Έρχεται πλήρης απελευθέρωση σε επιβατικές, εμπορευματικές μεταφορές

Μετά τον ανασχηματισμό, το Υπουργείο έχει πλέον ξεχωρίσει από το Υπουργείο Ανάπτυξης. Ονομάζεται Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και ως Υπουργείο ο χαρακτήρας του είναι από τη μια μεριά απολύτως αναπτυξιακός και από την άλλη πλευρά κοινωνικός.

Οι υποδομές είναι ένα εργαλείο για την ανάπτυξη της χώρας. Οι υποδομές, κατά τη διάρκεια της κατασκευής τους, δημιουργούν απασχόληση που είναι τόσο πολύτιμη για την ελληνική οικονομία και για την ελληνική κοινωνία τα τελευταία χρόνια της κρίσης. Κάνουμε κάθε προσπάθεια για τη δημιουργία νέων υποδομών και την ανάπτυξη της χώρας.

Τα δίκτυα εξυπηρετούν τους πολίτες. Ένα σημαντικό νομοσχέδιο που έρχεται αύριο στη Βουλή για να συζητηθεί στην αρμόδια Επιτροπή και στη συνέχεια στην ολομέλεια, αφορά μεταξύ άλλων τη λειτουργία των δημόσιων επιβατικών μεταφορών, τις μεταφορές δηλαδή οι οποίες εξυπηρετούν τη μετακίνηση των συμπολιτών μας από περιοχή σε περιοχή, μέσα στα όρια των νομών, μέσα στα όρια των περιφερειών και πανελλαδικά. Είναι οι μεταφορές που σήμερα γίνονται κυρίως με τα ΚΤΕΛ. Ουσιαστικά, το νομοσχέδιο αφορά στην υποχρέωση της χώρας για την προσαρμογή στον κανονισμό 1370 του 2007, που αφορά στην παροχή όλων των ειδών τις μεταφορές, οδικές, αεροπορικές, σιδηροδρομικές. Εδώ έχουμε να κάνουμε με τις οδικές μεταφορές.

Το μεταφορικό έργο πλέον όταν θα αρχίσει να εφαρμόζεται αυτή η νέα πολιτική, δεν ανατίθεται σε κάποιον συγκεκριμένα, αλλά θα ανατίθεται με διαγωνισμούς ανά περιφερειακές ενότητες, δηλαδή ανά νομό, όπως ήταν παλιά. Επιλέχτηκαν μικρές γεωγραφικές περιφερειακές ενότητες, προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα και σε μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις να συμμετέχουν στο μεταφορικό έργο και στους διαγωνισμούς.

Το μεταφορικό έργο διακρίνεται σε δυο ομάδες. Είναι θέματα για τα οποία σας είχε κάνει μια αρκετά εκτεταμένη ενημέρωση –γι’ αυτό εγώ θα είμαι σύντομος- ο κ. Χατζηδάκης. Το έργο διακρίνεται σε δυο ομάδες. Η πρώτη ομάδα αφορά στις γραμμές αποκλειστικού μεταφορικού έργου, δηλαδή ο ανάδοχος έχει αποκλειστικότητα και δεύτερη ομάδα οι άγονες γραμμές όπου έχουμε και αποκλειστικό έργο και επιδότηση.

Η επιδότηση της γραμμής σήμερα -θέλω να αναφερθώ σε αυτό το θέμα, της επιδότησης των εισιτηρίων και των γραμμών, σήμερα, όπως ξέρετε, πολλά εισιτήρια με το καθεστώς που έχουμε είναι πολύ ακριβότερα στις εμπορικές γραμμές απ’ αυτό που θα έπρεπε να είναι. Έτσι, έμμεσα ο επιβάτης επιδοτεί τις άγονες γραμμές που υπάρχουν σε όλη τη χώρα.

Έχουμε δηλαδή μια διαδικασία εσωτερικής επιδότησης. Αυτό είναι κοινωνικά άδικο. Πρέπει όλοι οι φορολογούμενοι Έλληνες να επιδοτούν με τη συνδρομή τους, με το φόρο τους δηλαδή, τις άγονες γραμμές της χώρας. Με την απελευθέρωση των μεταφορών θα έχουμε και φθηνότερο εισιτήριο και περισσότερη δικαιοσύνη και καλύτερο ανταγωνισμό. Υπάρχει επίσης η δυνατότητα να υπάρξουν νέες γραμμές, που αποφασίζονται ελεύθερα χωρίς προκήρυξη και μπορούν να συμμετέχουν όλοι, εφόσον αυτό αποφασιστεί από την αρμόδια Ρυθμιστική Αρχή.

Τι θα γίνει από εδώ και μπρος; Οι περιφέρειες θα κάνουν ένα σχεδιασμό των γραμμών. Ποιες είναι κερδοφόρες και ποιες είναι άγονες. Οι προτάσεις θα έρθουν από κάθε περιφερειακή ενότητα, δηλαδή από κάθε νομό, στη Ρυθμιστική Αρχή και η Ρυθμιστική Αρχή θα καθορίσει τις γραμμές ανά νομό και το μεταφορικό έργο που θα προκηρυχθεί από τους διαγωνισμούς. Στους διαγωνισμούς η Ρυθμιστική Αρχή θα κάνει προκήρυξη, επαναλαμβάνω, ανά νομό. Το ποσό που θα καθοριστεί για τις άγονες γραμμές θα προκύψει αφού ολοκληρωθούν ορισμένες οικονομοτεχνικές μελέτες για την κοστολόγηση του μεταφορικού έργου. Έτσι ο διαγωνισμός θα περιλαμβάνει από τη μια μεριά το ανώτατο ποσό για κάθε γραμμή κερδοφόρα, αποκλειστική, όπως επίσης την ανώτατη τιμή ανά επιβάτη, ανά χιλιόμετρο και το ανώτατο ποσό της επιδότησης.

