Την εκτίμηση ότι το 2019 ενδέχεται να ήταν η καλύτερη χρονιά της περασμένης δεκαετίας από άποψη εξαγωγών για τον κλάδο της ένδυσης και της κλωστοϋφαντουργίας στην Ελλάδα, διατύπωσε, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πλεκτικής και Ετοίμου Ενδύματος Ελλάδος (ΣΕΠΕΕ), Θεόφιλος Ασλανίδης, διευκρινίζοντας ωστόσο ότι η μεγάλη αύξηση πωλήσεων στο εξωτερικό -και μάλιστα επώνυμου ελληνικού ενδύματος και όχι ρούχων "ιδιωτικής ετικέτας" (private label), όπως συνέβαινε στο παρελθόν- είναι μόνο η μία όψη του νομίσματος.
Η άλλη όψη είναι η πτώση των πωλήσεων στην εσωτερική αγορά, τόσο στη χονδρική, όσο και στη λιανική, καθώς παρότι η ψυχολογία των καταναλωτών δείχνει να έχει βελτιωθεί, η βελτίωση αυτή δεν έχει ακόμα φτάσει σε τέτοιο σημείο, ώστε να πραγματοποιούν περισσότερες αγορές ρούχων.
"Το 2019 το χαρακτήρισαν δύο διαφορετικές εικόνες, αυτή που αφορά τις εξαγωγές και εκείνη που αφορά τις πωλήσεις εντός των συνόρων. Εκτός των συνόρων, στις εξαγωγές, η εκτίμηση είναι ότι πάμε για ρεκόρ δεκαετίας το 2019, παρότι περισσότερα θα μπορούμε να πούμε, όταν ανακοινωθούν τα επίσημα στατιστικά στοιχεία, προς το τέλος του Φεβρουαρίου. Στην εγχώρια αγορά αντίθετα, οι πωλήσεις χονδρικής και λιανικής εμφανίζουν μεγάλη πτώση. Δεν έχουμε βέβαια στοιχεία για το τελευταίο δίμηνο του έτους, Νοεμβρίου-Δεκεμβρίου, κατά το οποίο λόγω εορτών ενδέχεται να είχαμε κάποια βελτίωση εικόνας, αλλά το διάστημα μέχρι τον Οκτώβριο δεν ήταν καλή περίοδος. Η ψυχολογία αλλάζει σιγά σιγά και σίγουρα το όφελος από αυτό θα εμφανιστεί τελικά και στον δικό μας χώρο, αλλά προς το παρόν δεν το έχουμε δει, στην τσέπη δεν έχει αποτυπωθεί άμεσα" διευκρίνισε ο κ. Ασλανίδης.
Πάντως, ήδη από την αρχή της εκδήλωσης της κρίσης στην Ελλάδα προ δεκαετίας και την πτώση της κατανάλωσης στην εγχώρια αγορά, έγινε σαφές στους επιχειρηματίες του κλάδου -παρατηρεί ο κ. Ασλανίδης- ότι η διέξοδός τους ήταν οι εξαγωγές, "ότι δεν μπορούσαν να στηρίζονται σε ένα ποδάρι, ότι ακόμη και όσοι δεν ασχολούνταν με εξαγωγές θα έπρεπε αργά ή γρήγορα να το κάνουν, θα ήταν αναγκασμένοι να το κάνουν". Πέραν του γεγονότος ότι οι εξαγωγές αυξήθηκαν, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το προφίλ τους και ποιοτικά, καθώς το ελληνικό επώνυμο ρούχο κερδίζει ολοένα περισσότερο έδαφος: η πορεία βελτίωσης των εξαγωγών επώνυμου ελληνικού ρούχου, έναντι των πωλήσεων στο εξωτερικό με ιδιωτική ετικέτα (private label), συνεχίστηκε και το 2019. Ως αποτέλεσμα, μειώθηκε ακόμα περισσότερο η απόσταση που χωρίζει τις εξαγωγές με "όνομα" από εκείνες με private label.
