Α. Πίττα-Χαζάπη, ΕΒΕΑ: «Αυτό που χρειαζόμαστε σαν χώρα είναι ποιοτικότερες εξαγωγές»

Η Αλεξάνδρα Πίττα-Χαζάπη, Πρόεδρος του εξαγωγικού τμήματος του Ε.Β.Ε.Α. και Διευθύνουσα Σύμβουλος της Μελισσοκομικής Εταιρείας Αττική, αναλύει σήμερα την σημασία των εξαγωγών για τις ελληνικές επιχειρήσεις, υπογραμμίζοντας και τον ρόλο που έχει η εκπαίδευση των στελεχών στον συγκεκριμένο τομέα.


Πρόσφατη έρευνα (του Οργανισμού Έρευνας και Ανάλυσης – Διανέοσις) για την εξαγωγική δραστηριότητα της Ελλάδας δείχνει ότι οι ελληνικές εξαγωγές χαρακτηρίζονται από προϊόντα «χύμα» (unbranded) σε ποσοστό 30% επί του συνόλου, προϊόντα χαμηλής προστιθέμενης αξίας και χωρίς ισχυρές διαφοροποιήσεις και από το γεγονός ότι εξάγουμε κυρίως στις «φτωχότερες» γειτονικές χώρες (Τουρκία, Κύπρο, Βουλγαρία, Αίγυπτο και Λίβανο). Θεωρείτε πως η εξαγωγική μας κουλτούρα πρέπει να αλλάξει; Τι χρειάζεται για να επιτευχθεί αυτό;

Σαφώς και πρέπει να αλλάξει η κουλτούρα μας και ο προσανατολισμός μας σαν χώρα και να προσανατολιστούμε και σε ποιοτικότερες αγορές αλλά και σε προϊόντα με υψηλότερο added value στην αγροτική παραγωγή.

Πιστεύω ακράδαντα ότι όταν είσαι μικρή χώρα πρέπει ο προσανατολισμός να είναι στην επωνυμία των προϊόντων. Αλλά και η χώρα πρέπει να αποκτήσει επωνυμία σαν παραγωγός ποιοτικών προϊόντων και υπηρεσιών. Αλλιώς, σε εξαγωγές χύμα, πάντα θα υπάρχει κάποια χώρα στον πλανήτη που θα παράγει φθηνότερα. Σαν παράδειγμα σας αναφέρω το ελληνικό παπούτσι, που ενώ σαν χώρα κάναμε μεγάλες εξαγωγές, τώρα μόνο εισάγουμε. Επίσης και οι «φτωχότερες χώρες» που αναφέρετε, έχουν και καταναλωτές με υψηλά εισοδήματα που ενδιαφέρονται για ποιοτικά επώνυμα προϊόντα και είναι αγορές με παράδοση και πολυετείς συνεργασίες για αρκετές ελληνικές εταιρείες.

Μόνο το 10% των ελληνικών επιχειρήσεων εξάγουν. Πιο συγκεκριμένα, το 2013, 21.788 ελληνικές επιχειρήσεις εξήγαγαν. Το 2015, ο αριθμός έπεσε στις 18.200 επιχειρήσεις, δηλαδή μείωση της τάξεως του -16%. Που θεωρείτε ότι οφείλεται αυτό;

Καταρχήν να σας τονίσω ότι πιστεύω ακράδαντα ότι οι εξαγωγές πρέπει να είναι και από τους πρωταρχικούς στόχους μίας επιχείρησης, όχι μόνο για την αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης αλλά και διότι, πέρα από τα άμεσα οικονομικά οφέλη, οι εξαγωγές μεταφέρουν ιδέες, προτάσεις και βοηθούν κάθε εταιρεία να παρακολουθεί τις εξελίξεις, να είναι ενημερωμένη και σύγχρονη στον κλάδο της και να δημιουργεί καινοτομίες στο προϊόν της. Αυτό την κάνει παράλληλα σύγχρονη και στην ελληνική αγορά.

