Lariplast, η βιοτεχνία που δεν φοβήθηκε να μεγαλώσει

Υλοποιώντας επενδυτικό πρόγραμμα στην εγχώρια αγορά ύψους 5 εκατ. ευρώ για τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό του μηχανολογικού εξοπλισμού, η Lariplast, η μεγαλύτερη βιομηχανία παραγωγής επιτραπέζιων ειδών μιας χρήσης της χώρας, προετοιμάζεται εντατικά για τα επόμενα μεγάλα βήματά της στις ΗΠΑ, στο Βέλγιο και στη Γαλλία.

Στην Ελλάδα της κρίσης, της γκρίνιας και της αποβιομηχάνισης, οι περισσότεροι θα δυσκολεύονταν να πιστέψουν ότι μια ελληνική εταιρεία με έδρα τη Λάρισα διαθέτει στη Γαλλία ένα από τα πλέον σύγχρονα –στον τομέα της– εργοστάσια στον κόσμο, το σύνολο της παραγωγής του οποίου διοχετεύεται στη γαλλική αγορά. Οτι πραγματοποιεί στις ΗΠΑ μια μεγάλη επένδυση, που ξεπερνάει όλα τα ευρωπαϊκά της project. Το εργοστάσιο στη Λάρισα, επίσης με μηχανήματα τεχνολογίας αιχμής, διαθέτει 10 γραμμές παραγωγής, εκ των οποίων οι 5 είναι οι μεγαλύτερες σε παραγωγικότητα στον κόσμο και εξάγει το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής! Οι εξαγωγές της Lariplast Ελλάδος ανήλθαν στο 65% το 2016, ενώ φέτος αναμένεται να φτάσουν στο 75% των εργασιών. Η εταιρεία εξάγει πλαστικά ποτήρια και μαχαιροπίρουνα, κύπελλα γιαούρτης, καλαμάκια, πώματα κ.ά. σε δεκάδες χώρες σε Αμερική, Νότια Αφρική, Ισραήλ, Λίβανο, Βαλκάνια και σε όλες τις Ευρωπαϊκής Ενωσης!

Και όμως. Το παραγωγικό αυτό «θαύμα» συνέβη τα τελευταία 10 χρόνια, τα χρόνια της ακραίας ύφεσης, με τη Lariplast, από μια μικρή οικογενειακή βιοτεχνία στις αρχές της δεκαετίας του 1990, να καταλαμβάνει δέκα χρόνια μετά –υπό την καθοδήγηση του Ιωάννη Τσερέπα, γιου του ιδρυτή της εταιρείας, Αγγελου– την πρώτη θέση στην ελληνική αγορά και παράλληλα να επιτυγχάνει την επέκτασή της σε εξαιρετικά απαιτητικές και ανταγωνιστικές αγορές του εξωτερικού.

