Με ισχυρό μέτοχο στον σκληρό ανταγωνισμό ο ΟΛΠ

H τελική ευθεία προς την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ οδηγεί στο να αναδειχθεί ο Πειραιάς το μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου και ένα από τα μεγαλύτερα της Ευρώπης. Αυτό αναμένουν οι αγορές, με δεδομένες τις επενδύσεις που υλοποιούνται ήδη από την Cosco στο δυτικό τμήμα του λιμανιού, αλλά και νέες που θα δρομολογηθούν με την ολοκλήρωση της αποκρατικοποίησης. H κατάθεση δεσμευτικής προσφοράς από την Cosco στον σχετικό διαγωνισμό επιβεβαιώνει για ακόμη μια φορά την κινεζική αποφασιστικότητα να οικοδομήσει και να αναπτύξει τους νέους δρόμους του μεταξιού για το εμπόριο μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, με
τον Πειραιά κομβικό σημείο και πύλη της Ευρώπης. Η ανάδειξή της ως προτιμητέου επενδυτή θεωρείται από την αγορά τελειωμένη υπόθεση, αλλά η ολοκλήρωση της διαδικασίας μεταβίβασης του ελέγχου της ΟΛΠ Α.Ε. δεν αναμένεται νωρίτερα από τα μέσα του 2016.

Ομως ο Πειραιάς θα έχει να ανταγωνιστεί τόσο τα άλλα ευρωπαϊκά και περιφερειακά λιμάνια όσο και να ισορροπήσει μεταξύ των μεγάλων διαχειριστών τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Η υπό συγχώνευση με την China Shipping Group Company, Cosco, έχει απέναντί της στην ποντοπόρο τη Maersk, η οποία όμως είναι και πελάτις της στον Πειραιά και πιθανή ανταγωνίστρια, ειδικά εάν η δανική εταιρεία επικρατήσει στην ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης που δρομολογείται για τον Απρίλιο.

Εξάλλου, η Maersk ήδη ανταγωνίζεται τον Πειραιά από το λιμάνι της Σμύρνης, ενώ έχει τον έλεγχο του Πορτ Σάιντ στην Αίγυπτο, όπου συμμετέχει μειοψηφικά και η Cosco. Καθίσταται σαφές πως ο επιχειρηματικός χάρτης της λιμενικής βιομηχανίας είναι πολύπλοκος, αλλά σε αυτόν αρχίζει να ξεχωρίσει ο νέος κινεζικός δρόμος του μεταξιού που το Πεκίνο προωθεί. Και σε αυτό το πλαίσιο η δυναμική του Πειραιά είναι τεράστια.

Πριν από λίγες μέρες ο Ρόναλντ Κλάιβετ, διευθυντής της εφοδιαστικής αλυσίδας της Hewlett-Packard, σημείωσε πως «αν τις προηγούμενες δεκαετίες το παγκόσμιο εμπόριο διεξαγόταν μέσω των λιμανιών της Βόρειας Ευρώπης και της Αμερικής, πλέον οι επόμενες δεκαετίες ανήκουν στο εμπόριο μεταξύ Κίνας και Ευρώπης και σε αυτό το πλαίσιο ο Πειραιάς είναι πρωταγωνιστής».

Ηδη από πέρυσι ο Πειραιάς αναρριχήθηκε στην 3η θέση μεταξύ των ευρωπαϊκών λιμανιών της Μεσογείου και στην 4η μεταξύ όλων των μεσογειακών λιμανιών, ανεβαίνοντας θέσεις στη σχετική κατάταξη της Containerisation International. Σημείωσε δε τη μεγαλύτερη αναπτυξιακή δυναμική σε ολόκληρη την περιφέρεια της Μεσογείου με κινητήριο δύναμη τη διακίνηση στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ που διαχειρίζεται η θυγατρική της Cosco στην Ελλάδα ΣΕΠ Α.Ε.

Εμφάνισε επίσης υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης και από τα πέντε μεγαλύτερα λιμάνια της Βόρειας Ευρώπης. Τα στοιχεία αυτά αφορούν τόσο τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ της Cosco όσο και τον προβλήτα Ι που διαχειρίζεται απευθείας ο ΟΛΠ Α.Ε. Η επίδοση αυτή κατατάσσει τον Πειραιά στην πρώτη θέση όσον αφορά στον ρυθμό ανάπτυξης μεταξύ όλων των μεσογειακών λιμένων. Κάτι όμως που φέτος δεν αναμένεται να συνεχιστεί τόσο λόγω των προβλημάτων της οικονομίας όσο και εξαιτίας του γεγονότος ότι εξαιρουμένου του προβλήτα Ι που διαχειρίζεται ο ίδιος ο ΟΛΠ, οι δύο άλλοι βρίσκονται κοντά στην πλήρη χρήση της δυναμικότητάς τους. Με δεδομένα και τα τεχνικά προβλήματα που έχουν ανακύψει στον προβλήτα Ι, καθίσταται σαφές ότι χρειάζονται άμεσα πρόσθετες μεγάλες επενδύσεις.


Για την ώρα, ο Πειραιάς έπεται μόνον των δύο μεγάλων μεσογειακών λιμανιών της Ισπανίας και συγκεκριμένα της Αλτζεσίρα και της Βαλένθια. Στο σύνολο της Μεσογείου, εκτός από τους ισπανικούς τερματικούς σταθμούς, πέρυσι προηγήθηκε του Πειραιά και το Πορτ Σάιντ στην Αίγυπτο, που παρουσιάζει όμως μηδενική ανάπτυξη. Ο Πειραιάς εν τω μεταξύ έχει ήδη γίνει ένα από τα λιγοστά container terminal στη Μεσόγειο, που μπορεί και εξυπηρετεί στις εγκαταστάσεις του τα μεγαλύτερων μεγεθών πλοία. Ομως ήδη νέοι δυνητικοί ανταγωνιστές αναπτύσσονται στην περιφέρεια, μεταξύ των οποίων και στην Κύπρο, όπου τρέχει πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων στο οποίο φέρεται να συμμετέχει και η Cosco, αλλά και στην Τουρκία όπου γίνονται μεγάλες επενδύσεις, μία εκ των οποίων και πάλι της Cosco.

Οφέλη για την οικονομία

H ανάπτυξη της λιμενικής βιομηχανίας στον Πειραιά αναμένεται να φέρει σημαντικότατα οφέλη στην ελληνική οικονομία. Σύμφωνα με σχετική μελέτη της Εθνικής Τράπεζας, αύξηση της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων σε 4,7 εκατ. TEU από 3 εκατ. TEU μπορεί να προσφέρει στην οικονομία επιπλέον ετήσια έσοδα της τάξης των 900 εκατ. ευρώ (προστιθέμενη αξία της τάξης του 0,5% του ΑΕΠ), ενώ θα δημιουργούσε περίπου 9.000 θέσεις εργασίας. Η μακροπρόθεσμη επίδραση ενός επιχειρηματικού πλάνου, όπως αυτό που προωθεί το Πεκίνο, σύμφωνα με την Εθνική θα μπορούσε να είναι σημαντικά υψηλότερη και συγκεκριμένα, της τάξης των 5,1 δισ. ευρώ ετησίως και με 125.000 νέες θέσεις εργασίας.



kathimerini.gr