73 παραγγελίες νέων πλοίων αξίας 3,1 δισ. από την εγχώρια ναυτιλία

Συνολικές επενδύσεις ύψους 37,5 δισ. ευρώ για τη ναυπήγηση νέων πλοίων έχουν πραγματοποιήσει οι Ελληνες πλοιοκτήτες από το 2010 έως σήμερα, δείγμα της διαπραγματευτικής δύναμης που διαθέτουν παγκοσμίως, ξεπερνώντας σταθερά τους Νορβηγούς και Κινέζους πλοιοκτήτες που έπονται στη σχετική λίστα. Τα παραπάνω στοιχεία προέκυψαν χθες, στο πλαίσιο των Ποσειδωνίων, από έρευνα της BIMCO, μιας από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές ενώσεις πλοιοκτητών, διαχειριστών πλοίων και ναυλομεσιτών.

Σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία, μόνο κατά τη διάρκεια του 2014, έχουν υποβληθεί 73 νέες παραγγελίες πλοίων συνολικής αξίας 3,1 δισ. ευρώ. Μάλιστα, όπως προκύπτει, τα πλοία που έχουν τη μεγαλύτερη ζήτηση μεταξύ των Ελλήνων πλοιοκτητών είναι υψηλής αξίας, επομένως και αντίστοιχων ποιοτικών προδιαγραφών και μεγέθους, σε αντίθεση με τα πλοία που προτιμούν πλοιοκτήτες άλλων χωρών.

Ως εκ τούτου, η παρουσία στα Ποσειδώνια των ανώτατων στελεχών όλων των μεγάλων ναυπηγείων της Απω Ανατολής, που αποτελούν τους βασικούς αποδέκτες των ελληνικών παραγγελιών νέων πλοίων, κρίνεται ιδιαίτερα σημαντική ευκαιρία και τις ελληνικές εταιρείες παραγωγής και προμήθειας εξαρτημάτων πλοίων. Η σύσταση της πρώτης ένωσης Ελλήνων κατασκευαστών ναυτιλιακού εξοπλισμού (HEMEXPO) προ ολίγων εβδομάδων αποσκοπεί ακριβώς στην είσοδο των ελληνικών εταιρειών ναυτιλιακού εξοπλισμού στις ξένες αγορές και ιδίως στα μεγάλα ναυπηγεία της Απω Ανατολής.

Για το ζήτημα αυτό υπήρξε χθες συνάντηση και μεταξύ του υπουργού Ναυτιλίας Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη και του προέδρου του κορεατικού οργανισμού Korea Trade Insurance Corporation» (Κ-Sure), Young-Hak Kim. Οπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Βαρβιτσιώτης, «οι Ελληνες πλοιοκτήτες εμπιστεύονται τα κορεατικά ναυπηγεία. Το επόμενο βήμα είναι οι ελληνικές εταιρείες ναυτιλιακού εξοπλισμού και της κορεατικής ναυπηγικής βιομηχανίας να συνεργασθούν ακόμη πιο αποτελεσματικά, ώστε να επιτευχθεί ο στόχος των ελληνικών εξαγωγών που θέσαμε». Σύμφωνα με πληροφορίες, υπήρξε θετική ανταπόκριση και ήδη αναμένεται αύριο να υπάρξει σχετική συνάντηση στα γραφεία του υπ. Ναυτιλίας, μεταξύ των στελεχών των κορεατικών ναυπηγείων και των Ελλήνων κατασκευαστών ναυτιλιακού εξοπλισμού. Aπώτερος στόχος είναι η υπογραφή σχετικού μνημονίου συνεργασίας.

Εν τω μεταξύ, χθες, στο περιθώριο των Ποσειδωνίων, ανακοινώθηκαν και δύο σημαντικές κινήσεις από ξένους ομίλους με παρουσία στην Ελλάδα. Συγκεκριμένα, ο μεγαλύτερος νηογνώμονας παγκοσμίως, DNV GL, ανακοίνωσε τη δημιουργία ενός κέντρου υποστήριξης των Ελλήνων πλοιοκτητών, με έδρα τον Πειραιά. Το κέντρο πρόκειται να λειτουργήσει το 2015, έχοντας ως στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση των πελατών του DNV GL. Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και η σουηδική Alfa Laval, από τις μεγαλύτερες κατασκευάστριες μηχανολογικού εξοπλισμού για πλοία, η οποία εγκαινίασε χθες το νέο, διευρυμένο κέντρο τεχνικής υποστήριξης των πελατών της, παρουσία και του υφυπουργού Ανάπτυξης Νότη Μηταράκη.

Στο πλαίσιο των συνεδρίων που πραγματοποιούνται στα φετινά Ποσειδώνια, χθες συζητήθηκαν θέματα σχετικά με τη χρηματοδότηση και το επενδυτικό πρόγραμμα των Ελλήνων πλοιοκτητών, ενώ ιδιαίτερη μνεία έγινε και στην είσοδο πολλών funds στη ναυτιλία. Αναφορικά με την είσοδο ή όχι στις κεφαλαιαγορές για την άντληση χρηματοδότησης για την υλοποίηση επενδυτικών προγραμμάτων, ο κ. Αθανάσιος Μαρτίνος, διευθύνων σύμβουλος της Eastern Mediterranean Maritime Ltd, εκπροσωπώντας τους πλοιοκτήτες που απέχουν από το χρηματιστήριο, επισήμανε πως ο ανταγωνισμός ωφελείται από την πρόσβαση σε ρευστότητα που προσφέρουν οι αγορές, καθώς επίσης και από το επενδυτικό ενδιαφέρον των διάφορων funds. «Είναι επίσης ακριβές ότι η είσοδος στο Χρηματιστήριο των μεγάλων εταιρειών διευκολύνει τη μετάβαση της διοίκησής τους από τη μία γενιά στην άλλη. Διαφαίνεται μια εμφανής τάση της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας όσον αφορά τη μετοχοποίηση των μεγάλων εταιρειών του κλάδου και στο μέλλον οι εισηγμένες εταιρείες του χώρου θα υπερτερούν σε αριθμό των μη εισηγμένων, αλλά κάτι τέτοιο θα αποβεί προς όφελος της παγκόσμιας ναυτιλίας αφού έτσι η πρόσβαση στην ελληνική ναυτιλιακή εμπειρία και τεχνογνωσία θα είναι πιο εύκολη και πιο ευρεία».

Από την πλευρά του, ο κ. Ευάγγελος Μαρινάκης, πρόεδρος του Δ.Σ. της Capital Product Partners, ανέφερε ότι τα ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια πρέπει να τηρούν αυστηρούς όρους και να ελέγχονται με επαγγελματικό τρόπο ούτως ώστε οι επενδύσεις τους να πραγματοποιούνται με γνώμονα, κριτήρια που προσφέρουν υπεραξίες στην αγορά και να μην ωθούνται από υπερεκτιμήσεις που πιθανόν να κάνουν σχετικά με τα ύψη της κερδοφορίας στην οποία αποβλέπουν.


ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