Η άνοδος του τουρισμού δεν είναι στον... αυτόματο πιλότο

Σημαντικές προκλήσεις εκτιμά ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ), Αλέξανδρος Βασιλικός, πως θα αντιμετωπίσει φέτος ο τουρισμός εξαιτίας της διεθνούς συγκυρίας.

Για αυτό τον λόγο ζητεί άμεσα μέτρα στήριξης της ανταγωνιστικότητας του κλάδου, αλλά και όρια στην ασυδοσία των βραχυχρόνιων μισθώσεων, που, όπως θα παρουσιάσει το ΞΕΕ σε μελέτη τις επόμενες ημέρες, αποτελούν απειλή και όχι όφελος για την κοινωνία. Δεν ανησυχεί πάντως για «φούσκα» στην αγορά των ξενοδοχειακών ακινήτων της Αθήνας, αν και σημειώνει πως κάθε επένδυση εμπεριέχει και ρίσκα. Τονίζει επίσης την ανάγκη εκσυγχρονισμού των υποδομών του κράτους για να μπορέσει να αναβαθμιστεί το συνολικό προϊόν και την επέκταση του προϊόντος από το «ήλιος & θάλασσα» και στον πολιτισμό.

– Μπορεί να συνεχιστεί με τους ρυθμούς των τελευταίων ετών η ανάπτυξη του τουρισμού και φέτος;
– Υπάρχουν πολλοί λόγοι, από το Brexit μέχρι την ανάκαμψη ανταγωνιστικών αγορών στην ευρύτερη γειτονιά μας, όπως Αίγυπτος, Τυνησία, Τουρκία, οι οποίοι δημιουργούν αβεβαιότητες κι εύλογες ανησυχίες. Η διατήρηση της δυναμικής του 2018 δεν είναι καθόλου δεδομένη. Γι’ αυτό και οι ξενοδόχοι χτυπάμε εγκαίρως το προειδοποιητικό «καμπανάκι» πως οι επιτυχίες δεν έρχονται «με τον αυτόματο». Χρειάζονται γρήγορα ανακλαστικά για να στηριχτεί η ανταγωνιστικότητα του προϊόντος μας. Χρειάζονται αποφάσεις που θα αποδώσουν άμεσα, όπως η ελάφρυνση των βαρών του ξενοδοχείου και αποφάσεις που θα έχουν να κάνουν με πιο μεσομακροπρόθεσμους στόχους. Αλλιώς ο τουρισμός κινδυνεύει να πέσει θύμα της προεκλογικής παράλυσης και της αδράνειας, κι αυτό πρέπει να το αποφύγουμε για το καλό και της οικονομίας και της χώρας συνολικά.

– Υπάρχουν ενδείξεις «φούσκας» στην ξενοδοχειακή αγορά της Αθήνας;

– Η παραγωγικότερη αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της Αθήνας και η οργανωμένη προβολή τους μπορούν να δημιουργήσουν ακόμη περισσότερες ευκαιρίες ανάπτυξης. Εδώ κεντρικό ρόλο θα παίξουν οι υποδομές, καθώς η Αθήνα βρίσκεται πίσω σε σχέση με τους ανταγωνιστές της. Σκεφτείτε πως ακόμη παραμένει ζητούμενο ένα μεγάλο διεθνών προδιαγραφών συνεδριακό κέντρο. Σκεφτείτε, επίσης, από πόσα κύματα έχει περάσει η επένδυση στο Ελληνικό. Χρειαζόμαστε σχέδιο και χρειαζόμαστε άλλες ταχύτητες προκειμένου η Αθήνα να δώσει αυτό που πραγματικά μπορεί να δώσει στην τουριστική δυναμική της χώρας. Από κει και πέρα κάθε επιχειρηματική επένδυση εμπεριέχει τα ρίσκα της, μέσα από τη συνεκτίμηση όλων των δεδομένων του περιβάλλοντος μέσα στο οποίο υλοποιείται.

