Κινεζική επενδυτική «κατάληψη» στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας

Οι γιγάντιες, κρατικά ελεγχόμενες, εταιρείες της Κίνας διαδραματίζουν ολοένα και πιο σημαντικό ρόλο στην επέκταση του Πεκίνου στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας και είναι πιθανόν να προσπαθήσουν να ενισχύσουν τον ρόλο τους τα επόμενα χρόνια, σύμφωνα με νέα έρευνα. Η εργασία του πανεπιστημιακού Σούε Γκονγκ, που δημοσιεύτηκε στην αρχή της εβδομάδας από το ινστιτούτο ISEA Yusof Ishak, ρίχνει φως στις δραστηριότητες των κινεζικών κρατικών επιχειρήσεων σε περιοχές που είναι υπό διεκδίκηση από την Κίνα, το Βιετνάμ, τις Φιλιππίνες, τη Μαλαισία, το Μπρουνέι και την Ταϊβάν και απ’ όπου περνάει μεγάλο μέρος του διεθνούς εμπορίου.

Το Πεκίνο έχει μετατρέψει επτά υφάλους και ξερονήσια σε κανονικά νησιά που φιλοξενούν στρατιωτικές εγκαταστάσεις. Σε φυσικά νησιά, όπως στα νησιά Πάρασελς, έχει χτίσει τουριστικές εγκαταστάσεις, ενώ σε άλλες διαφιλονικούμενες περιοχές έχει μεταφέρει τεράστιες πλατφόρμες άντλησης πετρελαίου. Στην έρευνα αναφέρεται πως είναι πολύ δύσκολο να συλλεχθούν οικονομικά στοιχεία γι’ αυτές τις επιχειρήσεις, ωστόσο υποδηλώνεται πως η μετατροπή επτά υφάλων στο αρχιπέλαγος Σπράτλι κόστισε δεκάδες δισ. δολάρια. Με βάση πληροφορίες από κινεζικά ΜΜΕ, μόνο η οικοδόμηση του νησιού Φιέρι Κρος, όπου σήμερα έχουν κατασκευαστεί αεροδρόμιο με διάδρομο προσγείωσης και απογείωσης μήκους τριών χλμ. καθώς και στρατιωτικές εγκαταστάσεις, συμπεριλαμβανομένων εγκαταστάσεων πυραύλων και ραντάρ, κόστισε 11 δισ. δολάρια. Η συνεχιζόμενη οικοδόμηση των επτά αυτών νησιών που βρίσκονται στην καρδιά της Θάλασσας της Νότιας Κίνας έχει θορυβήσει τις ΗΠΑ αλλά και χώρες της περιοχής. Σύμφωνα με την έρευνα του Γκονγκ, του οποίου η βάση είναι στη Σχολή Διεθνών Σχέσεων S. Rajaratnam της Σιγκαπούρης, η Κινεζική Εταιρεία Τηλεπικοινωνιών και Κατασκευών (CCCC) και οι θυγατρικές της έχουν εκμεταλλευτεί την πολιτική που είχε εξαγγείλει το 2012 ο Κινέζος πρόεδρος Σι Τζινπίνγκ για επέκταση των κινεζικών ναυτικών επιχειρήσεων στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας, εν μέρει κατασκευάζοντας ορισμένες από τις μεγαλύτερες βυθοκόρους που έχουν κατασκευαστεί.

Σύμφωνα με την έρευνα του Γκονγκ, η CCCC έχει ιδρύσει νέες θυγατρικές εταιρείες με επίκεντρο τα νησιά Πάρασελς, τα οποία διεκδικούν η Κίνα και το Βιετνάμ, με στόχο τη δραστηριοποίηση στους τομείς του τουρισμού, των μεταφορών, της αλιείας αλλά και των κατασκευών. Η εταιρεία διαθέτει πόρους ύψους 15 δισ. δολαρίων για επενδύσεις σε διάφορους τομείς και έχει ευνοηθεί από την αποκατάσταση γαιών σε νησιά της Θάλασσας της Νότιας Κίνας επειδή είχε φέρει εις πέρας εργασίες που της είχε αναθέσει το Πεκίνο, σύμφωνα με την έρευνα. Η εταιρεία CCCC έχει επίσης συνεργαστεί με άλλες κρατικά ελεγχόμενες κινεζικές εταιρείες για να αναπτύξει τη βιομηχανία τουρισμού και κρουαζιέρας στα νησιά Πάρασελς. Περισσότεροι από 700.000 τουρίστες έχουν ταξιδέψει με τα τέσσερα κρουαζιερόπλοια που διασχίζουν αυτές τις θάλασσες από τότε που άνοιξε το δρομολόγιο των Πάρασελς το 2013. Περίπου 680 επιβατικά αεροσκάφη έχουν προσγειωθεί στον διάδρομο που έχει φτιάξει το Πεκίνο στο νησί Γούντι, όπου η πόλη Σάνσα αποτελεί το διοικητικό κέντρο της Κίνας στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας. Αλλά και η κρατικά ελεγχόμενη πετρελαϊκή εταιρεία CNOOC έχει θέσει κατά μέρος πόρους ύψους 32 δισ. δολαρίων για να ερευνήσει τη θαλάσσια περιοχή ανοικτά του Βιετνάμ και στη συνέχεια να κατασκευάσει γιγάντια πλατφόρμα άντλησης πετρελαίου από μεγάλο βάθος, την οποία είχε τοποθετήσει έξω από το κεντρικό Βιετνάμ το 2014, προκαλώντας ένταση στις σχέσεις Πεκίνου - Ανόι. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του α΄ τριμήνου, το πετρέλαιο που αντλεί από τη Θάλασσα της Νότιας Κίνας αποτελεί το 45% της παραγωγής της από 43% σε σχέση με πέρυσι.

kathimerini.gr

Εγγραφείτε στο newsletter για τα τελευταία επιχειρηματικά και επενδυτικά νέα