Του Μηνά Τσαμόπουλου
Έχουν σταυρώσει τα δάκτυλά τους και εύχονται-ευελπιστούν να είναι απλά ένα κακό όνειρο από το οποίο θα ξυπνήσουν. Οι πλοιοκτήτες δεξαμενόπλοιων ζουν δύσκολες ημέρες αφού οι ναύλοι, ειδικά στα υπερ-δεξαμενόπλοια, τα λεγόμενα VLCC, χωρητικότητας άνω των 300 χιλιάδων τόνων, βρίσκονται στο χειρότερο επίπεδο των τελευταίων ετών, κυρίως, όσον αφορά την spot αγορά. Δηλαδή όταν ένα πλοίο ναυλώνεται ταξίδι με ταξίδι και δεν έχει υπογράψει χρονοναυλοσύμφωνο.
Η διαφορά με τη spot αγορά είναι ότι με το χρονοναυλοσύμφωνο, αν ανέβει η ναυλαγορά θα πάρει η πλοιοκτήτρια εταιρεία τα λεφτά που έχει προσυμφωνήσει και δεν θα καρπωθεί τα κέρδη από την άνοδο. Όμως αν πέσει η αγορά δεν θα απορροφήσει τη ζημιά.
«Αν συνεχιστεί η κατάσταση αυτή θα γράψουμε μεγάλες ζημιές» εκμυστηρεύτηκε, πρόσφατα, σε επιχειρηματικό πηγαδάκι, ένας από τους ισχυρότερους Έλληνες πλοιοκτήτες.
Οι Έλληνες ελέγχουν το 25,2% του παγκόσμιου στόλου των δεξαμενόπλοιων.
Για τα αίτια που έχουν οδηγήσει στα χαμηλά τη ναυλαγορά δεξαμενοπλοίων μίλησε o Γιάννης Ν. Κοτζιάς, πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Ναυλομεσιτών-Hellenic Shipbrokers Association και Project Broker στην Xclusiv Shipbrokers Inc.
« Χρόνια υπερπροσφορά χωρητικότητας δηλαδή περισσότερα πλοία από όσα χρειάζονται για να εξυπηρετήσουν το μεταφορικό έργο, χαμηλή εμπορική ζήτηση (trading demand) και οι αποφάσεις του ΟΠΕΚ για μείωση της παραγωγής έχουν φέρει και διατηρήσει εδώ και τουλάχιστον 15 μήνες, την αγορά των πετρελαιοφόρων πλοίων σε πολύ χαμηλά επίπεδα».
Στη συνέχεια κάνει αναφορά στο πλοία που είναι χρονοναυλωμένα:
«Για παράδειγμα το χρονοναυλοσύμφωνο διάρκειας ενός έτους για τα VLCC’s εδώ και ένα μήνα βρίσκεται στα 25.000 δολάρια την ημέρα και από τον Σεπτέμβριο του 2016 έως τώρα ήταν με μικρά «σκαμπαναεβάσματα» γύρω στα 30.000 δολ. την ημέρα. Δυστυχώς έχουμε πολλά πλοία στο νερό, και oι ναυλωτές έχουν να επιλέξουν. Αυτό οδήγησε τα ναύλα σε χαμηλά επίπεδα που σε πολλές περιπτώσεις δεν καλύπτουν πλήρως τα λειτουργικά έξοδα. Δεν ξέρουμε αν η αγορά των δεξαμενοπλοίων έχει «βρει πάτο» αλλά εκτίμησή μας είναι ότι περισσότερη υποχώρηση δεν είναι εφικτή» και προσθέτει:
«Τα πολλά πλοία δεν θα βοηθήσουν την αγορά να ανασάνει άμεσα. Ο στόλος των Crude Tankers αποτελείται από 2.100 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 390 εκ. τόνων και έχουμε 276 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 56 εκ. τόνων. Δηλαδή 13,4% σε τόνους dw είναι υπό παραγγελία.
Στα Product Carriers έχουμε ενεργό στόλο 1.700 πλοία συνολικής χωρητικότητας 98 εκ. τόνων, και υπό παραγγελία 224 πλοία 15 εκ. τόνων. Εδώ έχουμε αναλογία ναυπηγήσεων με ενεργό στόλο 15% σε τόνους dw. Με αυτά τα δεδομένα, οι προοπτικές για να δούμε γρήγορα και άμεσα καλύτερα ναύλα, πέραν των εποχικών εξάρσεων, τις θεωρούμε δύσκολο. Στο ίδιο μοτίβο είναι και τα πλοία μεταφοράς παραγώγων πετρελαίου (product carriers)».
Σύμφωνα με τον Γιάννη Κοτζιά «φέτος έχουν πάει για διάλυση 38 δεξαμενόπλοια από τα οποία 8 VLCC’s, ενώ έχουν παραδοθεί 54 νεότευκτα πλοία από τα οποία τα έξι είναι VLCC’s. Επίσης, έχουν δοθεί αρκετές παραγγελίες για νέα πλοία, περίπου 26 τον αριθμό.
«Γενικά το ισοζύγιο παραδόσεων και διαλύσεων δεν λειτουργεί ακόμα θετικά για να ισορροπήσει την προσφορά χωρητικότητας με τη ζήτηση» καταλήγει.
