Έργο εντός χρονοδιαγράμματος χαρακτήρισε την εργολαβία επέκτασης του Μετρό Θεσσαλονίκη προς την Καλαμαριά ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΑΚΤΩΡΑ, εταιρεία που έχει αναλάβει την κατασκευή.
Σύμφωνα με τον κό Κούτρα το έργο δεν έχει συναντήσει μεγάλα προβλήματα και αναμένεται να είναι έτοιμο στα τέλη του 2018, σύμφωνα με το επίσημο χρονοδιάγραμμα. Ωστόσο εδώ τα πράγματα είναι λίγο πιο περίπλοκα από όσο φαίνονται.
Στο έργο της βασικής γραμμής από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι τη Νέα Ελβετία έχουν διανοιχθεί οι σήραγγες μέχρι το σταθμό ΑΝΑΛΗΨΗ και απομένουν τα τελευταία 1.900 μέτρα. Τα δύο μηχανήματα διάνοιξης (οι Μετροπόντικες στο Μετρό Θεσσαλονίκης είναι 2 καθώς το έργο θα διαθέτει 2 μονές σήραγγες και όχι μία διπλή όπως στην Αθήνα) όμως έχουν αγοραστεί με leasing από τον ΑΚΤΩΡ εδώ και 1 χρόνο. Στην ουσία έχουμε την παραδοξότητα, τα 2 ΤΒΜ του βασικού έργου να ανήκουν πλέον στην εταιρεία που κατασκευάζει την επέκταση αλλά το ίδιο το βασικό έργο να μην έχει πλήρως διανοιγμένες τις σήραγγες του.
Το μπέρδεμα αυτό αναμένεται να λυθεί με Σολωμόντεια λύση. Η πολυπόθητη συμφωνία της βασικής γραμμής αναμένεται να ανακοινωθεί από το Υπουργείο Υποδομών μέχρι το τέλος του μήνα και με τη συναίνεση του ΑΚΤΩΡ να παραχωρηθούν οι Μετροπόντικες στο βασικό έργο προκειμένου να διανοίξουν τα τελευταία 1.900 μέτρα, ξεκινώντας ανάποδα, από τη Νέα Ελβετία και τερματίζοντας στο σταθμό ΑΝΑΛΗΨΗ. Το διάστημα που θα απαιτηθεί για αυτή την εργασία σύμφωνα με πηγή της Αττικό Μετρό στο ypodomes εκτιμάται σε 6-8 μήνες.
Από εκεί τα μηχανήματα θα αποσυναρμολογηθούν, θα μεταφερθούν στην επέκταση προς Καλαμαριά, στον τελικό σταθμό ΜΙΚΡΑ και θα ξεκινήσουν τη διάνοιξη της διπλής σήραγγας, μήκους 4,77χλμ μέχρι το σταθμό ΠΑΤΡΙΚΙΟΥ από όπου και θα υπολογίζεται να εξέλθουν.
Η ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΠΡΟΣ ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ
Το έργο περιλαμβάνει μια υπόγεια γραμμή μήκους περίπου 4,77 χιλιομέτρων καθώς επίσης και δύο σήραγγες TBM μονής τροχιάς. Η επέκταση θα έχει πέντε σταθμούς (νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη και Μίκρα, ενώ στο έργο περιλαμβάνονται πέντε φρεάτια, τρεις σιδηροδρομικές διασταυρώσεις και ένας πίσταθμος.
Το έργο έχει υπογραφεί από τον Ιούλιο του 2013, έχει ποσοστό προόδου 10% και μετά την πρώτη παράταση κατά 12 μήνες που δόθηκε στον ΑΚΤΩΡ ο χρόνος ολοκλήρωσης προσδιορίστηκε για το τέλος του 2018.
Η εμπλοκή όμως με τη βασική γραμμή είναι μαθηματικά βέβαιο πως θα παρασύρει χρονικά την επέκταση και σύμφωνα με πηγή από το Υπουργείου Υποδομών στο ypodomes.com τα 2 έργα (βασική γραμμή και επέκταση Καλαμαριάς) αναμένεται να λειτουργησουν μαζί το πρώτο εξάμηνο του 2020.
Σε κατασκευαστικό επίπεδο τα έργα προχωρούν με ικανοποιητικούς ρυθμούς με πιο προχωρημένους τους σταθμούς ΝΕΑ ΚΡΗΝΗ όπου έχει ολοκληρωθεί η εκσκαφή και αντιστήριξη του σταθμού και η ΜΙΚΡΑ όπου η εκσκασφές είναι πολύ προχωρημένες ενώ έτοιμο είναι και το Φρέαρ υποδοχής των 2 ΤΒΜ.
Σε ερώτηση του ypodomes για το χρόνο που θα απαιτηθεί για τη διάνοιξη της επέκτασης, η εκτίμηση της κατασκευάστριας εταιρίας είναι περίπου 2 χρόνια μιας και οι μετροπόντικες κατά μέσο όρο θα διανοίγουν 10 μέτρα ενώ το υπέδαφος κρίνεται ικανοποιητικό και θεωρητικά δεν αναμένονται δυσάρεστες εκπλήξεις.
