Δυναμικό «παρών» από τη Ρόδο σε μπίρα και αναψυκτικά

Του Δημήτρη Μαρκόπουλου

Οι περισσότεροι πανηγυρίζουν με το σημερινό τουριστικό θαύμα των 30 και πλέον εκατομμυρίων επισκεπτών ως απόρροια της συρρίκνωσης των γειτονικών αγορών, όπως αυτές της Τουρκίας και της Αιγύπτου, παρά λόγω των δικών μας προσπαθειών. Τα πιο παλιά χρόνια, όμως, η Ελλάδα είχε βρεθεί ξανά στο επίκεντρο της τουριστικής προόδου, μαγνητίζοντας με τις φυσικές της ομορφιές εκατομμύρια ξένους τουρίστες και δημιουργώντας τις πρώτες υποδομές.

Τη δεκαετία του '60, σταρ του σινεμά αλλά και μεγιστάνες όργωναν τα νησιά του Αιγαίου διαφημίζοντας τις ομορφιές της πατρίδας μας και κάνοντας διεθνώς γνωστή τη Μύκονο, την Υδρα, τις Σπέτσες και τη Ρόδο. Ειδικά το Νησί των Ιπποτών έχει το δικό του κοινό καθώς έχει διαφημιστεί από τον Γκρέγκορι Πεκ και τον Αντονι Κουίν στα θρυλικά «Κανόνια του Ναβαρόνε».

Τότε ιδρύθηκε η ΒΑΠ Π. Κουγιός ΑΒΕΕ. Η βιομηχανία αναψυκτικών, νερών και τώρα και μπίρας, που ιδρύθηκε πριν από 51 χρόνια από τον αείμνηστο Παντελή Κουγιό, τον γιο του Βασίλη (πατέρα του νυν αντιπροέδρου) και τον γαμπρό του Ιωάννη Τσίγκο. Ο Παντελής Κουγιός υπήρξε μεγάλη μορφή όχι μόνο στα επιχειρηματικά δρώμενα, αλλά και στα εθνικά. Και αυτό διότι ήταν αντιστασιακός του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, έχοντας επιδείξει ανδρεία. Μετά την αναγκαστική παραμονή του στο εξωτερικό και έχοντας εργαστεί εκτός συνόρων, γύρισε στον τόπο του κάνοντας το όνειρό του πραγματικότητα. Να ιδρύσει δηλαδή μια εταιρεία στο χώρο των αναψυκτικών. Μέσα από σκληρή δουλειά τα κατάφερε σε μια αρχή που έγινε με τον ελληνικό τρόπο.

Ολα ξεκίνησαν σε ένα πατάρι 100 τ.μ., για να φτάσει σήμερα ο 100% δωδεκανησιακός όμιλος να διαθέτει τρεις βιομηχανικές μονάδες παραγωγής αναψυκτικού-μεταλλικού νερού και μπίρας. Και ταυτόχρονα να παράγει ποιοτικά προϊόντα σε μια αγορά που διψάει για κάτι το διαφορετικό, μακριά από την ομογενοποιημένη γεύση των μεγάλων παικτών που όλοι γνωρίζουν.

Ταυτόχρονα, η ΒΑΠ Π. Κουγιός ΑΒΕΕ είναι μια εταιρεία που επενδύει και κατορθώνει, αν και από τη Ρόδο, να είναι στην πρωτοπορία των αγορών, θυμίζοντας επιτυχημένα παραδείγματα άλλων περιφερειακών δυνάμεων, όπως η Ζαγόρι της οικογένειας Χήτου ή η ΕΨΑ της οικογένειας Τσαούτου. Η οικογενειακή αυτή εταιρεία ήρθε να αξιοποιήσει το τουριστικό κύμα που υπήρξε και εξακολουθεί να υπάρχει στο νησί και να θέσει τα θεμέλια για μια προσπάθεια που αποτελεί σημείο αναφοράς στα Δωδεκάνησα, τα οποία σαφώς δεν έχουν τη δυνατότητα να φιλοξενούν μεγάλες παραγωγικές μονάδες λόγω των πολλών χιλιομέτρων που χωρίζουν την περιοχή από το κέντρο.

