Νέα εποχή στο παραδοσιακό λιανεμπόριο: Ένα πείραμα δισεκατομμυρίων από την Alibaba

Ο κινεζικός "γίγαντας" του ηλεκτρονικού εμπορίου Alibaba κατέχει κυρίαρχη θέση στις διαδικτυακές αγορές της χώρας, αλλά η επόμενη μεγάλη ευκαιρία δεν βρίσκεται στον ψηφιακό κόσμο. Η εταιρεία αγοράζει φυσικά καταστήματα, επιχειρώντας ένα τολμηρό πείραμα που σκοπό έχει να αναμορφώσει ολόκληρο το τοπίο του λιανεμπορίου στην Κίνα.

Στη διάρκεια των τελευταίων δύο ετών, η Alibaba έχει επενδύσει έως και 8 δισ. δολ. σε φυσικά καταστήματα λιανικής, αποκτώντας μερίδια σε τοπικές αλυσίδες σούπερ-μάρκετ, αλλά και μέσω του deal των 2,6 δισ. δολ. για την ιδιωτικοποίηση του κινεζικού πολυτελούς εμπορικού κέντρου Intime, την οποία ανέλαβε τον Ιανουάριο.

Το παραδοσιακό εμπόριο είναι ο δρόμος για την ανάπτυξη

Όπως και στην περίπτωση της εξαγοράς της Whole Foods από την Amazon έναντι 13,7 δισ. δολ., έτσι και η Alibaba εκτιμά ότι η κατοχή μεριδίου στο παραδοσιακό εμπόριο ανοίγει τον δρόμο για ανάπτυξη στο μέλλον.

Πέρυσι, η Κίνα ξεπέρασε τις ΗΠΑ, καθώς κατέστη η μεγαλύτερη αγορά λιανικού εμπορίου παγκοσμίως, με τις συνολικές πωλήσεις να ανέρχονται σε 4,9 τρισ. δολ., σύμφωνα με την eMarketer.

Εν τω μεταξύ, το συνολικό ποσοστό ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου της χώρας έχει σταθεροποιηθεί στο 20%, σε σύγκριση με το 40% πριν από δύο χρόνια, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της Arete.

Τα φυσικά καταστήματα, στα οποία επενδύει η Alibaba, συνιστούν ένα πείραμα για την νέα εποχή στο λιανεμπόριο, η οποία απαντάται στη χρήση της τεχνολογίας, προκειμένου να αναβαθμιστεί εξ ολοκλήρου ο τομέας του λιανικού εμπορίου της Κίνας. Για πολλά χρόνια, τα φυσικά καταστήματα υφίσταντο συρρίκνωση των πωλήσεών τους, εξ αιτίας της ανάδυσης του ηλεκτρονικού εμπορίου, αλλά και του αυξημένου κόστους εργατικού δυναμικού και αγοράς ή μίσθωσης γης. Το 2016, οι πωλήσεις των 100 κορυφαίων εταιρειών λιανικής της Κίνας μειώθηκαν κατά 0,5%. Αυτό, σε σύγκριση με την αύξηση 9% που γνώρισαν το 2013, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Εμπορίου της Κίνας.

Η νέα εποχή στο λιανεμπόριο

Η Alibaba θέλει να αντιστρέψει την παραπάνω τάση. Αναπτύσσει αλγορίθμους για να αναλύει δεδομένα σχετικά με τους καταναλωτές, όπως πληροφορίες για τα brands, το ιστορικό αγορών των πελατών και τον χρόνο και τη διάρκεια των επισκέψεών τους στα καταστήματα, προκειμένου να κατανοήσουν καλύτερα τις προτιμήσεις των καταναλωτών και να προβλέψουν ενδεχόμενες αλλαγές στις συνήθειες κατανάλωσης. Τα αποτελέσματα θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την αναπροσαρμογή της προσφοράς προϊόντων, τον σχεδιασμό καινούργιων διαφημιστικών εκστρατειών και την εισαγωγή καταστημάτων ταχύτερης εξυπηρέτησης.

Το ιδανικό αποτέλεσμα, όπως είπε ο CEO της Alibaba, Daniel Zhang, σε συνέχεια των τριμηνιαίων οικονομικών μεγεθών που ανακοίνωσε η εταιρεία, θα ήταν μια εντελώς νέα μορφή εμπορίου.