Μετά την ολοκλήρωση της διάνοιξης και την τοποθέτηση των Η/Μ θα απαιτηθούν επιπλέον 4 μήνες για τη δοκιμαστική λειτουργία των γραμμών για να εξασφαλιστει η λειτουργικότητα και ασφάλεια των συρμών.
Αρχαιολογικά δεν αναμένονται ενώ στο πεδίο των απαλλοτριώσεων προβλήματα εντοπίζονται κυρίως στο σταθμό ΑΡΕΤΣΟΥ και σε κάποια τμήματα του σταθμού ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ. Στο έργο απασχολούνται περίπου 200 εργαζόμενοι.
Το έργο συμβασιοποιήθηκε με 310εκ.ευρώ και αποτελεί τον πρώτο κλάδο του δικτύου Μετρό. Θα ξεκινά από τον σταθμό ΠΑΤΡΙΚΙΟΥ που θα είναι κοινός με τη βασική γραμμή και θα περνά από τους σταθμούς ΝΟΜΑΡΧΙΑ, ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ, ΑΡΕΤΣΟΥ, ΝΕΑ ΚΡΗΝΗ πριν καταλήξει στον τερματικό σταθμό ΜΙΚΡΑ όπου θα αναπτυχθεί ένας μεγάλος συγκοινωνιακός κόμβος κατάληξης γραμμών λεωφορείων από το Νομό Θεσσαλονίκης και Χαλκιδικής.
Μελλοντικά θα υπάρξει ακόμα μία επέκταση της γραμμής από τη Μίκρα μέχρι το Αεροδρόμιο Μακεδονία, έργο που θα δούμε να υλοποιείται την επόμενη δεκαετία.
Νίκος Καραγιάννης
Το έργο έχει υπογραφεί από τον Ιούλιο του 2013, έχει ποσοστό προόδου 10% και μετά την πρώτη παράταση κατά 12 μήνες που δόθηκε στον ΑΚΤΩΡ ο χρόνος ολοκλήρωσης προσδιορίστηκε για το τέλος του 2018.
Η εμπλοκή όμως με τη βασική γραμμή είναι μαθηματικά βέβαιο πως θα παρασύρει χρονικά την επέκταση και σύμφωνα με πηγή από το Υπουργείου Υποδομών στο ypodomes.com τα 2 έργα (βασική γραμμή και επέκταση Καλαμαριάς) αναμένεται να λειτουργησουν μαζί το πρώτο εξάμηνο του 2020.
Σε κατασκευαστικό επίπεδο τα έργα προχωρούν με ικανοποιητικούς ρυθμούς με πιο προχωρημένους τους σταθμούς ΝΕΑ ΚΡΗΝΗ όπου έχει ολοκληρωθεί η εκσκαφή και αντιστήριξη του σταθμού και η ΜΙΚΡΑ όπου η εκσκασφές είναι πολύ προχωρημένες ενώ έτοιμο είναι και το Φρέαρ υποδοχής των 2 ΤΒΜ.
Σε ερώτηση του ypodomes για το χρόνο που θα απαιτηθεί για τη διάνοιξη της επέκτασης, η εκτίμηση της κατασκευάστριας εταιρίας είναι περίπου 2 χρόνια μιας και οι μετροπόντικες κατά μέσο όρο θα διανοίγουν 10 μέτρα ενώ το υπέδαφος κρίνεται ικανοποιητικό και θεωρητικά δεν αναμένονται δυσάρεστες εκπλήξεις.
Μετά την ολοκλήρωση της διάνοιξης και την τοποθέτηση των Η/Μ θα απαιτηθούν επιπλέον 4 μήνες για τη δοκιμαστική λειτουργία των γραμμών για να εξασφαλιστει η λειτουργικότητα και ασφάλεια των συρμών.
Αρχαιολογικά δεν αναμένονται ενώ στο πεδίο των απαλλοτριώσεων προβλήματα εντοπίζονται κυρίως στο σταθμό ΑΡΕΤΣΟΥ και σε κάποια τμήματα του σταθμού ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ. Στο έργο απασχολούνται περίπου 200 εργαζόμενοι.
Το έργο συμβασιοποιήθηκε με 310εκ.ευρώ και αποτελεί τον πρώτο κλάδο του δικτύου Μετρό. Θα ξεκινά από τον σταθμό ΠΑΤΡΙΚΙΟΥ που θα είναι κοινός με τη βασική γραμμή και θα περνά από τους σταθμούς ΝΟΜΑΡΧΙΑ, ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ, ΑΡΕΤΣΟΥ, ΝΕΑ ΚΡΗΝΗ πριν καταλήξει στον τερματικό σταθμό ΜΙΚΡΑ όπου θα αναπτυχθεί ένας μεγάλος συγκοινωνιακός κόμβος κατάληξης γραμμών λεωφορείων από το Νομό Θεσσαλονίκης και Χαλκιδικής.
Μελλοντικά θα υπάρξει ακόμα μία επέκταση της γραμμής από τη Μίκρα μέχρι το Αεροδρόμιο Μακεδονία, έργο που θα δούμε να υλοποιείται την επόμενη δεκαετία.
Νίκος Καραγιάννης
ypodomes.com