Πώς οι ψηφιακές υπηρεσίες στο Δημόσιο μπορούν να φέρουν ανάπτυξη

Της Στεφανίας Σούκη

Στην Εσθονία η υιοθέτηση της ηλεκτρονικής υπογραφής και της ψηφιακής ταυτότητας εξοικονόμησε μία εβδομάδα εργασίας για κάθε πολίτη το χρόνο, που αντιστοιχεί στο 2% του ΑΕΠ της χώρας, ποσοστό που ισούται με τον τον προϋπολογισμό για την άμυνα. Στην Ελλάδα, αντίθετα κι όσον αφορά την παροχή ψηφιακών υπηρεσιών από το δημόσιο, μόνο 5/100 έντυπα προσυμπληρώνονται ψηφιακά, ενώ ο μέσος όρος της ΕΕ είναι 49/100. Η Ελλάδα επίσης χειροτέρεψε τις επιδόσεις της το 2017 στον ευρωπαϊκό δείκτη ψηφιακής οικονομίας και κοινωνίας (DESI), με βάση την έκθεση ψηφιακής προόδου της Ευρώπης, αφού κατατάσσεται στην 24η θέση (από 22η το 2016) στην κατηγορία των «ψηφιακών δημόσιων υπηρεσιών» και την ηλεκτρονική διακυβέρνηση.

«Οι δημόσιες ψηφιακές υπηρεσίες είναι το κλειδί για την ανάπτυξη της ψηφιακής καινοτομίας στην Ελλάδα και ο τομέας όπου θα πρέπει να δοθεί μεγαλύτερη προτεραιότητα», ανέφερε χθές ο κ. Αντρους Ανσιπ, αντιπροέδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, υπεύθυνος για την ψηφιακή οικονομία και πρώην πρωθυπουργός της Εσθονίας σε σχετικές δηλώσεις του προς τους δημοσιογράφους στα γραφεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. «Μία πρωτοβουλία για περισσότερες ψηφιακές υπηρεσίες από πλευράς του Δημοσίου σημαίνει ουσιαστικά υψηλότερη ζήτηση και στον ιδιωτικό τομέα, δημιουργία ιδιαίτερων δεξιοτήτων, μεγαλύτερη διαφάνεια στη διακυβέρνηση και περισσότερα πλεονεκτήματα για όλο τον πληθυσμό, χωρίς αποκλεισμούς. Ελπίζω ότι η κυβέρνησή σας θα δώσει ακόμη μεγαλύτερο βάρος στις δημόσιες ψηφιακές υπηρεσίες, που θεωρώ ότι είναι καταλυτικής σημασίας».

Ο κ. Ανσιπ ανέφερε ότι το τελευταίο διάστημα η Ελλάδα έχει αρχίσει να δίνει μεγαλύτερη προσοχή στο θέμα της ψηφιακής οικονομίας, «ωστόσο παραμένει στις τελευταίες θέσεις της κατάταξης στην 26η θέση επί συνόλου 28 χωρών, με βάση το δείκτη DESI. Κατά τη διάρκεια του τελευταίου έτους η Ελλάδα βελτίωσε τη θέση της κατά 8,5%, γεγονός που την έφερε στην 4η ή 5η θέση ως προς τη συνολική επίδοση, ωστόσο τη θέση τους βελτίωσαν και άλλες επίσης χώρες, με αποτέλεσμα η κατάταξη στην τελική λίστα να παραμένει χαμηλά. Τα πράγματα λοιπόν κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση αλλά μπορούν να γίνουν ακόμη περισσότερα. Χρειάζονται περισσότερες μεταρρυθμίσεις- έγινε π.χ. η ηλεκτρονική συνταγογράφηση- αλλά μπορεί να γίνουν και άλλες ως προς τον τομέα των ψηφιακών δημόσιων υπηρεσιών».

Ο ίδιος πρότεινε την υιοθέτηση της ηλεκτρονικής υπογραφής (ψηφιακή ταυτότητα που θα περιέχει έναν και μοναδικό αριθμό για τις συναλλαγές με το Δημόσιο αντί για τους διαφορετικούς αριθμούς ταυτότητας, ΑΜΚΑ, κλπ), «με χρήση για όλες τις δημόσιες υπηρεσίες κι επομένως θα είναι πολύ φθηνότερο το κόστος για το Δημόσιο και άκρως αποτελεσματικό. Στην Εσθονία η συγκεκριμένη πρωτοβουλία είχε πολύ θετικά αποτελέσματα αν ληφθεί υπόψη ότι με τη χορήγηση μίας ''έξυπνης κάρτας ταυτότητας'', εξοικονομήσαμε μία εβδομάδα εργασίας για κάθε πολίτη που αντιστοιχεί σε ένα 2% του ΑΕΠ ή αλλιώς ο προϋπολογισμός μας για την άμυνα. Σήμερα, σε μια χώρα 1,3 εκατ. κατοίκων, πραγματοποιούνται 1,3 συναλλαγές την εβδομάδα με την ψηφιακή υπογραφή, ενώ οι φορολογούμενοι λαμβάνουν προσυμπληρωμένες φορολογικές δηλώσεις. Επιπλέον, με νόμο, το δημόσιο της Εσθονίας μπορεί να ζητήσει την ίδια πληροφορία από κάθε πολίτη μόνο μία φορά, αφού απαγορεύεται να τη ζητήσει για δεύτερη φορά κι αυτός ακριβώς ο περιορισμός ενισχύει το θεσμό της ηλεκτρονικής υπογραφής».

