του Δημήτρη Μαρκόπουλου
Με αισιόδοξη ματιά, δυσανάλογη των περασμένων κακών ετών για τον κλάδο των κατασκευών στη χώρα μας, κοιτάζει το μέλλον ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Intrakat Πέτρος Σουρέτης.
Οπως τονίζει σε συνέντευξη που δίνει στο «business stories», αν και η Ελλάδα δεν ενθαρρύνει τις επενδύσεις με τρόπο ουσιαστικό, παρά τα βήματα προόδου που έχουν γίνει, μια σειρά τομέων όπως οι υποδομές, ο τουρισμός, η ενέργεια, το real estate και η πρωτογενής παραγωγή θα δώσουν ώθηση στην οικονομία. Παράλληλα, η Intrakat σε συνεργασία με τη Fraport σε ένα συμβασιοποιημένο πρόγραμμα κατασκευών και μελετών στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, που ανέρχεται στα 357 εκατ. ευρώ, αναμένεται να συμμετάσχει στην αναπτυξιακή προσπάθεια της χώρας με τις εργασίες ήδη να έχουν ξεκινήσει. Αν συνυπολογιστεί η προοπτική που θα προκύψει από τις επενδύσεις στο Ελληνικό, στον «Αστέρα» Βουλιαγμένης και στο λιμάνι του Πειραιά από την COSCO, οπωσδήποτε ο χώρος των κατασκευών θα αποκτήσει μια νέα δυναμική στα πράγματα.
- Μεγάλη είναι η συζήτηση αναφορικά με την επενδυτική προοπτική στη χώρα μας. Ο κλάδος των κατασκευών επί σειρά ετών κινήθηκε παράλληλα με την πρόοδο σειράς άλλων κλάδων. Εσείς, από πού βλέπετε να έρχεται η ανάπτυξη στη χώρα μας;
Θα πρέπει να είμαστε ξεκάθαροι. Η Ελλάδα πρακτικά δεν ενθαρρύνει τις επενδύσεις. Αν και έχουν σημειωθεί βήματα προόδου ως προς την πολιτική σταθερότητα και τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας, μείζονος σημασίας ζητήματα για την προσέλκυση επενδύσεων, όπως η έλλειψη φορολογικών κινήτρων, η πολυπλοκότητα της γραφειοκρατίας, η ασάφεια του νομοθετικού και ρυθμιστικού πλαισίου, καθώς και οι καθυστερήσεις στη δικαστική επίλυση των διαφορών, καθιστούν την Ελλάδα λιγότερο ελκυστική επιλογή. Την τελευταία διετία, οι Ξένες Αμεσες Επενδύσεις οφείλονται κυρίως στην ολοκλήρωση κάποιων ιδιωτικοποιήσεων, όπως αυτές του «Αστέρα» Βουλιαγμένης, του ΟΛΠ και των 14 περιφερειακών αεροδρομίων. Ενώ άλλες σημαντικές ιδιωτικοποιήσεις όπως αυτές του Ελληνικού, της Αφάντου ή της Κασσιόπης στην Κέρκυρα ακόμη δεν έχουν ολοκληρωθεί. Και όμως, επενδύσεις όπως αυτές είναι κρίσιμες για να μπορέσει η οικονομία να αναπτυχθεί με υγιείς ρυθμούς. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, οι καταλληλότεροι τομείς που θα δώσουν μακρόπνοη προοπτική ανάπτυξης στη χώρα μας είναι ο τουρισμός και οι υποδομές του, ο κλάδος της ενέργειας, ο τομέας του real estate και η αγροτική παραγωγή. Επίσης, ο κλάδος του τουρισμού έχει ήδη δώσει το στίγμα της ανάκαμψης, με έσοδα που ξεπερνούν τα 14,5 δισ. ευρώ, σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος, και τις αφίξεις να αυξάνονται κατά 10% το 2017 σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Ομως, χρειάζεται να ενισχυθεί ποιοτικά η εικόνα της Ελλάδας ως πολυτελής προορισμός στα μάτια εύπορων επισκεπτών (High Net Worth Individuals - HNWI), με στόχο την αύξηση του τουρισμού υψηλού εισοδήματος. Στο πλαίσιο αυτό η χώρα πρέπει να διαθέτει αναβαθμισμένες υποδομές και στις μεταφορές, στις τηλεπικοινωνίες, στη διαχείριση απορριμμάτων, στην ύδρευση και αποχέτευση κ.λπ. Το ζήτημα των υποδομών λοιπόν κατά κάποιον τρόπο επανέρχεται και σε αυτή την προσπάθεια.
