ΑΦΙΕΡΩΜΑ: Τα μεγάλα έργα Υποδομής της Θεσσαλονίκης

Η Θεσσαλονίκη, η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της χώρας έχει πληθυσμό Μητροπολιτικά που ξεπερνά το 1.000.000 κατοίκους. Αυτός ο αριθμός την κατατάσσει στις μεγάλες πόλεις της Ευρώπης και ένα μεγάλο αστικό κέντρο των Βαλκανίων.

Στις δεκαετίες του `50 και του `60 η πόλη δέχτηκε μεγάλες παρεμβάσεις με αποτέλεσμα να δημιουργήσει την σημερινή της εικόνα. Έκτοτε όμως τα μεγάλα έργα δεν ακολούθησαν τον ίδιο ρυθμό και η εικόνα της πόλης υποβαθμίστηκε καθώς από τη μία οι κόντρες και από την άλλη η έλλειψη μεγάλου σχεδίου για την πόλη κυριάρχησαν.

Το σημαντικότερο πρόβλημα της πόλης είναι το κυκλοφοριακό κάνοντας την Θεσσαλονίκη ως μία από τις πιο ρυπογόνες πόλεις της Ευρώπης. Αυτό το γεγονός περιμένουμε να ανατραπεί με μία σειρά από μεγάλες παρεμβάσεις που γίνονται με κύριο στόχο την βελτίωση των συνθηκών ζωής των κατοίκων και των επισκεπτών.

Τα μεγάλα έργα έχουν επιστρέψει στην Θεσσαλονίκη και δυσκολεύουν τους καθημερινούς της ρυθμούς έχοντας όμως ένα σκοπό: να επιστρέψει η πόλη εκεί που ήταν πάντα, στην κορυφή. Το Μετρό, η Περιφερειακή, τα έργα στο Αεροδρόμιο, οι κάθετοι της Εγνατίας και οι παρεμβάσεις του Δήμου δημιουργούν ένα όγκο έργων που θα αλλάξουν την εικόνα της πόλης μεσοπρόθεσμα. Ας τα δούμε ποια είναι τα μεγαλύτερα έργα:

ΤΟ ΜΕΤΡΟ-ΒΑΣΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ

Η κατασκευή του Μετρό έχει πικρή ιστορία πίσω της, αλλά η εκκίνηση των έργων έγινε την Άνοιξη του 2006. Αρχικός στόχος ήταν 6,5 χρόνια μετά το Μετρό να κάνει τις πρώτες του βόλτες. Μία σειρά από αστοχίες, από την επιλογή της μεθόδου (μελέτη- κατασκευή από τον ανάδοχο του έργου) μέχρι την επιλογή των σταθμών (κάποιοι χωροθετήθηκαν σε ενεργά ρήγματα, άλλοι δεν είχαν τον απαραίτητο χώρο κ.α) δημιούργησαν ασφυξία στο έργο αλλά και την ίδια την πόλη.

Σήμερα 10 χρόνια μετά το έργο παραμένει περίπου στα μισά της κατασκευής του και ήδη η ολοκλήρωση του έχει μεταφερθεί για το 2020. Τουλάχιστον η ανάσταση των έργων και η εκκίνηση των 2 Μετροπόντικων δίνει ελπίδα ότι τελικά το έργο θα τα καταφέρει. Μέχρι τέλος του έτους πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η διάνοιξη της διπλής σήραγγας, ενώ τα έργα πολιτικού μηχανικού θα ολοκληρωθούν το 2017. Λύση είχαμε και στον "ζόρικο" σταθμό ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ.

Το έργο είναι μεγάλο και περιλαμβάνει την κατασκευή 9,6χλμ υπόγειας διπλής γραμμής και 13 σταθμούς: ΝΕΟΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ, ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ, ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ, ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ, ΣΙΝΤΡΙΒΑΝΙ, ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ, ΠΑΠΑΦΗ, ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ, ΦΛΕΜΙΝΓΚ, ΑΝΑΛΗΨΕΩΣ, ΠΑΤΡΙΚΙΟΣ, ΒΟΥΛΓΑΡΗ, ΝΕΑ ΕΛΒΕΤΙΑ. Το αρχικό κόστος του έργου είναι 1,1 δις ευρώ αλλά αναμένεται να ξεπεράσει κατά πολύ τον αρχικό προϋπολογισμό.

