Φωτιάδης: Η Θεσσαλονίκη και το Λιμάνι της μπορούν να ξαναμπούν στον «χάρτη» του παγκόσμιου ενδιαφέροντος

Τις δυνατότητες που έχει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ώστε να αποτελέσει πυλώνα ανάπτυξης για την οικονομία, την τοπική αγορά και τον πολιτισμό περιέγραψε, μεταξύ άλλων ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρηματιών Θεσσαλονίκης- «Νέοι Ορίζοντες», Ιωάννης Φωτιάδης στη διάρκεια συνεδρίου το οποίο διοργάνωσαν το Γραφείο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Ελλάδα και η ΔΕΘ -HELEXPO με θέμα «Συνδέοντας Πλοία, Λιμάνια, Ανθρώπους -η Πύλη της Θεσσαλονίκης». 

«Η... τύχη της πόλης και της τοπικής οικονομίας και κοινωνίας, είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την αξιοποίηση και του λιμανιού της που ιστορικά -μαζί με την πόλη της Θεσσαλονίκης- αποτέλεσε σημαντικό κόμβο διακίνησης ανθρώπων και εμπορευμάτων», σημείωσε στην ομιλία του ο κ. Φωτιάδης ο οποίος πιστεύει πως η Θεσσαλονίκη, ως λιμάνι-πύλη-πόλη έχει την ευκαιρία –υπό προϋποθέσεις- να μπει ξανά στον «χάρτη» του παγκόσμιου ενδιαφέροντος. «Η ανάπτυξη του Λιμένα της Θεσσαλονίκης μπορεί να επιφέρει πολλαπλασιαστικά οφέλη για την οικονομία της πόλης και ευρύτερα της Κεντρικής Μακεδονίας, με σημαντικές επιπτώσεις στην προσέλκυση επενδύσεων, στην αύξηση της απασχόλησης όχι μόνο στο λιμάνι αλλά σε ολόκληρη την εφοδιαστική αλυσίδα, οδηγώντας κατ’ επέκταση στην ανάπτυξη του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος», είπε χαρακτηριστικά. 

Λιμάνι: Το «δυνατό» χαρτί… 

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΘ –«Νέοι Ορίζοντες» και υποψήφιο πρόεδρο του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, Ι. Φωτιάδη, «το λιμάνι της Θεσσαλονίκης είναι το δυνατό ‘’χαρτί’’ της πόλης, της χώρας και των επιχειρήσεών της. Είναι το εργαλείο μέσα από το οποίο μπορούμε να ελπίζουμε για την ανάπτυξη της δικής μας Περιφέρειας, που πρωταγωνιστεί στο ‘’μέτωπο’’ των ελληνικών εξαγωγών και που μπορεί να γίνει ακόμη πιο ανταγωνιστική έχοντας ένα λιμάνι σύγχρονο, που θα παρέχει υψηλού επιπέδου υπηρεσίες, με συνέπεια στις παραδόσεις και με ανταγωνιστικά τέλη φορτοεκφόρτωσης. Που δεν θα γίνεται ‘’μπαλάκι’’ μεταξύ των… αρμοδίων, όπως συνέβη πρόσφατα με την ανακοίνωση των τελωνειακών για κατάργηση της βραδινής βάρδιας στην Πύλη 16». Όπως είπε ο κ. Φωτιάδης, η κατάργηση της τρίτης βάρδιας «δημιουργεί νέα προβλήματα για το λιμάνι που γίνεται για ακόμη μία φορά αντικείμενο δυσφήμισης προς τους πελάτες του», και κάλεσε όλους τους εμπλεκόμενους «να αναλάβουν τις ευθύνες τους ώστε να βρουν άμεσα λύση». 

Χάθηκαν ευκαιρίες 

Ο κ. Φωτιάδης αναφέρθηκε επίσης στις «κυβερνητικές παλινωδίες στο θέμα της ιδιωτικοποίησης του λιμανιού, όλα τα προηγούμενα χρόνια» και οι οποίες έφεραν σε δεινή θέση το λιμάνι, καθώς «έχασε ευκαιρίες, αλλά και πελάτες οι οποίοι στράφηκαν σε άλλα λιμάνια της περιοχής της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και της Μαύρης θάλασσας». Αυτούς τους πελάτες, πρόσθεσε ο κ. Φωτιάδης, «πρέπει να τους ξανακερδίσουμε και να στραφούμε και σε νέους μεγάλους ‘’παίκτες’’ στον χώρο των διαμεταφορών ώστε και πάλι η Θεσσαλονίκη να αποτελέσει κομβικό σημείο των μεταφορικών γραμμών που μεταφέρουν προϊόντα από την Ανατολή προς την Ευρώπη. Να γίνει το λιμάνι ένας σταθμός στο νέο ‘’Δρόμο του Μεταξιού’’ και η Θεσσαλονίκη να μετεξελιχθεί σε βάση της συναρμολόγησης, της τελειοποίησης, της τυποποίησης και, κυρίως της πιστοποίησης με βάση τα ευρωπαϊκά πρότυπα, των κινεζικών –και όχι μόνο- προϊόντων που κατευθύνονται προς την Ευρώπη, παρότι γνωρίζουμε πως η Κίνα έχει επιλέξει για ορμητήριό της τον Πειραιά λόγω της Cosco. Ακόμη και μια μικρή βάση τελειοποίησης να δημιουργηθεί στον ΟΛΘ, πέραν των θετικών επιπτώσεων που θα έχει για το ίδιο το λιμάνι και τα οικονομικά του αποτελέσματα, θα έχει πολλαπλασιαστικά οφέλη για την πόλη, την οικονομία, την αγορά και ολόκληρη την κοινωνία». 

