Ευκαιρίες στην Ελλάδα κυνηγούν μεγάλοι όμιλοι

Είσοδος σε νέες αγορές που διατηρούν τη δυναμική τους, λανσάρισμα νέων καινοτόμων προϊόντων σε κατηγορίες με προοπτικές αλλά και επενδύσεις για την ανάπτυξη και αναβάθμιση των μεθόδων παραγωγής, είναι μερικές μόνο από τις κινήσεις που κάνουν Έλληνες και ξένοι επιχειρηματίες, προκειμένου να εκμεταλλευτούν τις ευκαιρίες που «βλέπουν» να υπάρχουν στην ελληνική αγορά.

Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν ότι η προσδοκία πως η Ελλάδα θα καταφέρει να βγει από την ύφεση συντομότερα από τις αρχικές προβλέψεις, λειτουργεί ως κίνητρο για τις επιχειρήσεις που διαθέτουν κεφάλαια να αναλάβουν πρωτοβουλίες, «ποντάροντας» στην επόμενη ημέρα και στο τέλος της κρίσης. Τώρα, όπως χαρακτηριστικά λένε, «είναι η ώρα για να επενδύσουν τα "μεγάλα και γεμάτα πορτοφόλια" και να αποκτήσουν προβάδισμα έναντι των ανταγωνιστών τους. Τώρα που οι αποτιμήσεις έχουν πέσει στο ναδίρ και οι περισσότεροι βρίσκονται με την πλάτη στον τοίχο».

Οι ίδιοι επισημαίνουν πως σημαντικό ρόλο στη μεταστροφή των επενδυτών έπαιξαν και η απομάκρυνση των σεναρίων για ενδεχόμενη έξοδο της χώρας από την Ευρωζώνη («Grexit») αλλά και οι μεταρρυθμίσεις που υλοποιήθηκαν μέχρι σήμερα, όπως οι αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις και η μερική απελευθέρωση επαγγελμάτων και υπηρεσιών που συνέβαλαν στη βελτίωση του επιχειρηματικού κλίματος.

Ανάμεσα στις εταιρείες που «κυνηγούν» τις ευκαιρίες και προσπαθούν να βρουν τους «θησαυρούς» που θεωρούν πως κρύβονται ακόμη και σήμερα στην Ελλάδα, είναι πολυεθνικές-κολοσσοί όπως η Unilever, μεγάλοι εγχώριοι όμιλοι όπως η Μαρινόπουλος, η E.I Παπαδοπούλου, η Chipita και η Γιώτης αλλά και μικρότερου βεληνεκούς επιχειρήσεις όπως η Κρητών Άρτος και ο αγροτικός συνεταιρισμός Πεζών Κρήτης.

Ανάπτυξη

Αναλυτικότερα, η Unilever ύστερα από την ολοκλήρωση της μεταφοράς των 110 προϊόντων στην Ελλάδα από τα υπόλοιπα εργοστάσια του ομίλου στο εξωτερικό δρομολογεί νέες επενδύσεις για τη δυναμικότερη ανάπτυξη των εξαγωγών του ελαιολάδου «Άλτις». Στόχος του αγγλο-ολλαν-δικού ομίλου είναι, σε συνεργασία με την ελληνική κυβέρνηση να διπλασιάσει τις εξαγωγές του ελαιολάδου της, συμβάλλοντας παράλληλα στην τόνωση των εξαγωγών ελληνικού ελαιολάδου στο εξωτερικό.

Η ιδέα «γεννήθηκε» κατά τη διάρκεια των επαφών που είχε ο πρόεδρος της Unilever, Paul Polman με τον Έλληνα πρωθυπουργό πριν από μερικούς μήνες, όταν ο τελευταίος ζήτησε από τον πρώτο στήριξη στον τομέα των εξαγωγών. Η πολυεθνική δεν σταματά στα παραπάνω, αλλά εφαρμόζει και μια νέα μέθοδο για την καλλιέργεια της τομάτας στην περιοχή της Γαστούνης Ηλείας, όπου βρίσκεται και το εργοστάσιο της Pummaro, με σκοπό την αύξηση της παραγωγής και της ποιότητας των καλλιεργειών, τον περιορισμό των παραγόμενων αποβλήτων και την μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των προϊόντων της.

Επενδυτικές πρωτοβουλίες

Την ίδια ώρα, η αλυσίδα σούπερ μάρκετ «Μαρινόπουλος» έκανε την είσοδό της στην χονδρική πώληση (Cash & Carry), μια αγορά η οποία παρά την κρίση προσφέρεται για τα οργανωμένα δίκτυα καταστημάτων που έχουν την δύναμη να δώσουν πίστωση στα μικρά σημεία και να προσφέρουν δελεαστικές τιμές.

