Nik Storonsky (Revolut): Έτσι "γκρεμίστηκε" η Lehman Brothers και γεννήθηκε η Revolut!

Με την ευκαιρία των δέκα χρόνων από την κατάρρευση της Lehman Brothers, η οποία ήταν το πρώτο κομμάτι του ντόμινο που παρέσυρε όλο τον πλανήτη σε μια πρωτοφανή οικονομική κρίση, ο CEO της Revolut, Nik Storonsky, ο οποίος εκείνη την περίοδο εργαζόταν στον Lehman Brothers σαν trader, αφηγήθηκε σε συνέντευξη του στο BBC τα γεγονότα μέσα από τα δικά του μάτια.

Ο Storonsky εργάστηκε στην Lehman από το 2006 έως το 2008 όταν και έκλεισε, ενώ όπως αναφέρει, το κλείσιμο της τράπεζας ήρθε χωρίς καμία προειδοποίηση, καθώς ήταν μια μεγάλη και ισχυρή επενδυτική τράπεζα. Σε ερώτηση για το πότε κατάλαβε πως κάτι δεν πάει καλά, ο CEO της Revolut είπε πως το πρώτο σημάδι ήταν όταν ξαφνικά "η τιμή του μετοχικού κεφαλαίου της Lehman Brothers έπεσε στο μηδέν για ένα δευτερόλεπτο - σκεφτήκαμε ότι υπήρξε πρόβλημα στο τερματικό της Bloomberg. Αμέσως έφτασε τα 20 δολάρια. Ωστόσο, ήταν ένα κακό σημάδι - σε 2 εβδομάδες χτύπησε ξανά το μηδέν λόγω της ανακοίνωσης για πτώχευση".

Μέχρι τότε, όπως είπε ο Storonsky, κανείς δεν πίστευε πως θα ερχόταν η πτώχευση. Οι εργαζόμενοι κατάλαβαν πως η τράπεζα δεν πάει καλά, με την αναγγελία της πτώχευσης, ενώ περιγράφει τις επόμενες μέρες από την αναγγελία "Για τον επόμενο μήνα ψάχναμε δουλειά και υπήρξαν φήμες ότι η Nomura απέκτησε το franchise. Ήμασταν στο γραφείο χωρίς να κάνουμε τίποτα απολύτως, το οποίο ήταν σουρεαλιστικό. Καμία από τις οθόνες συναλλαγών δεν ήταν ενεργοποιημένη. Όλοι στην Lehman έπαιζαν το μόνο online παιχνίδι που δεν έχει μπλοκάρει από το σύστημα, ένα παιχνίδι με καταρρίψεις ελικοπτέρων, στο οποίο φτάσαμε να κάνουμε διαγωνισμούς για να έχουμε κάτι να κάνουμε".

Παρόλα αυτά όμως η Lehman έκλεισε και χιλιάδες άνθρωποι έμειναν χωρίς δουλειά, ενώ το κλείσιμο της ακολούθησε μια τεράστια οικονομική κρίση που επηρέασε όλο τον πλανήτη. Όπως λέει ο Storonsky "Εκείνη την εποχή δεν μπορούσα να κατανοήσω το αποτέλεσμα που θα είχε η πτώχευση της Lehman Brothers. Μόλις είχα αποφοιτήσει και είχα βρει μια δουλειά που μου άρεσε. Όμως ταυτόχρονα ήμουν τυχερός γιατί ποτέ δεν είχα μείνει πραγματικά χωρίς δουλειά. Η Nomura αγόρασε το τμήμα μου και ταυτόχρονα έλαβα μια προσφορά από την Credit Suisse, την οποία και δέχτηκα. Έφτασα όπως κάθε μέρα στο γραφείο στην ώρα μου, όπως και οι περισσότεροι. Ωστόσο, θα μπορούσατε να δείτε ήδη ανθρώπους από άλλα τμήματα που μάζευαν τα πράγματά τους σε κούτες για να φύγουν, και τους ανθρώπους που δεν έχουν καμία δουλειά να κάνουν. Εκείνοι των οποίων οι θέσεις εργασίας ήταν αβέβαιες ήταν αρκετά φορτισμένοι, ήμασταν απλά τυχεροί ότι η ομάδα μας είχε κάποια ασφάλεια εργασίας".

Εκείνη την περίοδο και μέσα από όλη αυτή την εμπειρία ο Storonsky έβαλε τις βάσεις για να φτιάξει την Revolut, ενώ αναφέρθηκε και στα μαθήματα επιχειρηματικής συμπεριφοράς που αποκόμισε αυτά τα δύο χρόνια "Είδα από πρώτο χέρι ότι η Lehman ήταν σε θέση να χρησιμοποιήσει τεχνολογία που ήταν πολύ καλύτερη σε σύγκριση με άλλες τράπεζες, αλλά δυστυχώς γι’ αυτούς δεν ήταν επαρκώς κεφαλαιοποιημένες. Μου δίδαξαν τις θεμελιώδεις δεξιότητες που πιστεύω ότι με έφτασαν στο σημείο όπου είμαι σήμερα. Η εκκίνηση οτιδήποτε καινούργιου είναι εξαιρετικά δύσκολη και πρέπει πραγματικά να έχεις χαρακτήρα, νοοτροπία και μυαλό για να σπάσεις τοίχους, κάτι που σίγουρα μας είχε ενσταλαχθεί όσο ήμασταν στη Lehman.

