Ξεκινά η μεγάλη «μεταμόρφωση» της Αθήνας - Η πρωτεύουσα στρέφεται προς το θαλάσσιο μέτωπο

Του Βασίλη Σ. Κανέλλη

Ονειρο δεκαετιών παραμένει η δημιουργία μιας νέας... πόλης μέσα στην πρωτεύουσα, με βασική προϋπόθεση την αλλαγή κατεύθυνσης της Αθήνας προς το παραλιακό μέτωπο. Πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες υπήρχαν τα σχέδια για να «ανοίξει» το νότιο τμήμα της πρωτεύουσας και να μετατοπιστεί το επίκεντρο του επενδυτικού ενδιαφέροντος, κι όχι μόνο, προς τον Σαρωνικό. Τα σχέδια έμειναν στα χαρτιά, όμως, τώρα γίνονται προσπάθειες να αναστηθεί μια στρατηγική που μπορεί να αλλάξει την Αθήνα και να απογειώσει τις επενδύσεις στον τομέα του real estate.

To πρώτο βήμα έγινε με την παράδοση πριν μερικές εβδομάδες του Κέντρου Πολιτισμού «Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος», το οποίο έχει ήδη γίνει τόπος επίσκεψης χιλιάδων πολιτών απ’ όλη την Ελλάδα. Αποτελεί δε και το σήμα για να ξεκινήσει ένα ευρύ πρόγραμμα ανάπλασης της παραλιακής.

Το βήμα έκανε την περασμένη εβδομάδα η Περιφέρεια Αττικής η οποία υπέγραψε σύμβαση αρχικού προϋπολογισμού ύψους 150 εκατ. ευρώ, με την κατασκευαστική εταιρεία Άκτωρ για την υλοποίηση της πρώτης φάσης της ανάπλασης του Φαληρικού Όρμου.

Σε 21 μήνες από την έναρξη των έργων το πρώτο κομμάτι του παραλιακού μετώπου θα αλλάξει πρόσωπο. Τα βασικά βήματα των έργων που θα γίνουν είναι:

ΤΑ ΒΑΣΙΚΑ ΒΗΜΑΤΑ


Μετατοπίζεται η παραλιακή λεωφόρος Ποσειδώνος. Θα «μεταφερθεί» 90 μέτρα πιο κοντά στη θάλασσα ενώ σε ορισμένα σημεία θα υπάρξει και «βύθιση» του δρόμου. Οπως αναφέρει ο σχεδιασμός, η μετατόπιση της λεωφόρου θα ανατρέψει και το οδικό και μεταφορικό τοπίο της περιοχής ενώ στη θέση του υπερυψωμένου δρόμου θα δημιουργηθεί ξηρό κανάλι που θα βρίσκεται παράλληλα με το νέο δρόμο και θα υποδέχεται τα ύδατα. Με την κατάργηση του υπερυψωμένου δρόμου ταχείας κυκλοφορίας που συνδέει την λεωφόρο Συγγρού με την Εθνική οδό και τη δημιουργία νέου άξονα θα «ανοίξει» η πόλη προς τον φαληρικό όρμο. Η τμηματική μετατόπιση της λεωφόρου Ποσειδώνος είναι το πιο απαιτητικό έργο. Η κυκλοφορία των οχημάτων αλλά και του τραμ θα γίνεται από την παλιά λεωφόρο, καθώς και στον παράπλευρο δρόμο.

Περιλαμβάνεται η μερική αναδιαμόρφωση των Α/Κ Συγγρού και Α/Κ Κηφισού, η πλήρης αναδιαμόρφωση του Α/Κ Παλαιού Φαλήρου, καθώς και διαμόρφωση νέων συνδετήριων κλάδων πρόσβασης στις δραστηριότητες του παραλιακού μετώπου Φαλήρου. Η οδός Εθνάρχου Μακαρίου (παλαιά παραλιακή λεωφόρος) αναδιαρρυθμίζεται και μετατοπίζεται κατά τμήματα για την επίτευξη αυξημένης παροχετευτικής ικανότητας, ενώ η υφιστάμενη γραμμή Τραμ προσαρμόζεται οριζοντιογραφικά και υψομετρικά στον αναμορφούμενο Α/Κ Συγγρού, στην παραλλασσόμενη οδό Εθνάρχου Μακαρίου και στην πορεία των επιφανειακών πλημμυρικών παροχών προς τα νέα αντιπλημμυρικά έργα. Προβλέπεται επίσης αποκατάσταση της συνέχειας του δικτύου πεζόδρομων και ποδηλατόδρομων της περιοχής ανισόσταθμα προς τα οδικά έργα.


