Η Ευρώπη δεν αναμένεται να ξεπεράσει τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης στο περιβάλλον εργασίας πριν το 2020 δηλώνει σε συνέντευξη της στο Sofokleousin.gr o Λουκάς Ζαχείλας Head of Department VET Systems & Institutions, επισημαίνοντας κάποιες ανομοιομορφίες στην αύξηση των επιπέδων απασχόλησης σε χώρες, όπως η Γερμανία, Αυστρία, Σουηδία, όπου η απασχόληση έχει υπερβεί τα προ κρίσης του 2008 επίπεδα.
Σημειώνει ότι τα ακαδημαϊκά προσόντα παραμένουν να αποτελούν τη βάση της επαγγελματικής επάρκειας και τονίζει ότι η επαγγελματική εκπαίδευση εντάσσεται στην στρατηγική Ευρώπη – 2020 που ωστόσο στην Ελλάδα τα ποσοστά διείσδυσης είναι μόλις 3%.
Συνέντευξη στην Έλενα Ερμείδου
-Πώς διαμορφώνεται σήμερα το περιβάλλον εργασίας στην Ευρώπη και την Ελλάδα; Πώς επέδρασε σ’ αυτό η οικονομική κρίση;
Η οικονομική κρίση είχε βαθύτατες και πολυποίκιλες συνέπειες στο περιβάλλον εργασίας. Σύμφωνα με έρευνες του Cedefop οι συνέπειες αυτές εξακολουθούν να είναι οδυνηρές στο χώρο της απασχόλησης στην ΕΕ καιμόνο το 2020 εκτιμάται ότι η Ευρώπη θα ξεπεράσει τα προ της κρίσης του 2008 επίπεδα. Σύμφωνα με τις προγνώσεις του Cedefop σχετικά με την προσφορά και τη ζήτηση δεξιοτήτων, υπάρχει ανοδική τάση που αναμένεται να συνεχιστεί έως το 2025. Παράλληλα προβλέπεται μεν μικρή συρρίκνωση και γήρανση του εργατικού δυναμικού της ΕΕ, το οποίο όμως θα είναι πιο εξειδικευμένο, με τους μικρότερους σε ηλικία εργαζόμενους να είναι οι πλέον καταρτισμένοι στα χρονικά της ΕΕ. Ανομοιόμορφη είναι και η αύξηση των επιπέδων απασχόλησης στην ΕΕ. Στο Βέλγιο, στη Γερμανία, στη Γαλλία, στην Αυστρία, στη Φινλανδία, στη Σουηδία και στο Ηνωμένο Βασίλειο, η απασχόληση έχει ήδη υπερβεί τα προ της κρίσης του 2008 επίπεδα. Σε χώρες όπως η Ιταλία, οι Κάτω Χώρες και η Σλοβακία, η απασχόληση προβλέπεται να επανέλθει στα προ της κρίσης επίπεδα μέχρι το 2020, σε αντίθεση με την Τσεχική ∆ημοκρατία, την Ελλάδα, την Ισπανία, την Πορτογαλία, την Ουγγαρία, τη Ρουμανία και τη Σλοβενία, όπου κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται να συμβεί πριν από το 2025.
-Τα ακαδημαϊκά προσόντα ή οι δεξιότητες μετρούν περισσότερο; Μπορούμε να εστιάσουμε στην Ελλάδα;
Παρότι τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια σαφής έμφαση και εστίαση στις αναγκαίες δεξιότητες που χρειάζονται για την κάλυψη των αναγκών της αγοράς εργασίας παραμένει θεμελιώδης και ο ρόλος των ακαδημαϊκών προσόντων. Παρότι η απόκτηση δεξιοτήτων μπορεί να είναι μια αποτελεσματική απάντηση στις προσπάθειες για γρήγορες και ουσιαστικές λύσεις για την καταπολέμηση της ανεργίας δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι τα προσόντα παραμένουν η βάση πάνω στην οποία χτίζεται η επαγγελματική επάρκεια διασφαλίζοντας την ευρύτητα και ευελιξία που απαιτούνται στο συνεχώς μεταβαλλόμενο εργασιακό περιβάλλον. Αυτή η θεώρηση καλύπτει απόλυτα και την περίπτωση της Ελλάδας.
-Ποιοι κλάδοι της οικονομίας θα έχουν περισσότερη ζήτηση;
Μέχρι το 2025, οι περισσότερες επαγγελματικές ευκαιρίες στην ΕΕ (περίπου 24%) εκτιμάται ότι θα αφορούν επαγγελματίες (υψηλόβαθμες θέσεις στους τομείς των θετικών επιστημών, των μηχανικών, της υγείας, των επιχειρήσεων και της εκπαίδευσης). Ακολουθούν οι τομείς των υπηρεσιών και των πωλήσεων με 16% και με 13%, οι τεχνικοί και οι ασκούντες συναφή επαγγέλματα (επαγγέλματα συναφή με την εφαρμογή εννοιών, διαδικασιών και κανονισμών στους τομείς της μηχανικής, της υγείας, των επιχειρήσεων και της δημόσιας διοίκησης).
-Ποιες χώρες της ΕΕ έχουν υψηλότερη συμμετοχή στην Επαγγελματική δια βίου εκπαίδευση γιατί και ποιες λιγότερο, η Ελλάδα που κατατάσσεται;
Φαίνεται ότι η εκπαίδευση των ενηλίκων δεν προσελκύει σήμερα αρκετούς ενδιαφερόμενους ώστε να επιτευχθεί ο ευρωπαϊκός στόχος για τη διά βίου μάθηση, σύμφωνα με τον οποίο μέχρι το 2020 πρέπει να συμμετέχει στη διά βίου μάθηση το 15% των ατόμων ηλικίας μεταξύ 25 και 64 ετών. Μάλιστα, από την έρευνα για το εργατικό δυναμικό (ΕΕ∆), η οποία παρέχει τους δείκτες για τη μέτρηση της σχετικής προόδου, προκύπτει ότι το ποσοστό αυτό μειώθηκε από 9,3% το 2007 σε 9% το 2012. Κορυφαίες επιδόσεις σημειώνουν οι Σκανδιναβικές χώρες και ειδικότερα η Δανία (31,7%), η Σουηδία και η Φινλανδία. Η χώρα μας συνεχίζει να παραμένει σε πολύ χαμηλά ποσοστά (3%).
-Είναι εργαλείο η επαγγελματική εκπαίδευση στην Ελλάδα;
Σχεδόν ο μισός πληθυσμός της Ευρώπης αποκτά τις πρώτες εργασιακές του δεξιότητες μέσω της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης η οποία κατέχει κεντρική θέση στη στρατηγική «Ευρώπη 2020» για έξυπνη, διατηρήσιμη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη. Πολύ περισσότεροι αναπτύσσουν τέτοιες δεξιότητες και αποκτούν νέες, μεταξύ άλλων μέσω συνεχιζόμενης κατάρτισης στο χώρο εργασίας. Συνεπώς η επιτυχία της μετάβασης της Ευρώπης σε μια πράσινη οικονομία και η δημιουργία θέσεων απασχόλησης σε διάφορους τομείς εξαρτάται από και από τη δυνατότητα της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης να είναι το εργαλείο που θα μπορεί να παρέχει στους ευρωπαίους πολίτες τις δεξιότητες που θα τους επιτρέψουν να εφαρμόζουν νέα τεχνολογία και να προσαρμόζονται σε νέες μεθόδους εργασίας.