"Η νέα στρατηγική μας στο λιανεμπόριο (...) επιφέρει αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά, όπου ο χρόνος, ο χώρος και η μέθοδος αγορών και κατανάλωσης θα διαφέρουν από ό,τι έχουμε συνηθίσει μέχρι σήμερα", είπε ο Zhang.

Το παράδειγμα της Hema Xiansheng

Η αλυσίδα σούπερ-μάρκετ Hema Xiansheng αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα που έχει ψηφιοποιήσει όλα τα προϊόντα. Οι καταναλωτές μπορούν να σκανάρουν τα barcodes με ένα app της Hema για να λάβουν πληροφορίες επί των προϊόντων, ενώ μπορούν να πληρώσουν με το e-wallet της Alipay. Το app αποθηκεύει το ιστορικό των αγορών και μπορεί να παρέχει ανάλογες προτάσεις. Κάθε κατάστημα προσφέρει επίσης και υπηρεσίες παράδοσης. Οι παραδόσεις πραγματοποιούνται σε διάστημα μισής ώρας από τη στιγμή καταχώρησης μιας online παραγγελίας.

Βέβαια, οι μαζικές επενδύσεις και τα πιλοτικά σχέδια της Alibaba δεν εγγυώνται και την επιτυχία. Στην πραγματικότητα, σύμφωνα με τους αναλυτές, ο διαδικτυακός "γίγαντας" έχει μπροστά του εμπόδια, προκειμένου να καταφέρει να πείσει περισσότερους εμπόρους λιανικής.

Τα εμπόδια

Σύμφωνα με τον Jason Ding συνεργάτη της Bain & Co., ένα από τα προβλήματα που δυσχεραίνει το εγχείρημα της Alibaba είναι το κατακερματισμένο τοπίο λιανικού εμπορίου της Κίνας. Υπάρχουν εκατοντάδες αλυσίδες καταστημάτων σε ολόκληρη τη χώρα, αλλά το μερίδιο που έχουν ακόμη και οι μεγαλύτερες στην αγορά, δεν ξεπερνάει το 2%.

Το να πειστούν ώστε να ενωθούν με τα καταστήματα της Alibaba, δεν είναι εύκολο, καθώς κάποιες από τις μεγαλύτερες αλυσίδες που βασίζονται αποκλειστικά στους οnline καταναλωτές, διστάζουν να αφήσουν την Alibaba να επηρεάσει τις επιχειρήσεις τους εκτός Διαδικτύου.

Υψηλό κόστος

Την ίδια ώρα, η αλυσίδα σούπερ-μάρκετ Hema Xiansheng αντιμετωπίζει και η ίδια προβλήματα. Αν και πωλεί τα προϊόντα ταχύτερα - καθώς οι αγορές γίνονται τόσο από τα φυσικά καταστήματα, όσο και online - δεν επιδεικνύει σημαντική παραγωγικότητα, όπως παρατηρεί η Wang Xiaoyan.

Η βασική αιτία είναι το υψηλό λειτουργικό κόστος της Hema Xiansheng. Τα καταστήματα, τα περισσότερα εκ των οποίων βρίσκονται στις πιο ακριβές περιοχές του Πεκίνου και της Σανγκάης, έχουν έκταση τουλάχιστον 4.000 τ.μ.. Παράλληλα, η Alibaba προσλαμβάνει ολοένα και περισσότερους εργαζομένους, προκειμένου να διευρύνει το δίκτυο παραδόσεών της.

Ο συνδυασμός του παραδοσιακού με το διαδικτυακό εμπόριο είναι ο μόνος δρόμος

Παρά τις όποιες δυσκολίες, δεν σημαίνει ότι η νέα εποχή στο λιανεμπόριο που εισάγει η Alibaba είναι λάθος για την Κίνα. Ο συνδυασμός του παραδοσιακού με το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση, καθώς κανένα από τα δύο είδη, δεν έχει μέλλον από μόνο του, όπως σχολιάζουν οι αναλυτές.


capital.gr

 

 

Εγγραφείτε στο newsletter για τα τελευταία επιχειρηματικά και επενδυτικά νέα