Πλησιάζει στην ολοκλήρωση το ελληνικό τμήμα του αγωγού TAP

Στη γραμμή του τερματισμού φτάνει πλέον η κατασκευή του αγωγού TAP στο ελληνικό έδαφος. Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της κοινοπραξίας σχετικά με την κατασκευαστική εξέλιξη του έργου, η διάνοιξη και διαμόρφωση της Ζώνης Εργασίας έχει πλέον ολοκληρωθεί σε ποσοστό 100%, δηλαδή σε όλο το μήκος των συνολικά 550 χλμ. του ελληνικού τμήματος.

Συγκεκριμένα, μία ανάσα πριν την ολοκλήρωση βρίσκονται οι συγκολλήσεις των σωληναγωγών εφόσον απομένουν μόλις 6 χλμ. για την περάτωση των σχετικών εργασιών με την τάφρο να έχει διανοιχθεί σε μήκος 540 χλμ. Η καταβίβαση των σωλήνων στην τάφρο έχει επίσης ολοκληρωθεί σε μήκος 538 χλμ. ενώ έχουν επιχωματωθεί τα 534 χλμ. εκ των οποίων τα 488 είναι ήδη σε στάδιο αποκατάστασης ή είναι πλέον πλήρως αποκατεστημένα.

Eνα ακόμη σημείο - ορόσημο του έργου που ολοκληρώθηκε επιτυχώς τις προηγούμενες ημέρες ήταν και η σύνδεση του TAP με τον Αγωγό Φυσικού Αερίου της Ανατολίας (TANAP), με την τελική, «χρυσή συγκόλληση» που ενώνει τους δύο αγωγούς.

O συμβολισμός της ένωσης των 2 αγωγών έγκειται ακριβώς στο ότι επισφραγίζει τη νέα ενεργειακή διαδρομή που ανοίγεται προς την Ευρωπαϊκή ήπειρο αυξάνοντας την ενεργειακή ασφάλεια και τη διαφοροποίηση του ενεργειακού εφοδιασμού. Η «χρυσή συγκόλληση» πραγματοποιήθηκε στα ελληνοτουρκικά σύνορα, παρουσία εκπροσώπων και των δύο αγωγών.

O Νότιος Διάδρομος, ο οποίος βρίσκεται πλέον σε πολύ προχωρημένο στάδιο, θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το κοίτασμα «Shah Deniz ΙΙ» της Κασπίας (Αζερμπαϊτζάν) προς την Τουρκία και, στη συνέχεια, στις ευρωπαϊκές αγορές.

Σε εξέλιξη και το υποθαλάσσιο τμήμα του έργου

Xωρίς καμία παρέκκλιση από το αρχικό χρονοδιάγραμμα, έχει ξεκινήσει και το υποθαλάσσιο τμήμα του έργου, το πλέον κρίσιμο βήμα για την ολοκλήρωση του αγωγού το 2020 αλλά και ένα ιδιαίτερα απαιτητικό κομμάτι της κατασκευαστικής διαδικασίας.

Eνδεικτικό των τεχνικών δυσκολιών του υποθαλάσσιου τμήματος είναι το μεγάλο βάθος της όδευσης του αγωγού· το βαθύτερο σημείο τοποθέτησής του θα βρίσκεται στα 820 μ. κάτω από την επιφάνεια της Αδριατικής Θάλασσας.

H εργολήπτρια εταιρεία του ΤΑΡ, που έχει αναλάβει τη Μελέτη, Προμήθεια, Κατασκευή και Εγκατάσταση του υποθαλάσσιου τμήματος του αγωγού είναι η Saipem.

Για τις ανάγκες της κατασκευής θα χρησιμοποιηθούν περί τα 10 σκάφη, 2 για την εγκατάσταση του αγωγού και τα υπόλοιπα ειδικών χρήσεων πλοία για τη βυθοκόρηση, τον εφοδιασμό των σωληναγωγών, ελαφρές κατασκευές, έλκυση αγκυρών, ρυμούλκηση και μετρήσεις. Για την εγκατάσταση του αγωγού σε μεγάλα βάθη θα χρησιμοποιηθεί ημι-βυθιζόμενο σκάφος και για τις αβαθείς παράκτιες περιοχές, φορτηγίδα τοποθέτησης.

O TAP, ένα έργο αξίας με συνολικό κόστος κατασκευής που αγγίζει τα 4,5 δισ. ευρώ και είναι ένα από τα έργα προτεραιότητας για την Ευρωπαϊκή Ένωση. Μόλις ολοκληρωθεί, ο TAP θα έχει συνολικό μήκος 878 χλμ. (Ελλάδα 550 χλμ., Αλβανία 215 χλμ., Αδριατική Θάλασσα 105 χλμ. και Ιταλία 8 χλμ.). Η αρχική μεταφορική ικανότητα του αγωγού ανέρχεται σε 10 δισ. κ.μ. φυσικού αερίου τον χρόνο με πρόβλεψη επέκτασής της σε περισσότερα από 20 δισ. κ.μ., με την προσθήκη δύο ακόμη σταθμών συμπίεσης, επιτρέποντας έτσι τη μεταφορά επιπρόσθετων ποσοτήτων ενέργειας από την ευρύτερη περιοχή της Κασπίας.

H μετοχική βάση του TAP αποτελείται από τις εταιρείες ενέργειας SOCAR (20%), Snam (20%), BP (20%), Fluxys (19%), Enagás (16%) και Axpo (5%). Το συνολικό ποσοστό ολοκλήρωσης του σημαντικού ενεργειακού έργου σήμερα ξεπερνά το 80%.

του Φίλιππου Παναγόπουλου
ypodomes.com