Θεσσαλονίκη: Απομακρύνεται το τέρμα αστικών λεωφορείων από την Πλ. Ελευθερίας

Με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης, εγκρίθηκε η διενέργεια Διεθνούς Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού για την ανάπλαση της Πλατείας Ελευθερίας. Ο διαγωνισμός περιλαμβάνει αρχιτεκτονική, φυτοτεχνική και ηλεκτρομηχανολογική μελέτη και έχει ως αντικείμενο τον ανασχεδιασμό της πλατεία ως χώρο περιπάτου και αναψυχής μέσω σύγχρονων, αρχιτεκτονικών και αστικών παρεμβάσεων, τον εμπλουτισμό του υφιστάμενου πρασίνου και την ανάδειξη των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών και της ιστορίας της πλατείας. Η επίτευξη του στόχου αυτού κατά τον Δήμο θα συμβάλει στην βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών, στην προβολή του πολυδιάστατου χαρακτήρα της πόλης και στην αναβάθμιση της Θεσσαλονίκης σε Μητρόπολη των Βαλκανίων.


Το έργο ανάπλασης της Πλ. Ελευθερίας χαρακτηρίζεται σαν "Αξιόλογο Τεχνικό Έργο" γιατί αφορά την απόδοση στους κατοίκους της Θεσσαλονίκης μιας από τις σημαντικότερες ιστορικές πλατείες της πόλης, η οποία εδώ και πολλά χρόνια λειτουργεί ως χώρος στάθμευσης. Παράλληλα, η γειτνίαση τη πλατείας με τον παλιό εμπορικό πυρήνα της πόλης, τα Λαδάδικα και τις εμπορικές στοές, προσδίδουν στην επιδιωκόμενη ανάπλαση πιλοτικό χαρακτήρα για την αναζωογόνηση μιας ευρύτερης περιοχής γύρω απ' την πλατεία.

Για τους λόγους αυτούς, ο Δήμος Θεσσαλονίκης απέστειλε έγγραφο προς το Σ.Α.Σ.Θ. και τον Ο.Α.Σ.Θ. με το οποίο ζητά να εξετασθούν οι δυνατότητες απομάκρυνσης των τερματικών σταθμών αστικών λεωφορείων που σήμερα καταλαμβάνουν ένα μεγάλο μέρος της υπό ανάπλαση περιοχής της Πλ. Ελευθερίας και την μεταφορά τους σε άλλο χώρο. 

Στα πλαίσια του σχεδίου απομάκρυνσης των τερματικών σταθμών των λεωφορειακών γραμμών του Ο.Α.Σ.Θ., το Σ.Α.Σ.Θ. απέστειλε αίτημα προς τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης (Ο.Λ.Θ.) με το οποίο  ζητά να εξετασθεί η δυνατότητα μεταφοράς όλων ή ορισμένων εξ αυτών στην περιοχή του λιμένα Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής.

Πιο συγκεκριμένα και με βάση σχέδιο του λιμένα, το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης πρότεινε στον Ο.Λ.Θ. δυο χώρους όπου υπάρχει δυνατότητα μεταφοράς των τερματικών σταθμών του Ο.Α.Σ.Θ.. Οι περιοχές αυτές είναι:

  • Η εσοχή επί της οδού Κουντουριώτη, που είναι σήμερα ανενεργή, μεταξύ των οδών Σαλαμίνος και παρόδου της Λεωφ. Νίκης, για την φιλοξενία δυο (2) λεωφορειακών γραμμών. Η αξιοποίηση αυτής της εσοχής κατά τον Σ.Α.Σ.Θ. μπορεί να γίνει πρακτικά άμεσα.
  • Η περιοχή του χώρου στάθμευσης, που χωροθετείται ανατολικά της κεντρικής πύλης του λιμένα (Πύλη 6), ο οποίος προβλέπεται να επεκταθεί σημαντικά μετά την κατεδάφιση των δυο υφιστάμενων αποθηκών, για την φιλοξενία και των τεσσάρων τερματικών σταθμών από την Πλ. Ελευθερίας. Σύμφωνα με τον Σ.Α.Σ.Θ., η δυνατότητα μεταφοράς στον χώρο αυτό μπορεί να πραγματοποιηθεί μόνο μετά την υλοποίηση των παρεμβάσεων εκ μέρους του Ο.Λ.Θ..
Ο διαγωνισμός για την ανάπλαση της Πλ. Ελευθερίας έχει ήδη ξεκινήσει και η προθεσμία για την υποβολή των μελετών στον Δήμο Θεσσαλονίκης έχει ορισθεί η 16η Απριλίου 2013.