PROJECT: Ανάπτυξη και Πολιτισμός (συνέντευξη στην Ε. Χρυσοβέργη)

Με τους ιδιοκτήτες της ΚΕΡΑΣ Πολιτισμός και Ανάπτυξη, Κωνσταντίνο Καρμπέρη και Σπύρο Ζαβιτσάνο, συνομιλήσαμε για ένα από τα πιο επίκαιρα και φλέγοντα ζητήματα αναπτυξιακής πολιτικής. Η ανάδειξη πολιτιστικών πρωτοβουλιών και δράσεων και στην περιφέρεια θα διαδραματίσουν, καθοριστικό ρόλο, στην προσδοκώμενη ανάπτυξη της χώρας μας.

Έφη Χρυσοβέργη: Ποιος ο βασικός σκοπός της δημιουργίας της ΚΕΡΑΣ Ο.Ε. και ποια κενά έρχεται να καλύψει;

Κωνσταντίνος Καρμπέρης: Είναι μια σκέψη που είχα κάνει εδώ και αρκετά χρόνια, την οποία δούλευα στο μυαλό μου και διαρκώς την εμπλούτιζα και την προσάρμοζα, έχοντας διαπιστώσει τo τεράστιο έλλειμμα που υπάρχει στους Φορείς της Περιφέρειας (Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης) στον τομέα της διαχείρισης του πολιτιστικού αποθέματός, αλλά και την ανάγκη ένταξης του αναπτυξιακού σχεδιασμού στον τομέα του πολιτισμού, σε ένα συνολικό στρατηγικό σχέδιο, με σαφείς στοχεύσεις, ορθολογική διάρθρωση και ρεαλιστικό πλάνο υλοποίησης. Και το κυριότερο, μετρήσιμα αποτελέσματα, κάτι που απουσιάζει παντελώς.

Η ΚΕΡΑΣ – Πολιτισμός & Ανάπτυξη είναι μια επιχειρηματική πρωτοβουλία βασισμένη στη ιδέα των «πολιτιστικών δικτύων», που εμπνεύστηκα, σχεδίασα και διατύπωσα, στο πλαίσιο τόσο της διδακτορικής μου διατριβής, όσο και της επαγγελματικής μου ενασχόλησης με την διαχείριση έργων πολιτισμού, κυρίως στην Περιφέρεια.

Έφη: Από πόσα άτομα ομάδα δημιουργήθηκε και κατά πόσο ήταν εξοικειωμένα με τέτοιου είδους δραστηριότητες πολιτισμού; Παίζει αυτό κάποιο ρόλο, στην επιτυχία η αποτυχία τέτοιων προσπαθειών;

Κωνσταντίνος: Η Εταιρεία ιδρύθηκε το 2011, από τον Κώστα Καρμπέρη και την Ιστορικό – Εθνολόγο Νάντια Σαμαρά. Στα τέλη του 2012 ο Σπύρος Ζαβιτσάνος αντικατέστησε την Νάντια Σαμαρά στην μετοχική σύνθεση της εταιρείας. Η εταιρεία διαθέτει ένα σταθερό δίκτυο εξειδικευμένων συνεργατών (cultural management experts, μουσειολόγων, αρχιτεκτόνων, ιστορικών, επιστημόνων πληροφορικής, επικοινωνιολόγων, μηχανικών, οικονομολόγων).

Επιτρέψτε μου να κάνω μια πολύ συνοπτική αναφορά στο background των δύο μας συνεταίρων:
Ο Σπύρος Ζαβιτσάνος έχει σπουδάσει Ελληνικό Πολιτισμό. Το 1996 ίδρυσε την εταιρεία ΕΝΑΣΤΡΟΝ, η οποία συμμετείχε δυναμικά στο Ευρωπαϊκό γίγνεσθαι μέσω προγραμμάτων και δικτύων ως αναγνωρισμένος φορέας στο πλαίσιο του Προγράμματος της Ε.Ε. «Νεολαία» καθώς και σε παράλληλες εκδηλώσεις και διαδικασίες (σεμινάρια, εκπαίδευση, ενημέρωση, συναντήσεις, κ.α.). Ίδρυσε, επίσης, την «ΟΘΟΝΗ» και την «FILM 'N' ROLL», εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κινηματογραφικό χώρο και σχεδιάζει, διευθύνει, παράγει και διαχειρίζεται κινηματογραφικά γεγονότα.

