Το νέο μοντέλο μικρών καταστημάτων της IKEA στα κέντρα των πόλεων

Όταν η γιγάντια αλυσίδα οικιακής επίπλωσης IKEA δημιούργησε το πρώτο "στούντιο σχεδιασμού" της στις ΗΠΑ - μικρότερο από τα παραδοσιακά της καταστήματα και προσαρμοσμένα στις ανάγκες των κέντρων των μεγάλων πόλεων - στην Upper East Side του Μανχάταν τον Απρίλιο, η σουηδική εταιρεία είπε ότι επρόκειτο για ένα παράδειγμα του πώς απευθύνεται στους πελάτες της μέσω "νέων, πιο προσιτών και πιο εξατομικευμένων μορφών".

Και είναι πράγματι προσβάσιμο για την Karima Rustin, κτηματομεσίτρια 42 ετών η οποία ζει στο Χάρλεμ. Ενάμιση μήνα μετά τα εγκαίνια του καταστήματος, ανοίγοντας απέναντι από τη ναυαρχίδα των καταστημάτων Bloomingdale σε ένα πολυσύχναστο εμπορικό κομμάτι της Νέας Υόρκης, η Rustin αποφάσισε να το "τσεκάρει" τη Δευτέρα αντί να κάνει τη συνηθισμένη διαδρομή της μέχρι το Μπρούκλιν, όπου βρίσκεται το τεράστιο κατάστημα του IKEA.

"Βλέπω πεντακάθαρα την αξία της ύπαρξης ενός καταστήματος όπως αυτό στο Μανχάταν", αναφέρει. "Μου αρέσει το γεγονός ότι, εάν θέλω να δω κάτι, μπορώ να έρθω εδώ, αντί να πάω μέχρι το Μπρούκλιν. Δίνει στους ανθρώπους μια ιδέα για το πώς να απεικονίσουν κάτι. Μπορείτε να δείτε πώς μπορείτε να σχεδιάσετε τη διαρρύθμιση ενός δωματίου. Έχει πολλά να προσφέρει".

Η Rustin δεν ήταν μόνη: μια σταθερή ροή των καταναλωτών εμφανίστηκε στο σημείο τη Δευτέρα για να εξετάσει το πώς θα μπορούσαν να δημιουργήσουν ένα σαλόνι, μια κουζίνα ή ένα υπνοδωμάτιο ή να πάρουν μια ιδέα για το πώς σχεδιάζει η IKEA τη διαρρύθμιση ενός διαμερίσματος 40 τ.μ. Στο ισόγειο του τριώροφου κτηρίου του IKEA, υπάρχουν ειδικοί χώροι για συμβουλευτικές συναντήσεις ελεύθερου σχεδιασμού εσωτερικού χώρου.

Αν ωστόσο κανείς επιθυμεί να αγοράσει μια κουρτίνα μπάνιου αντί 9,99 δολαρίων ή ένα πιστολάκι σε σχήμα χταποδιού για 5 δολάρια; Δυστυχώς, σε αυτή την περίπτωση, ατύχησε. Θα χρειαστεί να επισκεφθεί ένα κλασσικό mega-store της IKEA ή να παραγγείλει online και να πληρώσει τέλη αποστολής. Αυτό δεν σημαίνει ότι - σε μια εποχή που οι Amazon, Walmart και άλλοι έμποροι λιανικής είναι πρόθυμοι να κινηθούν ανταγωνιστικά, προσφέροντας δωρεάν αποστολή - το IKEA χρεώνει τουλάχιστον 9,99 δολάρια για παράδοση, σύμφωνα με την ιστοσελίδα του.

Εν τω μεταξύ, κανένα από τα περίφημα εστιατόρια εκπτώσεων του IKEA ή τα σουηδικά είδη διατροφής δεν υπάρχουν στο Planning Studio του Μανχάταν.

