Στη σκιά των τρομοκρατικών επιθέσεων στο Παρίσι ολοκληρώθηκε χθες το βράδυ η φετινή Philoxenia, η διεθνής έκθεση για τον τουρισμό που κάθε χρόνο τέτοια εποχή επιχειρεί να αναδείξει τη Θεσσαλονίκη σε επίκεντρο της ελληνικής τουριστικής αγοράς. Η ανησυχία για τις εξελίξεις ήταν έκδηλη σε όλους τους συμμετέχοντες, αφού ο τουρισμός είναι κατ’ εξοχήν ο κλάδος που επηρεάζεται άμεσα από τα θέματα της ασφάλειας, ενώ η ανάπτυξή του προϋποθέτει τη θετική ψυχολογία των ανθρώπων που σχεδιάζουν διακοπές και ταξιδεύουν.
Επιπροσθέτως, το Παρίσι είναι ένας από τους δημοφιλέστερους προορισμούς στον κόσμο, καθώς η πρωτεύουσα της Γαλλίας συγκεντρώνει κάθε χρόνο τουρισμό διπλάσιο απ’ ότι ολόκληρη η Ελλάδα. Περί τα 50 εκατ. επισκέπτες ετησίως τροφοδοτούν μια βαριά βιομηχανία, που έχει προεκτάσεις και στη χώρα μας. Η Πόλη του Φωτός είναι εξαιρετικά δημοφιλής και για τους Έλληνες, που την επισκέπτονται κατά δεκάδες χιλιάδες, κυρίως από το φθινόπωρο μέχρι την άνοιξη.
Μπορεί, λοιπόν, η σφαγή στο Παρίσι να έριξε τη σκιά του στη φετινή Philoxenia, αλλά βασικός στόχος της έκθεσης είναι σταθερά η ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού. Γι’ αυτό και όλες σχεδόν οι περιοχές της χώρες είναι παρούσες, τόσο μέσω περιφερειών και δήμων, όσο και μέσω ιδιωτών και επιχειρηματικών και επαγγελματικών φορέων. Από την Κρήτη και τα Δωδεκάνησα, μέχρι τη Θράκη, τη Δυτική Μακεδονία και τα νησιά του Ιονίου αναζητούν τρόπο να προσελκύσουν τουρισμό από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Ειδικά η Philoxenia, τόσο λόγω της θέσης της Θεσσαλονίκης στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, όσο και λόγω της πολιτικής της ΔΕΘ – Helexpo, έχει ως διεθνή χώρο αναφοράς κυρίως τα Βαλκάνια. Γι’ αυτό οι ξένοι εμπορικοί επισκέπτες ήταν κυρίως από τα Βαλκάνια, τη Βουλγαρία, τη Σερβία, τα Σκόπια, την Αλβανία, τη Ρουμανία, αλλά και την Τουρκία.
Κοινή διαπίστωση των παραγόντων της αγοράς είναι ότι τα τελευταία 20 και περισσότερα χρόνια ένα πρόβλημα του ελληνικού τουρισμού που δεν έχει λυθεί είναι η διάρκεια της τουριστικής περιόδου, που περιορίζεται στους τρεις έως πέντε μήνες. Το βασικό τουριστικό προϊόν της χώρας εξακολουθεί να είναι το «ήλιος και θάλασσα», κάτι που σημαίνει ότι η χειμερινή περίοδος μένει σχεδόν εξ’ ολοκλήρου απέξω. Κάτι ιδιαίτερα αρνητικό για τη Βόρεια Ελλάδα, η οποία αφενός δεν έχει την ανάπτυξη σε επίπεδο μάρκετινγκ και υποδομών των νησιών και της νότιας χώρας και αφετέρου δεν αξιοποιεί την πλούσια φύση που διαθέτει, τα βουνά, τα ποτάμια, τις λίμνες. Σε ολόκληρη την Ευρώπη οι άνθρωποι κινούνται 12 μήνες το χρόνο, συνδυάζοντας τις ομορφιές και τις δυνατότητες της υπαίθρου και των αστικών κέντρων. Αυτό σημαίνει ότι για να πουλήσει κάποιος ως χειμερινό προορισμό τη Δυτική Μακεδονία, οφείλει να προβάλει εκτός από τα χιονοδρομικά κέντρα και τους παραδοσιακούς ξενώνες και τις πόλεις της περιοχής. Ομοίως στη Θράκη η πολιτισμική ιδιομορφία της Κομοτηνής, όπου συνυπάρχουν Χριστιανοί και Μουσουλμάνοι και άρα η ατμόσφαιρα της συνάντησης Δύσης και Ανατολής είναι αυθεντική, μπορεί να συνδυαστεί με τις ομορφιές της ορεινής και της παραθαλάσσιας Ροδόπης, ακόμη και με το δάσος της Δαδιάς ανατολικότερα στον Έβρο.
Μόνο που όλα αυτά δε γίνονται από τη μια στιγμή στην άλλη. Επομένως το πρώτο που πρέπει να καλυφθεί είναι το έλλειμμα στρατηγικής. Στην Ελλάδα όλοι –εκτός εξαιρέσεων- βιάζονται να έχουν καλά αποτελέσματα και αρνούνται να αφιερώσουν χρόνο για να τα καταφέρουν. Ειδικά στα θέματα του τουρισμού, στα οποία βασικό θεσμικό ρόλο κατέχει η αυτοδιοίκηση, οι χρόνοι συμπίπτουν με τους εκλογικούς κύκλους, ενώ τα πρόσωπα που ασχολούνται αποτελούν πολιτικές και όχι τεχνοκρατικές επιλογές. Το αποτέλεσμα –και η Philoxenia είναι ως προς αυτό κανονικός καθρέφτης- είναι οι προσπάθειες που καταγράφονται να χαρακτηρίζονται κατά κανόνα αποσπασματικές, κοινότυπες και χωρίς φαντασία. Γίνονται για να γίνουν επειδή υπάρχουν κάποιοι πόροι. Κάπως έτσι, για τον τουρισμό σε πολλά μέρη της πατρίδας μας εξακολουθούν εργάζονται παραγωγικά μόνο η ιστορία και η γεωγραφία…
voria.gr