Πολλά από τα κορυφαία στελέχη της Lehman Brothers που έφυγαν μετά την κατάρρευση, αποφάσισαν να ξεκινήσουν τις δικές τους επιχειρήσεις. Μια γενιά επιχειρηματιών γεννήθηκε από τις στάχτες, αλλά ήταν αρκετά απογοητευμένοι με το χρηματοπιστωτικό σύστημα. Όπως ανέφερα, ήμουν ένας από τους τυχερούς. Ο Nomura αγόρασε το τμήμα μας, αλλά έλαβα μια προσφορά από την Credit Suisse, εκεί όπου και τελικά συναντήθηκα με τον Vlad Yatsenko, συνιδρυτής και CTO της Revolut. Ήμασταν τόσο απογοητευμένοι με τις χρεώσεις που σχετίζονταν με την αποστολή χρημάτων στο εξωτερικό και ιδρύσαμε τη Revolut τον Ιούλιο του 2015 ως ένα τρόπο για την ανοικοδόμηση από το μηδέν μιας εναλλακτικής τραπεζικής λύσης με τη χρήση της τεχνολογίας. Η Revolut είναι σήμερα η ταχύτερα αναπτυσσόμενη fintech της Ευρώπης, έχοντας εξασφαλίσει 336 εκατομμύρια δολάρια από επενδυτές και έχει κεφαλαιοποίηση που φτάνει τα 1,7 δισ. δολάρια, Ανοίγουμε 8.000 νέους λογαριασμούς κάθε μέρα και έχουμε ξεπεράσει τα 2,5 εκατομμύρια πελάτες σε όλη την Ευρώπη".

Σε ερώτηση τι έχει αλλάξει στον τραπεζικό τομέα μετά την κρίση ή αν έχει παραμείνει ίδιος, ο Storonsky αναφέρει πως οι τράπεζες έχουν χάσει το ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα σε ότι έχει να κάνει με την προσέλκυση των ικανότερων, καθώς τα τελευταία 10 χρόνια "έχουμε αρχίσει να βλέπουμε ότι όλα τα λαμπρά νεαρά μυαλά πηγαίνουν στην τεχνολογία. Είναι διψασμένοι και αυτό τους οδηγεί στην επιτυχία".

Στην συνέχεια αναφέρθηκε στην ανάγκη απόκτησης εμπιστοσύνης που έχουν όλες οι νέες τράπεζες, καθώς οι παραδοσιακές, παρά τα προβλήματα τους, εξακολουθούν να είναι αξιοσέβαστες, λέγοντας πως οι καταναλωτές έχουν αρχίσει όλο και πιο πολύ να εμπιστεύονται τις νέες τράπεζες και να χάνουν λίγο την εμπιστοσύνη που έχουν στις παραδοσιακές, αφού τα πρόσφατα σκάνδαλα υπονόμευσαν τα μεγαλύτερα τραπεζικά ονόματα, κάτι που "τάραξε" την εμπιστοσύνη των πελατών. "Είναι εξαιρετικά σημαντικό για τις ψηφιακές τράπεζες να επενδύσουν στην οικοδόμηση εμπιστοσύνης μέσω της διαφάνειας, της ειλικρίνειας, της συνεργασίας και της καλύτερης πελατειακής εμπειρίας".

"Πιστεύουμε ότι ο αυξημένος ανταγωνισμός πρέπει να αντιμετωπίζεται ως ευκαιρία. Όσο υπάρχει καινοτομία, υπάρχει χώρος για περισσότερους παίκτες στο χώρο. Αν οι υπηρεσίες συνεχίσουν να δημιουργούν νέα προϊόντα ή να χρησιμοποιούν νέα τεχνολογία, θα μπορούμε να προσφέρουμε μια πιο ανταγωνιστική αγορά και να προσφέρουμε καλύτερες εμπειρίες τους χρήστες. Πιστεύουμε επίσης ότι ο ανταγωνισμός στο χώρο μας εμποδίζει την εφησυχασμό. Εάν οι εταιρείες προσπαθούν συνεχώς να δημιουργήσουν καλύτερα χρηματοοικονομικά προϊόντα για τους πελάτες τους, θα βελτιώσουμε τον κλάδο των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών στο σύνολό του.

Πολλές από τις μεγαλύτερες τράπεζες έχουν πάρα πολύ εσωτερική πολυπλοκότητα για να ανταγωνιστούν τις ταχείες και ευκίνητες νεοσύστατες επιχειρήσεις και ψηφιακές τράπεζες. Προκειμένου να προσαρμοστούν, περιμένουμε από τις παραδοσιακές τράπεζες να μπουν δυνατά στον χώρο των startups. Αναμένουμε από τις μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας να είναι πιο ευέλικτες από τις παραδοσιακές τράπεζες για να αρχίσουν να επενδύουν σε υποσχόμενες τεχνολογικές πλατφόρμες και νεοσύστατες εταιρείες!".

emea.gr