Τη μεγαλύτερη αύξηση από το 2009 σημείωσε φέτος ο ελληνικός στόλος, καθώς κατά τη διάρκεια του τελευταίου 12μήνου, ο αριθμός των πλοίων που βρίσκονται υπό τον έλεγχο των ελληνικών συμφερόντων αυξήθηκε κατά 202 σε 4.909 συνολικά, μια αύξηση της τάξεως του 4,3%. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ετήσια μεταβολή (με βάση τον αριθμό των πλοίων που προστέθηκαν) από το 2009, όταν αντίστοιχα ο ελληνόκτητος στόλος είχε ενισχυθεί κατά 218 πλοία. Αυτό προκύπτει, μεταξύ άλλων, από σχετική έρευνα της Petrofin Research, βάσει της οποίας προκύπτει ότι ο στόλος αυτός ελέγχεται από 648 ναυτιλιακές εταιρείες (με έδρα την Ελλάδα), έναντι 668 εταιρειών τον προηγούμενο χρόνο.
Ταυτόχρονα, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Petrofin Research, τα πλοία που προστίθενται στον ελληνικό στόλο είναι νεότερα και μεγαλύτερα. Σήμερα, η χωρητικότητα του ελληνόκτητου στόλου ανέρχεται σε 328,25 εκατ. τόνους, έναντι 303,5 εκατ. τόνων το 2014 (+7,52%), ενώ η μέση χωρητικότητα ανά πλοίο διαμορφώνεται σε 66.868 τόνους, από 64.495 τόνους τον προηγούμενο χρόνο. Η δε μέση ηλικία υποχώρησε φέτος κι άλλο και διαμορφώνεται σε 12,7 έτη, έναντι 13,2 ετών το 2014, 14 ετών το 2013 και σχεδόν 16 έτη το 2011. Μάλιστα, τα μεγαλύτερα πλοία, κυρίως δηλαδή εκείνα της ποντοπόρου ναυτιλίας, μεγέθους άνω των 20.000 τόνων έκαστο, έχουν μέση ηλικία της τάξεως των 8,71 ετών, από 9,14 έτη το 2014 και 9,83 το 2013.
Η μεγέθυνση αυτή του ελληνόκτητου στόλου αποκτά ακόμα μεγαλύτερη σημασία, αν συνεκτιμηθεί ότι επιτυγχάνεται εν μέσω ενός ιδιαίτερα αντίξοου περιβάλλοντος, καθώς οι ναύλοι (με εξαίρεση εκείνους των δεξαμενοπλοίων) παραμένουν χαμηλοί και η τραπεζική χρηματοδότηση είναι περιορισμένη σε πολύ λίγες και μεγάλες επιχειρήσεις του κλάδου.
Από την άλλη πλευρά, βέβαια, οι αξίες των πλοίων υποχωρούν, με αποτέλεσμα αρκετοί πλοιοκτήτες να βλέπουν στην εξέλιξη αυτή, επενδυτικές ευκαιρίες για διεύρυνση του στόλου τους, ώστε να είναι σε θέση να επωφεληθούν από την επιστροφή της ναυλαγοράς σε ανοδική τροχιά.
Η δημοφιλέστερη κατηγορία πλοίων παραμένουν πάντως τα φορτηγά πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου, καθώς καταλαμβάνουν μερίδιο 47,43% του στόλου, από 44,87% πέρυσι.
Είναι χαρακτηριστικό ότι κατά τη διάρκεια του τελευταίου 12μήνου προστέθηκαν 163 φορτηγά πλοία, από 52 νέα πλοία που είχαν προστεθεί στον στόλο το 2014. Παράλληλα, η μέση ηλικία διαμορφώνεται σε μόλις 8,63 έτη, από 9,25 το 2014 και 10,3 έτη το 2013.
Σε ό,τι αφορά τα δεξαμενόπλοια, το μερίδιό τους στο σύνολο του ελληνόκτητου στόλου διαμορφώνεται σήμερα σε 35,7%, αλλά κατά τον τελευταίο χρόνο, με βάση τη χωρητικότητα, η ενίσχυση του εν λόγω στόλου ήταν μόλις 199.687 τόνοι, καθώς ο αριθμός των πλοίων ήταν σχεδόν αμετάβλητος σε 817 δεξαμενόπλοια φέτος από 816 πέρυσι.
