ΜΕΒΓΑΛ: Επενδυτικό πλάνο 12 εκατ. ευρώ, για την ποιότητα και την καινοτομία

Ο Κώστας Χατζάκος, Αναπληρωτής Οικονομικός Διευθυντής της ΜΕΒΓΑΛ, έδωσε συνέντευξη στο epixeiro.gr για το χθες, το σήμερα και το αύριο της επιχείρησης, αναφερόμενος στον τομέα των επενδύσεων και τονίζοντας τον οικογενειακό χαρακτήρα και τις ιδιαιτερότητες της εταιρείας, όπως αυτές προκύπτουν από τη θέση της έδρας της και το γεγονός ότι στο «τιμόνι» της βρίσκεται μια γυναίκα.

Μπορούμε να πούμε πως η ΜΕΒΓΑΛ αποτελεί μια «οικογενειακή παράδοση». Μιλήστε μας για την ιστορία της εταιρείας καθώς επίσης και για το πώς συνδέεται το παρελθόν με το παρόν και το μέλλον της.

Η ΜΕΒΓΑΛ ιδρύθηκε το 1950, αλλά η ιστορία της είχε αρχίσει να γράφεται δύο γενιές νωρίτερα. Ο ιδρυτής της, Κωνσταντίνος Χατζάκος, σε ηλικία επτά ετών, βοηθούσε τον γαλατά παππού του - πρόσφυγα από το Σχολάρι της Ανατολικής Ρωμυλίας - να συλλέξει από τα περίχωρα της Θεσσαλονίκης το γάλα και στη συνέχεια να το μοιράσει στις γειτονιές της πόλης, ενώ η μητέρα του διατηρούσε γαλακτοοινομαγειρείο στην περιοχή του Διοικητηρίου, όπου παρασκεύαζε γιαούρτι και ρυζόγαλο.

Ο Κωνσταντίνος Χατζάκος, στήνοντας τη ΜΕΒΓΑΛ, ασχολήθηκε επαγγελματικά με αυτό που γνώριζε καλύτερα από οτιδήποτε άλλο, το γάλα. Στην αρχή, η μικρή μονάδα παρήγαγε μόνο τυροκομικά προϊόντα, τα οποία με τη γεύση και την ποιότητά τους κέρδιζαν σταδιακά την προτίμηση του κοινού. Το 1967, η εταιρεία μεταφέρθηκε σε νέες, μεγαλύτερες εγκαταστάσεις και τέσσερα χρόνια αργότερα ξεκίνησε να παράγει παραδοσιακό γιαούρτι, ενώ από το 1974 μπήκε στο χώρο του συσκευασμένου γάλακτος. Στην ιστορία της υπήρξαν πολλοί και σημαντικοί σταθμοί, με καινοτόμα προϊόντα, πρωτοπόρες επιχειρηματικές πρωτοβουλίες και διεθνή αναγνώριση.

Η εταιρεία, στα 70 αυτά χρόνια, έχει καταφέρει να κτίσει ένα ισχυρό όνομα, με την παράδοση στο γάλα, την απαράμιλλη ποιότητα, τις αυθεντικές γεύσεις, την τεχνογνωσία, το σεβασμό στους ανθρώπους της αλλά και τις υψηλές αξίες που υπηρετεί σε όλη την πορεία της. Αυτά είναι στοιχεία που διατρέχουν όλη την ιστορία μας και συνδέουν το παρόν με το παρελθόν, ενώ αποτελούν στέρεη βάση για θετική προοπτική στο μέλλον.

Ποια θα χαρακτηρίζατε ως τα σημαντικότερα βήματα που έγιναν για τη ΜΕΒΓΑΛ τα τελευταία χρόνια;

Το 2016 η εταιρεία άλλαξε σελίδα, με νέα Διοίκηση, η οποία ως στόχο έθεσε την εξυγίανση και διάσωση της. Προχώρησε σε κατάρτιση 5ετούς επιχειρηματικού σχεδίου και σε αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου, ύψους 10 εκατομμυρίων ευρώ, δύο κινήσεις που έδωσαν το έναυσμα στις συνεργαζόμενες τράπεζες να συμφωνήσουν στην αναδιάρθρωση του τραπεζικού δανεισμού.

Έκτοτε, με στρατηγικές κινήσεις και αποτελεσματική δουλειά από όλους τους ανθρώπους της, παρουσιάζει κερδοφόρες χρήσεις. Μέσα στο 2018 ολοκληρώθηκε μία σημαντική επένδυση 5,3 εκατομμυρίων ευρώ στον τομέα γιαούρτης και, εστιάζοντας στην ποιότητα και την καινοτομία, έχουμε σχεδιάσει νέο επενδυτικό πλάνο 12 εκατομμυρίων ευρώ για την επόμενη τριετία.