Ο Κώστας Καρμπέρης έχει σπουδές Πολιτικού Μηχανικού και Αρχιτεκτονικής εσωτερικών χώρων. Το διδακτορικό του στο Edinburgh College of Art πραγματεύεται το «κοινωνικά ανοιχτό» Μουσείο ("Community Museum"). Επαγγελματικά είναι εξειδικευμένος σε θέματα Περιφερειακής Ανάπτυξης και Πολιτιστικής Διαχείρισης, με έμφαση στην υλοποίηση πολιτιστικών δικτύων. Έχει ακόμα, σημαντική επαγγελματική εμπειρία, σε θέματα αναστήλωσης, αποκατάστασης και επανάχρησης, διατηρητέων κτισμάτων και οικιστικών συνόλων.

Σπύρος Ζαβιτσάνος: Προφανώς η εξοικείωση (ακαδημαϊκή μόρφωση και – σημαντικότερο – η επαγγελματική εμπειρία) με τα ζητήματα της πολιτιστικής διαχείρισης και ανάπτυξης, είναι απαραίτητη. Ο τομέας αυτός είναι δύσκολος, με μεγάλες ιδιαιτερότητες, απαιτεί βαθιά γνώση και σεβασμό τόσο απέναντι στον πολιτιστικό δημιουργό, όσο και στον αποδέκτη του «προϊόντος», τους πολίτες.

Έφη: Τι ήταν αυτό που σας έκανε να εγκαταλείψετε τις προηγούμενες δραστηριότητές σας και να ασχοληθείτε με αυτό;

Κωνσταντίνος: Πάντα υπήρχε η επιθυμία να εργαστώ πάνω σε ένα concept που με ενέπνεε, με ενθουσίαζε, που το πίστευα. Τι πιο κατάλληλο από το να δουλεύεις πάνω στο concept που εσύ οραματίστηκες και σχεδίασες? Το να βλέπεις την ιδέα σου να υλοποιείται – και μάλιστα από σένα – αποτελεί μια πολύ μεγάλη προσωπική ικανοποίηση.

Σπύρος: Πάντα πίστευα στη συνεργασία, σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής. Μόνο με συνένωση δυνάμεων, με κοινή δράση, πετυχαίνουμε τους στόχους μας και πάμε ένα βήμα πιο μπροστά. Έτσι, η πρόσκληση του φίλου μου Κώστα να συνεργαστούμε πάνω στο εγχείρημα της ΚΕΡΑΣ με βρήκε σύμφωνο, γνωρίζοντας τον ίδιο αλλά και έχοντας πειστεί από την φιλοσοφία του project.

Έφη: Πότε δημιουργήθηκε και που εδρεύει η ΚΕΡΑΣ Ο.Ε.;

Κωνσταντίνος: Η εταιρεία δημιουργήθηκε το 2011 και η έδρα της είναι στην Αθήνα. Λόγω όμως προσωπικών και οικογενειακών συνθηκών βρίσκομαι στην Τρίπολη, όπου και έχουμε δημιουργήσει υποκατάστημα. Εξάλλου, έχουμε αναπτύξει αρκετά μεγάλη δραστηριότητα στην περιοχή και η συχνή παρουσία εδώ ήταν απαραίτητη. Εκτός του ότι η Τρίπολη, πλέον, είναι «προάστιο» της Αθήνας, μόλις 1,5 ώρα!