Δημιουργείται σύστημα καθαρισμού του Κηφισού και βιολογικού καθαρισμού των ομβρίων υδάτων. Θα γίνεται συλλογή των απαραιτήτων ποσοτήτων υδάτων για τη συντήρηση του πάρκο που θα δημιουργηθεί. Στο σύστημα αυτό θα λειτουργούν αγωγοί με αμφίδρομη κατεύθυνση ροής.

ΑΝΤΙΠΛΗΜΜΥΡΙΚΑ

Αντιπλημμυρικά έργα που θα σώσουν στην κυριολεξία τις περιουσίες άνω των 160 χιλιάδων κατοίκων και θα αυξήσουν την επισκεψιμότητα στην περιοχή αφού θα είναι πλέον ευκολότερη και ανεμπόδιστη η πρόσβαση στη θάλασσα. Στη θέση της υφιστάμενης παραλιακής υψηλής λεωφόρου Ποσειδώνος, υλοποιούνται δύο ξηρά αντιπλημμυρικά κανάλια, ένα στο Μοσχάτο (δυτικό) και ένα άλλο στην Καλλιθέα (ανατολικό). Τα ξηρά κανάλια έχουν τη μορφή ήπιας εδαφικής πτύχωσης και σε αυτά εκτονώνονται οι επιφανειακές πλημμυρικές παροχές, ώστε να καταλήξουν στα υγρά αντιπλημμυρικά κανάλια και στον διευθετημένο Ιλισσό. Σε όλο τον υπόλοιπο χρόνο, τα ξηρά κανάλια θα λειτουργούν ως φυσικές κοιλάδες πρασίνου, βατές από πεζούς.

Επεκτάσεις των υφιστάμενων υγρών αντιπλημμυρικών καναλιών προς τα νέα ξηρά αντιπλημμυρικά κανάλια, εκατέρωθεν του Ιλισσού, στην περιοχή του Κηφισού (δυτικό υγρό κανάλι) και στην περιοχή της ναυταθλητικής μαρίνας (ανατολικό υγρό κανάλι).

Επέκταση της διευθέτησης του Ιλισσού στα ανάντη της οδού Εθνάρχου Μακαρίου (370 m περίπου).

Νέος παραλιακός συλλεκτήρας Μοσχάτου και Καλλιθέας (κατάντη και κατά μήκος των υφιστάμενων γραμμών του Τραμ) σε αντικατάσταση του υφιστάμενου παραλιακού συλλεκτήρα.

Μετάθεση υφιστάμενου αγωγού φυσικού αερίου με κατασκευή νέου, κάτω από τη νέα παραλιακή λεωφόρο Ποσειδώνος, καθώς και μετάθεση του υφιστάμενου αγωγού ύδρευσης.

Υποστηρικτικά έργα -Έργα ανανέωσης στάσιμων νερών στον Κηφισό και στον Ιλισό -Έργα τροφοδοσίας δεξαμενών κολύμβησης /αναψυχής - Κέντρο Ανάκτησης Νερού Ελαιώνα (ΚΑΝΕ), με τροφοδοσία από την υγρή φάση των λυμάτων του Κεντρικού Αποχετευτικού Αγωγού (ΚΑΑ), υπόγεια μονάδα τριτοβάθμιας επεξεργασίας και επιστροφή της ιλύος στον ΚΑΑ.

Η δυναμικότητα της μονάδας θα είναι 1.200 m3/ημέρα και το παραγόμενο ανακτημένο νερό θα ανταποκρίνεται πλήρως σε όλες τις ποιοτικές απαιτήσεις για απεριόριστη άρδευση και άλλες αστικές χρήσεις (πλην πόσιμου) στις περιοχές ανάπλασης του Φαληρικού μετώπου, με δυνατότητα κάλυψης μέρους των αναγκών σε αρδευτικό νερό και στο Κέντρο Πολιτισμού «Σταύρος Νιάρχος».