Ο ναυλωτής, εξειδικευμένος στα δεξαμενόπλοια, Νικόλας Παπαντωνόπουλος της Allied Shipbroking παρέθεσε στο «business stories» στοιχεία που αποτυπώνουν την κατάσταση για την spot αγορά:
-Ένα VLCC που φορτώνει πετρέλαιο από τον Περσικό Κόλπο με προορισμό την Ευρώπη ή την Άπω Ανατολή έχει ημερήσιο ναύλο από 5 έως 6 χιλιάδες δολάρια!!! κατά μέσο όρο, ενώ τα ημερήσια έξοδά του συν την κάλυψη των δανειακών του υποχρεώσεων ανέρχονται, συνολικά, στα 30 χιλιάδες δολάρια.
-Για να υπάρχει ένα μέτρο σύγκρισης ένας καλός ναύλος για τα VLCC κυμαίνεται στα 40-50.000 δολάρια την ημέρα. Οι ναύλοι είναι περίπου 88% με 90% κάτω!
-Ταξίδι από τον Περσικό για Ευρώπη ο ναύλος είναι αρνητικός κατά 4.500 δολάρια (δεν υπολογίζονται τα δάνεια που βαραίνουν το πλοίο). Για τις ΗΠΑ η ζημιά φθάνει τα 11.000 δολάρια. Θετικός είναι ο ναύλος από Περσικό για την Κίνα, στα 4.500 δολάρια.
-Για τα δεξαμενόπλοια Suezmax, χωρητικότητας 150.000 τόνων ο καλός ναύλος θα πρέπει να κυμαίνεται στα 30.000 δολάρια την ημέρα. Σήμερα ένα ταξίδι από τη Μαύρη Θάλασσα προς τη Μεσόγειο είναι στα 7.000 δολάρια την ημέρα.
- Το δρομολόγιο από τη Νιγηρία προς το Ρότερνταμ είναι στα 9.000 δολάρια ημερησίως από 20.000 που ήταν τον περασμένο Οκτώβριο. Ο ναύλος κατά μέσο όρο είναι μειωμένος κατά 70%.
- Για τα Aframax που είναι δεξαμενόπλοια χωρητικότητας 100 χιλιάδων τόνων ο ημερήσιος ναύλος κατά μέσο κυμαίνεται από Βόρεια Θάλασσα προς Ευρώπη στα 1.700 δολάρια. Από τα τον Περσικό Κόλπο για Σιγκαπούρη ο ναύλος ανεβαίνει μόλις στα 2.700 δολάρια ημερησίως. Για ταξίδι μέσα στη Μεσόγειο ανέρχεται στα 3.500 δολάρια ενώ τον Οκτώβριο του 2017 ήταν 9.000 δολάρια.
-Ένας καλός ναύλος για τα πλοία αυτά είναι στα 25.000 δολάρια. Οι ναύλοι είναι μειωμένοι κατά 80% κατά μέσο.
Από την πλευρά του, ο ναυτιλιακός αναλυτής της «Golden Destiny», Νικόλας Μ.Ζαννίκος τόνισε στο «business stories»:
«Τα μοναδικά φωτεινά σημεία στον ορίζοντα, τα οποία αναμένεται να αυξήσουν τις προς μεταφορά ποσότητες πετρελαίου είναι: 1. Η ολοένα αυξανόμενη ζήτηση για πετρέλαιο από την Κίνα καθώς και η ολοένα αυξανόμενη παραγωγή από τις ΗΠΑ. Η Κίνα αύξησε τις εισαγωγές πετρελαίου κατά 10% μέσα στο 2018, με τα περισσότερα φορτία να είναι από τις ΗΠΑ.
2. Οι ΗΠΑ τέλος προχώρησαν σε αναβάθμιση ενός από τους βασικότερους λιμένες στην περιοχή της Λουιζιάνα, του Loop, όπου πλέον έχει καταστεί δυνατή η φόρτωση πλοίων VLCC χωρίς να απαιτείται η μεταφόρτωση τους, μειώνοντας σημαντικά το κόστος μεταφοράς. Αυτό το γεγονός καταδεικνύει την δυναμική των ΗΠΑ να αποτελέσουν την ανερχόμενη ενεργειακή δύναμη στον πετρέλαιο. Όμως αυτή η δυναμική δεν έχει καταστεί ικανή για να τονώσει την αγορά» και προσέθεσε:
Η μοναδική περίπτωση όπου τα επίπεδα της αγοράς θα έφταναν τα επίπεδα του 2014-2015 θα ήταν να αυξηθούν τα παγκόσμια αποθέματα πετρελαίου. Όμως κάτι τέτοιο δεν μοιάζει πλέον εφικτό καθώς η παγκόσμια κατανάλωση αυξήθηκε από τα 93,9 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως το 2014 μόλις στα 99,3 εκατομμύρια τον Δεκέμβριο το 2017.
Σύμφωνα με στοιχεία της EIΑ -Energy Information Administration- οι υπολογιζόμενες μεταβολές για τα παγκόσμια αποθέματα πετρελαίου, υπήρξαν αρνητικές για πέμπτο συνεχόμενο τρίμηνο, ενώ για το 2018 και 2019 προβλέπεται μέτρια αύξηση των αποθεμάτων».
Ενδεικτικό της δύναμης που έχουν οι Έλληνες στον κλάδο των δεξαμενόπλοιων είναι και το γεγονός ότι στη χρυσή λίστα της Lloyd’s με τις 100 μεγαλύτερες προσωπικότητες της παγκόσμιας ναυτιλίας, υπάρχουν 13 Έλληνες εκ των οποίων οι περισσότεροι, εννέα στον αριθμό, έχουν μεγάλους στόλους με δεξαμενόπλοια. Στην πρώτη 20άδα είναι οι Γιάννης Αγγελικούσης (7η θέση), Γιώργος Προκοπίου (12η θέση), Αγγελική Φράγκου (19η) και Γιώργος Οικονόμου (20η).
newmoney.gr