Οι διαγωνισμοί είναι μειοδοτικοί, που σημαίνει ότι μπαίνει ένα πλαφόν και στη συνέχεια όποιος προσφέρει λιγότερο, παίρνει το έργο και πρακτικά το νομοσχέδιο αυτό, όπως είπα προηγουμένως, οδηγεί σε ανταγωνισμό, οδηγεί σε μείωση τιμών.

Η Ρυθμιστική Αρχή Επιβατικών Μεταφορών είναι μια Αρχή η οποία ισχύει σε όλες τις μεταφορές, ισχύει σε όλες τις χώρες της Ευρώπης. Είναι μια νέα μορφή, ένα νέο εργαλείο για τη λειτουργία της δημοκρατίας, για τη λειτουργία της κοινωνικής δικαιοσύνης και αλληλεγγύης. Είναι ένα εργαλείο για τις νέες μορφές ανταγωνισμού που έχουν μπει στη ζωή μας. Ουσιαστικά καθορίζονται με αποφάσεις της το ρυθμιστικό πλαίσιο και οι όροι λειτουργίας του ανταγωνισμού και των διαγωδιαγωνισμών στις επιβατικές μεταφορές.


Η ΡΑΕΜ λοιπόν διενεργεί το διαγωνισμό, εποπτεύει μαζί με τις περιφέρειες και παράγει το ρυθμιστικό πλαίσιο. Το κόστος της ΡΑΕΜ είναι μηδενικό. Δεν υπάρχει κόστος δηλαδή γιατί η στελέχωσή της θα γίνει από άλλες υπηρεσίες, θα υπάρξουν μετατάξεις. Και ήδη ένα αρκετά μεγάλο μέρος του προσωπικού προβλέπεται να παρθεί από τις σιδηροδρομικές μεταφορές και από άλλες υπηρεσίες.

Το νομοσχέδιο έχει και μια σειρά άλλες διατάξεις που αναφέρονται σε προσαρμογές του ελληνικού δικαίου στο ευρωπαϊκό δίκαιο. Υπάρχουν διατάξεις που αναφέρονται στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Για παράδειγμα, προβλέπεται η υλοποίηση επενδύσεων τρίτων μέσω της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Δηλαδή θα μπορούν επιχειρήσεις , βιομηχανίες, βιοτεχνίες, εμπορικές επιχειρήσεις που είναι παρακείμενες στο σιδηροδρομικό δίκτυο, να συνδεθούν με το κύριο σιδηροδρομικό δίκτυο, για να μπορούν να μεταφέρουν οι βιομηχανίες αυτές μέσω της ΤΡΑΙΝΟΣΕ τα εμπορεύματά τους σε οποιοδήποτε σημείο της Ελλάδας και του εξωτερικού υπάρχει σιδηροδρομικό δίκτυο.

Είναι μια σημαντική, νομίζω, καινοτομία, διευκόλυνση των επιχειρήσεων για να μπορούν να αποκτήσουν υποδομές μεταφορών των προϊόντων τους.

Υπάρχει η διάταξη που αυστηροποιεί, σε κακουργηματικό βαθμό την κλοπή και τη δολιοφθορά του σιδηροδρομικού υλικού. Εδώ, όπως ξέρετε, δεν είναι μόνο το οικονομικό ζήτημα. Οι ζημιές είναι μεγάλες που έχουν γίνει της τάξεως των 20 εκατομμυρίων ευρώ μέχρι στιγμής, αλλά κυρίως είναι ο κίνδυνος πρόκλησης θανατηφόρων ατυχημάτων. 

Γίνεται λοιπόν κακούργημα και όπως αντιλαμβάνεστε αυτό πια περιλαμβάνει και τους κλεπταποδόχους και όποιους άλλους δέχονται αυτό το υλικό, όπου εκεί πια αρχίζουν και ισχύουν οι διατάξεις περί οργανωμένου εγκλήματος και άρα έχουμε μια μεγαλύτερη αυστηροποίηση των διατάξεων, αυτών που αφορούν την κλοπή και τη δολιοφθορά.

Προβλέπεται επίσης έκδοση αδειών για επιβατηγά αυτοκίνητα που θα εκτελούν ειδικό μεταφορικό έργο. Αυτό αφορά και τους ιδιοκτήτες κατόχους ταξί, δηλαδή, ένας ιδιοκτήτης ταξί μπορεί να αλλάξει τη χρήση της άδειάς του από ταξί σε ένα ειδικό μεταφορικό μέσο, πχ λιμουζίνα . Και θα μπορεί να κάνει μεταφορικό έργο ειδικού σκοπού στα πλαίσια της τουριστικής ανάπτυξης. Πρόκειται για μορφές επιβατηγών μεταφορών που αναπτύσσονται όλο και περισσότερο.

Στο νομοσχέδιο επίσης έχει κατατεθεί τροπολογία που προβλέπει τη συγχώνευση της εταιρείας ΘΕΜΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ, της ΔΕΠΑΝΟΜ και του ΟΣΚ, για να κλείσουμε το κεφάλαιο των πολλών κατασκευαστικών εταιρειών, που ήταν διασκορπισμένες στο δημόσιο τομέα. Να γίνει μια ολοκληρωμένη εταιρεία, η οποία θα κάνει κυρίως εποπτεία, σχεδιασμό, αλλά και σε ορισμένες περιπτώσεις τη συντήρηση των κτιρίων της αρμοδιότητάς τους.



ypodomes.com