Η εταιρεία τα δύσκολα χρόνια της κρίσης πέτυχε μέση ετήσια αύξηση πωλήσεων κατά 18%, επίδοση που οφείλεται κυρίως στην επέκταση στο εξωτερικό. Χαρακτηριστικό του δυναμισμού της είναι ότι ο κύκλος εργασιών της το 2009 διαμορφώθηκε στα 11,2 εκατ. ευρώ και πλέον προσεγγίζει τα 30 εκατ. ευρώ. «Είμαστε η Ελλάδα που δεν φοβάται, αλλά αντίθετα επιδιώξαμε τον διεθνή ανταγωνισμό και τον κερδίσαμε», σημειώνει ο κ. Τσερέπας. Πόσο εύκολο είναι μια ελληνική εταιρεία να επεκταθεί εκτός συνόρων; «Είναι αρκετά δύσκολο. Απαιτεί συνεχή προσπάθεια, προσήλωση στον στόχο, «αυτοπαρακίνηση» και ικανή ηγετική ομάδα. Επιπλέον απαιτείται συστηματική δουλειά στην ανάλυση των αγορών». Πώς τα κατάφερε η Lariplast; Με πολλή δουλειά προκειμένου να γίνει το πρώτο βήμα. «Ξεκινήσαμε από το Ισραήλ, όχι τόσο από επιλογή, όσο γιατί ήταν η μόνη χώρα που δέχθηκε μια νέα εταιρεία και μάλιστα από μια χώρα που δεν είχε, ειδικά στον τομέα μας, παράδοση στις εξαγωγές. Ωστόσο, η επέκταση στο Ισραήλ θα ήταν αδύνατη χωρίς κάτι που να ξεχωρίζει, μια καινοτομία. Επρεπε να έχουμε κάτι διαφορετικό να πουλήσουμε. Καταφέραμε λοιπόν να δημιουργήσουμε ένα προϊόν πιο ελαφρύ από τα αντίστοιχα της αγοράς, το οποίο ωστόσο να είναι το ίδιο ανθεκτικό. Αυτό το πετύχαμε αξιοποιώντας τεχνολογίες αιχμής και έχοντας προχωρήσει τα προηγούμενα χρόνια στην πλήρη ανανέωση του μηχανολογικού μας εξοπλισμού. Το προϊόν αυτό έκανε τη διαφορά στο Ισραήλ και αποτέλεσε το διαβατήριο για τη διεθνοποίηση της εταιρείας μας», σημειώνει.

Σε ό,τι αφορά το επιχειρείν στην Ελλάδα, υπογραμμίζει ότι υπάρχουν πολλές δυσκολίες: πολιτική αστάθεια, αργή απόδοση δικαιοσύνης, μεταβαλλόμενο φορολογικό σύστημα, αργές και πολύπλοκες διαδικασίες υποστήριξης από τις δημόσιες υπηρεσίες. «Ο τόπος», σημειώνει ο κ. Τσερέπας, «χρειάζεται ένα νέο παραγωγικό μοντέλο διαφορετκό από αυτό της κατανάλωσης και του συνεχούς δανεισμού».

«Επιασε» κορυφή με επενδύσεις και εξαγωγές

Επενδύσεις, επενδύσεις, επενδύσεις. Και σκληρή δουλειά. Με αυτό το μοτό η Lariplast κατάφερε να πετύχει τη μεταμόρφωσή της από μια μικρή οικογενειακή βιοτεχνία σε έναν ισχυρό, διεθνοποιημένο, βιομηχανικό όμιλο.

Την περίοδο 2010-2015, όταν η ελληνική οικονομία βυθιζόταν στη δίνη της κρίσης και της αβεβαιότητας, η εταιρεία προχώρησε σε επενδύσεις ύψους 13 εκατ. ευρώ δίνοντας έμφαση στην ένταξη στη γραμμή παραγωγής τεχνολογίας αιχμής και στην παραγωγή καινοτόμων –και ταυτόχρονα σε καλύτερες τιμές– προϊόντων. Από το 1996 ξεκίνησαν η ριζική αναδιοργάνωση και ο εκσυγχρονισμός της εταιρείας. Ετσι από την τελευταία θέση που βρισκόταν στα μέσα της δεκαετίας του 1990 (μεταξύ των 6 αντίστοιχων βιομηχανιών που δραστηριοποιούνται στη χώρα), στις αρχές του 2000 βρέθηκε στην πρώτη θέση της εγχώριας αγοράς. Ο διευθύνων σύμβουλος της Lariplast Ιωάννης Τσερέπας επεδίωξε από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε τα ηνία της εταιρείας την επέκταση στο εξωτερικό. Οπως σημειώνει, στο τέλος της δεκαετίας του 1990 όλα πήγαιναν καλά για την εταιρεία και τη χώρα και δεν υπήρχε κάποια ένδειξη ή λόγος να σκεφτεί κανείς προβλήματα. «Η άποψή μου ήταν ότι πρέπει πάντα να έχουμε εναλλακτικές δυνατότητες να πατάμε σε αρκετά σημεία και να λειτουργούμε σαν να υπάρχει κρίση. Ετσι αποφάσισα ότι πρέπει να επεκταθούμε στο εξωτερικό, να έχουμε πόδι και εκτός Ελλάδας, έτσι ώστε, αν κάτι συμβεί στη χώρα, να έχεις και άλλες δυνατότητες». Οπως αναφέρει ο κ. Τσερέπας, «η επέκταση στο εξωτερικό ήταν εξαιρετικά διδακτική: βλέπεις πώς λειτουργούν οι πιο ανεπτυγμένες αγορές, βλέπεις νέα πράγματα και διαδικασίες, μαθαίνεις να ανταποκρίνεσαι και να λειτουργείς σε πιο σύνθετες καταστάσεις, ο σκληρός συνεχής ανταγωνισμός σε υποχρεώνει να γίνεις πιο παραγωγικός και τελικά γίνεσαι καλύτερος. Οραμά μας η Lariplast Ελλάδος είναι να γίνει η καρδιά ενός διεθνούς ομίλου».