Μέχρι πρόσφατα, τα ρούχα ιδιωτικής ετικέτας (private label), τα οποία ράβονται στην Ελλάδα για λογαριασμό ξένων εταιρειών, κατείχαν σημαντικά υψηλότερο μερίδιο στις ελληνικές εξαγωγές, σε σχέση με τα επώνυμα, αλλά τα τελευταία χρόνια το άνοιγμα της ψαλίδας κλείνει με ταχύ ρυθμό.
Αυτό δεν συμβαίνει επειδή οι εξαγωγές private label μειώνονται -αντίθετα αυξάνονται σταθερά- αλλά επειδή οι πωλήσεις επώνυμου ελληνικού ρούχου στο εξωτερικό "τρέχουν" πιο γρήγορα. Εν έτει 1995, το επώνυμο ένδυμα αντιστοιχούσε μόλις στο 10% των ελληνικών εξαγωγών (σε αξία) και το υπόλοιπο 90% ήταν private label. Το 2005, τα αντίστοιχα ποσοστά διαμορφώνονταν στο 20% και 80% αντίστοιχα. Σήμερα, τα ποσοστά αυτά εκτιμάται πως έφτασαν στο 50%-50%.
Εν αναμονή των επίσημων στατιστικών στοιχείων για το σύνολο του έτους, εξαιρετικό αποδείχτηκε το πρώτο εννεάμηνο του 2019 για τις ελληνικές εξαγωγές ενδυμάτων, οι οποίες αυξήθηκαν κατά 39% και έφτασαν στα 720 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με στοιχεία, που ανακοίνωσε τον περασμένο Νοέμβριο ο ΣΕΠΕΕ. "Η πολύ καλή πορεία του πρώτου εννεαμήνου του 2019 αποτελεί συνέχεια τόσο του 2017 όσο και του 2018. Κατά τη διετία 2017-2018 οι εξαγωγές ενδυμάτων κατέγραψαν αθροιστικά αύξηση 25%. Το πρώτο εννεάμηνο του 2019 ήταν εξαιρετικό για τις εξαγωγές ελληνικών ενδυμάτων" υπογραμμιζόταν στην ανακοίνωση, όπου διευκρινιζόταν ακόμη ότι η αξία των ελληνικών εξαγωγών ενδυμάτων είναι αρκετά μεγαλύτερη, εάν συμπεριληφθούν οι εξαγωγές που γίνονται απευθείας από τις γειτονικές χώρες, χωρίς να μεσολαβεί η χώρα μας.
Άνοδος καταγράφηκε πάντως και στις εισαγωγές στο εννεάμηνο (οι εισαγωγές ενδυμάτων ήταν αυξημένες κατά 30% και κλωστοϋφαντουργίας κατά 9,5%, ενώ συνολικά η αξία εισαγωγών ένδυσης - κλωστοϋφαντουργίας το α' εννεάμηνο ανήλθε σε 1,8 δισ. ευρώ). Σε ό,τι αφορά την εγχώρια αγορά, κατά το εννεάμηνο η μείωση στις πωλήσεις χονδρικής κυμάνθηκε σε ποσοστό 6,8%, ενώ οι λιανικές πωλήσεις ήταν μειωμένες κατά 2,9%.
Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα και ενόψει της προετοιμασίας του επόμενου κοινοτικού πλαισίου στήριξης, ο ΣΕΠΕΕ υπέβαλε σχέδιο βιομηχανικής πολιτικής για τους κλάδους κλωστοϋφαντουργίας - ένδυσης - υπόδησης με αποδέκτες τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνη Γεωργιάδη και τον αρμόδιο υφυπουργό. Νικόλαο Παπαθανάση.
Στο συγκεκριμένο σχέδιο βιομηχανικής πολιτικής περιγράφεται η σημασία των κλάδων για την ελληνική οικονομία, τα συγκριτικά τους πλεονεκτήματα, οι προοπτικές ανάπτυξής τους και οι στρατηγικοί τους στόχοι για την επόμενη επταετία. Προϋπόθεση για την επίτευξη των στόχων είναι, όπως επισημαίνεται, η αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης στην αγορά και τις επιχειρήσεις. "Η υποστήριξη των εξαγωγών, η καινοτομία - τεχνολογία, η ποιότητα, η ανανέωση του παραγωγικού ιστού και ο ανθρώπινος παράγοντας αποτελούν τις βασικές προτεραιότητες ενίσχυσης των επιχειρήσεων μέσω των εργαλείων άσκησης βιομηχανικής πολιτικής της Ελλάδας" υπογραμμίζει ο ΣΕΠΕΕ στο κείμενο του σχεδίου.