Ουσιαστικά, ξεκινά η ανάπλαση μιας έκτασης περίπου 800 στρεμμάτων, που οριοθετείται από τις εκβολές του Κηφισού, τη λεωφόρο Ποσειδώνος και το Δέλτα, και οι πόλεις της Καλλιθέας και του Μοσχάτου αποκτούν... παραλία. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2016 παραχωρήθηκαν 480 στρέμματα, από τον Κηφισό ως την Εσπλανάδα στο Δέλτα, στην Περιφέρεια Αττικής για 40 χρόνια, ενώ στη συνέχεια τα συναρμόδια υπουργεία Υποδομών και Περιβάλλοντος παρέδωσαν πλήρεις μελέτες.

ΚΑΙ ΠΑΡΑΚΤΙΟ ΑΛΣΟΣ

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι με αφορμή την κατασκευή του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος» είχε εκπονηθεί το 2014 μελέτη που προβλέπει παράκτιο άλσος, το οποίο θα διαθέτει 3.500 δέντρα και πάνω από 200.000 θάμνους. Προσθέτει όμως νέα δόμηση 5.500 τετραγωνικών και τεχνητούς λόφους.

Σημειώνεται ότι η περιοχή του Φαληρικού Όρ?ου καταλαμβάνει έκταση 800 περίπου στρεμμάτων κατά μήκος ακτογραμμής μήκους περίπου 2 χλμ. και περιλαμβάνει την παραλιακή ζώνη των αστικών περιοχών Μοσχάτου, Καλλιθέας και Παλαιού Φαλήρου, από την εκβολή του Κηφισού Ποταμού μέχρι το Δημοτικό Αθλητικό Κέντρο (ΔΑΚ) του δήμου Παλαιού Φαλήρου.

Η περιοχή εφάπτεται στον χώρο του παλαιού Ιπποδρόμου στο τέρμα της Λεωφόρου Συγγρού όπου και υλοποιείται το έργο της Λυρικής Σκηνής και της Νέας Εθνικής Βιβλιοθήκης ως Κέντρο Πολιτισ?ού Ίδρυ?α Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ), ενώ προς τα δυτικά εφάπτεται στην περιοχή του Σταδίου Ειρήνης και Φιλίας.

Γήπεδο ΠΑΟ
Παίζει... μπάλα και η πρωτεύουσα

«Κωδικός 2020». Αυτό είναι το όνομα του φιλόδοξου project της πολλαπλής ανάπλασης περιοχών της Αθήνας που η κυβέρνηση προωθεί.

Η μεταφορά του γηπέδου του Παναθηναϊκού στο Γουδή, η μεταμόρφωση της Λεωφόρου Αλεξάνδρας, η ανάπλαση του Βοτανικού αλλά και στοχευμένες παρεμβάσεις στο ιστορικό κέντρο και κίνητρα για την επιστροφή των κατοίκων, είναι στα σχέδια του υπουργείου Περιβάλλοντος.

Πρόκειται πάντως για σχέδια που έχουν  προϊστορία και που ποτέ δεν υλοποιήθηκαν. Την περασμένη εβδομάδα ο πρωθυπουργός τόνισε ότι μέσα στο 2017 θα υπάρξουν εξελίξεις για το γήπεδο του ΠΑΟ, το οποίο έχει αποφασιστεί να μεταφερθεί πίσω από τη Λ. Κατεχάκη στο Γουδή. Στο χώρο που βρίσκεται σήμερα το γήπεδο θα υλοποιηθεί το παλαιό σχέδιο ενός μητροπολιτικού πάρκου πρασίνου και αναψυχής που θα φτάνει μέχρι το Λυκαβηττό και θα εντάσσει και τις προσφυγικές κατοικίες.

Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι με τις παρεμβάσεις που θα γίνουν θα πάρουν αξία και τα ακίνητα και θα δημιουργηθεί μια νέα αγορά.

ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΕΙΡΑΙΑ ΕΩΣ ΤΟ ΣΟΥΝΙΟ
Ξενοδοχειακή «έκρηξη» και επενδύσεις στα νότια προάστια

Σημαντικές τουριστικές υποδομές και μεγάλα έργα που θα ανανεώσουν τον ξενοδοχειακό χάρτη της Αττικής, φέρνουν τα σχέδια ανάπλασης του παραλιακού μετώπου. Παράλληλα, δημιουργούνται συνθήκες επενδυτικής έκρηξης στον τομέα του τουρισμού και του real estate με άνοδο των τιμών για ολόκληρη την περιοχή από τον Πειραιά μέχρι και το Σούνιο.

Δεν είναι μόνο το Ελληνικό και τα μεγάλα έργα που θα γίνουν στην περιοχή, είναι και το γεγονός ότι οι ξενοδόχοι βλέπουν μελλοντικές ευκαιρίες και ήδη παίρνουν θέση για να υποδεχθούν χιλιάδες τουρίστες τα επόμενα χρόνια.

Όπως δεσμεύτηκε ο πρωθυπουργός, μέσα στο έτος θα υπάρξουν εξελίξεις για το πρώην αεροδρόμιο ώστε να ξεκινήσουν οι εργασίες για τη μεγαλύτερη αστική ανάπλαση που έγινε στη χώρα και για επενδύσεις που θα ξεπεράσουν τα 6 δις ευρώ.

Από την άλλη, η αναβάθμιση του Αστέρα Βουλιαγμένης, που θα μετατραπεί σε ένα από τα πλέον πολυτελή τουριστικά θέρετρα της Μεσογείου, έχει ξεκινήσει.

Η συνολική ανάπλαση, που έχει αναλάβει η Ακτωρ, αφορά την έκταση 302 στρεμμάτων επί της οποίας έχουν αναπτυχθεί τα ξενοδοχεία Ναυσικά, Αρίων και Αφροδίτη (που βρίσκεται εκτός λειτουργίας), bungalows, η παραλία Αστήρ και η Μαρίνα Βουλιαγμένης.

Σε ένα χρόνο από σήμερα, για να προλάβουν την επόμενη τουριστική σεζόν, θα είναι έτοιμα τα ξενοδοχεία ενώ αργότερα θα κατασκευαστούν οι 13 πολυτελείς κατοικίες και θα ανακαινιστεί και η μαρίνα.

Ξενοδοχειακός «οργασμός» παρατηρείται στην ευρύτερη περιοχή, ειδικά στη Λεωφόρο Συγγρού η οποία αναγεννιέται.

Divani Palace Acropolis, Hera, Intercontinental, Royal Olympic, το Athens Ledra που έχει κλείσει αλλά υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον και το Athens Avenue στην περιοχή της Καλλιθέας είναι οι πρώτες κινήσεις. To 94 δωματίων «Athens Avenue», επί της λεωφόρου Συγγρού 182, διαθέτει συνεδριακούς χώρους 250 ατόμων, χώρους εστίασης, spa, 5ώροφο υπόγειο πάρκινγκ κ.ά.

Παράλληλα, η Marriott International συμφώνησε για την ανακαίνιση του ξενοδοχείου Metropolitan που θα λειτουργήσει με το εμπορικό σήμα Marriott. Μετά την ανακαίνιση κόστους 15 εκατ. δολαρίων, το ξενοδοχείο Athens Marriott θα λειτουργήσει με 366 δωμάτια.

Εκτός από ξενοδοχεία, κι άλλες κινήσεις στην περιοχή δείχνουν «ανάσταση» της κτηματαγοράς. Όπως π.χ. η επένδυση του εφοπλιστή Αγγελικούση ο οποίος απέκτησε κτίριο γραφείων 29.300 τ.μ., δίνοντας 47 εκατ.

Αλλά και στον Πειραιά παρατηρείται μεγάλη κινητικότητα με πολλές φήμες να τονίζουν ότι η κινεζική Cosco θέλει να προχωρήσει και σε άλλες επενδυτικές πρωτοβουλίες στο πρώτο λιμάνι της χώρας.

Κορυφαία κίνηση αποτελεί η ανάπλαση των παλαιών κτιρίων της Παπαστράτος ενώ σε εκκρεμότητα παραμένει το τι θα γίνει στην περιοχή των Λιπασμάτων στη Δραπετσώνα.


imerisia.gr

Εγγραφείτε στο newsletter για τα τελευταία επιχειρηματικά και επενδυτικά νέα