Ποιοι «χτυπάνε» τη γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας

Τέσσερα σχήματα με την συμμετοχή κορυφαίων ελληνικών και διεθνή ομίλων, συσπειρώνει μέχρι στιγμής η προκήρυξη του γιγαντιαίου διαγωνισμού για την γραμμή 4 του μετρό, που θα εξυπηρετεί την μετακίνηση πάνω από 220.000 επιβατών ημερησίως.

Τόσο η αναζήτηση ισχυρών συμμάχων όσο και το μέγεθος του έργου ύψους 1,45 δισ. ευρώ σε μια περίοδο μεγάλης δοκιμασίας για τον τεχνικό κόσμο της χώρας, φουντώνουν την μάχη μεταξύ των υποψηφίων και προκαλούν πιέσεις, ανατροπές και έντονο παρασκήνιο.

Μία από τις μεγάλες αλλαγές του νέου διαγωνισμού που αναμένεται να πάρει και νέα παράταση πέραν της 17ης Ιουλίου για την α΄ φάση που είναι η εκδήλωση ενδιαφέροντος, αποτελεί αναμφισβήτητα το διαζύγιο της Γαλλικής Vinci από τον Άκτωρα.

H κατασκευαστική του ομίλου Ελλάκτωρ, που μέχρι πρόσφατα διατηρούσε στενούς δεσμούς με τους Γάλλους στους διαγωνισμούς για τα μεγάλα έργα, επιλέγει σε αυτή την φάση την σύμπραξη με τους ετέρους της στο μετρό της Θεσσαλονίκης αφού προβλέπεται κάθοδο στο διαγωνισμό με την Ιταλική Ansaldo που ανήκει στον όμιλο της Hitachi.

Oι Γάλλοι που έχασαν το αεροδρόμιο στο Καστέλι από την ΓΕΚ-Τέρνα και την Ινδική GMR, καθώς δεν κατέθεσαν προσφορά, αναμένεται να ηγηθούν στο σχήμα του ομίλου Περιστέρη μαζί με την Siemens που επανέρχεται στους διαγωνισμούς για τα μεγάλα έργα, μετά την υπόθεση των «μαύρων ταμείων». Την ίδια κοινοπραξία που κατασκευάζει το μετρό του Πειραιά, επιλέγει αντίστοιχα για την Γραμμή 4 του μετρό, ο όμιλος της J&P Άβαξ Οverseas, δημιουργώντας κοινό σχήμα με την Ιταλική Chella και την Αlstom.

Με την ισπανική FCC θα πορευτεί σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις η ΜΕΤΚΑ του ομίλου Μυτιληναίου, που κατεβαίνει για πρώτη φορά σε έργα μετρό με τις πληροφορίες να θέλουν στο σχήμα την Αρχιρόδον και την Γαλλική Thales.

Σε αναζήτηση ισχυρών συμμάχων βρίσκεται και η Ιntrakat, που επιδιώκει να μπει στην αρένα των μεγάλων έργων υποδομής χωρίς την υποστήριξη –αυτή την φορά- ελληνικών τεχνικών ομίλων. Η εταιρεία δεν έχει κρύψει το ενδιαφέρον της για το έργο, με στελέχη της όμως να εκφράζουν την δυσαρέσκεια τους για την διαμόρφωση των τευχών δημοπράτησης που όπως ισχυρίζονται ευνοούν «παλιά συμφέροντα του κατασκευαστικού κλάδου».

Η εταιρεία αποτέλεσε έναν από τους συνομιλητές του πανίσχυρου Τουρκικού ομίλου της Dogus, που χτύπησε την πόρτα και άλλων ελληνικών κατασκευαστών εταιρειών για την Γραμμή 4. Δίχως παρόλα αυτά να εξασφαλίσει τις απαιτούμενες συμμαχίες, οι οποίες εμποδίζονται και από τις συμφωνίες που διέπουν την ΕΕ με άλλες χώρες και αποκλείουν την συμμετοχή Κινεζικών και άλλων εταιρειών στους διαγωνισμούς που δεν ανήκουν ή δεν έχουν συνάψει αντίστοιχες εμπορικές συμφωνίες με την ΕΕ.

Η υπόθεση με την Dogus που έχει αναλάβει σημαντικά έργα μαρινών στην Ελλάδα και συμμετέχει στο σχήμα που έχει αναλάβει τον Αστέρα της Βουλιαγμένης αλλά και το Χίλτον έλαβε πρόσφατα και πολιτική διάσταση. Πληροφορίες αναφέρουν ότι τα εμπόδια που βάζει η ελληνική πλευρά στην συμμετοχή υποψηφίων έφτασαν μέχρι τον Πρωθυπουργό, κατά την πρόσφατη συνάντησή του με τον Τούρκο ομόλογο του χωρίς ωστόσο να διαφαίνεται θέληση από την πλευρά της Αττικό Μετρό για αλλαγή των ευρωπαϊκών κανονισμών. Την συμμετοχή τους στo διαγωνισμό φέρεται να διερευνούν και άλλες εταιρείες, οι οποίες έχουν αποσυρθεί χρόνια από την Ελλάδα, όπως η Καναδική Bombardier.

Η κυβέρνηση δεν επιθυμεί να παρατείνει επί μακρόν την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης του έργου που είναι η προεπιλογή, για αυτό και η διοίκηση της Αττικό Μετρό υποστηρίζει ότι αν δοθεί νέα παράταση, αυτή θα είναι για λίγες μέρες και όχι έως το Σεπτέμβριο όπως προεξοφλεί η αγορά.

Η ωρίμανση όμως του έργου θα πάρει χρόνο. Το επόμενο στάδιο θα είναι η κατάθεση τεχνικών και οικονομικών προσφορών ενώ εκκρεμεί η ένταξη της Γραμμής 4 στο ΕΣΠΑ η οποία σύμφωνα με την Αττικό μετρό αναμένεται να δρομολογηθεί τον προσεχή Νοέμβριο με την κατάθεση φακέλου μεγάλου έργου στην ΕΕ. Καταρχήν συμφωνία φαίνεται να υπάρχει με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, η οποία έχει δεχτεί να αυξήσει την γραμμή χρηματοδότησης στο έργο από 50% που ήταν μέχρι η χρηματοδοτική συμβολή στα έργα μετρό, σε 70%.

To πρώτο τμήμα της Γραμμής 4, από το Άλσος Βεΐκου έως το Γουδή, έχει μήκος περίπου 13 χλμ. και περιλαμβάνει 14 νέους σταθμούς. Υπάρχει όμως αίτημα κατοίκων που εξετάζεται σοβαρά από την Αττικό Μετρό ώστε να διευρυνθεί με έναν επιπλέον σταθμό, μεταξύ Γαλατσίου και Κυψέλης.


newmoney.gr

Εγγραφείτε στο newsletter για τα τελευταία επιχειρηματικά και επενδυτικά νέα