Αλλαγές στο σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, το οποίο θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά τον Ιούνιο του 2016 από τους φετινούς μαθητές της Γ΄ Λυκείου, ανακοίνωσε χθες το υπουργείο Παιδείας. Πλέον, «εισιτήριο» για την εισαγωγή στα τμήματα των πανεπιστημίων και ΤΕΙ θα δίνει μόνο η βαθμολογία των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων και όχι η σχολική επίδοση.
Ειδικότερα, με απόφαση του υπουργείου Παιδείας, επιφέρονται αλλαγές στο σύστημα πρόσβασης το οποίο θυμίζει τις παλιές «δέσμες», καθώς προβλέπει πανελλαδικές εξετάσεις σε τέσσερα μαθήματα ή σε πέντε, εφόσον οι υποψήφιοι επιθυμούν να «ξεκλειδώσουν» περισσότερα τμήματα πανεπιστημίων και ΤΕΙ. Η σημαντικότερη από τις αλλαγές στο σύστημα αφορά στην κατάργηση του «μπόνους» με έως 600 μόρια που έως και πέρυσι έδινε ο προφορικός βαθμός. Πλέον, η σχολική επίδοση αποσυνδέεται από την εισαγωγή στα ΑΕΙ και θα υπολογίζεται μόνο η βαθμολογία των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων.
Επίσης, εξαιτίας της μείωσης από φέτος των εξεταζόμενων μαθημάτων από έξι σε τέσσερα, το μάθημα αυξημένης βαρύτητας το οποίο έχει συντελεστή 1,3 ισχυροποιείται ακόμη περισσότερο. Κι αυτό, διότι θα προσμετράται σε ποσοστό 33% στην τελική βαθμολογία έναντι 24% πέρυσι.
Παράλληλα, η υπουργική απόφαση προβλέπει την αλλαγή του τρόπου υπολογισμού των μορίων των υποψηφίων. Το άθροισμα των γραπτών βαθμών στην εικοσάβαθμη κλίμακα των τεσσάρων πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων τα οποία προβλέπονται στην Ομάδα Προσανατολισμού όπου ανήκει ο κάθε υποψήφιος, πολλαπλασιάζεται επί δύο. Στη συνέχεια, στο γινόμενο αυτό προστίθενται τα γινόμενα των γραπτών βαθμών των δύο μαθημάτων με τους αντίστοιχους συντελεστές βαρύτητας τα οποία προβλέπονται στην ομάδα προσανατολισμού του κάθε υποψηφίου. Το τελικό άθροισμα πολλαπλασιάζεται με το εκατό.
Πέμπτο μάθημα
Σε περίπτωση που ο υποψήφιος εξεταστεί πανελλαδικά και σε ένα πέμπτο μάθημα προκειμένου να έχει πρόσβαση σε δεύτερο επιστημονικό πεδίο, τότε ο υπολογισμός των μορίων του για κάθε ένα από τα δύο επιστημονικά πεδία που έχει δικαίωμα να δηλώσει προτίμηση γίνεται με βάση τα αντίστοιχα τέσσερα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα
Επίσης, με την ίδια υπουργική απόφαση, αποσαφηνίζονται ζητήματα που αφορούν στα ειδικά μαθήματα. Έτσι, βαθμός ειδικού μαθήματος είναι ο γραπτός βαθμός που σημείωσε ο υποψήφιος στην απαιτούμενη εξέταση μετά την αναγωγή του στην εικοσάβαθμη κλίμακα με προσέγγιση δεκάτου. Για τις περιπτώσεις που εξετάζονται δύο ειδικά μαθήματα, είναι ο μέσος όρος των δύο αυτών βαθμών. Εάν ο υποψήφιος εξετασθεί σε περισσότερες από μία ξένες γλώσσες, τότε ως βαθμός για τα τμήματα που απαιτούν εξέταση σε μία από τις ξένες γλώσσες από αυτές που εξετάστηκε, λαμβάνεται υπόψη ο μεγαλύτερος βαθμός που πέτυχε.
Σημειώνεται ότι οι μαθητές της Γ΄ τάξης ημερήσιου και Δ΄ τάξης εσπερινού Γενικού Λυκείου οι οποίοι επιθυμούν να συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα πρέπει να υποβάλλουν στο Λύκειο φοίτησής τους και σε προθεσμίες εντός του Φεβρουαρίου, τις οποίες θα ανακοινώσει το υπουργείο Παιδείας, σχετική αίτηση - δήλωση. Σε αυτήν, θα πρέπει να δηλώσουν την ομάδα προσανατολισμού στα τρία κοινά μαθήματα της οποίας θα εξεταστούν πανελλαδικά, το τέταρτο μάθημα για να έχουν πρόσβαση σε ένα επιστημονικό πεδίο, το πέμπτο μάθημα στο οποίο θα εξεταστούν πανελλαδικά εάν επιθυμούν να έχουν πρόσβαση σε δύο επιστημονικά πεδία, καθώς και τα ειδικά μαθήματα που τυχόν επιθυμούν να εξεταστούν.