– Ρεαλιστικά, πόσο απειλητική για τον ελληνικό ξενοδοχειακό κλάδο είναι η ραγδαία αύξηση των βραχυχρόνιων μισθώσεων;

– Θα σας έλεγα πως η απειλή είναι πρωτίστως κοινωνική. Το πιο σημαντικό δεν είναι τι χάνει ο ξενοδόχος, είναι τι χάνει η κοινωνία. Ασφαλώς και συνιστά πρακτική αθέμιτου ανταγωνισμού, όπως βεβαιώνουν αξιόπιστες μελέτες και έρευνες. Ομως εγείρονται και τεράστια κοινωνικά ζητήματα που έχουν να κάνουν με την ασφάλεια, τη δημόσια υγεία, τα ενοίκια των νοικοκυριών, την αλλοίωση της φυσιογνωμίας ολόκληρων περιοχών, τα σοβαρά προβλήματα στέγασης ειδικών κατηγοριών όπως εκπαιδευτικοί, στρατιωτικοί κ.ά. σε δημοφιλείς προορισμούς. Η απειλή λοιπόν είναι υπαρκτή σε πολλά επίπεδα. Επειδή όμως δεν μπορούμε να γυρίσουμε πίσω, πρέπει να εστιάσουμε εκεί που μπορούμε. Δηλαδή στην ύπαρξη κανόνων και στον έλεγχο εφαρμογής τους. Χωρίς όρους και χωρίς όρια δεν μιλάμε για ελευθερία. Μιλάμε για ασυδοσία.

– Ποιο είναι μεγαλύτερο «αγκάθι» στον ελληνικό τουρισμό;

– Η χώρα έχει μείνει πίσω και στο τουριστικό προϊόν της. Οταν μιλάμε για υποδομές, δεν ζητάμε θαύματα. Υποδομές σημαίνει λιμάνια, μαρίνες, αεροπορικές συνδέσεις, καινοτόμες λύσεις προσβασιμότητας, όπως θα ήταν για παράδειγμα τα υδροπλάνα, αλλά και για συνεδριακά κέντρα ή γήπεδα γκολφ. Χρειάζεται λοιπόν βούληση, ολοκληρωμένο σχέδιο υλοποίησης με σαφή χρονοδιαγράμματα και στόχευση των διαθέσιμων χρηματοδοτικών εργαλείων εκεί που κάθε ευρώ επένδυσης μπορεί να αποδώσει υπερπολλαπλάσιες αξίες.

– Πώς η Ελλάδα μπορεί να προσεγγίσει νέες αγορές και παράλληλα να επιμηκύνει τη σεζόν;

– Για να πετύχουμε «δύο στα δύο», η απάντηση είναι μία. Θεματικός εμπλουτισμός του προϊόντος μας. Οταν, για παράδειγμα, σήμερα, όλες οι παγκόσμιες έρευνες πιστοποιούν τη ραγδαία αυξανόμενη τάση μεταξύ των επισκεπτών για επιλογή ενός προορισμού με κριτήριο τη γαστρονομία, πρέπει να επενδύσουμε σε αυτή την κατεύθυνση. Κι αυτό άλλωστε ανέδειξε και το ΞΕΕ με το Ελληνικό Πρωινό. Η επένδυση και η προσπάθεια σε αυτά που είμαστε καλύτεροι είναι ο δρόμος που οδηγεί και σε νέες αγορές και στην καταπολέμηση της εποχικότητας του «ήλιος - θάλασσα - μπιτς μπαρ». Εχουμε πολιτισμό, έχουμε ιστορία, έχουμε σύγχρονη τέχνη, μπορούμε να δώσουμε πλέον και με τη βοήθεια της τεχνολογίας εκπληκτικές διαστάσεις στο προϊόν μας.

kathimerini.gr


Όλες οι σημαντικές εξελίξεις στο e-mail σου από το ERGON blog!