Η Apple είναι "εγκλωβισμένη" στο iPhone, ακριβώς όπως οι χρήστες του

Του Alex Webb

Η Apple "εγκλωβισμένη" στο iPhone: Η προειδοποίηση της Apple για την κερδοφορία της (σ.μ. του α' τριμήνου του 2020) είναι μια δυσάρεστη υπενθύμιση ότι, παρ’ όλες τις προσπάθειές της προκειμένου να αλλάξει την αντίληψη που έχουν οι επενδυτές για εκείνη τα τελευταία χρόνια, τελικά παραμένει "η εταιρεία του iPhone".

Για μεγάλο μέρος της εξαετούς κυριαρχίας της ως της μεγαλύτερης εταιρείας παγκοσμίως με βάση την κεφαλαιοποίηση, μέχρι τα τέλη του 2018, η Apple ήταν στην πραγματικότητα λιγότερο πολύτιμη από τη μητρική εταιρεία της Google, Alphabet, καθώς και από την Facebook σε ένα κρίσιμο σημείο. Οι μετοχές της κατασκευάστριας smartphone διαπραγματεύονταν σε χαμηλότερη τιμή σε σχέση με εκείνες των δύο τεχνολογικών γιγάντων της διαφήμισης, με βάση τα προβλεπόμενα κέρδη της - δηλαδή οι επενδυτές ήταν πρόθυμοι να πληρώσουν περισσότερα για ένα μερίδιο επί των μελλοντικών κερδών των αντιπάλων της. Ακόμη και στον κολοφώνα της πριν από τρία χρόνια, η μετοχή της Apple διαπραγματευόταν μόλις 14 φορές επί των κερδών της του ερχόμενου 12μήνου. Ο αντίστοιχος συντελεστής για την Alphabet και την Facebook ήταν 20 και 24, αντίστοιχα.

Μια εταιρεία hardware

Αυτό έδειχνε ότι οι επενδυτές είχαν μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στην Google και στην Facebook για τη διατήρηση ή την αύξηση των κερδών τους απ' ό,τι είχαν στην Apple. Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο γεγονός ότι η Apple είναι βασικά μια εταιρεία hardware: την εποχή εκείνη λάμβανε σχεδόν τα δύο τρίτα των εσόδων της από τα iPhone. Έχει χαμηλότερα μικτά περιθώρια κέρδους δεδομένου ότι πρέπει να πληρώνει για όλα τα εξαρτήματα που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή των συσκευών, καθώς και για τα κόστη εργασίας και αποστολής. Για να πετύχει τους στόχους κερδοφορίας της, η Apple πρέπει να πείθει τους καταναλωτές να ξοδεύουν 800 δολάρια σε καινούργιο smartphone κάθε δύο χρόνια. Εάν ποτέ έστελνε στα καταστήματα μια αποτυχημένη έκδοση iPhone, τότε τα κέρδη της θα υπέφεραν.

Για έξι χρόνια, η Apple ήταν η εταιρεία με την μεγαλύτερη κεφαλαιοποίηση στον κόσμο

Ως εταιρείες λογισμικού, η Google και το Facebook έχουν πολύ υψηλότερα μικτά κέρδη. Και δεδομένου του γεγονότος ότι κρατούν στα χέρια τους τη διαδικτυακή διαφήμιση, μπορούν να βασίζονται σε τακτικά επαναλαμβανόμενα έσοδα από αυτό το κομμάτι της δραστηριότητάς τους. Πίσω στο 2017, η Facebook ήξερε ότι θα μπορούσε να προσπορίζεται σταθερά κατά μέσο όρο 21 δολάρια ανά τρίμηνο για κάθε χρήστη της από τα χρήματα που θα πλήρωναν τα διάφορα brands προκειμένου να εξασφαλίσουν διαφημιστικό χώρο στις οθόνες των χρηστών. Η εταιρεία δεν εξαρτάτο από κανένα καταναλωτικό προϊόν για να διατηρεί αυτό το εισόδημα.