ΤΟ ΜΕΤΡΟ-Η ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΓΙΑ ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ
Το έργο ξεκίνησε το 2012 και κλείνει 4 χρόνια το καλοκαίρι. Πρόκειται για τον πρώτο κλάδο του δικτύου, Το έργο έχει προϋπολογισμό 550εκ.ευρώ και περιλαμβάνει την νότιο-ανατολική επέκταση του Μετρό από το σταθμό ΠΑΤΡΙΚΙΟΣ στην Καλαμαριά. Το έργο έχει ιδιαίτερη σημασία καθώς φέρνει το Μετρό στις ανατολικές παρυφές της πόλης και σχετικά κοντά στο Αεροδρόμιο.

Περιλαμβάνει 5 σταθμούς: ΝΟΜΑΡΧΙΑ, ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ, ΑΡΕΤΣΟΥ, ΝΕΑ ΚΡΗΝΗ, ΜΙΚΡΑ. Το έργο προχωρά με την κατασκευή των σταθμών, όχι όμως και των 2 σηράγγων που αναμένεται να ξεκινήσουν την πορεία τους την ερχόμενη Άνοιξη. Σύμφωνα με τις ενδείξεις το έργο θα λειτουργήσει το 2020 καθώς πολλοί προβλέπουν ταυτόχρονη λειτουργία των δύο έργων (της βασικής γραμμής και της επέκτασης προς Καλαμαριά). Η Θεσσαλονίκη έχει 18 σταθμούς Μετρό υπό κατασκευή και σήραγγες σε μήκος 14,5χλμ.

Η ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ
Τεράστιο συγκοινωνιακό έργο για την βελτίωση της οδικής κυκλοφορίας της πόλης. Στην τελική του μορφή θα έχει μεταμορφώσει όλη την Εσωτερική Περιφερειακή Οδό της πόλης σε ένα κλειστό αυτοκινητόδρομο με το ανατολικό τμήμα να είναι το πιο εντυπωσιακό καθώς περιλαμβάνει και ένα υπέργειο τμήμα. Αυτή την εποχή οι εξελίξεις τρέχουν δυτικά. Το έργο σύνδεσης του Περιφερειακού με τον ΠΑΘΕ με ένα τεράστιο Ανισόπεδο Κόμβο (ΑΚ Κ16) βρίσκεται λίγο πριν την ολοκλήρωση του.

Τα έργα για την ανισοπεδοποίηση του δυτικού τμήματος από την Ευκαρπία μέχρι τον Ανισόπεδο Κόμβο Κ16 χωρίζονται σε δύο τμήματα. Το πρώτο είναι από τον Κ16 μέχρι το Εύοσμο και το δεύτερο είναι από τον Εύοσμο μέχρι την Ευκαρπία στο Νοσοκομείο Παπαγεωργίου. Στόχος είναι τα έργα να ωριμάσουν μέσα στο καλοκαίρι και να ολοκληρωθούν έως το καλοκαίρι του 2017 μετατρέποντας όλη τη δυτική πλευρά σε ασφαλή δρόμο, κάνοντας τα καθημερινά μποτιλιαρίσματα παρελθόν.

Η ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα δημόσια έργα που είναι σε κατασκευή σε όλη τη χώρα. Αφορά την επέκταση του διαδρόμου προσαπογείωσης 10-28 κατά 1.000 μέτρα προς τη θάλασσα. Το κόστος όλων των έργων φτάνει σχεδόν τα 300εκ.ευρώ ξεκίνησε το 2005 και η ολοκλήρωση τους υπολογίζεται στα τέλη του 2017.

Με την ολοκλήρωση αυτών των έργων ο διάδρομος του «Μακεδονία» θα έχει μήκος 3.440 μέτρα και θα μπορεί να υποδέχεται μεγάλα αεροσκάφη και υπερατλαντικές πτήσεις.

ΟΙ ΚΑΘΕΤΟΙ ΑΞΟΝΕΣ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Σε προχωρημένη κατασκευή είναι και οι 2 κάθετοι άξονες της Θεσσαλονίκης, βόρεια προς Προμαχώνα και νότια προς Κασσάνδρα (στο πρώτο πόδι της Χαλκιδικής). Ο πρώτος άξονας αναμένεται να ολοκληρωθεί το επόμενο διάστημα ενώ ο άξονας προς Χαλκιδική θα δοθεί τμηματική με το νότιο άκρο να παραδίδεται φέτος και το τμήμα Μουδανιά-Ποτίδαια το 2017. 
 
Νίκος Καραγιάννης
ypodomes.com