Η σχέση με την PepsiCo


Καθοριστικές επιλογές της εταιρείας ήταν το αποκλειστικό συμβόλαιο παραγωγής και διανομής με την PepsiCo Inc. το 1983 και η δημιουργία του υπερσύγχρονου ζυθοποιείου το 2009. Το συμβόλαιο με την PepsiCo έδωσε την ευκαιρία συνεργασίας με έναν μεγάλο παίκτη που διέθετε τεχνογνωσία και σημαντική πείρα σε όλα τα επίπεδα δημιουργώντας νέες δυνατότητες. Παράλληλα, το πέρασμα στην αγορά της μπίρας είχε να κάνει με την άνθηση του κλάδου και το παράδειγμα που θέλησε η ΒΑΠ Π. Κουγιός να ακολουθήσει στο πρότυπο άλλων περιφερειακών επιχειρήσεων.

Θα πρέπει να τονίσουμε ότι η επιλογή της Ρόδου ήταν η φυσιολογική εξέλιξη των επενδύσεων της εταιρείας στην περιοχή και το επιστέγασμα μακρών δεσμών με την εκεί οργανωμένη τουριστική βιομηχανία. Ο τουρισμός στα Δωδεκάνησα είναι διεθνής και ανεπτυγμένος από τη δεκαετία του '80 ενώ έχει σοβαρές υποδομές αλλά και ανάγκες σε πρώτες ύλες και ποιοτικά είδη. «Η συνέπεια, η αξιοπιστία και οι συνεχείς επενδύσεις στην αγορά όπου δραστηριοποιούμαστε κατατάσσει την εταιρεία μας στους βασικούς προμηθευτές τόσο των ξενοδοχείων όσο και των σούπερ μάρκετ των Δωδεκανήσων», αναφέρει ο ιδιοκτήτης και τρίτη γενιά της εταιρείας Παντελής Κουγιός. Ενας νέος άνθρωπος, ο οποίος μαζί με την οικογένειά του επενδύει διαρκώς. Και συμπληρώνει: «Οι σχέσεις εμπιστοσύνης που έχουν κτιστεί με το πέρασμα των δεκαετιών είναι το μεγαλύτερο επίτευγμα της δραστηριότητάς μας στο νησί της Ρόδου. Μεγάλο μειονέκτημα και τροχοπέδη στην εξέλιξη της εταιρείας είναι η έντονη εποχικότητα και η χιλιομετρική απόσταση από το λιμάνι του Πειραιά, γεγονός που ανεβάζει κατακόρυφα τα κόστη πρώτων υλών και λοιπών εξόδων». Θα πρέπει να τονίσουμε ότι αυτή τη στιγμή τη σκυτάλη από τους ιδρυτές της εταιρείας έχουν πάρει, εκτός από τον Παντελή Κουγιό, και τα παιδιά των ιδρυτών Βασίλη και Γιάννη.

Η ώρα της μπίρας και των κερδών




Τα τελευταία χρόνια έχει διαπιστωθεί μια στροφή του καταναλωτικού κοινού προς τις τοπικές παραδοσιακές βιομηχανίες, αλλαγή που έγκειται στην εμπιστοσύνη σε προϊόντα μικρής παραγωγής με παραδοσιακό τρόπο επεξεργασίας, πολλές φορές με ακριβότερο κόστος, αλλά πάντα με την αυθεντικότητα που διακρίνει τα ελληνικά προϊόντα.
«Ολη η αλυσίδα ποτών και τροφίμων, μέχρι να φτάσουν τα προϊόντα στον τελικό καταναλωτή, έχει δώσει την ευκαιρία σε μικρούς παραγωγούς, όπως εμείς, να τοποθετηθούν στα ράφια και να αρχίσουν σιγά-σιγά να αποκτούν σχέση εμπιστοσύνης με τους καταναλωτές της ελληνικής επικράτειας», τονίζει ο κ. Κουγιός.

