Το μεγάλο στοίχημα για το αεροδόμιο «Μακεδονία»

Το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης μένει στάσιμο, όταν η Ευρώπη περιμένει έκρηξη στις αερομεταφορές. Οι προβλέψεις, οι υποδομές, η ανάγκη διεθνοποίησης του Μακεδονία και η τουριστική ανάπτυξη.

Η Θεσσαλονίκη έχει δικαίωμα στην ανάπτυξη και ανάπτυξη δίχως τις απαιτούμενες υποδομές δεν νοείται, ο δε αναπτυξιακός σχεδιασμός δεν μπορεί να συνδέεται με τις βραχυχρόνιες μεταπτώσεις που είναι αποτέλεσμα μίας έστω μεγάλης οικονομικής κρίσης. 

Η εισαγωγή δεν αποτελεί θεωρητικολογία, αλλά συνδέεται άμεσα με την πρόβλεψη για αναμενόμενη μεγάλη ανάπτυξη των αερομεταφορών στην Ευρωπαϊκή Ένωση, που για τις επιβατικές μετακινήσεις υπολογίζει αύξηση κατά 50%, εντός της ΕΕ, ως το 2020 , αλλά και αύξηση των αεροπορικών εμπορευματικών μεταφορών κατά 125%.

Τα παραπάνω στοιχεία έχουν συμπεριληφθεί στο Κείμενο Διαβούλευσης ΕΠ «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον & Αειφόρος Ανάπτυξη 2014 – 2020» της Διαχειριστικής Αρχής Μεταφορών. 

Συνεπώς, για το αεροδρόμιο «Μακεδονία», που δέχεται πλέον σημαντικό αριθμό επιβατών από περιοχές εκτός Σέγκεν και που, επιπλέον, στην επόμενη διετία θα έχει ένα διάδρομο προσαπογειώσεων (10/28) που θα μπορεί να εξυπηρετεί υπερατλαντικές πτήσεις, η ολοκλήρωση των υποδομών του αερολιμένα, με ένα νέο αεροσταθμό, είναι απαιτούμενη. 

Με την πραγματική διεθνοποίηση του αερολιμένα «Μακεδονία», συνδέεται σε μεγάλο βαθμό η τουριστική ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής, όπως και η ανάδειξη του μεγάλου αυτού οικονομικού πόλου, σε κέντρο ερευνητικό, καινοτομίας, σύγχρονης επιχειρηματικότητας, σε περιφερειακό κέντρο εκθέσεων. 
Η Θεσσαλονίκη πρέπει, σύμφωνα με τα όσα ακούγονται και λέγονται από όλες τις πλευρές περί εξωστρέφειας, να τρυπήσει το σκληρό της περίβλημα για να μπορέσει να αξιοποιήσει όλες τις αναπτυξιακές δυνατότητές της. 

Στο «Μακεδονία» υπάρχει απαλλοτριωμένη έκταση 300 στρεμμάτων για το έργο του νέου αεροσταθμού που δεν ξεκίνησε καν. Το έργο είχε μελετηθεί αλλά δεν προχώρησε, γιατί είχαν γίνει επεμβάσεις επέκτασης στον υφιστάμενο και γιατί το κόστος κατασκευής ήταν υψηλό. Το 1997, την εποχή της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας, είχε υπολογιστεί στα 300 εκατ. ευρώ. Το έργο δεν προχώρησε, και κάπου προς το 2003 εγκαταλείφθηκε και προωθήθηκε το έργο του 10/28, που κι’ αυτό έχει καθυστέρηση περίπου τριών ετών. 

Αλλά η περιοχή έχει βγει δυναμικά, τουριστικά, στη διεθνή αγορά, πολλές νέες πτήσεις συνδέουν το αεροδρόμιο «Μακεδονία» με ευρωπαϊκούς προορισμούς, ενώ με το νέο αεροδιάδρομο, η Θεσσαλονίκη φιλοδοξεί να μπει στο πρόγραμμα υπερατλαντικών συνδέσεων. 

Η Θεσσαλονίκη, γεωστρατηγικά μπορεί επίσης να αναπτυχθεί σαν το έτερο άκρο ενός δίπολου στην ευρύτερη περιοχή, στο πλαίσιο των Νατοϊκών σχεδιασμών, με ό,τι αυτό ενδέχεται να συνεπάγεται για την πόλη. 

Συνεπώς, θα πρέπει να ξανανοίξει η συζήτηση για τις υποδομές και, εν προκειμένω, για το νέο αεροσταθμό και για τους πιθανούς τρόπους χρηματοδότησης του έργου, ασχέτως της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης των αερολιμένων που ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη

της Άννης Καρολίδου
voria.gr