H μείωση ή αντίστοιχα η αύξηση των εταιρειών που κάνουν εξαγωγές δεν σημαίνει απαραίτητα κάτι, αν το δούμε σαν μεμονωμένο στοιχείο. Μην ξεχνάμε ότι το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα ελληνικές εταιρίες μετέφεραν την έδρα τους στο εξωτερικό ενώ κάποιες, λόγω της κρίσης ή των κακών προϊόντων που προσέφεραν, διέκοψαν την λειτουργία τους. Είναι όμως μία απόδειξη ότι οι εξαγωγές δεν μπορεί να είναι ευκαιριακές πωλήσεις αλλά απαιτούν μία συνεχή και διαρκή προσπάθεια για να μπορέσει μία εταιρεία να σταθεί στο διεθνές επιχειρηματικό περιβάλλον με επιτυχία και σε βάθος χρόνου.

Το πιο σημαντικό κριτήριο, κατά την άποψή μου, είναι η ποιότητα τόσο των εταιρειών όσο και των προϊόντων ή των υπηρεσιών που παρέχουμε σαν χώρα στις διεθνείς αγορές και στο παγκόσμιο καταναλωτικό κοινό.

Αυτό που χρειαζόμαστε σαν χώρα δεν είναι οι περισσότερες εταιρείες ή οι περισσότερες εξαγωγές, κυρίως χρειαζόμαστε ποιοτικότερες εξαγωγές, με προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας, με σωστούς επαγγελματίες παραγωγούς - εξαγωγείς. Ανθρώπους και εταιρείες που να μπορούν να προσφέρουν ποιοτικά προϊόντα ή υπηρεσίες, με δυνατότητα να καλύψουν παραγωγικά την ζήτηση που θα υπάρξει, με μία λέξη επαγγελματίες. Και ακόμα, μην ξεχνάμε ότι τα χαρακτηριστικά της εξαγωγής είναι συνέπεια, επιμονή και υπομονή.

Ρωτώντας τις παραπάνω εξαγωγικές επιχειρήσεις εάν θεωρούν απαραίτητη την ύπαρξη εξειδικευμένων στελεχών στις εξαγωγές, μόνο το 17% απάντησε θετικά. Θεωρείτε απαραίτητη την ύπαρξη εξειδικευμένων στελεχών στις εξαγωγές;

Ανέφερα προηγουμένως την λέξη επαγγελματίες. Ο σωστός επιχειρηματίας, ο σωστός παραγωγός, θα αποταθεί και σε εξειδικευμένους ανθρώπους που έχουν και την εμπειρία και την γνώση για να χειριστούν τις εξαγωγές. Ότι κάποιος είναι καλός στην παραγωγή δεν σημαίνει ότι αυτόματα μπορεί να χειριστεί και το θέμα των εξαγωγών. Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι όσοι εμπλέκονται στον χώρο των εξαγωγών δεν εκπροσωπούν μόνο μία εταιρία ή ένα κλάδο προϊόντων, εκπροσωπούν και την χώρα μας. Αποτελούν πρεσβευτές των ελληνικών προϊόντων σε όλο τον κόσμο.

Θα πρέπει, λοιπόν, να έχουν την θεωρητική γνώση και υπόβαθρο για το τι σημαίνουν εξαγωγές και διεθνές εμπόριο, κυρίως όμως να έχουν την κουλτούρα των εξαγωγών. Χωρίς εξειδικευμένα στελέχη καμία εταιρία δεν θα πρέπει καν να σκεφθεί να προχωρήσει να κάνει εξαγωγές.