- Μιλήσατε προηγουμένως για τις αναγκαίες υποδομές ώστε να προκύψει ανάπτυξη. Η Intrakat έχει νευραλγικό ρόλο στην προσπάθεια της Fraport για τη δημιουργία νέων υποδομών. Πώς εξελίσσεται αυτή η συνεργασία;
Στην αναπτυξιακή λογική που προανέφερα όντως το πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα θετικής συμβολής είναι αυτό των 14 περιφερειακών αεροδρομίων. Μόνο το 2017 με μικρές παρεμβάσεις αυξήθηκε η επιβατική κίνηση σε αυτά κατά 11,5%. Η Fraport, που ανέλαβε τη λειτουργία τους, εκτός από το τίμημα του 1,2 δισ. ευρώ, έχει προγραμματίσει σειρά σημαντικών επενδύσεων αναβάθμισης των υποδομών του τουρισμού μας. Μόνο ο συνολικός προϋπολογισμός των συμβάσεων μεταξύ Fraport Greece και Intrakat για την υλοποίηση μελετών και κατασκευαστικών έργων στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια ανέρχεται στα 357 εκατ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ) με χρονικό ορίζοντα 4 ετών. Οι εργασίες ξεκίνησαν ουσιαστικά λίγο πριν από την αρχή της θερινής περιόδου του 2017. Μέχρι στιγμής έχουν ολοκληρωθεί παρεμβάσεις βελτίωσης και ασφαλούς λειτουργίας των αεροδρομίων, ενώ έχουν ολοκληρωθεί σε μεγάλο βαθμό οι μελέτες και οι άδειες δόμησης για τα περισσότερα αεροδρόμια, όπως της Ρόδου, της Μυτιλήνης, της Καβάλας, του Ακτίου, της Κεφαλονιάς, των Χανίων, της Σάμου, της Ζακύνθου και της Κω.
- Πώς εξελίχθηκε η σχέση με το κράτος κυρίως ως προς το σύνθετο αδειοδοτικό σκέλος;
Τις σημαντικές καθυστερήσεις στο πολυσύνθετο αδειοδοτικό πλαίσιο τόσο των πολεοδομικών και περιβαλλοντικών αδειών όσο και των εγκρίσεων από φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και επιτροπές αρχιτεκτονικές, πυρασφάλειας, αρχαιολογίας κ.λπ. ήρθε και αποκατέστησε στα τέλη Δεκεμβρίου 2017 η αποφασιστική παρέμβαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη σε συνεργασία με τον διοικητή της ΥΠΑ Κωνσταντίνο Λιντζεράκο. Με στοχευμένες νομοθετικές ρυθμίσεις έβγαλαν την κατάσταση από το τέλμα των αδειοδοτικών και ρυθμιστικών ασαφειών, αποδεικνύοντας ότι η χώρα μπορεί, εάν θέλει, να κάνει βήματα μπροστά, έστω και καθυστερημένα.
- Η κατάσταση είναι ίδια και ως προς τα έργα που οφείλουν να γίνουν στο λιμάνι του Πειραιά;
Αυτά τα αισιόδοξα αναπτυξιακά παραδείγματα θα πρέπει να υιοθετήσουν οι αρμόδιοι υπουργοί και υφυπουργοί Εμπορικής Ναυτιλίας εάν θέλουν να προχωρήσουν με τον ίδιο παραγωγικό τρόπο οι επενδύσεις του ΟΛΠ. Με την έλευση της COSCO ο Πειραιάς ανέβηκε το 2017 έξι θέσεις (38η θέση διεθνώς από την 44η) στην παγκόσμια κατάταξη των εμπορικών λιμανιών στη σχετική ετήσια λίστα της ναυτιλιακής επιθεώρησης Lloyd’s List (Global Ports Top 100) και βρίσκεται στην 6η θέση μεταξύ όλων των ευρωπαϊκών εμπορικών λιμανιών. Επιπλέον, έχουν ήδη πραγματοποιηθεί σημαντικές επενδύσεις σε επισκευαστικά έργα. Το επενδυτικό πρόγραμμα που προβλέπεται έως το 2021 για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας, την αναβάθμιση του λιμανιού της ακτοπλοΐας και την ανάπτυξη του εμπορευματικού κέντρου αναμένεται να αποφέρει πολλαπλασιαστικά οφέλη και σε άλλους κλάδους, όπως των κατασκευών, των logistics και του τουρισμού.
- Μπορεί όμως ο πολύπαθος κλάδος των κατασκευών να περάσει στη νέα του φάση μετά από μια δεκαετία μεγάλης κρίσης;
Ενα μεγάλο θέμα διαβούλευσης πρέπει να αποτελέσει άμεσα στο υπουργείο Ανάπτυξης η αναβίωση της αγοράς της κατασκευής και κατ’ επέκταση του real estate, τομείς που στήριξαν και στηρίζουν την ανάπτυξη της χώρας μας. Πρέπει ταχύτατα και πάντα στο πλαίσιο της διεθνούς πρακτικής να αναλυθούν και να δοθούν λύσεις στα προβλήματα της αγοράς αυτής (ΦΠΑ, φόροι μεταβιβάσεων, ΕΝΦΙΑ κ.λπ.) και να δοθούν πραγματικά κίνητρα ώστε αυτά να προσελκύσουν ξένες επενδύσεις και διάθεση εγχώριων κεφαλαίων. Δείτε την Κύπρο. Σε καθεστώς κρίσης και μνημονίων κατάφεραν να πάρουν τις σωστές πρωτοβουλίες ώστε οι μεταρρυθμίσεις και τα διαρθρωτικά μέτρα να βοηθήσουν πραγματικά την ανάπτυξη της χώρας και την έξοδο από την κρίση και τα μνημόνια.
newmoney.gr