Η χρηματοοικονομική υγεία ενός κλάδου διόλου δεν συμβαδίζει με την αύξηση των εργασιών του. Αυτό επιβεβαιώνουν τα στοιχεία για τη χρηματοοικονομική εικόνα των ασφαλιστικών εταιρειών, οι οποίες παρά το γεγονός ότι έχασαν το 30%, περίπου, του τζίρου τους τα τελευταία χρόνια, εμφανίζουν εκτίναξη της κερδοφορίας τους και σημαντική αύξηση της απόδοσης των κεφαλαίων τους.
Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι η βελτίωση αυτή παρατηρείται παράλληλα με την αύξηση των αποθεμάτων που διακρατούν οι εταιρείες, πιστοποιώντας τη χρηματοοικονομική υγεία του κλάδου προς όφελος όχι μόνο των μετόχων αλλά και των ασφαλισμένων. Τα παραπάνω συμπεράσματα προκύπτουν από μελέτη της Ενωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών για την πορεία μιας σειράς αριθμοδεικτών την περίοδο 2010 - 2013, που χαρακτηρίστηκε όχι μόνο από σοβαρή μείωση των εργασιών, αλλά και την υλοποίηση του PSI, που έπληξε σοβαρά την κεφαλαιακή επάρκεια αρκετών εταιρειών. Πίσω από τη βελτίωση της χρηματοοικονομικής εικόνας του κλάδου, βρίσκεται ουσιαστικά η μείωση των ζημιών, που πυροδοτήθηκε κυρίως από τη μείωση της χρήσης του αυτοκινήτου, που ήταν επί χρόνια ο μεγάλος ασθενής του κλάδου και επανέκαμψε στην κερδοφορία.
Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι η βελτίωση αυτή παρατηρείται παράλληλα με την αύξηση των αποθεμάτων που διακρατούν οι εταιρείες, πιστοποιώντας τη χρηματοοικονομική υγεία του κλάδου προς όφελος όχι μόνο των μετόχων αλλά και των ασφαλισμένων. Τα παραπάνω συμπεράσματα προκύπτουν από μελέτη της Ενωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών για την πορεία μιας σειράς αριθμοδεικτών την περίοδο 2010 - 2013, που χαρακτηρίστηκε όχι μόνο από σοβαρή μείωση των εργασιών, αλλά και την υλοποίηση του PSI, που έπληξε σοβαρά την κεφαλαιακή επάρκεια αρκετών εταιρειών. Πίσω από τη βελτίωση της χρηματοοικονομικής εικόνας του κλάδου, βρίσκεται ουσιαστικά η μείωση των ζημιών, που πυροδοτήθηκε κυρίως από τη μείωση της χρήσης του αυτοκινήτου, που ήταν επί χρόνια ο μεγάλος ασθενής του κλάδου και επανέκαμψε στην κερδοφορία.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στη σχετική μελέτη, το περιθώριο κέρδους για το σύνολο του κλάδου εκτινάχθηκε από 1,9% το 2010 στο 13,2% το 2013, η απόδοση ιδίων κεφαλαίων από 6,8% αυξήθηκε στο 24,9% και η απόδοση του ενεργητικού ενισχύθηκε από 0,6% στο 3,6%. Την ίδια στιγμή, οι εκκρεμείς ζημίες αυξήθηκαν από το 55,2% στο 82% των ασφαλίστρων και οι ασφαλιστικές προβλέψεις ενισχύθηκαν από 232,5% στο 276,8% του τζίρου. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι δύο παραπάνω δείκτες πιστοποιούν την ισχυρή αποθεματοποίηση του κλάδου για ζημίες που προβλέπεται να πληρωθούν στο μέλλον.
Εκτός από τη μείωση των ζημιών, ένας λόγος για τη βελτίωση του τεχνικού αποτελέσματος είναι και η μείωση των ανεξόφλητων ασφαλίστρων που είχε ο κλάδος και τα οποία αποτελούσαν στο παρελθόν σημαντικό μέρος των εργασιών του. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2010 το ποσοστό αυτό διαμορφωνόταν στο 19,1% των ασφαλίστρων και περιορίστηκε στο 17% το 2013, ενώ περαιτέρω μείωση αναμένεται ότι καταγράφηκε το 2014 με την εφαρμογή της πολιτικής της άμεσης εξόφλησης των ασφαλίστρων, που καθιερώθηκε με νόμο.
Η βελτίωση του σχετικού δείκτη συνοδεύθηκε ωστόσο με την αύξηση του κόστους πρόσκτησης εργασιών, δηλαδή των προμηθειών που καταβάλλουν οι εταιρείες στο δίκτυο των πρακτόρων και των ασφαλιστών. Ετσι το κόστος πρόσκτησης εργασιών αυξήθηκε από 14,3% σε 15,4%, αλλά το γεγονός ότι η αύξηση προήλθε από τις προμήθειες που καταβάλλονται για τον κλάδο ζωής και όχι για τον κλάδο αυτοκινήτου αποτελεί υγιή ένδειξη για την αγορά.
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