Δεν είναι τυχαίο ότι από το 2003 η εταιρεία έχει επενδύσει 25 εκατ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό των υποδομών νέων προϊόντων. «Χαρακτηριστικά σας αναφέρω τη δημιουργία του ζυθοποιείου το 2009, τις δύο νέες παραγωγικές γραμμές νερού-αναψυκτικού το 2016 και τις ετήσιες επενδύσεις που γίνονται στην αγορά των Δωδεκανήσων, οι οποίες μας διατηρούν στην αγορά έναντι του έντονου ανταγωνισμού που διακρίνει την αγορά του νερού και του αναψυκτικού», αναφέρει ο πρόεδρος της επιχείρησης. Επισημαίνει μάλιστα ότι «πλέον η παραγωγική βάση και η δυναμικότητά μας μάς δίνει το δικαίωμα για ανάπτυξη και έξω από την περιοχή που μας ανέδειξε, με αποτέλεσμα η παρουσία μας στην ηπειρωτική Ελλάδα να αρχίζει να γίνεται αισθητή με αργά αλλά πολύ σταθερά βήματα υγιούς ανάπτυξης».

Είναι σαφές ότι τα επόμενα σχέδια της εταιρείας είναι η περαιτέρω επένδυση στο μάρκετινγκ και στα πανελλαδικά δίκτυα, αν και κάθε κίνηση πάντοτε γίνεται μετρημένα και με σαφή σχεδιασμό. Και αυτό διότι η ΒΑΠ Π. Κουγιός είναι μια επιχείρηση με λογική και σύνεση που μετράει το τι θα κάνει. Η βιομηχανία αυτή τη στιγμή απασχολεί 122 εργαζόμενους από 116 που είχε στα τέλη του 2016, πραγματοποιώντας αύξηση τζίρων κατά 9,74% και φτάνοντας στα 18,575 εκατ. ευρώ. Και όλα αυτά με κέρδη 2,209 εκατ. ευρώ, από 585.000 ευρώ, γεγονός που σημαίνει αύξηση κερδών 131,73%!

Ενας μπασκετμπολίστας στο τιμόνι μιας βιομηχανίας




Οπως τονίζει ο Παντελής Κουγιός, «στόχος της εταιρείας είναι η υπευθυνότητα και η συνεργασία με τους ανθρώπους που ζουν και εργάζονται στο νησί μας. Δεν νοείται εταιρική ανάπτυξη δίχως την υγεία και τη βιώσιμη ανάπτυξη της τοπικής κοινωνίας όπου δραστηριοποιούμαστε. Η συνεισφορά μας στην κοινωνία υλοποιείται μέσα από την ανάπτυξη του αθλητισμού και των δραστηριοτήτων των νέων, την ενίσχυση της κοινωνίας και την παροχή βοήθειας σε ευπαθείς ομάδες». Η σχέση εξάλλου με τον αθλητισμό έχει να κάνει και με το γεγονός ότι ο κ. Κουγιός στα νιάτα του έκανε καριέρα στην ομάδα μπάσκετ Α.Ο. Δάφνης στην Α1 κατηγορία. Ο ίδιος έχει ασχοληθεί επίσης με την ομάδα μπάσκετ του νησιού, τον Κολοσσό Ρόδου, την περίοδο που η ομάδα είχε τερματίσει 3η στην κανονική διάρκεια του πρωταθλήματος και ήταν η πρώτη επαρχιακή ομάδα που το κατάφερε, ενώ η ΒΑΠ υπήρξε χορηγός της ομάδας αυτής που κάνει αξιόλογη πορεία στο πρωτάθλημα της χώρας. Παράλληλα ασχολείται με τα τοπικά επιχειρηματικά δρώμενα, αλλά και με άλλες επενδύσεις, έχοντας στο παρελθόν περάσει από κοινοπραξίες στον χώρο του γάλακτος και άλλες επενδυτικές προσπάθειες. Σε κάθε περίπτωση, η ΒΑΠ, η εταιρεία που ως λογότυπό της έχει τον ιππότη, είναι μια σημαντική δύναμη στα Δωδεκάνησα, η οποία φιλοδοξεί να κάνει τη δική της επανάσταση σε όλη την αγορά. Αν κρίνουμε από την επιτυχία τοπικών επιχειρήσεων που έγιναν πανελλαδικές δυνάμεις, κάτι τέτοιο είναι εφικτό.


newmoney.gr