του Στέφανου Κοτζαμάνη |
Οι δηλώσεις-σοκ παραγόντων της εγχώριας αγοράς, οι κινήσεις για ανάσες ρευστότητας και η εικόνα που θα δείξουν τα αποτελέσματα εννεαμήνου. Τα προβλήματα σε έντεκα εταιρείες του κλάδου και οι τρεις... «φωτεινές» εξαιρέσεις.
Μπορεί φυσικά μέχρι το τέλος του μήνα που θα ολοκληρωθεί η δημοσίευση των αποτελεσμάτων εννεαμήνου να βρεθούν ορισμένοι εισηγμένοι μεταλλουργικοί όμιλοι με κερδοφόρο αποτέλεσμα, ωστόσο η γενικότερη εικόνα του κλάδου συνοδεύεται από ζημίες, ζητήματα «στριμωγμένης» ρευστότητας και αγωνία για το μέλλον.
Ειδικότερα, η «ισοπέδωση» της οικοδομικής δραστηριότητας (η μέχρι τώρα φετινή υποχώρηση των επενδύσεων σε οικοδομές σχέση με τα περυσινά πολύ χαμηλά επίπεδα κυμαίνεται γύρω στο 50%!) και η διατήρηση των λοιπών επενδύσεων σε ιδιαίτερα περιορισμένα επίπεδα, έχουν πλήξει βαρύτατα όσες εταιρείες δεν μπορούν να κατευθύνουν το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής τους στο εξωτερικό, ή όσες επιχειρήσεις καλούνται να αντιμετωπίσουν στις εξαγωγές τους «βαρύ» μεταφορικό κόστος.
Οι δηλώσεις-σοκ παραγόντων της εγχώριας αγοράς, οι κινήσεις για ανάσες ρευστότητας και η εικόνα που θα δείξουν τα αποτελέσματα εννεαμήνου. Τα προβλήματα σε έντεκα εταιρείες του κλάδου και οι τρεις... «φωτεινές» εξαιρέσεις.
Μπορεί φυσικά μέχρι το τέλος του μήνα που θα ολοκληρωθεί η δημοσίευση των αποτελεσμάτων εννεαμήνου να βρεθούν ορισμένοι εισηγμένοι μεταλλουργικοί όμιλοι με κερδοφόρο αποτέλεσμα, ωστόσο η γενικότερη εικόνα του κλάδου συνοδεύεται από ζημίες, ζητήματα «στριμωγμένης» ρευστότητας και αγωνία για το μέλλον.
Ειδικότερα, η «ισοπέδωση» της οικοδομικής δραστηριότητας (η μέχρι τώρα φετινή υποχώρηση των επενδύσεων σε οικοδομές σχέση με τα περυσινά πολύ χαμηλά επίπεδα κυμαίνεται γύρω στο 50%!) και η διατήρηση των λοιπών επενδύσεων σε ιδιαίτερα περιορισμένα επίπεδα, έχουν πλήξει βαρύτατα όσες εταιρείες δεν μπορούν να κατευθύνουν το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής τους στο εξωτερικό, ή όσες επιχειρήσεις καλούνται να αντιμετωπίσουν στις εξαγωγές τους «βαρύ» μεταφορικό κόστος.
Αν σ' όλα αυτά προστεθούν τα προβλήματα από την πανάκριβη ενέργεια και τα υπερδιπλάσια επιτόκια χορηγήσεων σε σχέση με το εξωτερικό, τότε εύκολα αντιλαμβάνεται κάποιος το μέγεθος του προβλήματος.
Αναμφίβολα, θα υπάρξουν οικονομικές καταστάσεις - πχ Μυτιληναίος (άνοδος της τιμής του αλουμινίου, μειωμένο κόστους παραγωγής, λιγότερος δανεισμός), ΜΕΤΚΑ (ανάληψη σειράς έργων στο εξωτερικό) και ΕΛΒΑΛ (εξαγωγική εταιρεία με περιορισμένο μεταφορικό κόστος)- με πολύ ικανοποιητικά αποτελέσματα, ωστόσο αυτές θα αποτελέσουν την εξαίρεση, καθώς οι υπόλοιπες θα απεικονίσουν τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος.
Βέβαια, η επανεκκίνηση της υλοποίησης των μεγάλων αυτοχρηματοδοτούμενων οδικών αξόνων, οι θετικές επιδράσεις από την τόνωση του εισερχόμενου τουρισμού, αλλά και η υλοποίηση προγραμμάτων όπως το «εξοικονομώ κατ' οίκον», έχουν οδηγήσει σε κάποια περιορισμένη τόνωση της ζήτησης, όμως η βελτίωση αυτή είναι τόσο περιορισμένη σε σύγκριση με τα υπάρχοντα προβλήματα, έτσι ώστε να θεωρείται... σταγόνα στον ωκεανό.
euro2day.gr