Πυλώνας ανάπτυξης η κινητή τηλεφωνία

Πυλώνας ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας είναι ο κλάδος κινητών επικοινωνιών. Στο 7% του ΑΕΠ ή αλλιώς στα 12,5 δισ. ευρώ ανέρχεται το άμεσο και έμμεσο αποτύπωμα των κινητών επικοινωνιών στην οικονομία της χώρας, σύμφωνα με μελέτη του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών που εκπονήθηκε για λογαριασμό της Ενωσης Εταιρειών Κινητής Τηλεφωνίας (ΕΕΚΤ).

Συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται, η άμεση συνεισφορά στο ΑΕΠ από τους παρόχους, τους προμηθευτές και τους εμπόρους εκτιμάται σε 1,3% του ΑΕΠ, η συνεισφορά μέσω των πολλαπλασιαστικών αποτελεσμάτων σε 1,1% του ΑΕΠ, η επίδραση στην παραγωγικότητα από την κινητή τηλεφωνία σε 3,9% του ΑΕΠ και η επίδραση στην παραγωγικότητα από τα δίκτυα 3G σε 0,7%. 

Ο κλάδος, όπως σημειώνει η μελέτη, δημιουργεί πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα στην υπόλοιπη οικονομία και «κάθε ευρώ που δαπανάται στον τομέα της κινητής τηλεφωνίας δεν εξαφανίζεται από την οικονομία αλλά μετατρέπεται σε μισθούς εργαζομένων, αγορές από άλλους κλάδους, επενδύσεις και δημόσια έσοδα». Η μελέτη συμπεραίνει ότι κάθε ένα επιπλέον ευρώ στις τηλεπικοινωνίες προκαλεί αύξηση της ζήτησης σε όλη την οικονομία κατά 2,17 ευρώ.

Οπως αναφέρεται, ο κλάδος των κινητών επικοινωνιών συμβάλλει άμεσα και έμμεσα στη δημιουργία 41.600 θέσεων εργασίας σε όλη την οικονομία, εκ των οποίων 4.568 είναι στους τρεις παρόχους κινητής τηλεφωνίας, οι οποίοι το 2014 συνεισέφεραν με 701 εκατ. ευρώ σε φόρους και ασφαλιστικές εισφορές και περίπου 1,2 δισ. ευρώ έμμεσα.

Επενδύουν παρά την κρίση

Ωστόσο το αποτύπωμα της κρίσης ήταν βαρύ στον κλάδο τα έσοδα του οποίου έφτασαν το 2014 σε €2,2 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με τη μελέτη, ο κλάδος συνεχίζει να επενδύει υψηλό ποσοστό των εσόδων του και των κερδών του καθ' όλη τη διάρκεια της ύφεσης, ενώ το 2014 οι επενδύσεις ανήλθαν σε 309 εκατ. ευρώ, ποσό που ισοδυναμεί με το 16% των εσόδων τους και το 42% των EBITDA. Παράλληλα το 2014 οι εταιρείες κατέβαλαν 381 εκατ. ευρώ για απόκτηση αδειών χρήσης φάσματος.

Και αυτό συνέβη παρά τη συνολική μείωση των εσόδων του κλάδου κατά 54% και των προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων κερδών κατά 57% από το 2007. Σύμφωνα με τη μελέτη της ΕΕΚΤ, η πτώση των εσόδων είναι απόρροια της ραγδαίας μείωσης των τιμών καθώς η χώρα μας έχει τις χαμηλότερες τιμές στην Ευρώπη, με συνολική μείωση τιμών πάνω από 67% στη φωνή και πάνω από 90% στα δεδομένα από το 2008 ως σήμερα.

Οι δυνατότητες ανάπτυξης

Μάλιστα η αύξηση της «κατανάλωσης» δεδομένων και η σύγκλιση με την Ευρώπη μπορεί να οδηγήσουν σε αύξηση του ΑΕΠ κατά 1,9%, σύμφωνα με στοιχεία της Deloitte που επικαλείται η μελέτη. 

Οι δυνατότητες ανάπτυξης της οικονομίας μέσα από την κινητή υπολογίζεται ότι μπορούν να φτάσουν το 2,3% του ΑΕΠ αν υπάρξει αύξηση της διείσδυσης της κινητής τηλεφωνίας κατά 10% (0,6% αύξηση του ΑΕΠ), αύξηση της διείσδυσης των ευρυζωνικών δικτύων κατά 10% (1,2% στο ΑΕΠ) και διπλασιασμός της χρήσης δεδομένων (άνοδος του ΑΕΠ κατά 0,5%).

Ο κλάδος της κινητής οδηγεί την αγορά στη δημιουργία νέων υπηρεσιών, όπως η ανάπτυξη εφαρμογών (apps) για κινητά, που προσελκύουν σημαντικό εξειδικευμένο ανθρώπινο κεφάλαιο και ευνοούν την ανάπτυξη εξωστρεφούς επιχειρηματικότητας.

«Τα μελλοντικά οφέλη στην οικονομία από την περαιτέρω ανάπτυξη των υποδομών και υπηρεσιών του κλάδου εστιάζονται στη βελτίωση της παροχής επιχειρηματικών υπηρεσιών, στην υψηλότερη παραγωγικότητα εργασίας και στην προστιθέμενη αξία από την πρόσβαση στο Διαδίκτυο μέσω κινητού» επισημαίνει η έρευνα.