Θα μπορούσαμε σήμερα να χαρακτηρίσουμε τη ΜΕΒΓΑΛ ως μια «οικογενειακή επιχείρηση»; Ποια είναι η σημασία αυτών των επιχειρήσεων για την ελληνική οικονομία και τι μαθήματα μπορούν να πάρουν από την πορεία της ΜΕΒΓΑΛ;

Η ΜΕΒΓΑΛ είναι μία οικογενειακή επιχείρηση και αυτό αποτυπώνεται όχι μόνο στο ιδιοκτησιακό της καθεστώς αλλά και στον τρόπο που αντιμετωπίζει τους εργαζόμενους και συνεργάτες της, αφού - παρά το μέγεθός της - εξακολουθεί να τους θεωρεί σαν οικογένεια. Πολλοί εργαζόμενοί μας είναι 3ης γενεάς, με γονείς και παππούδες που εργάστηκαν στην εταιρεία, ενώ κάθε χρόνο υλοποιούνται πολλές δράσεις για τους ίδιους και τις οικογένειές τους. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο οικογενειακός χαρακτήρας υφίσταται και σε επίπεδο Διοίκησης, αφού τον Κωνσταντίνο Χατζάκο έχει διαδεχτεί η κόρη του, Μαίρη Χατζάκου, η οποία σήμερα είναι Αντιπρόεδρος & Δ/νουσα Σύμβουλος, και εμείς, τα εγγόνια, αποτελούμε πλέον την 5η γενιά της ΜΕΒΓΑΛ.

Στην Ελλάδα, οι οικογενειακές επιχειρήσεις αποτελούν το 80% του συνόλου των επιχειρήσεων και συνεισφέρουν τα 2/3 του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος. Η ΜΕΒΓΑΛ αποτελεί ένα ισχυρό παράδειγμα μιας εταιρείας με άριστα προϊόντα και προοπτικές ανάπτυξης, στα οποία οι μέτοχοι πιστεύουν και επενδύουν.



Βάσει της προϊοντικής γραμμής της εταιρείας, ποια η φιλοσοφία σας για τη διατήρηση της ανταγωνιστικότητας της; Γενικότερα, ποιος ο ρόλος της καινοτομίας και των νέων τεχνολογιών για μια γαλακτοβιομηχανία;

Είμαστε μια εταιρία που δραστηριοποιείται και στις τρεις κατηγορίες γαλακτοκομικών (γάλα, γιαούρτι και τυροκομικά) και αυτό αποτελεί στρατηγική μας.

Η καινοτομία αποτελεί σημαντικό παράγοντα και μοχλό ανάπτυξης και ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά μας. Αρκεί να αναφερθεί πως είμαστε η πρώτη εταιρεία που παρήγαγε επώνυμη συσκευασμένη φέτα, στα τέλη της δεκαετίας ’80, ενώ έως τότε η φέτα πουλιόταν χύμα. Έχουμε υπογράψει πολλές ακόμη καινοτομίες στην Ελλάδα: γιαούρτι με πρόσθετο περιέκτη δημητριακών, προϊόντα χωρίς χοληστερίνη από άπαχο γάλα, γιαούρτι με ελαιόλαδο, γιαούρτια με κομματάκια σοκολάτας.

Πρόσφατα προχωρήσαμε σε δύο νέες καινοτομίες:
  • γιαούρτια με υπερτροφές,
  • σειρά προϊόντων lactose free που περιλαμβάνει λευκά γιαούρτια, γιαούρτια με φρούτα (τα πρώτα φρουτογιαούρτια χωρίς λακτόζη), αλλά και γάλα χωρίς λακτόζη, το οποίο προορίζεται για επαγγελματίες του χώρου της καφεστίασης.

Επενδύουμε σε ό,τι απαιτείται, για να παράγουμε γαλακτοκομικά προϊόντα υψηλής διατροφικής αξίας που ακολουθούν τις σύγχρονες τάσεις.

Επίσης, το γεγονός ότι εξάγουμε σε περισσότερες από 30 χώρες και στις 5 ηπείρους μας δίνει την ευκαιρία να προσεγγίσουμε πολλές και διαφορετικές διατροφικές τάσεις και κουλτούρες και αυτό διευρύνει τους δικούς μας ορίζοντες και φέρνει νέες ιδέες για σχεδιασμό καινοτόμων προϊόντων.

