτη 2007-2011), κατόπιν της σχετικής έγκρισης των φακέλων µέτρων κρατικών ενισχύσεων από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισµού της Ε. Επιτροπής, στην οποία υποβλήθηκαν από το Υπουργείο Υποδοµών, Μεταφορών το Φεβρουάριο του 2011. Με τον τρόπο αυτό μπορεί να ολοκληρωθεί η πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ απαλλαγμένη από τα «βαρίδια» του παρελθόντος.

Στο σχέδιο νόμου προβλέπεται ότι µε απόφαση του Υπουργού Υποδοµών, Μεταφορών και Δικτύων, κατόπιν εισήγησης του διαχειριστή υποδοµής, µετά από διαβούλευση µε τη ΓΑΙΑΟΣΕ, καθορίζονται αφενός όλες οι εγκαταστάσεις για την παροχή υπηρεσιών και αφετέρου οι εγκαταστάσεις για την παροχή υπηρεσιών στις οποίες ο διαχειριστής υποδοµής ασκεί τα καθήκοντα του φορέα εκµετάλλευσης. Καθορίζεται με λεπτομέρεια η χωρίς διακρίσεις πρόσβαση στην υποδοµή, τις εγκαταστάσεις και την παροχή υπηρεσιών σε αυτές, που αποτελεί αναγκαία συνθήκη για την οργανωµένη λειτουργία της σιδηροδροµικής αγοράς και των παρεχόµενων υπηρεσιών, µε τρόπο που εξυπηρετεί ισότιµα τις σιδηροδροµικές επιχειρήσεις, ακολουθώντας πλήρως ανταγωνιστικά πρότυπα.

Τέλος διαµορφώνεται το περίγραµµα των γενικών αρχών για τις διασυνοριακές συµφωνίες, και διασφαλίζεται ότι οι εν λόγω συµφωνίες δεν εισάγουν διακρίσεις µεταξύ σιδηροδροµικών επιχειρήσεων ούτε περιορίζουν την ελευθερία των σιδηροδροµικών επιχειρήσεων να εκµεταλλεύονται διασυνοριακές µεταφορές. 
Το Υπουργείο Υποδοµών, Μεταφορών και Δικτύων κοινοποιεί στην Ε. Επιτροπή αφενός κάθε διασυνοριακή συµφωνία πριν από τη σύναψή της όσον αφορά νέες ή ανανεωµένες συµφωνίες µε κράτη-µέλη και αφετέρου την πρόθεσή του να αρχίσει διαπραγµατεύσεις και να συνάψει νέες ή ανανεωµένες διασυνοριακές συµφωνίες µε κράτη-µέλη και τρίτες χώρες.

Οι δυο ανταγωνιστές της ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Το εμπορευματικό έργο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ διεκδικούν ήδη δύο ιδιωτικές εταιρείες που έχουν λάβει άδεια σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών. Η μία εταιρεία είναι η Piraeus Europe Asia Rail Logistics Ανώνυμη Εταιρία Διαχείρισης Εφοδιαστικής Αλυσίδας» (PEARL S.A.), στην οποία σύμφωνα με πληροφορίες συμμετέχει η Coscο και η Rail Cargo Logistics του ομίλου Goldair η οποία αδειοδοτήθηκε πέρυσι, από τη ΡΑΣ.

http://ergon-consultants.gr/index.php/ypirisies/alles/taktopoiisiafthaireton.html
Το επίσημο blog της  ERGON Σύμβουλοι Μηχανικοί

ered.gr