Οι προσδοκίες περνούν… μέσα από τις επενδύσεις 

Σύμφωνα με τον κ. Φωτιάδη, «η πρόσφατη ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας πώλησης των μετοχών της ΟΛΘ ΑΕ δημιουργεί προσδοκίες και αισιοδοξία για το μέλλον. Αρκεί βέβαια να υλοποιηθούν –και μάλιστα ταχύτατα- οι επενδύσεις, οι οποίες περιλαμβάνονται ως υποχρεωτικές στη σύμβαση παραχώρησης, στοχεύοντας στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του λιμανιού, μέσω της αύξησης της χωρητικότητας, της βελτίωσης του μηχανολογικού εξοπλισμού και των υπηρεσιών του οι οποίες θα πρέπει να παρέχονται με συνέπεια και ασφάλεια. Αναγκαία είναι επίσης η ψηφιοποίηση των λιμενικών εργασιών, όπως και η δημιουργία αξιόπιστων δικτύων μεταφοράς με έμφαση στη βελτίωση της οδικής και σιδηροδρομικής σύνδεσης του Λιμένα με το κεντρικό οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας». Μόνο έτσι, σημείωσε ο πρόεδρος του ΣΕΘ-«Νέοι Ορίζοντες», το λιμάνι μπορεί να αντεπεξέλθει στον ανταγωνισμό σε περιφερειακό επίπεδο, να προσελκύσει περισσότερες και μεγαλύτερες ναυτιλιακές επιχειρήσεις, πλοία μεγαλύτερου μεγέθους και όγκου φορτίων, καθώς και επιβάτες. Και πρόσθεσε: «Ακούσαμε πως ο στρατηγικός επενδυτής που αναλαμβάνει το «τιμόνι» του λιμανιού υποχρεούται να επενδύσει σε αυτό 180 εκατομμύρια ευρώ σε βάθος επταετίας, αναλαμβάνοντας παράλληλα την υποχρέωση μιας ελάχιστης διακίνησης φορτίων κατά τη διάρκεια της σύμβασης, διατηρώντας και βελτιώνοντας τη στρατηγική του θέση ως Πύλης στη Νοτιοανατολική Ευρώπη των εμπορευμάτων για τις διεθνείς και εγχώριες αγορές. Περιμένουμε αυτές οι υποχρεώσεις να υλοποιηθούν το ταχύτερο δυνατό». 

Κρουαζιέρα, τουρισμός και πολιτισμός 

Προτεραιότητα επίσης, σύμφωνα με τον κ. Φωτιάδη, πρέπει να είναι για τη Θεσσαλονίκη και το λιμάνι της η ανάπτυξη της κρουαζιέρας και της ακτοπλοΐας, μέσω και της δημιουργίας υδατοδρομίου, εξέλιξη που θα έχει πολλαπλά οφέλη για την αγορά της πόλης και της ευρύτερης περιοχής. Παράλληλα, πρόσθεσε ο ίδιος, «το λιμάνι μπορεί να αποτελέσει ‘’κυψέλη’’ πολιτισμού με διεθνή ακτινοβολία μέσω της διοργάνωσης μεγάλων εκδηλώσεων στις κτιριακές του εγκαταστάσεις που εξυπηρετούν τον συγκεκριμένο σκοπό. Η Θεσσαλονίκη έχει ένα από τα πιο όμορφα θαλάσσια ‘’μέτωπα’’ και μπορεί με ‘’όχημα’’ το λιμάνι της να ενταχθεί στον τουριστικό ‘’χάρτη’’ όχι μόνο ως προορισμός city break, αλλά και ως πόλη που φιλοξενεί –και μάλιστα στο λιμάνι της- διεθνούς εμβέλειας πολιτιστικά γεγονότα. Η αίγλη την οποία έχει προσδώσει στο λιμάνι το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης –μέσω και των social media- είναι εντυπωσιακή και μπορεί να αποτελέσει τον ‘’οδηγό’’ για παρόμοιες εκδηλώσεις, συνέδρια και εκθέσεις». 

Και όλα αυτά, υπογράμμισε ο κ. Φωτιάδης, «με το ‘’βλέμμα’’ στην ασφάλεια και την προστασία του περιβάλλοντος το οποίο πρέπει να είναι προτεραιότητα σε όλο το φάσμα των λιμενικών εργασιών». 

Να σημειωθεί ότι στόχος του συνεδρίου ήταν η καθιέρωση της Παγκόσμιας Ημέρας Ναυσιπλοΐας του ΙΜΟ (International Maritime Organization) στην Θεσσαλονίκη ως ημέρα ετήσιας «συνάντησης» των φορέων της πόλης, ως ημέρα πρόσκλησης-προσέλκυσης ευρωπαϊκών και διεθνών ενδιαφερομένων για θέματα συναφή της θαλάσσιας οικονομίας. 



Εγγραφείτε στο newsletter για τα τελευταία επιχειρηματικά και επενδυτικά νέα