Στην Ελλάδα, το εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό στις εξαγωγές σπανίζει και τα περισσότερα στελέχη εργάζονται εμπειρικά. Θεωρείτε απαραίτητη την ύπαρξη εξειδικευμένης εκπαίδευσης στις εξαγωγές; Πως μπορούν να επωφεληθούν οι επιχειρήσεις που εξάγουν από την εκπαίδευση; Θεωρείτε χρήσιμο να εκπαιδευτούν οι άνθρωποι που σκοπεύουν να προχωρήσουν σε εξαγωγική δραστηριότητα;

Οι εξαγωγές είναι από μόνες τους μία διαρκής διαδικασία μάθησης, οι συνθήκες που έχουμε να αντιμετωπίσουμε μεταβάλλονται πολύ γρήγορα, νέες τεχνολογίες μπαίνουν στην ζωή μας και στην δουλειά μας συνεχώς, διεθνείς πολιτικές εξελίξεις επηρεάζουν συνεχώς το διεθνές επιχειρηματικό περιβάλλον. Όλα αυτά απαιτούν εξειδικευμένα στελέχη με γνώση και κουλτούρα εξαγωγών, που να γνωρίζουν τις διαδικασίες, να μελετούν και παρακολουθούν συνεχώς τις εξελίξεις.

Είναι λοιπόν εξαιρετικά χρήσιμη η εκπαίδευση των στελεχών των εταιρειών που θέλουν να ξεκινήσουν εξαγωγές, όχι μόνο για την γνώση που θα αποκτήσουν, αλλά και για την αποφυγή λαθών που μπορεί να είναι μοιραία στην προσπάθειά τους (γνώση των incoterms, ασφάλεια πιστώσεων, εξαγωγικές διαδικασίες, συμβόλαια και ρήτρες, κατοχύρωση εμπορικών σημάτων κλπ).

Το 2019, ο ΕΒΕΑ και ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εξαγωγέων έδωσαν την Αιγίδα τους στο Πρώτο Εξειδικευμένο & Πιστοποιημένο Executive Diploma στις Εξαγωγές Beyond Exports που διεξάγεται από το IST College. Σκοπός του 80ωρου σεμιναρίου στις εξαγωγές είναι να δώσει τις απαραίτητες γνώσεις μέσα από πρακτική προσέγγιση, αναφορές σε πραγματικές περιπτώσεις και βέλτιστες πρακτικές για μία επιτυχημένη εξαγωγική δραστηριότητα. Το σεμινάριο «Beyond Exports» αποτελεί ένα πραγματικό εργαλείο για τον σύγχρονο παραγωγό, έμπορο, επιχειρηματία ή στέλεχος που θέλει να απευθυνθεί στις αγορές του εξωτερικού, παρέχοντας τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες του. Θεωρείτε ότι η παραπάνω πρωτοβουλία είναι ένα βήμα προς την σωστή κατεύθυνση για να πετύχουμε την σωστή εξαγωγική κουλτούρα;

Είναι απαραίτητο πλέον, αν θέλουμε σαν χώρα και σαν επιχειρήσεις να διακριθούμε στις εξαγωγές, να έχουμε εξειδικευμένα στελέχη. Οι άνθρωποι είναι πάντα το σημαντικότερο κεφάλαιο για μία επιχείρηση και για αυτό πρέπει να έχουν και την γνώση, αλλά το σημαντικότερο την κουλτούρα, των εξαγωγών.

Μην ξεχνάμε ότι οι εξαγωγές δεν είναι ένα πυροτέχνημα, αλλά μία συνεχής και κοπιαστική προσπάθεια, ένας πραγματικός μαραθώνιος. Μόνο με επαγγελματίες στελέχη μπορεί μία επιχείρηση να σταθεί πλέον με επιτυχία.

Η προσπάθεια του IST College, που από την πρώτη στιγμή αγκάλιασε τόσο το ΕΒΕΑ όσο και ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εξαγωγέων, να δημιουργήσει στελέχη με γνώση και εξειδίκευση, να καλλιεργήσει εξαγωγική κουλτούρα και νοοτροπία, είναι χρήσιμη και αξιέπαινη.

Διομήδης Θεοχαρόπουλος
Συνιδρυτής, Beyond Exports - Executive Diploma στις Εξαγωγές
epixeiro.gr



Όλες οι σημαντικές εξελίξεις στο e-mail σου από το ERGON blog!