Η επέκταση σε Γαλλία, ΗΠΑ και τα σχέδια για Βέλγιο

Ο Ιωάννης Τσερέπας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Lariplast, ανέλαβε τη διοίκηση της εταιρείας το 1996, σε ηλικία μόλις 27 ετών. Η ενασχόλησή του με το επιχειρείν ξεκίνησε από πολύ νωρίς: ο πατέρας του από δέκα ετών τον έπαιρνε μαζί του στη δουλειά και έχει «περάσει» από όλες τις θέσεις, έχοντας εργαστεί και στη γραμμή παραγωγής. Εντάχθηκε κανονικά στην εταιρεία το 1990 και ανέλαβε τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου το 2016. Ο κ. Τσερέπας προχώρησε αμέσως και ταχύτατα στην πλήρη αναδιοργάνωση της εταιρείας με τον ριζικό εκσυγχρονισμό του μηχανολογικού εξοπλισμού και των κτιριακών εγκαταστάσεων, την υιοθέτηση σύγχρονων μεθόδων παραγωγής και την ανάπτυξη νέων πιο ανταγωνιστικών προϊόντων για τη διείσδυση στις αγορές του εξωτερικού. Το 2000 πραγματοποιήθηκε η μετεγκατάσταση της εταιρείας σε νέα υπερσύγχρονη ιδιόκτητη βιομηχανική μονάδα και 3 χρόνια μετά η Lariplast κατέλαβε την πρώτη θέση στον κλάδο πλαστικών μιας χρήσης καταναλωτικών προϊόντων για τρόφιμα στην Ελλάδα. Επόμενο σημαντικό βήμα ήταν η επέκταση στην αγορά των ΗΠΑ, ενώ το 2011 προχώρησε στη δημιουργία, μέσω της Lariplast France, εργοστασίου στη Γαλλία. Το επόμενο μεγάλο βήμα, που βρίσκεται σε εξέλιξη, είναι η επέκταση στο Βέλγιο. Σύμφωνα με τον κ. Τσερέπα, ο συνδυασμός στρατηγικής, χρηστής διαχείρισης, αποτελεσματικότητας, σκληρής δουλειάς και η εξέλιξη των προϊόντων μέσω της καινοτομίας ήταν αυτά που επέτρεψαν την εταιρεία να αναδειχθεί σε leader της ελληνικής αγοράς και να στεφθεί με επιτυχία η επέκταση στο εξωτερικό. Το 2016, ο κ. Τσερέπας έλαβε το βραβείο τού «Δυναμικά Αναπτυσσόμενου Επιχειρηματία της χρονιάς 2015» της EY, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Entrepreneur Of The Year», που διοργανώνει η EY.



kathimerini.gr


Εγγραφείτε στο newsletter για τα τελευταία επιχειρηματικά και επενδυτικά νέα