Yπογράφηκε το έργο της «μικρής» διασύνδεσης Κρήτης - Πελοποννήσου

Μια μεγάλη στιγμή για την εξέλιξη του εγχώριου ενεργειακού συστήματος συντελέστηκε χτες στο Δημαρχείο Κισσάμου στην Κρήτη, με τις υπογραφές του έργου της «μικρής» ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης - Πελοποννήσου μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και της αναδόχου κοινοπραξίας, παρουσία της ηγεσίας του ΥΠΕΝ. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η διασύνδεση, ένα ενεργειακό έργο που αποτελεί αντικείμενο συζήτησης και μελετών ήδη από τη δεκαετία του 1970, βρίσκεται πλέον ένα βήμα πριν από την έναρξη της κατασκευαστικής φάσης.

Ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης χαρακτήρισε τη χθεσινή ημέρα «μια ιστορική στιγμή για την Κρήτη» εκφράζοντας παράλληλα την άποψη ότι με την αποπεράτωσή του, θα καλυφθεί το 1/3 των ενεργειακών αναγκών της Κρήτης.

Σε δηλώσεις που είχε κάνει ενόψει της συμβασιοποίησης, είχε χαρακτηρίσει το έργο ως «το μεγαλύτερο, με διαφορά, υποθαλάσσιο project στην Ευρώπη και από τα μεγαλύτερα παγκοσμίως», σχολιάζοντας ότι «η ταχεία ωρίμανσή του αποτελεί επιτυχία του ΑΔΜΗΕ».

Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Διαχειριστή, Μανούσος Μανουσάκης αναφέρθηκε εκτενώς στη «μικρή διασύνδεση» που όπως είπε «μόνο μικρή δεν είναι» αν ληφθούν υπ΄ όψιν τα εντυπωσιακά τεχνικά της χαρακτηριστικά που την καθιστούν «σταθμό για τις υποβρύχιες διασυνδέσεις ηλεκτρικής ενέργειας διεθνώς». Τη χαρακτήρισε μάλιστα «διασύνδεση των ρεκόρ» εφόσον θα είναι:

- Η μεγαλύτερη σε μήκος υπόγεια - υποβρύχια καλωδιακή διασύνδεση εναλλασσόμενου ρεύματος στον κόσμο, συνολικού μήκους 176 χιλιομέτρων (134 χλμ. υποβρύχιο τμήμα και 42 χλμ. υπόγεια τμήματα) και

- Η βαθύτερη υποβρύχια καλωδιακή διασύνδεση Υψηλής Τάσης με τριπολικό καλώδιο τεχνολογίας μόνωσης XLPE στον κόσμο (αφού το καλώδιο θα ποντιστεί σε μέγιστο βάθος 1.000 μέτρων περίπου) .

Ανέφερε επίσης ότι το καλώδιο που συνδέει το Λαύριο με τη Σύρο είναι ένα από τα μεγαλύτερα καλώδια εναλλασσόμενου ρεύματος στο κόσμο, το οποίο βρίσκεται εν λειτουργία αυτή τη στιγμή και κατασκευάστηκε στα πλαίσια της Α’ Φάσης της Διασύνδεσης των Κυκλάδων.

Αναλύοντας την ανατομία του εμβληματικού ενεργειακού έργου που θα ενώσει για πρώτη φορά το ηπειρωτικό σύστημα με την μεγαλόνησο, ο κος Μανουσάκης σημείωσε πως στην «καρδιά» της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης - Πελοποννήσου βρίσκονται τα εξής έργα:

- Το πρώτο (Δυτικό) κύκλωμα της υποβρύχιας διασύνδεσης Κρήτης-Πελοποννήσου και το υπόγειο καλώδιο από τον νέο Τερματικό Σταθμό στη Νοτιοανατολική Πελοπόννησο έως το σημείο προσαιγιάλωσης στον Κόλπο της Νεαπόλεως που ανατέθηκε στην Fulgor, εταιρεία του ομίλου των Ελληνικών Καλωδίων, leader της ελληνικής βιομηχανίας και ένας από τους μεγαλύτερους παραγωγούς καλωδίων στην Ευρώπη.

- Το δεύτερο (Ανατολικό) κύκλωμα της υποβρύχιας διασύνδεσης Κρήτης-Πελοποννήσου, που ανέλαβε η Prysmian Powerlink, η μεγαλύτερη εταιρεία κατασκευής καλωδίων στον κόσμο (από πλευράς κύκλου εργασιών), η ανώτερη διοίκηση της οποίας ταξίδεψε από το Μιλάνο και παραβρέθηκε στην τελετή των υπογραφών

- Η υπόγεια Γραμμή Μεταφοράς (καλώδιο) από το σημείο προσαιγιάλωσης του υποβρύχιου καλωδίου στον Κόλπο Κισσάμου ως τον Υποσταθμό των Χανίων που θα κατασκευάσει η Ελληνικά Καλώδια.

- και τέλος ο νέος τερματικός σταθμός Μετάβασης - Αντιστάθμισης στη Νοτιοανατολική Πελοπόννησο και η αναβάθμιση του υφιστάμενου Υποσταθμού στην περιοχή των Χανίων που ανέλαβε η ΤΕΡΝΑ, εκ των κορυφαίων κατασκευαστικών ομίλων της χώρας.

Όπως είπε ο κ. Μανουσάκης, οι διαγωνισμοί έγιναν σε χρόνο - ρεκόρ, εξολοκλήρου μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας του ΑΔΜΗΕ και τα τεύχη καταρτίστηκαν κατά τέτοιο τρόπο ώστε να αποφευχθούν ενστάσεις και εμπλοκές, ένα συχνό και σύνηθες φαινόμενο στο παρελθόν που προκαλούσε κωλυσιεργίες στις διαγωνιστικές διαδικασίες.