ered.gr
Η άλλη όψη είναι η πτώση των πωλήσεων στην εσωτερική αγορά, τόσο στη χονδρική, όσο και στη λιανική, καθώς παρότι η ψυχολογία των καταναλωτών δείχνει να έχει βελτιωθεί, η βελτίωση αυτή δεν έχει ακόμα φτάσει σε τέτοιο σημείο, ώστε να πραγματοποιούν περισσότερες αγορές ρούχων.
"Το 2019 το χαρακτήρισαν δύο διαφορετικές εικόνες, αυτή που αφορά τις εξαγωγές και εκείνη που αφορά τις πωλήσεις εντός των συνόρων. Εκτός των συνόρων, στις εξαγωγές, η εκτίμηση είναι ότι πάμε για ρεκόρ δεκαετίας το 2019, παρότι περισσότερα θα μπορούμε να πούμε, όταν ανακοινωθούν τα επίσημα στατιστικά στοιχεία, προς το τέλος του Φεβρουαρίου. Στην εγχώρια αγορά αντίθετα, οι πωλήσεις χονδρικής και λιανικής εμφανίζουν μεγάλη πτώση. Δεν έχουμε βέβαια στοιχεία για το τελευταίο δίμηνο του έτους, Νοεμβρίου-Δεκεμβρίου, κατά το οποίο λόγω εορτών ενδέχεται να είχαμε κάποια βελτίωση εικόνας, αλλά το διάστημα μέχρι τον Οκτώβριο δεν ήταν καλή περίοδος. Η ψυχολογία αλλάζει σιγά σιγά και σίγουρα το όφελος από αυτό θα εμφανιστεί τελικά και στον δικό μας χώρο, αλλά προς το παρόν δεν το έχουμε δει, στην τσέπη δεν έχει αποτυπωθεί άμεσα" διευκρίνισε ο κ. Ασλανίδης.
Πάντως, ήδη από την αρχή της εκδήλωσης της κρίσης στην Ελλάδα προ δεκαετίας και την πτώση της κατανάλωσης στην εγχώρια αγορά, έγινε σαφές στους επιχειρηματίες του κλάδου -παρατηρεί ο κ. Ασλανίδης- ότι η διέξοδός τους ήταν οι εξαγωγές, "ότι δεν μπορούσαν να στηρίζονται σε ένα ποδάρι, ότι ακόμη και όσοι δεν ασχολούνταν με εξαγωγές θα έπρεπε αργά ή γρήγορα να το κάνουν, θα ήταν αναγκασμένοι να το κάνουν". Πέραν του γεγονότος ότι οι εξαγωγές αυξήθηκαν, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το προφίλ τους και ποιοτικά, καθώς το ελληνικό επώνυμο ρούχο κερδίζει ολοένα περισσότερο έδαφος: η πορεία βελτίωσης των εξαγωγών επώνυμου ελληνικού ρούχου, έναντι των πωλήσεων στο εξωτερικό με ιδιωτική ετικέτα (private label), συνεχίστηκε και το 2019. Ως αποτέλεσμα, μειώθηκε ακόμα περισσότερο η απόσταση που χωρίζει τις εξαγωγές με "όνομα" από εκείνες με private label.
Μέχρι πρόσφατα, τα ρούχα ιδιωτικής ετικέτας (private label), τα οποία ράβονται στην Ελλάδα για λογαριασμό ξένων εταιρειών, κατείχαν σημαντικά υψηλότερο μερίδιο στις ελληνικές εξαγωγές, σε σχέση με τα επώνυμα, αλλά τα τελευταία χρόνια το άνοιγμα της ψαλίδας κλείνει με ταχύ ρυθμό.