Σπύρος: Η τεχνολογία όχι μόνο μας φέρνει πιο κοντά, μας βοηθά να εργαζόμαστε σαν να είμαστε δίπλα. Η απόσταση δεν έχει δημιουργήσει το παραμικρό πρόβλημα στην επαγγελματική μας συνεργασία. Όσες φορές δεν είναι δυνατόν να συνεργαστούμε δια ζώσης, εκμεταλλευόμαστε τις δυνατότητες τηλεδιάσκεψης (π.χ. Skype). Όμως το βασικό είναι άλλο: η πολύχρονη φιλία και η αμοιβαία εμπιστοσύνη που μας συνδέει με τον Κώστα.

Έφη: Που θεωρείτε ότι υπερέχει σε σχέση με τις υπόλοιπες εταιρίες παρόμοιων αντικειμένων;

Κωνσταντίνος: Η μεγάλη διαφορά της «ΚΕΡΑΣ» από κάποια άλλη δομή που δραστηριοποιείται στον χώρο της πολιτιστικής διαχείρισης, είναι ότι οι δράσεις μας έχουν ως κοινό στόχο την ανάπτυξη του ντόπιου (ενδογενούς) πολιτιστικού δυναμικού.

Βασικές δραστηριότητες της εταιρείας είναι η διοργάνωση εκδηλώσεων και η εκπόνηση μελετών πολιτιστικής ανάπτυξης. Φαινομενικά αυτές οι δύο δραστηριότητες δεν έχουν κάποιο κοινό πεδίο. Κι όμως, για εμάς, στην ΚΕΡΑΣ, στόχος είναι να συμβάλλουμε στην ανάδειξη και προώθηση του εγχώριου δημιουργικού δυναμικού (του δυναμικού και των παραγωγών στον χώρο της «δημιουργικής επιχειρηματικότητας», των καλών και εφαρμοσμένων τεχνών, της πολιτιστικής καινοτομίας και της καλλιτεχνικής δημιουργίας), με στόχο την δημιουργία συνθηκών για την ανάπτυξη ενδογενούς αειφορίας.

Έφη: Πείτε μας λίγα λόγια αναφορικά με τα projects που έχετε υλοποιήσει, η σχεδιάζετε.

Σπύρος: Μερικά από τα projects που έχουμε σχεδιάσει και βρίσκονται στη φάση ωρίμανσης για υλοποίηση είναι:
- Διαχείριση του πολιτιστικού αποθέματος των λιμανιών του Ιονίου – Πόλος 1ος: Κατάκολο, πόλος 2ος: Κέρκυρα.
- Φεστιβάλ Μυκηναϊκού Πολιτισμού – Κέντρο Μυκηναϊκών Σπουδών,
- Συλλογή & καταγραφή αφηγήσεων ζωής ατόμων 3ης ηλικίας στο Ηράκλειο Κρήτης,
- Πολιτιστικό Δίκτυο Δήμου Ρόδου.

Επίσης, βρισκόμαστε σε προχωρημένες συζητήσεις με τον Δήμο Καλαμάτας για την συνεργασία μας στη σύνταξη και προώθηση του φακέλου υποψηφιότητας της πόλης της Καλαμάτας ως Ευρωπαϊκή Πολιτιστική Πρωτεύουσα, το έτος 2021.

Έφη: Η δραστηριοποίηση στην περιφέρεια αποτελεί στρατηγική επιλογή;

Κωνσταντίνος: Ναι, διότι στην περιφέρεια εντοπίζονται τα μεγαλύτερα ελλείμματα και τα εντονότερα προβλήματα στην διαχείριση και αξιοποίηση του πολιτιστικού «προϊόντος». Γι' αυτό και η δική μας δραστηριότητα επικεντρώνεται κατά κύριο λόγο στην περιφέρεια, στοχεύοντας στη διατήρηση και αξιοποίηση της πολιτισμικής ιδιαιτερότητας και πολυμορφίας κάθε τόπου, καθώς και την ενίσχυση των κοινωνικών δεσμών.