Υπάρχουν ιδιαιτερότητες στη λειτουργία μιας επιχείρησης που διατηρεί την έδρα της στην περιφέρεια, στην περίπτωση σας στα Κουφάλια της Θεσσαλονίκης; Υπάρχουν ενδεχόμενες δυσκολίες που προκύπτουν από αυτό;

Η επιλογή της συγκεκριμένης γεωγραφικής θέσης δεν ήταν καθόλου τυχαία. Η ΜΕΒΓΑΛ έχει τις εγκαταστάσεις της σε μία περιοχή όπου παράγεται το 70% του φρέσκου γάλακτος στην Ελλάδα. Όλες οι φάρμες με τις οποίες συνεργαζόμαστε απέχουν ελάχιστα από την έδρα μας και αυτό σημαίνει ότι μεταποιούμε γάλα λίγων ωρών, πράγμα που έχει καθοριστική σημασία στην τελική ποιότητα και γεύση των προϊόντων μας, για τα οποία έχουμε βραβευτεί πολλές φορές.

Σαφώς υπάρχουν και δυσκολίες, για παράδειγμα η καθυστερημένη εφαρμογή υποδομών όπως το φυσικό αέριο, απόσταση από τα κέντρα αποφάσεων, ο εντοπισμός επιστημονικού προσωπικού, αλλά η εμπειρία και η οργάνωση που διαθέτουμε έχουν συντελέσει στο να ξεπερνάμε παρόμοια εμπόδια.

Γενικότερα, ποια η γνώμη σας για το επιχειρηματικό περιβάλλον της χώρας μας αλλά και για τις ευκαιρίες που προσφέρονται σήμερα στην πρωτογενή παραγωγή;

Στην Ελλάδα, το περιβάλλον είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικό και αυτό έχει αποτέλεσμα να πιέζεται τόσο η μεταποίηση όσο και η πρωτογενής παραγωγή. Στον τομέα μας, οι αγελαδοτρόφοι έχουν την 2η υψηλότερη τιμή γάλακτος στην Ευρώπη (με πρώτη την Κύπρο), αλλά και πάλι πιέζονται λόγω της γεωλογίας της χώρας μας, ενώ ένα λίτρο φρέσκο γάλα, που αποτελεί φρέσκο προϊόν με χρόνο ζωής 7 ημέρες, που διαθέτει πλούσια θρεπτικά συστατικά και χρήζει καθημερινής διανομής, πωλείται σε σχετικά χαμηλή τιμή.

Με τις κατάλληλες υποδομές και την βούληση της πολιτείας να προστατεύσει έναν από τους πιο σημαντικούς πλουτοπαραγωγικούς κλάδους, μπορούν να υπάρξουν αξιόλογες ευκαιρίες στην κτηνοτροφία και τη μεταποίηση.

Ποια είναι τα ιδιαίτερα στοιχεία που προκύπτουν από το γεγονός ότι στο τιμόνι της εταιρείας βρίσκεται μια γυναίκα; Και ποιες οι συμβουλές που θα δίνατε σε άλλες γυναίκες που θέλουν να ασχοληθούν με τον χώρο, προς τόνωση της γυναικείας επιχειρηματικότητας;

Στο τιμόνι της ΜΕΒΓΑΛ, τα τελευταία χρόνια, βρίσκεται η κα Μαίρη Χατζάκου. Η πορεία 30 χρόνων που έχει διανύσει στην εταιρεία - έχοντας εργαστεί σε διάφορα τμήματα, από την παραγωγή και το λογιστήριο έως τις πιο υψηλές διοικητικές θέσεις - συνεπάγεται βαθιά γνώση και εμπειρία, στοιχεία απαραίτητα για τη διοίκηση εντός τέτοιου οργανισμού.

Η συνεργασία μου με τις συναδέλφους γυναίκες που κατέχουν θέσεις υψηλής ευθύνης, όπως η Διεύθυνση Εργοστασίου, το Ανθρώπινο Δυναμικό, η Διασφάλιση Ποιότητας, η Εφοδιαστική Αλυσίδα, η Διεύθυνση Marketing, το Key Account, η Εταιρική Επικοινωνία, μου έχει αποδείξει ότι οι γυναίκες είναι ιδιαίτερα οργανωτικές και μεθοδικές, με δυνατότητα να ασχολούνται με πολλά απαιτητικά αντικείμενα ταυτόχρονα αλλά και την πρέπουσα υπομονή, ώστε να επιμένουν να φτάσουν τους στόχους τους.

epixeiro.gr

Όλες οι σημαντικές εξελίξεις στο e-mail σου από το ERGON blog!