Η διασύνδεση Κρήτης - Πελοποννήσου δεν ξεκινά σήμερα από μηδενική βάση: Περιλαμβάνει σειρά άλλων έργων που βρίσκονται σε εξέλιξη, όπως:

- Την ενίσχυση/αναβάθμιση της Εναέριας Γραμμής Μεταφοράς Μεγαλόπολη-Σπάρτη-Σκάλα-Μολάοι,

- Την κατασκευή νέας εναέριας Γραμμής Μεταφοράς από τον Υποσταθμό των Μολάων έως τον νέο Τερματικό Σταθμό της Πελοποννήσου,

- και τη δημιουργία νέου Περιφερειακού Κέντρου Ελέγχου Ενέργειας στην Κρήτη.

Σημείωσε επίσης ότι υπάρχει πρόβλεψη για την εγκατάσταση οπτικών ινών κατά μήκος όλων των εναερίων, υπόγειων και υποβρύχιων Γραμμών Μεταφοράς, γεγονός δημιουργεί ακόμα μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία στο έργο, αφού επιτρέπει την αξιοποίησή του και για παροχή προηγμένων τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών.

Το έργο και η διαγωνιστική διαδικασία

Το έργο «Μελέτη, προμήθεια και εγκατάσταση συστήματος υποβρυχίων και υπογείων καλωδίων 150 kV XLPE Ε.Ρ. δύο κυκλωμάτων, για τη διασύνδεση της Κρήτης με το ελληνικό σύστημα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας», διακρίνεται σε 3 επιμέρους έργα.

Στον διαγωνισμό που προκηρύχθηκε την περασμένη Άνοιξη, υποβλήθηκαν 3 προσφορές για τα 2 υποβρύχια καλώδια, 4 προσφορές για τους 2 Υποσταθμούς που θα κατασκευαστούν στα 2 άκρα της διασύνδεσης και 2 προσφορές για το υπόγειο, χερσαίο τμήμα της όδευσης των καλωδίων.

Στο διαγωνισμό συμμετείχαν οι πλέον έμπειρες εταιρείες σε έργα καλωδιακών διασυνδέσεων. Τελικά, ανάδοχοι για το έργο αναδείχθηκαν τον περασμένο Σεπτέμβριο:

1. Για το πρώτο (Δυτικό) κύκλωμα της υποβρύχιας διασύνδεσης Πελοποννήσου-Κρήτης και τις υπόγειες διασυνδέσεις της Πελοποννήσου ανακηρύχθηκε η εταιρεία FULGOR AE έναντι τιμήματος 140,2 εκατ. ευρώ,

2. Για το δεύτερο (Ανατολικό) κύκλωμα της υποβρύχιας διασύνδεσης ανακηρύχθηκε η εταιρεία Prysmian Powerlink έναντι τιμήματος 125,9 εκατ. ευρώ,

3. Για τις υπόγειες διασυνδέσεις της Κρήτης στο πλαίσιο της διασύνδεσής της με την Πελοπόννησο, η εταιρεία ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΚΑΛΩΔΙΑ ΑΕ έναντι τιμήματος 41,09 εκατ. ευρώ.

Το κόστος του έργου ανέρχεται σε 384 εκατ. ευρώ (ποσό με ΦΠΑ) και Φορέας Υλοποίησης είναι ο Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας Α.Ε. Το καλώδιο θα ξεκινά από την Νεάπολη Βοιών και θα καταλήγει στα Νωπήγεια Χανίων.

Η διασύνδεση Κρήτης - Πελοποννήσου θα ενταχθεί για συγχρηματοδότηση στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία» στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2014-2020, θα χρηματοδοτηθεί από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και από εθνικούς πόρους. Επίσης θα λάβει δανειοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και είναι το μεγαλύτερο -έως τώρα- ενιαίο έργο σε προϋπολογισμό στην ιστορία του Διαχειριστή.

Το έργο της «μικρής» διασύνδεσης είναι στρατηγικής σημασίας τόσο όσον αφορά τη μείωση του κόστους της ηλεκτροπαραγωγής στη μεγαλόνησο, το οποίο αυτή τη στιγμή είναι ιδιαίτερα υψηλό μιας και οι τοπικοί σταθμοί χρησιμοποιούν πετρέλαιο και μαζούτ, καύσιμα τα οποία επιβαρύνουν τους καταναλωτές όλης της χώρας με εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ το χρόνο (οι καταναλωτές όλης της χώρας θα δουν μειώσεις στα τιμολόγια του ρεύματος λόγω της δραστικής μείωσης των χρεώσεων ΥΚΩ που θα είναι της τάξης των 300-400 εκατ. ευρώ ετησίως) όσο και σε επίπεδο ασφάλειας προμήθειας, ιδιαίτερα αν ληφθεί υπ' όψιν ότι οι ΑΣΠ θα πρέπει το επόμενα χρόνια να μειωθούν δραστικά και να μεταβούν σε κατάσταση ψυχρής εφεδρείας.

Τα οφέλη όμως δεν σταματούν εδώ καθώς η διασύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα θα απελευθερώσει επενδύσεις και σε έργα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, μετατρέποντας την σταδιακά σε ένα «πράσινο νησί», συνεισφέροντας παράλληλα στην τοπική οικονομία και εθνική Οικονομία.


του Φίλιππου Παναγόπουλου
ypodomes.com