Οπως ήταν αναμενόμενο, τα πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου καταγράφουν και τη μεγαλύτερη άνοδο, καθώς έχουν αυξηθεί κατά 50% σε ετήσια βάση, από 50 πλοία που ήταν το 2014 σε 74 πλοία φέτος. Η μέση ηλικία τους είναι μόλις 3,1 έτη (από 3,5 έτη) και η χωρητικότητά τους διαμορφώνεται σε 6,35 εκατ. τόνους, από 4,3 εκατ. τόνοι τον προηγούμενο χρόνο.
Ταυτόχρονα, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Petrofin Research, τα πλοία που προστίθενται στον ελληνικό στόλο είναι νεότερα και μεγαλύτερα. Σήμερα, η χωρητικότητα του ελληνόκτητου στόλου ανέρχεται σε 328,25 εκατ. τόνους, έναντι 303,5 εκατ. τόνων το 2014 (+7,52%), ενώ η μέση χωρητικότητα ανά πλοίο διαμορφώνεται σε 66.868 τόνους, από 64.495 τόνους τον προηγούμενο χρόνο. Η δε μέση ηλικία υποχώρησε φέτος κι άλλο και διαμορφώνεται σε 12,7 έτη, έναντι 13,2 ετών το 2014, 14 ετών το 2013 και σχεδόν 16 έτη το 2011. Μάλιστα, τα μεγαλύτερα πλοία, κυρίως δηλαδή εκείνα της ποντοπόρου ναυτιλίας, μεγέθους άνω των 20.000 τόνων έκαστο, έχουν μέση ηλικία της τάξεως των 8,71 ετών, από 9,14 έτη το 2014 και 9,83 το 2013.
Η μεγέθυνση αυτή του ελληνόκτητου στόλου αποκτά ακόμα μεγαλύτερη σημασία, αν συνεκτιμηθεί ότι επιτυγχάνεται εν μέσω ενός ιδιαίτερα αντίξοου περιβάλλοντος, καθώς οι ναύλοι (με εξαίρεση εκείνους των δεξαμενοπλοίων) παραμένουν χαμηλοί και η τραπεζική χρηματοδότηση είναι περιορισμένη σε πολύ λίγες και μεγάλες επιχειρήσεις του κλάδου.
Από την άλλη πλευρά, βέβαια, οι αξίες των πλοίων υποχωρούν, με αποτέλεσμα αρκετοί πλοιοκτήτες να βλέπουν στην εξέλιξη αυτή, επενδυτικές ευκαιρίες για διεύρυνση του στόλου τους, ώστε να είναι σε θέση να επωφεληθούν από την επιστροφή της ναυλαγοράς σε ανοδική τροχιά.
Η δημοφιλέστερη κατηγορία πλοίων παραμένουν πάντως τα φορτηγά πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου, καθώς καταλαμβάνουν μερίδιο 47,43% του στόλου, από 44,87% πέρυσι.
Είναι χαρακτηριστικό ότι κατά τη διάρκεια του τελευταίου 12μήνου προστέθηκαν 163 φορτηγά πλοία, από 52 νέα πλοία που είχαν προστεθεί στον στόλο το 2014. Παράλληλα, η μέση ηλικία διαμορφώνεται σε μόλις 8,63 έτη, από 9,25 το 2014 και 10,3 έτη το 2013.
Σε ό,τι αφορά τα δεξαμενόπλοια, το μερίδιό τους στο σύνολο του ελληνόκτητου στόλου διαμορφώνεται σήμερα σε 35,7%, αλλά κατά τον τελευταίο χρόνο, με βάση τη χωρητικότητα, η ενίσχυση του εν λόγω στόλου ήταν μόλις 199.687 τόνοι, καθώς ο αριθμός των πλοίων ήταν σχεδόν αμετάβλητος σε 817 δεξαμενόπλοια φέτος από 816 πέρυσι.
Οπως ήταν αναμενόμενο, τα πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου καταγράφουν και τη μεγαλύτερη άνοδο, καθώς έχουν αυξηθεί κατά 50% σε ετήσια βάση, από 50 πλοία που ήταν το 2014 σε 74 πλοία φέτος. Η μέση ηλικία τους είναι μόλις 3,1 έτη (από 3,5 έτη) και η χωρητικότητά τους διαμορφώνεται σε 6,35 εκατ. τόνους, από 4,3 εκατ. τόνοι τον προηγούμενο χρόνο.
kathimerini.gr