Αυτό δεν συμβαίνει επειδή οι εξαγωγές private label μειώνονται -αντίθετα αυξάνονται σταθερά- αλλά επειδή οι πωλήσεις επώνυμου ελληνικού ρούχου στο εξωτερικό "τρέχουν" πιο γρήγορα. Εν έτει 1995, το επώνυμο ένδυμα αντιστοιχούσε μόλις στο 10% των ελληνικών εξαγωγών (σε αξία) και το υπόλοιπο 90% ήταν private label. Το 2005, τα αντίστοιχα ποσοστά διαμορφώνονταν στο 20% και 80% αντίστοιχα. Σήμερα, τα ποσοστά αυτά εκτιμάται πως έφτασαν στο 50%-50%.
Εν αναμονή των επίσημων στατιστικών στοιχείων για το σύνολο του έτους, εξαιρετικό αποδείχτηκε το πρώτο εννεάμηνο του 2019 για τις ελληνικές εξαγωγές ενδυμάτων, οι οποίες αυξήθηκαν κατά 39% και έφτασαν στα 720 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με στοιχεία, που ανακοίνωσε τον περασμένο Νοέμβριο ο ΣΕΠΕΕ. "Η πολύ καλή πορεία του πρώτου εννεαμήνου του 2019 αποτελεί συνέχεια τόσο του 2017 όσο και του 2018. Κατά τη διετία 2017-2018 οι εξαγωγές ενδυμάτων κατέγραψαν αθροιστικά αύξηση 25%. Το πρώτο εννεάμηνο του 2019 ήταν εξαιρετικό για τις εξαγωγές ελληνικών ενδυμάτων" υπογραμμιζόταν στην ανακοίνωση, όπου διευκρινιζόταν ακόμη ότι η αξία των ελληνικών εξαγωγών ενδυμάτων είναι αρκετά μεγαλύτερη, εάν συμπεριληφθούν οι εξαγωγές που γίνονται απευθείας από τις γειτονικές χώρες, χωρίς να μεσολαβεί η χώρα μας.
Άνοδος καταγράφηκε πάντως και στις εισαγωγές στο εννεάμηνο (οι εισαγωγές ενδυμάτων ήταν αυξημένες κατά 30% και κλωστοϋφαντουργίας κατά 9,5%, ενώ συνολικά η αξία εισαγωγών ένδυσης - κλωστοϋφαντουργίας το α' εννεάμηνο ανήλθε σε 1,8 δισ. ευρώ). Σε ό,τι αφορά την εγχώρια αγορά, κατά το εννεάμηνο η μείωση στις πωλήσεις χονδρικής κυμάνθηκε σε ποσοστό 6,8%, ενώ οι λιανικές πωλήσεις ήταν μειωμένες κατά 2,9%.
Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα και ενόψει της προετοιμασίας του επόμενου κοινοτικού πλαισίου στήριξης, ο ΣΕΠΕΕ υπέβαλε σχέδιο βιομηχανικής πολιτικής για τους κλάδους κλωστοϋφαντουργίας - ένδυσης - υπόδησης με αποδέκτες τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνη Γεωργιάδη και τον αρμόδιο υφυπουργό. Νικόλαο Παπαθανάση.
Στο συγκεκριμένο σχέδιο βιομηχανικής πολιτικής περιγράφεται η σημασία των κλάδων για την ελληνική οικονομία, τα συγκριτικά τους πλεονεκτήματα, οι προοπτικές ανάπτυξής τους και οι στρατηγικοί τους στόχοι για την επόμενη επταετία. Προϋπόθεση για την επίτευξη των στόχων είναι, όπως επισημαίνεται, η αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης στην αγορά και τις επιχειρήσεις. "Η υποστήριξη των εξαγωγών, η καινοτομία - τεχνολογία, η ποιότητα, η ανανέωση του παραγωγικού ιστού και ο ανθρώπινος παράγοντας αποτελούν τις βασικές προτεραιότητες ενίσχυσης των επιχειρήσεων μέσω των εργαλείων άσκησης βιομηχανικής πολιτικής της Ελλάδας" υπογραμμίζει ο ΣΕΠΕΕ στο κείμενο του σχεδίου.
ered.gr
Όλες οι σημαντικές εξελίξεις στο e-mail σου από το ERGON blog!