Η εξέλιξη της τεχνολογίας άλλωστε επιτρέπει την υιοθέτηση καινοτομικών λύσεων ανάλυσης δεδομένων και την ανάπτυξη λύσεων για επιχειρηματικά και καταναλωτικά clouds, σημειώνεται. Τέτοιες υπηρεσίες είναι η επιτήρηση μέσω βίντεο, οι έξυπνοι μετρητές, τα έξυπνα αυτοκίνητα και οι τηλεματικές υπηρεσίες, η ιχνηλάτηση δεμάτων και ζώων, οι υπηρεσίες ψηφιακής υγείας, οι υπηρεσίες ψηφιακού χρήματος, οι εφαρμογές περιφερειακής ανάπτυξης και άρσης κοινωνικών αποκλεισμών, οι υπηρεσίες στον αγροτικό τομέα, οι υπηρεσίες έξυπνης και ασφαλούς πόλης (smart city/safe city) κ.ά.

Προβλήματα λόγω γραφειοκρατίας

Οι άδειες 3G οι οποίες είχαν δοθεί στις εταιρείες το 2001 δεν έχουν αποδώσει ως σήμερα - με εξαίρεση τα τελευταία χρόνια - καθώς το δυσλειτουργικό ρυθμιστικό πλαίσιο καθυστερεί τις επενδύσεις για τους σταθμούς βάσης, η δημόσια διοίκηση αδυνατεί να διεκπεραιώσει τις διαδικασίες αδειοδότησης και οι καταναλωτές λόγω κρίσης και φορολογίας αργούν να υιοθετήσουν την κινητή ευρυζωνικότητα.

Μάλιστα τα προβλήματα και τα εμπόδια συνεχίζουν να υπάρχουν στις διαδικασίες αδειοδότησης κεραιών, καθώς ακόμη και για μικρές αλλαγές απαιτείται νέα άδεια από την ΕΕΤΤ και την ΕΕΑΕ, που καθυστερεί την αναβάθμιση των δικτύων.

Μάλιστα, παρ' όλο που ο νόμος προβλέπει ηλεκτρονικές διαδικασίες, «με εξαίρεση την ΕΕΤΤ, την ΕΕΑΕ, την ΥΠΑ και μία από τις 300 πολεοδομίες (της Αττικής), οι υπόλοιποι εμπλεκόμενοι φορείς (αρχαιολογίες, δασαρχεία, περιφέρειες και λοιπές πολεοδομίες) λειτουργούν ακόμα με χρήση εντύπων» σημειώνει η μελέτη.

Βάσει του νόμου η ΕΕΤΤ οφείλει να εγκρίνει ή να απορρίψει μια αίτηση, σύμφωνα όμως με τις εταιρείες κινητής, αυτό δεν τηρείται«καθώς υπάρχουν 4.500 εκκρεμείς αιτήσεις και αναμένονται άλλες 6.000-7.000 νέες αιτήσεις για τις αναβαθμίσεις σε LTE, ενώ ο ρυθμός με τον οποίο διεκπεραιώνονται οι αιτήσεις είναι περίπου 600-700 ετησίως».

Ο νόμος προβλέπει ότι η προθεσμία για την αδειοδότηση των παλαιότερων κεραιών είναι ο Οκτώβριος του 2015 και, σύμφωνα με την ΕΕΚΤ, το χρονοδιάγραμμα «δεν μπορεί να τηρηθεί με βάση τους χρόνους των διαδικασιών των εμπλεκόμενων δημόσιων υπηρεσιών».Μάλιστα η ΕΕΚΤ σημειώνει ότι οι καθυστερήσεις κοστίζουν εκατομμύρια ευρώ στον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα διότι «γεννούν» περίπου 3.000 δικαστήρια κάθε χρόνο.

Δεύτερη υψηλότερη θέση στη φορολόγηση

Το ειδικό τέλος συνδρομητών μειώνει τα δημόσια έσοδα

Η ΕΕΚΤ ζητεί την άρση υπέρμετρων φορολογικών βαρών στην κινητή, που φέρνουν τη χώρα μας στη δεύτερη υψηλότερη θέση στην ΕΕ στη φορολόγηση των υπηρεσιών κινητών επικοινωνιών, η οποία φτάνει το 38% για τους χρήστες.

Σύμφωνα με την ΕΕΚΤ, το ειδικό τέλος συνδρομητών κινητής τηλεφωνίας κυμαίνεται από 12% ως 20% του ύψους του λογαριασμού και τυχόν μείωσή του θα έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση των τιμών και την αύξηση της ζήτησης, η οποία θα συμπαρέσυρε προς τα πάνω τα έσοδα του κλάδου και, ως εκ τούτου, του Δημοσίου.

«Αυτή η εισπρακτικής φιλοσοφίας φορολογική πολιτική δεν έχει αποτέλεσμα, καθώς τα φορολογικά έσοδα του κράτους από το ειδικό τέλος μειώνονται συνεχώς (221 εκατομμύρια ευρώ το 2014 από 375 εκατομμύρια ευρώ το 2010 ή μείωση 40%). Υπολογίζεται ότι τα συνολικά δημόσια έσοδα θα μεγιστοποιηθούν αν το ειδικό τέλος μειωθεί κατά 20% (χωρίς τα πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα) ή 50% (μαζί με τα πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα) από τα τρέχοντα επίπεδα» αναφέρεται στη μελέτη. 

«Το καθεστώς φορολόγησης αυτό συντελεί σημαντικά στη διατήρηση των συνολικών τιμών που πληρώνουν οι καταναλωτές σε υψηλά επίπεδα συγκριτικά με την ΕΕ» σημειώνει και υπογραμμίζει ότι έτσι ακυρώνεται «μέρος των θετικών επιδράσεων της μείωσης των τιμών κινητής τηλεφωνίας στον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή».

tovima.gr