Έφη: Ποια προβλήματα εντοπίζετε ως σημαντικότερα στις πόλεις της περιφέρειας αναφορικά με την ανάπτυξη μέσω πολιτιστικών δράσεων και τι προτείνετε για την επίλυσή τους;

Σπύρος: Τα μητροπολιτικά κέντρα (Αθήνα, Θεσσαλονίκη) διαθέτουν τους ανθρώπους, τις δομές και – κυρίως – τους οικονομικούς πόρους να αναπτύξουν το πολιτιστικό τους απόθεμα. Η περιφέρεια είναι που έχει ανάγκη, στην περιφέρεια υπάρχει και δημιουργείται καθημερινά πολιτισμός, που δεν μπορεί να βρει διεξόδους, δεν μπορεί να αναπτυχθεί.

Πολιτισμός δεν είναι μόνο η καλλιέργεια των τεχνών, η προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς και η ψυχαγωγία. Είναι ο τρόπος συνύπαρξης των ατόμων σε μια κοινωνία και γενικότερα ένα πλέγμα σχέσεων που διέπουν την κοινωνία στο σύνολό της. Είναι η ποιότητα των συνθηκών εργασίας, ο σεβασμός στον συμπολίτη μας, ο σεβασμός στα ανθρώπινα δικαιώματα, είναι ο τρόπος με τον οποίον μεταχειριζόμαστε ως κοινωνία το περιβάλλον, τη φύση, τα ζώα, τους αδύναμους, τους ξένους εργαζόμενους.

Ο πολιτισμός αποτελεί την «ταυτότητα» του κάθε λαού. Η προστασία, λοιπόν, αυτής της ταυτότητας αποτελεί πρωταρχικό μέλημα μιας υπεύθυνης κοινωνίας. Χωρίς «ταυτότητα» κανένας λαός δεν έχει μέλλον. Ο σεβασμός, η προστασία, η ανάδειξη και η αξιοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς μας είναι απαραίτητο στοιχείο για την ανάπτυξη και την επιβίωσή μας ως Έθνος, ως Κράτος και ως Κοινωνία.

Παράλληλα όμως η ανάπτυξη – σε όλους τους τομείς, και στον πολιτισμό – πρέπει να έχει χαρακτήρα ολοκληρωμένο και συνεχή, είναι απαραίτητο να εδράζεται στις θεμελιακές αξίες και να διαπνέεται από τα ιδανικά που διέκριναν τον κάθε λαό σε όλη την ιστορική πορεία του.

Κωνσταντίνος: Συνεχίζοντας σ' αυτό που είπε ο Σπύρος, να σημειώσω ότι η πολιτιστική ανάπτυξη συμβάλλει στην ισόρροπη περιφερειακή ανάπτυξη, τόσο σε οικονομικό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο, που αποτελεί Εθνικό Στρατηγικό στόχο.

Για να καταστεί αειφόρος, δηλαδή βιώσιμη, η ανάπτυξη πρέπει – κατά τη γνώμη μας – να αντιμετωπίζεται «ολιστικά» και να βασίζεται στο ακόλουθο τρίπτυχο:
α) να ακολουθεί ένα ολοκληρωμένο στρατηγικό σχέδιο
β) να βασίζεται στην ενεργό συμμετοχή του κοινωνικού δυναμικού
γ) να επιτυγχάνει τομεακές συνέργειες («διάδραση»)

Στην Ελλάδα, οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης αναλαμβάνουν πλέον ενεργό και καθοριστικό ρόλο σ' αυτή την κατεύθυνση της προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς αλλά και της ανάδειξης της σύγχρονης πολιτιστικής δημιουργίας.

Εξετάζοντας τις πρακτικές που εφαρμόζονται σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη, διαπιστώνουμε ότι η οικονομία πολλών σύγχρονων ευρωπαϊκών πόλεων (Βαρκελώνη, Εδιμβούργο, Φλωρεντία, Αγία Πετρούπολη κλπ.) στηρίζεται κατά ένα μεγάλο μέρος στον πολιτισμό, καθώς οι ολοκληρωμένες επενδύσεις σ' αυτόν τον τομέα επιφέρουν ανάπτυξη και δημιουργούν νέες θέσεις εργασίας.

