Ουραγός (και) στην προσέλκυση των ultrarich η Ελλάδα

Υπό διωγμό από την Ελλάδα βρίσκονται τα τελευταία χρόνια λόγω της υπερφορολόγησης και τα εξαιρετικά εύπορα άτομα, γνωστά ως Ultra High Net Worth Individuals (UHNWI), όταν ολοένα και περισσότερες χώρες υιοθετούν κίνητρα για την προσέλκυσή τους. Η συνεισφορά των εκατομμυριούχων και των δισεκατομμυριούχων σε μία οικονομία είναι σημαντική, καθώς δαπανούν τεράστια ποσά για την αγορά υπερπολυτελών ακινήτων και την εξασφάλιση υψηλής αξίας αγαθών και υπηρεσιών. Αυτό ήταν το σκεπτικό της Ιταλίας, η οποία από το 2017 έχει θέσει σε εφαρμογή ένα ιδιαίτερα ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς (non-dom) για την προσέλκυση Κροίσων. Ιδιαίτερα μετά τo δημοψήφισμα για το Brexit έχουν αυξηθεί τα ιδιαίτερα εύπορα άτομα που αναζητούν έναν εξίσου ελκυστικό με το Λονδίνο προορισμό για να μεταφέρουν τη φορολογική έδρα τους.

Δεν αρκεί η Χρυσή Βίζα

Όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, το καθεστώς της χορήγησης άδειας διαμονής σε υπηκόους τρίτων χωρών για επενδύσεις ελάχιστης αξίας 250.000 ευρώ δεν επαρκεί προκειμένου η Ελλάδα να μετατραπεί σε προορισμό για τους ιδιαίτερα πλούσιους. Σύμφωνα με την εταιρεία Wealth-X, έως και το 2014 η Ελλάδα διέθετε, στην περιοχή των Βαλκανίων, τον μεγαλύτερο αριθμό εκατομμυριούχων με περιουσία άνω των 20 εκατ. ευρώ. H φοροκαταιγίδα, που παγιώθηκε και εντάθηκε το διάστημα 2015-2018, σε συνδυασμό με τα κίνητρα που παρέχουν άλλες χώρες, κρατούν μακριά από την Ελλάδα όχι μόνο ξένους αλλά και Έλληνες Kροίσους.

Για παράδειγμα, η Ιταλία σε ξένους ή Ιταλούς Κροίσους που μεταφέρουν τη φορολογική έδρα τους στη χώρα, υπό τον όρο ότι είναι φορολογικοί κάτοικοι εξωτερικού τα τελευταία εννιά συναπτά χρόνια, προσφέρει σταθερό ετήσιο φόρο 100.000 ευρώ για το σύνολο των δραστηριοτήτων τους εκτός της γειτονικής χώρας. Με άλλα λόγια, όσα περισσότερα έσοδα αποφέρουν οι δραστηριότητές τους, τόσο λιγότερο φόρο θα πληρώνουν, δεδομένου ότι δεν υπάρχει κλίμακα. Προϋπόθεση είναι οι ιδιαίτερα εύποροι να διαμένουν στην Ιταλία για 183 ημέρες, ενώ μέγιστος χρόνος ισχύος της επιβολής σταθερού φόρου είναι η δεκαπενταετία.

Η κίνηση της Ιταλίας φαίνεται ότι αποδίδει καρπούς: το 2017, που υπήρξε η πρώτη χρονιά εφαρμογής του προγράμματος, ο πληθυσμός των UHNWI αυξήθηκε, σε σχέση με το 2016, κατά 8%, σε συνολικά 5.960 άτομα.

Αντίστοιχα προγράμματα εφαρμόζουν η Κύπρος (σχεδόν μηδενικός φορολογικός συντελεστής για εισοδήματα από δραστηριότητες εκτός Κύπρου), το Μονακό, η Μάλτα και η Ιρλανδία.

Στην Ελλάδα, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, κίνητρα για την προσέλκυση των UHNWI είχε προσπαθήσει να θεσμοθετήσει το διάστημα 2012-2014 η τότε κυβέρνηση. Ωστόσο, οι σχετικές νομοθετικές ρυθμίσεις έμειναν στο συρτάρι, καθώς, μεταξύ άλλων, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, είχαν αντιδράσει τα γειτονικά ευρωπαϊκά κράτη – μέλη που είχαν αποκτήσει ενισχυμένη ισχύ, συμμετέχοντας στο δανεισμό της Ελλάδας.

Για τη σημερινή κυβέρνηση, η προσέλκυση των ιδιαίτερα πλουσίων φαίνεται ότι είναι εκτός ατζέντας. Είναι ενδεικτικό ότι παραμένει ακόμη άγνωστο πότε θα κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή το σχέδιο νόμου για την υλοποίηση επενδύσεων σε άυλους τίτλους (προθεσμιακές καταθέσεις, συμμετοχή σε ΑΜΚ επενδυτικών εταιρειών κτλ) από ξένους με αντάλλαγμα τη χορήγηση άδειας διαμονής.

Tου Δημήτρη Δελεβέγκου
capital.gr

Όλες οι σημαντικές εξελίξεις στο e-mail σου από το ERGON blog!