Καθώς η IKEA συναναστρέφεται με αυξημένο ανταγωνισμό, ειδικά από την Amazon και άλλους online πωλητές, τα Planning Studio είναι ένας τρόπος για να προσελκύσει περισσότερους καταναλωτές σε αστικές περιοχές, μια στρατηγική που έχει υιοθετήσει τόσο η Target όσο και άλλες αλυσίδες "βαρέων" προϊόντων που έχουν ανοίξει μικρότερα, προσαρμοσμένα στα μεγέθη των κέντρων των πόλεων καταστήματα. Η μορφή αυτή μπορεί να βοηθήσει επίσης η IKEA να αυξήσει τις πωλήσεις του στο διαδίκτυο.

Ενώ τα ετήσια αποτελέσματα της εταιρείας έδειξαν ότι οι παγκόσμιες πωλήσεις της μέσω Διαδικτύου σημείωσαν άνοδο κατά 45%, ξεπερνώντας κατά πολύ σε ρυθμό ανάπτυξης τις κλασσικές πωλήσεις (σε σταθερό νόμισμα), που αναπτύχθηκαν το περασμένο έτος μέχρι τον Αύγουστο κατά 4,7%, η IKEA βρίσκεται πολύ πίσω σε σχέση με τους διαδικτυακούς ανταγωνιστές του. Για παραδειγμα, η σουηδική αλυσίδα είχε μερίδιο μόλις 1,6% στην online αγορά κρεβατιών και στρωμάτων στις ΗΠΑ έως τον Μάρτιο, έναντι 32% της Amazon. Η Costco είχε μερίδιο 4,3%, ενώ η Walmart συγκέντρωσε 3,2%.

Η IKEA δηλώνει ότι τα Planning Studio, με έμφαση στην αστική ζωή και κατοικία και στους μικρούς χώρους, θα δίνουν στους πελάτες τη δυνατότητα να ανακαλύπτουν, να επιλέγουν και να παραγγέλνουν προϊόντα της εταιρείας. Η εταιρεία αναφέρει ότι σκοπεύει να εισέλθει σε άλλα μεγάλα κέντρα πόλεων των ΗΠΑ, όπως το Λος Άντζελες, το Σαν Φρανσίσκο, το Σικάγο και η ομοσπονδιακή πρωτεύουσα Ουάσιγκτον.

Οι ΗΠΑ είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά της εταιρείας μετά τη Γερμανία.

Ωστόσο, όσο ισχύει από τη μία πλευρά ότι ο νέος αυτός τύπος καταστημάτων είναι ένας έξυπνος τρόπος να επεκταθεί η φήμη της εταιρείας σε καταναλωτές για τους οποίους ο χρόνος είναι… χρήμα και ενδεχομένως θα αυξήσουν τις πωλήσεις, άλλο τόσο ισχύει ότι θα μπορούσαν να συμβάλουν και σε άμεσες πωλήσεις μικρότερων προϊόντων, ειδικά αν κάποιος έχει τη δυνατότητα να δει πώς αυτά εντάσσονται μέσα σε έναν οικιακό χώρο.

"Είδα μερικά καλάθια που ήταν πραγματικά χαριτωμένα και είδα πώς φαίνονταν στην κουζίνα και θέλω να τα αγοράσω τώρα", σημειώνει η Rustin, προσθέτοντας ότι ως ενοικιάστρια, όπως και πολλοί άλλοι Νεοϋορκέζοι, δεν της χρειάζεται συνήθως ένα πλάνο συνολικής αναδιαμόρφωσης ενός διαμερίσματος. "Για μικρά πράγματα, όπως τα αξεσουάρ μπάνιου και κουζίνας, θα ήταν πραγματικά βολικό να μπορούσε κανείς να τα αγοράσει άμεσα έναντι της υποχρέωσης να τα παραγγείλει και να πληρώσει μεταφορικά".

Ήθελε να είχε κάνει το ταξίδι στο κατάστημα του Μπρούκλιν μετά από όλα.
 
Της Andria Cheng  
www.capital.gr/forbes



Όλες οι σημαντικές εξελίξεις στο e-mail σου από το ERGON blog!