Έφη: Ποιά θεωρείτε βασικά εμπόδια στην υλοποίηση των δράσεων που σχεδιάζετε;

Κωνσταντίνος: Η γραφειοκρατία, που δημιουργεί τεράστιες καθυστερήσεις και αγκυλώσεις, οι προσωπικές σχέσεις, που χωρίς αυτές δεν ανοίγουν πόρτες και η ανορθολογική κατανομή πόρων είναι κατά τη γνώμη μου τα μεγαλύτερα προβλήματα.

Σπύρος: Επίσης η νομοθεσία δημιουργεί προβλήματα και θέτει εμπόδια, ειδικά σε νεοφυείς επιχειρήσεις, σε καινοτόμες πρωτοβουλίες που βρίσκονται στα πρώτα τους βήματα μέχρι να εδραιωθούν και να καταξιωθούν. Επί παραδείγματι, οι εισφορές στον ΟΑΕΕ, η αβάσταχτη φορολόγηση δημιουργούν αξεπέραστα εμπόδια σε μια νέα επιχειρηματική πρωτοβουλία, η οποία αγωνίζεται, σε ένα δύσκολο περιβάλλον, να κατοχυρώσει ένα μικρό έστω μερίδιο αγοράς και να συνεχίσει να επιβιώνει.

Έφη: Δίνοντας έμφαση στην ανάπτυξη μέσω πολιτιστικού χαρακτήρα δράσεων, θα μπορούσαμε να αντιμετωπίσουμε το φαινόμενο της ανεργίας- Μετανάστευσης;

Κωνσταντίνος: Σαφώς, κάθε αναπτυξιακή προσπάθεια σκοπό έχει πρωτίστως να αυξήσει τον πλούτο και να δημιουργήσει θέσεις εργασίας. Στον δικό μας τομέα, στον πολιτισμό, οι προτάσεις της «ΚΕΡΑΣ – Πολιτισμός & Ανάπτυξη» επικεντρώνονται σ' αυτούς ακριβώς τους δύο στόχους: στην οικονομική ανάπτυξη και στην αύξηση των θέσεων εργασίας. Επί παραδείγματι, οι πολιτιστικές θερμοκοιτίδες, είναι μια καινοτόμα δομή ενίσχυσης της δημιουργικής επιχειρηματικότητας, τα πολιτιστικά δίκτυα, μέσω των προτεινόμενων δράσεων, δημιουργούν θέσεις απασχόλησης και ενισχύουν την οικονομική δραστηριότητα στον τομέα του πολιτισμού.

Σπύρος: Επειδή όμως, όπως είπαμε ήδη, σχεδιάζουμε τις προτάσεις μας υπακούοντας σε ολιστικές αρχές, οι διαδράσεις και οι συνέργειες που δημιουργούνται, επιφέρουν θετικά αποτελέσματα και στους λοιπούς τομείς της οικονομικής δραστηριότητας. Φερ' ειπείν, μέσω ενός πολιτιστικού δικτύου, θα δοθεί η δυνατότητα να αναδειχθεί και να προωθηθεί το προϊόν και ο επιχειρηματίας και του πρωτογενούς τομέα, θα ευνοηθεί και ο τουρισμός, θα ενισχυθούν και οι μεταφορές κλπ. Μικρότερης βέβαια κλίμακας επιδράσεις από αυτές των mega projects υποδομών, αλλά ουσιαστικές και μόνιμες.

