Ο εμπορικός πόλεμος κοστίζει ακριβά τόσο στις ΗΠΑ όσο και στην Κίνα

Ο εμπορικός πόλεμος μεταξύ των δύο μεγαλύτερων οικονομικών του κόσμου, των ΗΠΑ και της Κίνας, έχει ήδη κοστίσει αρκετά δισεκατομμύρια δολάρια και στις δύο πλευρές, πλήττοντας σημαντικούς κλάδους, όπως η αυτοκινητοβιομηχανία και ο τομέας της τεχνολογίας, κυρίως όμως τον γεωργικό τομέα.

Παρότι δε οι εμπορικοί δασμοί πρόσκαιρα ωφέλησαν συγκεκριμένους κλάδους, όπως την αμερικανική βιομηχανία επεξεργασίας σόγιας, αρκετοί οικονομολόγοι υπογραμμίζουν ότι κοιτάζοντας τη συνολική εικόνα αποδεικνύεται ότι η κόντρα Ουάσιγκτον - Πεκίνου είναι επιζήμια και για τις δύο χώρες.

Αυτό, σύμφωνα με το Reuters, μπορεί να αποτελέσει ένα ισχυρό κίνητρο ώστε ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, και ο Κινέζος ομόλογός του, Σι Τζινπίνγκ, να δώσουν ένα τέλος στην εμπορική διαμάχη, αν και οι διαπραγματεύσεις μεταξύ των δύο υπερδυνάμεων δεν αποκλείεται να τραβήξουν σε μάκρος.

Σύμφωνα με τον οικονομολόγο Wall Tyner, του πανεπιστημίου Purdue των ΗΠΑ, ο οποίος ασχολείται με τον γεωργικό τομέα, η αμερικανική και η κινεζική οικονομία χάνουν έκαστη περίπου 2,9 δισ. δολάρια ετησίως λόγω των δασμών του Πεκίνου μόνο σε σόγια, καλαμπόκι, σιτάρι και σόργο (φυτό που ανήκει στην κατηγορία των σιτηρών).

Όπως εξηγεί, η διατάραξη του εμπορίου γεωργικών προϊόντων έχει σημαντικές επιπτώσεις και για τις δύο πλευρές, δεδομένου ότι η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας σόγιας στον κόσμο και πέρυσι προμηθεύτηκε από τις Ηνωμένες Πολιτείες σπόρους σόγιας αξίας 12 δισ. δολαρίων. Μετά την απόφαση όμως του Πεκίνου τον Ιούλιο να επιβάλλει δασμούς ύψους 25% στις εισαγωγές σόγιας από τις ΗΠΑ, σε αντίποινα για τους δασμούς που επέβαλε η Ουάσιγκτον σε κινεζικά προϊόντα, η Κίνα αγοράζει πλέον κατά κύριο λόγο σόγια από τη Βραζιλία.

Η επιβολή των δασμών από το Πεκίνο, πρόσκαιρα ωφέλησε τους παραγωγούς σόγιας των ΗΠΑ καθώς είδαν τις παραγγελίες τους να αυξάνονται για ένα διάστημα, καθώς οι Κινέζοι προμηθεύτηκαν μεγαλύτερες ποσότητες πριν την επιβολή των δασμών, προκειμένου να αποφύγουν την αύξηση του κόστους. Ωστόσο, η μετέπειτα στροφή της Κίνας προς τη Βραζιλία, έπληξε τους Αμερικανούς εξαγωγείς, που είδαν τις πωλήσεις τους να καταγράφουν σημαντική πτώση.

Προβλήματα, όμως, προκάλεσε αυτή η αλλαγή και στις κινεζικές επιχειρήσεις. Η υπερπρομήθεια σόγιας πριν από την επιβολή των δασμών, είχε ως αποτέλεσμα της αύξηση της προσφοράς στην Κίνα, γεγονός που μείωσε τα περιθώρια κέρδους για τους επεξεργαστές σόγιας, ενώ οδήγησε και αρκετά εργοστάσια επεξεργασίας να μειώσουν την παραγωγή τους. Παράλληλα, η στροφή της Κίνας προς τη Βραζιλία, οδήγησε υψηλότερα τις τιμές σόγιας στη χώρα της Λατινικής Αμερικής, αυξάνοντας τελικά το κόστος για τους Κινέζους εισαγωγείς.

Ο κλάδος της σόγιας όμως δεν ήταν ο μοναδικός που επλήγη. Σύμφωνα με τα στοιχεία του αμερικανικού υπουργείου Γεωργίας, οι συνολικές εξαγωγές γεωργικών προϊόντων των ΗΠΑ σημείωσαν πτώση της τάξης του 42% τους πρώτους 10 μήνες του έτους.

"Είναι μια lose-lose κατάσταση, τόσο για τις Ηνωμένες Πολιτείες όσο και για την Κίνα", αναφέρει χαρακτηριστικά ο Tyner.

Και τα παραδείγματα για τις συνέπειες που έχει η συνέχιση του εμπορικού πολέμου στις δύο μεγαλύτερες οικονομίες του κόστους δεν τελειώνουν εδώ. Η Κίνα “υπέφερε” επίσης από τους δασμούς που επέβαλλαν οι ΗΠΑ σε μια σειρά προϊόντων τεχνολογίας, όπως οι μπαταρίες τηλεφώνων, που είχε ως αποτέλεσμα οι αμερικανικές εταιρείες να στραφούν για τις προμήθειές τους σε άλλες χώρες.

Αμελητέο δεν είναι όμως το πλήγμα από τους εν λόγω δασμούς, ούτε και για τις αμερικανικές επιχειρήσεις τεχνολογίας. Σύμφωνα με μελέτη που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό της Ένωσης Καταναλωτικών Προϊόντων Τεχνολογίας, οι δασμοί των ΗΠΑ στα εισαγόμενα κινεζικά προϊόντα κοστίζουν στον κλάδο επιπλέον 1 δισ. δολάρια το μήνα.

Οι δασμοί έχουν πλήξει επίσης τις αμερικανικές επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου, της μεταποίησης και των κατασκευών, που καλούνται πλέον να πληρώσουν ακριβότερα την προμήθεια μετάλλων και άλλων προϊόντων. Είναι ενδεικτικό ότι οι τρεις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες του Ντιτρόιτ -General Motors, Ford και Fiat Chrysler Automobiles- υπολογίζουν το πλήγμα στη φετινή κερδοφορία τους, λόγω του αυξημένου κόστους, περίπου σε 1 δισ. δολάρια.

emea.gr


Όλες οι σημαντικές εξελίξεις στο e-mail σου από το ERGON blog!