Το Καναδικό fund PSP στην κούρσα για την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας

Της Μαριάννας Τζάννε 

Το Καναδικό συνταξιοδοτικό fund PSP που ελέγχει κατά 40% το Ελευθέριος Βενιζέλος και η Γαλλική Egis που ανήκει πλειοψηφικά στο Γαλλικό Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο, θα είναι μεταξύ των υποψηφίων για την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού.

Η εκδήλωση ενδιαφέροντος, ύστερα από πολλές αναβολές έχει προσδιοριστεί για τις 16 Φεβρουαρίου, εξαιτίας όμως των εκκρεμοτήτων του έργου υπάρχουν αιτήματα από τους ενδιαφερόμενους επενδυτές για νέα παράταση του διαγωνισμού.

Οι Καναδοί μέσω της Ισπανικής εταιρείας παραχωρήσεων Roadis που διαχειρίζεται περισσότερα από 1.610 χιλιόμετρα αυτοκινητοδρόμων σε ΗΠΑ, Ισπανία, Ινδία, Βραζιλία, Μεξικό και πρόσφατα στην Πορτογαλία, προσέρχονται στο διαγωνισμό, με τον Άκτωρα. Πρόκειται για ένα πολύ ισχυρό σχήμα που μπαίνει στην μάχη από θέση ισχύος καθώς οι Αττικές Διαδρομές, η εταιρεία που λειτουργεί την Αττική οδό και ελέγχεται πλειοψηφικά από τον όμιλο Ελλάκτωρ διαθέτει μακροχρόνιο συμβόλαιο λειτουργίας των διοδίων της Εγνατίας.

Άλλη μια έκπληξη της διαγωνιστικής διαδικασίας αποτελεί το δεύτερο σχήμα. Η ΕGIS, η οποία στην χώρα μας ελέγχει το 0,04% της Αττικής Οδού, προσέρχεται στο διαγωνισμό για την παραχώρηση του μεγάλου αυτοκινητοδρόμου σε συνεργασία με την Τέρνα. Η διεθνής εταιρεία με δραστηριότητες στον τομέα των υποδομών, των μεταφορών, του νερού και της ενέργειας, λειτουργεί 2.800 χιλιόμετρα οδικών υποδομών και 59 χιλιόμετρα σηράγγων που χρησιμοποιούνται καθημερινά από 2.500.000 οχήματα. Ειδικά, στον τομέα των παραχωρήσεων, η Egis διαθέτει 40 συμβάσεις σε 19 χώρες σε όλο τον κόσμο.

Το διαζύγιο με τον Άκτωρα επισφραγίζει και στην νέα διαγωνιστική διαδικασία η Γαλλική Vinci, η οποία σύμφωνα με πληροφορίες θα προσδεθεί στο άρμα του ομίλου Μυτιληναίου και της ΜΕΤΚΑ. Οι δύο εταιρείες, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, συγκροτούν ένα τρίτο ισχυρό πόλο που θα διεκδικήσει τον μεγάλο αυτοκινητόδρομο. Την τελευταία φορά που ο πολυεθνικός όμιλος συμμάχησε με τον Άκτωρα ήταν στο αεροδρόμιο στο Καστέλι. Η κοινοπραξία είχε ζητήσει παράταση του διαγωνισμού, η οποία όμως δεν δόθηκε από το υπουργείο Υποδομών, με αποτέλεσμα να μην συμμετάσχει στον διαγωνισμό και να καταλήξει το έργο, στο σχήμα Τέρνα-GMR.

Η ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας, η οποία σέρνεται από το 2013, θα προσελκύσει το ενδιαφέρον 1 - 2 ακόμη σχημάτων. Βέβαιη πρέπει να θεωρείται η διεκδίκηση του έργου από την J&P Αβαξ, η οποία ετοιμάζει την κάθοδό της στο έργο σε συνεργασία επίσης με διεθνές fund. Υπό διερεύνηση είναι η συμμετοχή της Ιντρακάτ.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι η εταιρεία του ομίλου Κόκκαλη βρίσκεται σε συζητήσεις με Γαλλικό όμιλο και εξετάζει το ενδεχόμενο να κατέβει στο επόμενο στάδιο (υποβολή δεσμευτικών προσφορών) αφού ξεκαθαρίσουν περισσότερο οι όροι του διαγωνισμού. Δεν θα προσέλθει στην διεκδίκηση της Εγνατίας, η Hochtief καθώς αρμόδια στελέχη της θεωρούν ότι πρόκειται για ένα αρκετό θολό διαγωνισμό σε ότι αφορά την εγκατάσταση διοδίων και χωρίς κατασκευαστικό αντικείμενο, αφού η Εγνατία είναι ένα ολοκληρωμένο έργο με τεράστιες όμως ανάγκες βαριάς συντήρησης. 

Το ζωηρό και διεθνές ενδιαφέρον των υποψηφίων για την Εγνατία δεν συνεπάγεται και την υποβολή δεσμευτικών προσφορών στην επόμενη φάση του διαγωνισμού που θα είναι και η κρισιμότερη, καθώς σε αυτή θα κριθούν οι λεπτομέρειες της σύμβασης που ακόμη αποτελούν ένα μπερδεμένο κουβάρι. Για παράδειγμα η διάρκεια της παραχώρησης, το θέμα των διοδίων, πόσοι και ποιοι σταθμοί θα λειτουργήσουν πριν την εφαρμογή της αναλογικής χρέωσης, η αποπληρωμή του ομολογιακού δανείου με την Πειραιώς και το κόστος της συντήρησης, παραμένουν πάνω στο τραπέζι.

Το ΤΑΙΠΕΔ πιέζει την Εγνατία να κλείσει την υπόθεση της δανειακής σύμβασης, προκειμένου να μην μετακυλήσει την εκκρεμότητα αυτή στους παραχωρησιούχους. Όμως η υπόθεση είναι πιο σύνθετη καθώς η Εγνατία δεν αναγνωρίζει ποσό ύψους 40 εκ. ευρώ που η Τράπεζα απαιτεί από την εταιρεία για τόκους υπερημερίας, διαφωνία η οποία βρίσκεται στα δικαστήρια. Σε ότι αφορά το ποσό που υπολείπεται για την αποπληρωμή του δανείου ύψους 45 εκ. ευρώ, εκτιμάται ότι μπορεί να εξοφληθεί από τα έσοδα των διοδίων τους επόμενους μήνες, τα οποία μετά την εγκατάσταση και νέων σταθμών θα είναι αυξημένα.

Στελέχη του κατασκευαστικού κλάδου υποστηρίζουν ότι θα πρέπει να γίνει μία σοβαρή μελέτη των κυκλοφοριακών φόρτων του έργου, καθώς με εξαίρεση κάποια τμήματα του αυτοκινητόδρομου (π.χ Θεσσαλονίκη, Καβάλα κ.α) πολλά σημεία του, εμφανίζουν ελάχιστη κίνηση. Όπως αναφέρουν, τα στοιχεία αυτά είναι πολύτιμα καθώς το έργο λόγω της έκτασης και της ιδιομορφίας του (κοιλαδογέφυρες, σήραγγες) έχει αυξημένες ανάγκες συντήρησης.



newmoney.gr




Εγγραφείτε στο newsletter για τα τελευταία επιχειρηματικά και επενδυτικά νέα