Ο κ. Ανσιπ υποστήριξε ότι ο δρόμος προς την ανάπτυξη στην Ευρώπη περνάει και μέσα από την ψηφιακή καινοτομία «αν και η ενιαία ψηφιακή αγορά δεν υφίσταται ακόμη και υπάρχουν ψηφιακά εμπόδια που ορθώνονται ανάμεσα στα κράτη- μέλη της Ε.Ε.. Θα πρέπει να καταργήσουμε τους φραγμούς προς την κατεύθυνση της δημιουργίας μίας ενιαίας ψηφιακής αγοράς. Αυτή την στιγμή το κόστος της μη ψηφιακής αγοράς είναι 415 δισ. ευρώ.

Οι στόχοι που έχουμε θέσει με ορίζοντα το 2025, είναι, να έχουν όλοι οι πολίτες σε αστικές και σε αγροτικές ζώνες πρόσβαση σε ταχεία ευρυζωνικά δίκτυα με ταχύτητες των 100 Μbps. Oλα τα κράτη μέλη πρέπει να αρχίσουν να παρέχουν υπηρεσίες με 5G, τουλάχιστον σε μία πόλη το 2020 και να είναι διαθέσιμο σε όλους τους πολίτες το 2025.

Υπολογίζουμε ότι θα χρειαστούν 500 δισ. ευρώ επενδύσεων μέχρι το 2025 στην Ευρώπη. Ωστόσο, αν συνεχίσουμε με τους ίδιους ρυθμούς, τότε δε θα επιτευχθεί ο στόχος δεδομένου ότι έχουμε ένα έλλειμμα επενδύσεων αυτή την στιγμή ύψους 155 δισ. ευρώ με βάση τους σημερινούς κανόνες, άρα πρέπει να τους αλλάξουμε με καλύτερη συνεργασία μεταξύ των κρατών- μελών, ακόμη και όσον αφορά το θέμα του φάσματος. Η Ελλάδα θα πρέπει- και αυτή- να είναι επίσης από τις πρώτες χώρες στην Ε.Ε. που θα έχει κάλυψη τουλάχιστον σε μία μεγάλη πόλη με δίκτυο 5G γενιάς, ώστε να βοηθηθούν οι ψηφιακές επιχειρήσεις».


Τα στοιχεία για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση στην Ελλάδα

Οσον αφορά τη χώρα μας, σύμφωνα με τα στοιχεία από το δείκτη DESI, στον τομέα των ψηφιακών δημόσιων υπηρεσιών, στην Ελλάδα, το ποσοστό των χρηστών του διαδικτύου που έχουν υποβάλει ή λάβει συμπληρωμένα έντυπα από τη δημόσια διοίκηση μέσω διαδικτύου είναι πάνω από τον μέσο όρο της ΕΕ (38 %). Η Ελλάδα έχει επίσης σημειώσει πρόοδο στην παροχή ανοιχτών δεδομένων (73 %), ξεπερνώντας πλέον αρκετά τον μέσο όρο της ΕΕ (56 %). Παρ' όλα αυτά, από την άποψη της προσφοράς, η Ελλάδα έχει χαμηλές επιδόσεις στην παροχή ηλεκτρονικών δημόσιων υπηρεσιών: μόνο 5/100 έντυπα προσυμπληρώνονται, ενώ ο μέσος όρος της ΕΕ είναι 49/100.

Όπως επισημαίνεται στην έκθεση ψηφιακής προόδου της Ευρώπης, στη χώρα μας έχουν πραγματοποιηθεί ενέργειες για την αύξηση της διαφάνειας στις δημόσιες υπηρεσίες και την αύξηση της πρόσβασης όλων των πολιτών στη διακυβέρνηση, με σειρά διαδικτυακών πυλών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης που έχουν τεθεί σε εφαρμογή: «Συγκεκριμένα, η κυβερνητική πύλη δημόσιας διοίκησης ΕΡΜΗΣ έχει ως στόχο την ενημέρωση πολιτών και επιχειρήσεων και την ασφαλή χρήση των υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, με τη βοήθεια ψηφιακών πιστοποιητικών. Το νέο σύστημα πιστοποίησης που βρίσκεται στο στάδιο της προετοιμασίας θα επιτρέπει στους χρήστες, τους πολίτες ή τις επιχειρήσεις να υποβάλλουν αιτήματα στην πύλη με τη χρήση ηλεκτρονικής υπογραφής. Έτσι, διασφαλίζονται η ασφάλεια, η εγκυρότητα και η νομιμότητα των ψηφιακών συναλλαγών.

Η συνέχιση της προσπάθειας εκσυγχρονισμού της δημόσιας διοίκησης με τη χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) θα μπορούσε να είναι ιδιαίτερα επωφελής αυξάνοντας την εμπιστοσύνη των πολιτών και τη λογοδοσία. Η Ελλάδα θα μπορούσε να επωφεληθεί από περαιτέρω ευθυγράμμιση με τις προτεραιότητες πολιτικής και τις αρχές στις οποίες βασίζεται το σχέδιο δράσης της ΕΕ για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση 2016-2020, για παράδειγμα μέσω της διασύνδεσης ψηφιακών μητρώων υψηλής ποιότητας που θα έδιναν επίσης ώθηση στη χρήση προσυμπληρωμένων εντύπων. Σε κάθε περίπτωση, στο πλαίσιο της αναθεωρημένης ψηφιακής στρατηγικής της, η ελληνική κυβέρνηση προτίθεται να επικαιροποιήσει τη στρατηγική της για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση έως το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2017», αναφέρεται στην έκθεση.


newmoney.gr

Εγγραφείτε στο newsletter για τα τελευταία επιχειρηματικά και επενδυτικά νέα