Έφη: Πόσο εύκολη ή δύσκολη, είναι η συνεργασία με τους κρατικούς ή μη φορείς στην εκάστοτε πόλη, για μια νέα εταιρεία;

Σπύρος: Σε γενικές γραμμές δύσκολη. Πάντα οι καινοτομία είχε μια «δυσκολία» αποδοχής στη χώρα μας, πόσο μάλλον σε περιφερειακό επίπεδο. Ακόμα περισσότερο δε, όταν το «προϊόν» που πουλάς είναι «δύσκολο» και όχι εύκολα αντιληπτό. Όμως υπάρχουν φωτεινές εξαιρέσεις, δημοτικών αρχόντων με όραμα, με γνώση, με πραγματική αγάπη για τον τόπο τους που – τουλάχιστον – δέχτηκαν να συζητήσουν μαζί μας και, εν συνεχεία, να υιοθετήσουν τις προτάσεις μας.

Έφη: Θεωρείτε ευνοϊκές τις συνθήκες, για να επιχειρήσουν οι νέοι της εκάστοτε επαρχιακής πόλης σήμερα; Σε ποιους τομείς θα τους παροτρύνατε να στραφούν;

Σπύρος: Κάθε εποχή είναι κατάλληλη για το «νεανικό επιχειρείν», αρκεί να υπάρχει γνώση και αγάπη γι' αυτό που κάνεις. Σήμερα, με δύσκολα δεδομένα, που οι συνθήκες είναι δυσχερείς, δεν υπάρχει άλλος δρόμος, δεν υπάρχει άλλη εναλλακτική διέξοδος από την ιδιωτική επιχειρηματική δραστηριοποίηση. Οι νέοι της περιφέρειας έχουν ένα πλεονέκτημα: είναι πιο κοντά, σε άμεση επαφή με τους πρωτογενείς πόρους, τη γη, τον ήλιο, τον αέρα, το νερό. Αυτό αποτελεί και το συγκριτικό τους πλεονέκτημα σε σχέση με τους νέους των μεγαλουπόλεων. Η βιώσιμη πρόταση είναι να σκεφτούν και να εφαρμόσουν πρωτοποριακές και καινοτόμες μορφές αξιοποίησης των πόρων αυτών.

Κωνσταντίνος: Και κάτι ακόμα σ' αυτό που είπε ο Σπύρος. Είναι η ευκαιρία να συνεταιριστούν, να συνεργαστούν, να συνενώσουν μυαλά και δυνάμεις. Η εποχή της ατομικότητας πέρασε, είναι πλέον η εποχή (πάντα ήταν, αλλά τώρα πλέον το αντιλαμβάνονται όλοι) των συλλογικών δράσεων, των κοινών προσπαθειών και στο πεδίο της επιχειρηματικότητας, η εποχή του συνεταιρίζεσθαι.

Έφη: Ποιες στρατηγικές αλλαγές θα έπρεπε να δρομολογηθούν από το κράτος, έτσι ώστε να μπορέσει ο πολιτισμός, να παίξει κύριο ρόλο στην ανάπτυξη της χώρας;

Κωνσταντίνος: Ο πολιτισμός, ως έκφραση της κάθε μορφής δραστηριότητας όπως αυτή αποτυπώνεται σε κάθε ιστορική περίοδο, αποτελεί την «ταυτότητα» του κάθε λαού. Η τέχνη και κατ' επέκταση ο πολιτισμός είναι άρρηκτα δεμένα με την εξέλιξη των κοινωνιών και αποτυπώνουν όλα τα ιδιαίτερα στοιχεία που σηματοδοτούν κάθε ιστορική περίοδο.

Χωρίς «ταυτότητα» κανένας λαός δεν έχει μέλλον. Η προστασία της «ταυτότητας» αποτελεί πρωταρχικό μέλημα μιας υπεύθυνης κοινωνίας. Ο σεβασμός, η προστασία, η ανάδειξη και η αξιοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς μας είναι απαραίτητο στοιχείο για την επιβίωσή μας ως Έθνος, ως Κράτος και ως Κοινωνία.

