Στην Ελλάδα του 2014 τα σπασμένα παγκάκια, τα άναρχα γκραφίτι που ρυπαίνουν τοίχους και μνημεία, οι ξεχειλισμένοι από σκουπίδια κάδοι και τα δύσβατα-σπασμένα πεζοδρόμια έχουν γίνει κομμάτι της καθημερινότητάς μας, την οποία πολλοί από εμάς έχουμε την τάση να αποδεχόμαστε χωρίς να κάνουμε και πολλά για να την αλλάξουμε. Οι περισσότεροι βρίζουν και φωνάζουν για την ευρωπαϊκή εικόνα της χώρας χωρίς να απευθύνονται απευθείας στους αρμοδίους για την επίλυση των προβλημάτων αυτών.
Με σύνθημα «Διατηρήστε τη Θεσσαλονίκη καθαρή» η δράση Clean Thess, η οποία υλοποιείται μέσω της ΜΚΟ PRAXIS, έρχεται να δώσει λύση σε όλα εκείνα τα προβλήματα τα οποία μας ενοχλούν στην πόλη μας, αλλά δεν γνωρίζουμε πού να αποταθούμε ώστε οι αρμόδιοι φορείς να φροντίσουν για την επίλυσή τους.
Η πιλοτική αυτή εφαρμογή είναι το κύριο εργαλείο αμφίδρομης επικοινωνίας και συλλογής δεδομένων στο πλαίσιο ενός τύπου έρευνας που ονομάζεται «επιστήμη των πολιτών». Με τη χρήση των «έξυπνων κινητών» δίνεται η δυνατότητα στους κατοίκους και επισκέπτες της Θεσσαλονίκης να αναφέρουν τα κακώς κείμενα της πόλης.
Οπως εξηγεί στο «Βήμα» η κυρία Αννα Αλευρά, μέλος της PRAXIS, «εξαιτίας της ελληνικής γραφειοκρατίας ο κόσμος δεν γνωρίζει ποιος είναι ο αρμόδιος φορέας ο οποίος ευθύνεται για το σπασμένο πεζοδρόμιο και τη σχάρα στον υπόνομο».
Ηδη έχουν κοινοποιηθεί στη σελίδα της εφαρμογής (http://cleanthess.gr/) οι πρώτες εικόνες με οκτώ αναφορές σε προβλήματα της πόλης. «Η εφαρμογή ξεκίνησε λίγο πριν τις γιορτές των Χριστουγέννων και τα μέχρι τώρα στοιχεία είναι ενθαρρυντικά χωρίς να έχουμε βέβαια πλήρη εικόνα του πώς θα ανταποκριθούν οι φορείς στην επίλυση των προβλημάτων αυτών» σχολιάζει η κυρία Αλευρά.
Πώς μπορώ να στείλω την αναφορά μου
Η δράση της αναφοράς δυσλειτουργιών μιας πόλης μέσω έξυπνων κινητών ξεκίνησε το 2012 στη Μεγάλη Βρετανία. Εν όψει των Ολυμπιακών Αγώνων η πόλη του Λονδίνου εφάρμοσε με επιτυχία τη διαδραστική επικοινωνία κατοίκων και φορέων ώστε να αλλάξει η εικόνα της πόλης.
Οπως κάθε εθελοντική δράση έτσι και αυτή έχει ένα χρονοδιάγραμμα. «Το δικό μας χρονοδιάγραμμα είναι έως το καλοκαίρι, αλλά ευελπιστούμε να υιοθετηθεί από τους περισσότερους Θεσσαλονικείς, κυρίως τους νέους που χειρίζονται ευκολότερα την τεχνολογία, ώστε να συνεχίσει να υπάρχει όπως και στην περίπτωση του Λονδίνου» υπογραμμίζει η κυρία Αλευρά.
Η εφαρμογή διατίθεται δωρεάν σε όσους χρησιμοποιούν λειτουργικό σύστημα Android μέσω του ηλεκτρονικού καταστήματος της google με το όνομα «Clean Thess (beta)».
Για να καταδείξει κανείς την κατάσταση που θεωρεί προβληματική θα πρέπει να φωτογραφίσει την αντιαισθητική εικόνα της πόλης, να της δώσει έναν τίτλο, στη συνέχεια να την κατηγοριοποιήσει (πεζοδρόμιο, δρόμος, παιδική χαρά, μνημείο, σκουπίδια, σήμανση, ύδρευση, σχολείο, αστικό πράσινο κ.ά.) και στο τέλος να ανεβάσει την εικόνα στην εφαρμογή τοποθετώντας την στον χάρτη της πόλης έτσι ώστε να φαίνονται ακριβώς οι συντεταγμένες του σημείου στο οποίο αναφερόμαστε.
Στόχος η δημιουργία βάσης δεδομένων
Επειτα οι αναφορές αξιολογούνται από τους εθελοντές της Praxis και στη συνέχεια δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα της «Καθαρής Θεσσαλονίκης», ενώ αποστέλλονται και στις αρμόδιες υπηρεσίες. Η υπηρεσία θα φροντίσει να διορθώσει το πρόβλημα αποστέλλοντας έπειτα από την ολοκλήρωσή του τη δική της αναφορά μέσω της ιστοσελίδας. «Η πολιτική βούληση ήδη από την παρουσίαση της δράσης είναι θετική, στην πρακτική όμως θα φανεί το πραγματικό ενδιαφέρον τους. Βασική μας επιδίωξη είναι να αναπτυχθεί μια βάση δεδομένων σχετικά με τα περιβαλλοντικά προβλήματα στις γειτονιές της Θεσσαλονίκης και στα οποία θα έχουν πρόσβαση οι δημοτικές και περιφερειακές υπηρεσίες» σχολιάζει η κυρία Αλευρά.
Τα αποτελέσματα της έρευνας αναλύονται από εξειδικευμένους επαγγελματίες (συνήθως ερευνητές), οι οποίοι και φροντίζουν να δημοσιεύουν αυτά τα αποτελέσματα μαζί με τις προτάσεις τους στο ευρύ κοινό. Τακτικά η ίδια ομάδα ανθρώπων αναλύει το σύνολο των αναφορών, τις συνδέει με τις ανταποκρίσεις των δημόσιων υπηρεσιών και φυσικά δημοσιεύει τα αποτελέσματα στην εφαρμογή και στην ιστοσελίδα της δράσης στο τέλος κάθε μήνα.
tovima.gr