Τα εγκαίνια του πρώτου καταστήματος χονδρικής που θα έχει έδρα την Πυλαία Θεσσαλονίκης θα γίνουν στις 26 Ιουνίου, ενώ σε πρώτη φάση θα δημιουργηθούν άλλα τρία σε Αθήνα, Τρίκαλα και Χανιά. Ο διευθύνων σύμβουλος της Μαρινόπουλος Α.Ε., Jerome Loubere, τόνισε ότι «πρόκειται για απόφαση η οποία σηματοδοτεί τη στρατηγική επιλογή της Μαρινόπουλος Α.Ε. για δυναμικότερες επενδύσεις παρά το περιβάλλον ύφεσης, για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας - πλέον και στον τομέα των πωλήσεων χονδρικής- αλλά και για τη στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, καθώς και του Ho.Re.Ca. με τη δυνατότητα που τους δίνεται για την προμήθεια αγαθών σε εξαιρετικά ανταγωνιστικές τιμές».

Επέκταση 

Σε μια αντίστοιχη κίνηση προχώρησε η E.I. Παπαδόπουλου, η οποία έκανε δυναμικό ντεμπούτο στην αγορά του συσκευασμένου ψωμιού σε φέτες (ψωμί του τοστ) με 7 διαφορετικές γεύσεις. Στόχος της, όπως είπε η επικεφαλής του ομίλου, Ιωάννα Παπαδοπούλου είναι να κατακτήσει μερίδιο 30% μέσα στα επόμενα δύο με τρία χρόνια, χάρη στην υψηλή ποιότητα των προϊόντων της αλλά και τις ανταγωνιστικές τιμές, σε μια αγορά που συνεχίζει να αναπτύσσεται με ρυθμούς 3% σε ετήσια βάση και ο τζίρος της ανέρχεται σε 100 εκατ. ευρώ. Περαιτέρω, «άνοιγμα» στην αγορά της φρυγανιάς πραγματοποίησε η Chipita του Σπύρου Θεοδωρόπουλου, διεκδικώντας μερίδιο 15%, ενώ και η «Γιώτης» κυκλοφόρησε προϊόν στην κατηγορία του «Frozen Yo-gurt» (παγωμένο γιαούρτι), η οποία σημειώνει αλματώδη αύξηση.

Και οι «μικροί» στο παιχνίδι

Επενδυτικές πρωτοβουλίες δεν αναλαμβάνουν μόνον οι μεγάλοι «παίκτες», αλλά και μικρότερες εταιρείες που έχουν τα απαραίτητα κεφάλαια και την τόλμη να ρισκάρουν εν μέσω ύφεσης.

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Πεζών, η οποία στα μέσα Μαρτίου λάνσαρε και επίσημα το νέο της ποτό ονόματι «Fizz» με την φιλοδοξία να βρει θέση στα σούπερ μάρκετ, τα περίπτερα, τα εστιατόρια και τα στέκια της νεολαίας. Το συγκεκριμένο ποτό είναι ένα αλκοολούχο ποτό με βάση το κρασί και με διάφορες γεύσεις: μήλο, ροδάκινο, κεράσι και καρπούζι και απευθύνεται κυρίως σε νέους και γυναίκες καθώς περιέχει αλκοόλη σε ποσοστό μόλις 9%.

Στη διαφημιστική καμπάνια για την προώθησή του έχει συμμετάσχει και δημοφιλής τραγουδίστρια και σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας το «Fizz» έχει κερδίσει ήδη τις εντυπώσεις.

«Πατώντας» στην παράδοση

Την ίδια ώρα, η επίσης κρητική «Κρητών Άρτος» δημιούργησε μια νέα σειρά κριτσινιών με την ονομασία Μικιό, εγκαινιάζοντας έτσι τη δραστηριοποίησή της στην πολλά υποσχόμενη αγορά των σνακ. Η τοποθέτησή τους ξεκίνησε τον Μάρτιο και ήδη βρίσκονται σε πάνω από 2.500 σημεία πανελλαδικά, ενώ παράλληλα έχουν ξεκινήσει οι πρώτες εξαγωγές και κλείνονται νέες συμφωνίες για τη διάθεσή τους σε Αμερική, Αυστραλία, Νορβηγία, Αγγλία, Κύπρο, Κίνα, Αραβικές χώρες και Γερμανία.

Στελέχη της εταιρείας αναφέρουν ότι «η συγκυρία είναι πολύ ευνοϊκή γιατί ο καταναλωτής αναζητά γευστικά και υγιεινά σνακ για τον ίδιο και την οικογένειά του, που ξεφεύγουν από τη λογική της βιομηχανικής παραγωγής». Απώτερος στόχος της εταιρείας είναι η αύξηση των πωλήσεων της κατά 25% μέσα στα επόμενα δυο χρόνια.



του Γιώργου Μανέττα
imerisia.gr