Έκρηξη του κόστους στην οικοδομή: Πώς σχολιάζουν τρεις ειδικοί



Η εκτόξευση του κατασκευαστικού κόστους έχει προκαλέσει σοβαρούς τριγμούς στα… θεμέλια νέων έργων ανάπτυξης ακινήτων, σε μία συγκυρία κατά την οποία η οικοδομική δραστηριότητα ενισχύεται. Παρά όμως, τη σημαντική άνοδο των τιμών των οικοδομικών υλικών και την αύξηση του κόστους, η εικόνα δεν είναι ενιαία. Για παράδειγμα στα Νότια προάστια, η ζήτηση για νέες αναπτύξεις παραμένει κραταιά παρά τις εκρηκτικές ανατιμήσεις των οικοδομικών υλικών. Το πώς διαμορφώνεται το τοπίο των ανατιμήσεων περιγράφουν στο Moneyreview.gr τρία στελέχη του real estate με δραστηριότητα στην ανάπτυξη – διαχείριση ακινήτων και τον ξενοδοχειακό τομέα.

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Όπως αναφέρει ο επιχειρηματίας στον κλάδο του τουρισμού Γιώργος Τσουκαλάς, «δίχως αμφισβήτηση το ενεργειακό κόστος αποτελεί σημαντικό βαρίδι για τα εν λειτουργία ξενοδοχεία, εάν ληφθεί υπόψη ότι σημαντικό τμήμα των δαπανών τους σχετίζεται με το ρεύμα και το φυσικό αέριο. Πέραν αυτού, η αύξηση των τιμών της τάξεως του 15% στα είδη διατροφής και σε ποσοστό 30% στις υπηρεσίες καθαριότητας επιβαρύνει σημαντικά τους προϋπολογισμούς των ξενοδοχείων. Σε αυτό έρχεται να προστεθεί η μεγάλη δυσκολία προμήθειας προϊόντων λόγω των προβλημάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα και η αύξηση του κόστους των εργασιών συντήρησης. Επίσης, τα ξενοδοχειακά projects που δεν έχουν ξεκινήσει, βρίσκονται αντιμέτωπα με ένα αυξημένο κατασκευαστικό κόστος περίπου 35%. Εάν κατά την κατάρτιση των προϋπολογισμών, οι επενδυτές δεν έχουν συνυπολογίσει αστάθμητους παράγοντες, ο κίνδυνος να τιναχθούν τα σχεδιαζόμενα έργα στον αέρα είναι πολύ μεγάλος».

Ο Παναγιώτης Μερεκούλιας, Managing Partner της κατασκευαστικής – εκτιμητικής εταιρείας Values σημειώνει ότι οι μεγαλύτερες διψήφιες αυξήσεις αφορούν σε προϊόντα από σίδηρο και χάλυβα, στο ηλεκτρολογικό υλικό και στα είδη από πλαστικό και ξύλο. «Το τελικό προϊόν ανατιμάται ακόμα περισσότερο. Για παράδειγμα, η αύξηση της τιμής στο αλουμίνιο ούτε απορροφάται από την εκάστοτε εταιρεία εξ ολοκλήρου ούτε μεταβιβάζεται στον τελικό χρήστη. Κι αυτό επειδή η τιμή του αλουμινίου συνήθως αυξάνεται σε κάθε στάδιο μεσάζοντος. Αποτέλεσμα; Ο τελικός χρήστης πληρώνει το προϊόν πιο ακριβά ακόμη και σε σχέση με την ονομαστική αύξηση. Είναι κοινός τόπος ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα αντιμετωπίζουν εταιρείες ανάπτυξης ακινήτων που έχουν πουλήσει «από τα σχέδια» και θα πρέπει να απορροφήσουν τις όποιες αυξήσεις χωρίς να αλλάξουν την τελική τιμή στον αγοραστή, επειδή δεσμεύονται με συμβόλαια» αναφέρει.

Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της BuildUp Δημήτρης Παπαχρήστου τονίζει ότι στα Νότια Προάστια, η ζήτηση για νέες κατοικίες παραμένει ιδιαίτερα υψηλή και ως αποτέλεσμα δεν καταγράφονται περιπτώσεις αναστολής έργων. Ωστόσο, όπως διευκρινίζει έχουν διαμορφωθεί τρεις ταχύτητες στην αγορά. «Κτήρια που έχουν ήδη πουληθεί και είναι αδύνατον το κόστος να μεταφερθεί στον αγοραστή, δεδομένου ότι πρόκειται για συμβόλαιο που έχει μεταγραφεί. Κτήρια που αναπτύσσονται σε οικόπεδο που αγοράστηκε σε υψηλές τιμές και τα οποία ίσως κρίνεται πιο συμφέρον να «παγώσουν» για ένα χρονικό διάστημα μέχρι να εξομαλυνθεί η κατάσταση. Και, τρίτον, έργα που συνεχίζουν να υλοποιούνται παρά τις ανατιμήσεις, επειδή λόγω τοποθεσίας, μοναδικών χαρακτηριστικών ή ισχυρής ζήτησης είναι δυνατόν να υλοποιηθούν και να αποπερατωθούν ύστερα από αναπροσαρμογή του μίγματος κόστους. Αυτή είναι η τάση που καταγράφεται στα Νότια προάστια» σημειώνει.

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΕΛΕΒΕΓΚΟΣ
moneyreview.gr