Εξάγουν το 100% των σταφυλιών καλλιεργώντας «ψηφιακά» αμπελώνες στην Κόρινθο

Μπορεί η Ελλάδα να μην προσφέρεται ως χώρα για τη νεανική επιχειρηματική δραστηριότητα, ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι δεν υπάρχουν και ευκαιρίες, αν κανείς τις ψάξει. Απόδειξη; Το σύνολο της σοδειάς της ομάδας παραγωγών Πήγασος Αγροτοδιατροφή Α.Ε. έχει πουληθεί ένα χρόνο πριν τρυγηθεί.

Ολόκληρη η ποσότητα επιτραπέζιου σταφυλιού εξάγεται απευθείας με την επωνυμία «7 Grapes» σε μεγάλα σούπερ μάρκετ στο εξωτερικό και η εταιρεία κάνει τζίρο εκατομμύρια ευρώ. «Είμαστε οι μόνοι που μπορούμε να εγγυηθούμε ότι θα φέρουμε το σταφύλι μέσα σε 100 ώρες από τον τρύγο στο ράφι του σούπερ μάρκετ στην Αγγλία», λέει ο πρόεδρος της εταιρείας κ. Μάρκος Λέγγας. Ολα στην αλυσίδα παραγωγής από το χωράφι έως το ράφι λειτουργούν με ακρίβεια. «Σε ένα χρόνο θα είμαστε σε θέση να προβλέπουμε τις ασθένειες πριν εκδηλωθούν στο αμπέλι», τονίζει. Μαγεία; «Οχι, επιστήμη».

Δεν πάνε πολλά χρόνια που τα πράγματα δεν ήταν καθόλου έτσι. Οταν ο Μάρκος Λέγγας επέστρεψε στο χωριό της μητέρας του κοντά στην Κόρινθο, ξεκίνησε να πουλά αποξηραμένη σταφίδα όπως όλοι. Εχοντας σπουδάσει στην Αγγλία Επιστήμη Τροφίμων και Διοίκηση Επιχειρήσεων και με την εμπειρία του ως συμβούλου αγροτοδιατροφής διέκρινε ότι κάτι δεν πάει καλά στη «συνταγή» δίνω το προϊόν μου στο συσκευαστήριο όπως και να είναι και περιμένω να πληρωθώ.

Οταν όμως το 2004 πρότεινε στους συμπαραγωγούς τους στην περιοχή να συστήσουν ομάδα παραγωγών, να οργανώσουν σε άλλη βάση την παραγωγή επιτραπέζιου σταφυλιού και να απευθυνθούν οι ίδιοι στην αγορά χωρίς μεσάζοντες, κανένας δεν είπε «όχι» αλλά και κανένας δεν τον υποστήριξε. «Διά της σιωπής τους, απέρριψαν την ιδέα μου», λέει ο κ. Λέγγας. Ηταν ακόμα η εποχή που ο καθένας νόμιζε ότι εκείνος ξέρει καλύτερα και δεν ήθελε να μπλέξει με άλλους.

Ομως δύο χρόνια αργότερα, οι εξαγωγές έπεσαν κατακόρυφα και ταυτόχρονα οι τιμές για τους παραγωγούς. Τα σούπερ μάρκετ βρήκαν και αλλού «αμπέλια που κάνουν σταφύλια» και μάλιστα, όπως φαίνεται, με καλύτερες προδιαγραφές και σε πιο συμφέρουσες τιμές. «Το 2007- 2008 έσκασαν τα πρώτα κανόνια, τα συσκευαστήρια δεν πλήρωναν ή στην καλύτερη περίπτωση έδιναν πολύ λιγότερα χρήματα στους παραγωγούς από αυτά που είχαν υποσχεθεί στην αρχή του τρύγου», θυμάται ο κ. Λέγγας. Ετσι, εκ των συνθηκών, η συζήτηση για τη δημιουργία ομάδας παραγωγών έπεσε και πάλι στο τραπέζι, στο οποίο τότε κάθησαν 7 άτομα. Επειτα από δύο χρόνια προετοιμασίας για καθετοποιημένη οργάνωση της παραγωγής και αφού δημιουργήθηκε πρότυπη μονάδα τυποποίησης και συσκευασίας σταφυλιών στο Κιάτο, το 2010 η ομάδα έβγαλε πρώτη φορά προϊόν στην αγορά με την επωνυμία «7 Grapes». Σε εκείνη την πρώτη προσπάθεια η τύχη στάθηκε με το μέρος τους. «Τα σταφύλια μας δεν ανταποκρίνονταν στις προδιαγραφές που βάζουν τα σούπερ μάρκετ. Τρυγήσαμε όμως και τα βάλαμε στο ψυγείο αναζητώντας αγοραστές. Και τότε έβρεξε, καταστράφηκαν πολλά σταφύλια. Δημιουργήθηκε έλλειψη στην αγορά και έτσι τα πουλήσαμε όλα», διηγείται ο πρόεδρος της «Πήγασος».

Για να κερδίσεις τις ξένες αγορές, να μπεις στα μεγάλα σούπερ μάρκετ και να παραμείνεις, χρειάζεται να έχεις σταθερή ποιότητα και σταθερή διαθεσιμότητα προϊόντος. «Οι συμφωνίες κλείνονται 5 - 6 μήνες πριν. Επρεπε λοιπόν να μπορούμε να εξασφαλίσουμε ότι θα έχουμε παραγωγή και μάλιστα ποιοτική πολύ πριν τον τρύγο», λέει ο κ. Λέγγας. Κάπως έτσι το 2011 η ομάδα αποφάσισε να συνεργαστεί με την Bayer Crop Science. «Οχι για να μας δίνουν φυτοφάρμακα – όπως ίσως φαντάζεται κανείς– αλλά για να μας παρέχουν τεχνογνωσία για την καλλιέργεια. Για να εφαρμόσουμε το digital farming».

Στα αμπέλια εγκαταστάθηκαν σταθμοί για μετεωρολογικές προβλέψεις, στα φυτά και στα τρακτέρ υπάρχουν σένσορες που μεταφέρουν πληροφορίες για τις κλιματικές συνθήκες που επικρατούν σε δορυφόρους και έτσι η κατάσταση στα αμπέλια και κατά συνέπεια η παραγωγή είναι πλήρως υπό έλεγχο. «Γνωρίζουμε τι ακριβώς χρειάζονται (νερό, θρέψη κτλ) τα κλήματα και πότε. Μηδενίζοντας την αστοχία, χαμηλώνουμε και το κόστος», λέει ο κ. Λέγγας. Το πλέον δύσκολο κομμάτι ήταν οι αλλαγές στον τρόπο παραγωγής, γιατί οι αγρότες δύσκολα αλλάζουν συνήθειες.

Η ομάδα πλέον έχει 51 μέλη, που ακολουθούν απαράβατους κανόνες: «Ολοι κάνουμε τα πάντα για την ομάδα, η δουλειά μας δεν τελειώνει στο αμπέλι. Και δίνουμε στην ομάδα όλη μας την παραγωγή».



kathimerini.gr

 

 

Εγγραφείτε στο newsletter για τα τελευταία επιχειρηματικά και επενδυτικά νέα