Η Apple, δυσαρεστημένη για τη σχετικά χαμηλή τιμή της μετοχής της έναντι των κερδών της, έχει περάσει μεγάλο μέρος των τελευταίων τεσσάρων χρόνων προκειμένου να απομακρυνθεί από την στενή σύνδεσή της με την παραγωγή hardware. Το 2019, οι πωλήσεις iPhone αντιπροσώπευαν το 55% των συνολικών εσόδων της, σε σύγκριση με την κορυφωση του σχετικού ποσοστού, στο 66%, το 2015. Εν μέρει, αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι πωλήσεις smartphone έχουν μειωθεί, ωστόσο ο CEO της εταιρείας, Tim Cook, έχει επίσης επενδύσει επιθετικά σε νέες υπηρεσίες (βλέπε Apple Music, TV+, News+, Arcade κλπ.), καθώς και σε φορητές συσκευές όπως το Apple Watch και το AirPods.

Η επιτυχής αλλαγή προτύπου...

Αυτή η λογική έχει καταστήσει την Apple λιγότερο εξαρτημένη από το iPhone. Ταυτόχρονα έκανε τους πελάτες της εταιρείας περισσότερο εξαρτημένους από τη συσκευή. Δεδομένου ότι, για παράδειγμα, το Apple Watch πρέπει να συνδυαστεί με iPhone, μειώνεται αισθητά η πιθανότητα οι πελάτες να άλλαζαν το Apple κινητό τους για ένα τηλέφωνο που θα λειτουργούσε με λειτουργικό σύστημα Android. Οι χειροπέδες "σφίγγονται" κάθε φορά που κάποιος εγκαθιστά ένα νέο παιχνίδι από το Arcade ή προσθέτει τραγούδια από το Apple Music στη "βιβλιοθήκη" του - έχει να χάσει όλα τα παραπάνω εγκαταλείποντας το λειτουργικό σύστημα της εταιρείας.

Η αποτίμηση της Apple αντέδρασε ανάλογα. Η μετοχή διαπραγματεύεται 23 φορές τα προβλεπόμενα κέρδη της του επόμενου 12μήνου, σε υψηλότερα επίπεδα από τις 21 φορές της Facebook και ελάχιστα χαμηλότερα από τις 24 φορές της Alphabet. Αυτό οφείλεται εν μέρει και στα ρυθμιστικά προβλήματα των τεχνολογικών κολοσσών της διαδικτυακής διαφήμισης - που προκλήθηκαν από την ανησυχία για τον τρόπο χρήσης των προσωπικών δεδομένων των χρηστών τους, αλλά και την ευρύτερη ανησυχία για το δυοπώλιο που έχουν καθιερώσει στον διαφημιστικό χώρο του Διαδικτύου. Ωστόσο, η Apple πέτυχε τελικά να πείσει τους επενδυτές ότι έχει αξιόπιστα, επαναλαμβανόμενα και σταθερά έσοδα.

Η Apple έκλεισε την ψαλίδα με Google και Facebook αναπτύσσοντας το κομμάτι της παροχής υπηρεσιών

...και τα όρια της

Η πίστη αυτή είχε ήδη κλονιστεί κάπως την Τρίτη το πρωί, αφού η εταιρεία δήλωσε ότι τα έσοδα της τους πρώτους τρεις μήνες του έτους δεν θα φτάσουν καν στο χαμηλότερο άκρο του αναμενόμενου εύρους τους, που προσδιοριζόταν μεταξύ 63 και 67 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Η μετοχή της Apple διαπραγματευόταν με πτώση 4% στις ηλεκτρονικές προσυνεδριακές συναλλαγές. Ο νέος κοροναϊός έχει συμπιέσει τη ζήτηση από τους Κινέζους αγοραστές που έχουν πλέον σημαντικούς περιορισμούς στο να εγκαταλείψουν το σπίτι τους και κάνει δυσκολότερη την πρόσληψη εργαζομένων απαραίτητων για την κατασκευή των νέων ακουστικών χαμηλού κόστους της εταιρείας.

Αυτή η συμπιεσμένη ζήτηση αναμφίβολα θα ανακάμψει μόλις ο ιός υποχωρήσει. Παρ' όλα αυτά, πρόκειται για ξεκάθαρη υπενθύμιση ότι, παρ’ όλες τις προσπάθειές της Apple, το iPhone εξακολουθεί να είναι η κύρια πηγή εσόδων της. Θα είναι έτσι πάντοτε ευάλωτη στην απρόβλεπτη φύση της καταναλωτικής ζήτησης.

capital.gr

Όλες οι σημαντικές εξελίξεις στο e-mail σου από το ERGON blog!