Οι προοπτικές των 10 λιμανιών που ακολουθούν ΟΛΠ-ΟΛΘ

Του Μηνά Τσαμόπουλου

Χθες παρουσιάστηκε η δεύτερη μελέτη του ΤΑΙΠΕΔ για τα 10 λιμάνια που του ανήκουν. Της Αλεξανδρούπολης, Καβάλας, Κέρκυρας, Ηγουμενίτσας, Πάτρας, Ηρακλείου, Βόλου, Ραφήνας, Λαυρίου και Ελευσίνας τα οποία αποτελούν την αιχμή του δόρατος της λιμενικής βιομηχανίας, μαζί με τα δύο μεγάλα, του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης.

Μελέτη η οποία δείχνει την αναπτυξιακή προοπτική που έχουν τα λιμάνια ώστε να προχωρήσει η διαδικασία των παραχωρήσεων.

Το ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει σε προσλήψεις συμβούλων για να κάνει τη διαγωνιστική διαδικασία. Το σχέδιο δράσης θα πρέπει να εγκριθεί από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΕΣΟΙΠ)

Στο τέλος και τα 10 λιμάνια, και αυτά στα οποία θα γίνουν παραχωρήσεις υπηρεσιών και αυτά στα οποία δεν θα γίνουν παραχωρήσεις, θα περάσουν στην Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ), της θυγατρικής του υπερταμείου. Αυτό σημαίνει ότι τα λιμάνια δεν θα ιδιωτικοποιηθούν.

Η γεωστρατηγική σημασία των 10 λιμανιών

Σύμφωνα με τον Χρήστο Λαμπρίδης, Γενικό Γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων οι προοπτικές των λιμανιών αυτών είναι οι εξής:

«1. Στην Ελλάδα δεν υπάρχουν μόνον ο Πειραιάς και η Θεσσαλονίκη. Μια πρόσφατη καταγραφή ανέδειξε περίπου 900 λιμενικές εγκαταστάσεις -όλων των μεγεθών και χρήσεων- που λειτουργούν στην ελληνική επικράτεια. Προφανώς δεν είναι όλες οι λιμενικές εγκαταστάσεις ίσης σημασίας και ενδιαφέροντος, τόσο για τις ελληνικές εσωτερικές μεταφορές, όσο και για τις διεθνείς μεταφορές.

2. Με κριτήρια την γεωγραφική θέση, τον όγκο διακίνησης εμπορευμάτων και τον αριθμό επιβατών, 57 ελληνικοί λιμένες έχουν αξιολογηθεί ως σημαντικότεροι. Επίσης, είναι σημαντικό ότι από τους παραπάνω 57 λιμένες, 25 έχουν ενταχθεί στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών (ΔΔΜ), - στο οποίο έχουν ενταχθεί συνολικά 319 ευρωπαϊκοί λιμένες – με κριτήριο ένταξης τον διακινούμενο όγκο εμπορευμάτων και τον αριθμό επιβατών:

- πέντε ελληνικοί λιμένες – Πειραιάς, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Ηγουμενίτσα και Ηράκλειο – έχουν ενταχθεί στο Κεντρικό Διευρωπαϊκό Δίκτυο (Core Network)
- οι υπόλοιποι 21 ελληνικοί λιμένες έχουν ενταχθεί στο Εκτεταμένο Διευρωπαϊκό Δίκτυο (Comprehensive Network).
- Η ένταξη των λιμένων στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών, πέρα από το γεγονός ότι τους εντάσσει στον ενιαίο σχεδιασμό της ΕΕ για την ανάπτυξη του μεταφορικού της δικτύου, τους δίνει σημαντικές δυνατότητες χρηματοδότησης από Ενωσιακούς πόρους» και συνέχισε:

«Τα πέντε ελληνικά λιμάνια του Κεντρικού ΔΔΜ αποτελούν κόμβους του Διαδρόμου Orient – East Med ο οποίος συνδέει τα γερμανικά λιμάνια Βρέμης, Αμβούργου και Ροστόκ, με τα ελληνικά λιμάνια Θεσσαλονίκης, Ηγουμενίτσας, Πάτρας, Πειραιά και Ηρακλείου για να καταλήξει στην Κύπρο, διασχίζοντας την Τσεχία, Αυστρία, Ουγγαρία, Ρουμανία και Βουλγαρία.

Πριν καταλήξει στην Ελλάδα διασταυρώνεται με τον Διάδρομο Rhine – Danube (ΒΔ προς ΝΑ) και τον Διάδρομο Mediterranean (ΒΑ προς ΝΔ).

Από την παραπάνω περιγραφή είναι προφανές ότι τα ελληνικά λιμάνια του Κεντρικού Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών, αποτελούν σημαντική νότια ευρωπαϊκή πύλη εισόδου για εμπορευματικές μεταφορές, οι οποίες είτε προέρχονται από τα λιμάνια των αραβικών χωρών της Μεσογείου, είτε διασχίζουν την Ερυθρά Θάλασσα και την Διώρυγα Suez, προερχόμενα από λιμάνια της Άπω Ανατολής και του Περσικού Κόλπου προς την Μεσόγειο».



newmoney.gr



Εγγραφείτε στο newsletter για τα τελευταία επιχειρηματικά και επενδυτικά νέα