Το Δημόσιο χάνει ετησίως 255 εκατ. από το λαθρεμπόριο στα καύσιμα

Για «τσουνάμι λαθρεμπορίας και παραβατικότητας» κάνει λόγο ο επίσημος φορέας του κλάδου εμπορίας πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ), δείχνοντας την πολιτική της υψηλής φορολογίας, την απουσία συστηματικών ελέγχων και τη μη εφαρμογή των μέτρων που θεσπίστηκαν για την καταπολέμησή του. «Η πολιτεία ή δεν μπορεί ή δεν θέλει» είναι το συμπέρασμα στο οποίο καταλήγει ο ΣΕΕΠΕ σε σχέση με την πάταξη του λαθρεμπορίου, όπως διατυπώθηκε χθες από τον πρόεδρο του Συνδέσμου και στέλεχος των ΕΛΠΕ κ. Ρομπέρτο Καραχάννα στην ετήσια καθιερωμένη παρουσίαση της αγοράς στους δημοσιογράφους, η οποία έμοιαζε φέτος με κραυγή απόγνωσης. Το νέο στοιχείο που προστέθηκε φέτος στην ούτως ή άλλως αλγεινή εικόνα της αγοράς είναι τα πρόσφατα στοιχεία που προέκυψαν από τους ελέγχους της ΑΔΔΑΕ και ανακοινώθηκαν επισήμως στις 28 Σεπτεμβρίου και τα οποία πιστοποιούν την έκταση της λαθρεμπορίας και της παρανομίας. Κάνοντας αναγωγή των στοιχείων που ανακοίνωσε η ΑΔΔΑΕ στο σύνολο της αγοράς, ο ΣΕΕΠΕ καταλήγει στο συμπέρασμα ότι το Δημόσιο χάνει ετησίως από το λαθρεμπόριο στα καύσιμα κατ’ ελάχιστον 255 εκατ. ευρώ. Η ΑΔΔΑΕ ανακοίνωσε ότι από τους ποιοτικούς ελέγχους που διενεργήθηκαν πανελλαδικά από τις αρχές του έτους μέχρι και τον Αύγουστο του 2018 προέκυψε ποσοστό 10% μη κανονικών δειγμάτων (στην πλειονότητά τους πετρελαίου κίνησης), από το οποίο το 89,5% αφορούσε τελωνειακές παραβάσεις, δηλαδή κρούσματα λαθρεμπορίου.

«Είναι η πρώτη φορά που έχουμε επίσημη μαρτυρία για το μέγεθος του λαθρεμπορίου» τόνισε ο κ. Καραχάννας, σημειώνοντας ότι τα ποσοστά αυτά μεταφράζονται σε 650.000 τόνους λαθραίου καυσίμου και αν υπολογισθεί ο χαμένος φόρος, σημαίνει ότι το Δημόσιο χάνει ετησίως τουλάχιστον 255 εκατ. ευρώ, τη στιγμή που η ανακοίνωση της ΑΔΔΑΕ μιλάει για βεβαιωμένες πράξεις, δηλαδή υπάρχουν και στοιχεία που δεν έχουν ακόμη επιβεβαιωθεί. Τα στοιχεία της ΑΔΔΑΕ δεν εξέπληξαν την αγορά καυσίμων αφού ο ΣΕΕΠΕ συστηματικά εδώ και πολλά χρόνια, βάσει μελετών, έχει προσεγγίσει το μέγεθος της φοροδιαφυγής από τα καύσιμα, καθώς η καταπολέμηση της λαθρεμπορίας και η εξυγίανση της αγοράς αποτελούν διαχρονικό αίτημα. Ηρθαν ωστόσο να πιστοποιήσουν επισήμως τον αθέμιτο ανταγωνισμό που βιώνουν υγιείς επιχειρήσεις του κλάδου έπειτα από μία δεκαετία ύφεσης και ενώ θεσμικά έχουν ληφθεί μέτρα που δεν εφαρμόζονται και αυτό έχει προκαλέσει οργή και αγανάκτηση, που χθες εκφράστηκαν με φράσεις όπως «η πολιτεία η δεν μπορεί ή δεν θέλει» ή «έχουμε μπροστά μας δύο επιλογές: νομιμότητα ή παραβατικότητα». «Η πολιτεία πρέπει να σκεφθεί ότι υπάρχει και ένα κίνητρο που λέγεται υψηλή φορολογία» είπε ο κ. Καραχάννας, τονίζοντας ότι οι φόροι αντιπροσωπεύουν το 75% της τελικής τιμής στις βενζίνες και το 50%-55% στο πετρέλαιο θέρμανσης.

Περιγράφοντας τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης και της υπερφορολόγησης στα καύσιμα, ο ΣΕΕΠΕ παρουσίασε στοιχεία που δείχνουν ότι η αγορά υποχώρησε κατά 40%, με τη συνολική ζήτηση να συρρικνώνεται από 16,5 εκατ. τόνους το 2008 στους 10,8 εκατ. τόνους το 2018. «Μέσα σε μία δεκαετία από την αγορά χάθηκαν 4,5 εκατ. τόνοι και 1,2 εκατ. τόνοι από τις εξαγωγές, που μεταφράζεται σε απώλειες 600 εκατ. ευρώ ετησίως. Εξαφανίστηκαν περίπου 3-4 εκατ. καταναλωτές και 3.000 πρατήρια, έκλεισαν εγκαταστάσεις και χάθηκαν πολλές θέσεις εργασίας», είπε ο κ. Καραχάννας.

Είναι επιτακτική η ανάγκη ολοκλήρωσης και εφαρμογής όλων των μέτρων που έχουν ψηφισθεί ή εξαγγελθεί αλλά και η ενίσχυση των αρμοδίων ελεγκτικών αρχών και υπηρεσιών, τόνισε ο ΣΕΕΠΕ και επεσήμανε τις καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση του συστήματος εισροών - εκροών, στην τοποθέτηση συστήματος GPS στα βυτιοφόρα οχήματα, καθώς και στην τοποθέτηση συστήματος εισροών - εκροών στα πρατήρια διάθεσης υγραερίου κίνησης.

Ο κλάδος της εμπορίας εξέφρασε την αγωνία του για το μέλλον μετά και την εφαρμογή των μέτρων για την ενεργειακή αποδοτικότητα. Ο κλάδος των εταιρειών εμπορίας, αν και σε άλλες χώρες της Ευρώπης έχει εξαιρεθεί από τα μέτρα για την επίτευξη των στόχων εξοικονόμησης ενέργειας, στη χώρα μας καλείται να σηκώσει το μεγαλύτερο βάρος και μάλιστα με την επιβολή προστίμων ύψους 100 εκατ. ευρώ για την τετραετία 2017-2020. «Αν ο ενεργειακός μετασχηματισμός συνεχίσει να υλοποιείται με την επιβολή των προστίμων, τότε είναι βέβαιο ότι η επόμενη ημέρα του κλάδου δεν θα περιλαμβάνει τα μισά από τα σημερινά μέλη του ΣΕΕΠΕ», τόνισε ο κ. Καραχάννας. Σε ό,τι αφορά, τέλος, το πετρέλαιο θέρμανσης, προέβλεψε ότι με τα σημερινά δεδομένα θα βγει στην αγορά στις 15 Οκτωβρίου στην τιμή του 1,14 ευρώ το λίτρο, δηλαδή 20% ακριβότερο από την περυσινή τιμή έναρξης (0,95 ευρώ το λίτρο).

kathimerini.gr