Επενδυτική φρενίτιδα για τις startups μετακίνησης

Της Biz Carson

Έναν χρόνο πριν, κανείς δεν συσχέτιζε τη λέξη "bird" με οτιδήποτε άλλο εκτός από το "πτηνό". Ψιθυρίστε όμως τώρα τη λέξη στη Σίλικον Βάλεϊ και οι επενδυτές θα αρχίσουν να μιλάνε για την εταιρεία σκούτερ στην οποία επένδυσαν και θα εξηγούν για ποιον λόγο είναι το μέλλον.

"Με απλά λόγια, πιστεύω ότι είναι μια καινοτομία τόσο προφανής όσο το αυτοκίνητο", δήλωσε ο Saar Gur, επενδυτής της CRV. "Ωστόσο, υπάρχουν πολλά ερωτήματα".

Ο Gur είναι ένας μόνο από τους επενδυτές που στηρίζουν την Bird, το startup με αντικείμενο τα σκούτερ και έδρα την Καλιφόρνια. Την εβδομάδα που μας πέρασε, η Bird ανακοίνωσε ότι άντλησε χρηματοδότηση επιπλέον 300 εκατ. δολ., με αποτέλεσμα η αξία της νεοφυούς επιχείρησης να αποτιμάται πλέον στα 2 δισ. δολ. Δηλαδή η αξία μέσα σε έναν χρόνο αυξήθηκε από το 0 στα 2 δισ. δολ, ενώ στο ίδιο διάστημα έχει αντλήσει πάνω από 415 εκατ. δολ.

Ενώ η αύξηση της αξίας στα 2 δισ. δολ. ακούγεται τεράστια, η Lyft τα έχει πάει καλύτερα. Την Τετάρτη, ανακοίνωσε ότι άντλησε επιπλέον 600 εκατ. δολ., με τη Fidelity να έχει επενδύσει πάνω από 800 εκατ. δολ. στο startup. Η αξία της Lyft μάλιστα έχει διπλασιαστεί από πέρυσι, στα 15,1 δισ. δολ.

Η εντυπωσιακή αύξηση της αξίας αυτών των startups οφείλεται εν μέρει στον φόβο των επενδυτών μήπως χάσουν την επόμενη Uber. Αλλά το σημαντικότερο είναι η αλλαγή του επιχειρηματικού μοντέλου, το οποίο μετατοπίζεται από την εταιρεία που βασίζεται στα asset που πουλάει σε μια εταιρεία με υπηρεσίες που παράγουν συνεχώς κέρδη. Γιατί να πασχίζεις να πουλήσεις ένα αυτοκίνητο ενώ μπορείς συνεχώς να χρεώνεις τους ανθρώπους όταν το χρησιμοποιούν;

"Έτσι ακριβώς εκτινάχθηκε η αξία αυτών των νεοφυών επιχειρήσεων. Αντί να πουλήσουν το σκούτερ για 100 δολάρια, μέσω του διαμοιρασμού (ride sharing) θα παραχθούν 1.000 δολ σε έσοδα", τονίζει ο Ramsey, αναλυτής της Gartner.

Πλέον, τόσο η Uber όσο και η Lyft επιχειρούν να μπουν στο παιχνίδι των σκούτερ, όπως και η κινεζική Ofo, με αξία περίπου 3 δισ. δολ., ετοιμάζεται να πουλήσει σκούτερ στην αμερικανική αγορά.

Και αν ρωτήσεις τον Gur, αυτή είναι η αρχή μόνο για τις εταιρείες μετακίνησης οι οποίες δεν έχουν μπει για τα καλά στη νέα αγορά.

capital.gr/forbes

 

 

Εγγραφείτε στο newsletter για τα τελευταία επιχειρηματικά και επενδυτικά νέα