Η ανάπτυξη και αξιοποίηση των πολιτιστικών πόρων αποτελεί βασικότατη παράμετρο της ολόπλευρης και ισόρροπης περιφερειακής ανάπτυξης της χώρας, ανάπτυξη που πρέπει να βρίσκεται σε διαδραστική σχέση με τον συνολικό Εθνικό Αναπτυξιακό Σχεδιασμό αλλά και να δημιουργεί παράλληλα συνθήκες ενδογενούς αειφορίας.

Οι παρεμβάσεις στο πλαίσιο της ασκούμενης πολιτιστικής πολιτικής πρέπει να αποτελούν αντικείμενο:
• κεντρικού αναπτυξιακού σχεδιασμού, εξειδικευμένου βέβαια σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο,
• διάδρασης των επιμέρους τομέων της οικονομίας,
• συνέργειας όλων των συναρμόδιων Φορέων και θεσμών (Υπουργεία, Περιφέρειες, Δήμοι κλπ.)
• ενεργούς κοινωνικής συμμετοχής.

Συνεπώς, το πρωταρχικό και καθοριστικό στοιχείο της πολιτιστικής πολιτικής και του προγραμματικού σχεδιασμού πρέπει να είναι η διασύνδεση των προωθούμενων δράσεων με στόχο τη δημιουργία ενιαίων, λειτουργικών και στοχευμένων πολιτιστικών δικτύων, σε όλη τη Ελληνική Περιφέρεια, στο πλαίσιο ενός Ενιαίου Εθνικού Αναπτυξιακού Σχεδιασμού.

Σε δεύτερο επίπεδο, καθήκον της κάθε Δημοτικής ή Περιφερειακής Αρχής πρέπει να είναι η άρση των ανισοτήτων στην πρόσβαση, στη συμμετοχή και στην κατανομή των πόρων, προσφέροντας κάθε δυνατή αρωγή στην τοπική πολιτιστική δημιουργικότητα, ενισχύοντας τις πρωτοβουλίες και τη «δημιουργική επιχειρηματικότητα».

Έφη: Σε ποιο project εργάζεστε τώρα; Πείτε μας λίγα λόγια.

Σπύρος: Αυτή την περίοδο, ως «ΚΕΡΑΣ», δουλεύουμε πάνω σε ένα project, πρωτοποριακό από μια άποψη, αφού δεν έχει μέχρι σήμερα σχεδιαστεί κάτι ανάλογο: σε ένα μεγάλο φεστιβάλ σύγχρονης μουσικής (pop-rock κατά βάση), στην Περιφέρεια Πελοποννήσου, το UNDEROCK FESTIVAL. Το UNDEROCK FESTIVAL είναι η πρώτη οργανωμένη και συστηματική απόπειρα διοργάνωσης και καθιέρωσης ενός Pop-Rock Festival στην Πελοπόννησο, προέκυψε δε, από την ανάγκη δημιουργίας ενός σταθερού θεσμού, ο οποίος θα αναδεικνύει το μουσικό δυναμικό της Περιφέρειας.

Φιλοδοξία μας είναι το UNDEROCK FESTIVAL να εξελιχθεί σε έναν μόνιμο ετήσιο θεσμό και – γιατί όχι – στο μεγαλύτερο «εκτός των τειχών» μουσικό γεγονός της χώρας.

Κωνσταντίνος: Μέσα από το UNDEROCK FESTIVAL στοχεύουμε στο να φέρουμε στο προσκήνιο κάθε ενεργό και δημιουργικό κύτταρο / σχήμα της μουσικής Pop-Rock σκηνής της Πελοποννήσου αρχικά και σιγά σιγά όλης της χώρας. Μελλοντικά, με τις σχεδιαζόμενες συμμετοχές ξένων δημοφιλών σχημάτων και καλλιτεχνών θέλουμε να πετύχουμε τη μεταφορά τεχνογνωσίας και την ώσμωση της εγχώριας σκηνής με τα σύγχρονα ρεύματα της παγκόσμιας μουσικής βιομηχανίας.


epixeiro.gr