Ελληνικές εξαγωγές: Οι νέες αγορές και τα προϊόντα-πρωταγωνιστές στο εννιάμηνο

Με επέκταση σε νέες αγορές εκτός Ε.Ε., αλλά και δυναμική από νέα εξαγώγιμα προϊόντα, συντηρήθηκαν οι ρυθμοί αύξησης των ελληνικών εξαγωγών στο εννεάμηνο του 2012. Μάλιστα, ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εξαγωγέων εκτιμά ότι θα καταρριφθεί νέο ρεκόρ εξωστρέφειας για δεύτερη συνεχή χρονιά.

Από έρευνα του ΠΣΕ και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών προκύπτει ότι οι Τρίτες Χώρες, σε Αμερική, Ασία, Βόρεια Αφρική και Μέση Ανατολή, απορροφούν μεγαλύτερες ποσότητες και αξίας ελληνικών προϊόντων, ενώ τα φρούτα-λαχανικά, τα φάρμακα, το αλουμίνιο, τα ψάρια και η ηλεκτρική ενέργεια εξακολουθούν να αποτελούν εμπροσθοφυλακή της εξωστρέφειας, με νέα προϊόντα να προστίθενται στη λίστα των 100 πιο εξαγώγιμων προϊόντων της χώρας, σε σχέση με το 2011.

«Αν το ρεκόρ εξωστρέφειας του 2011 αποτέλεσε ευχάριστη έκπληξη για όσους δεν είχαν συνειδητοποιήσει τη δυναμική των ελληνικών εξαγωγών, οι καλύτερες επιδόσεις των ελλήνων εξαγωγέων φέτος αποδεικνύονται ένα μικρό θαύμα, πίστης, επιμονής και αντοχών», δήλωσε η πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων Χριστίνα Σακελλαρίδη.

Προειδοποίησε, ωστόσο, πως οι αντοχές στερεύουν και τα περιθώρια στενεύουν επικίνδυνα. Σύμφωνα με την κ. Σακελλαρίδη, η συνέχιση και στο νέο έτος της αύξησης των εξαγωγών διέρχεται από την οριστική και αποτελεσματική επίλυση των προβλημάτων ρευστότητας του κλάδου.

«Η άμεση καταβολή των επιστροφών ΦΠΑ η αξιοποίηση του ΕΣΠΑ για τη στήριξη της εξωστρεφούς επιχειρηματικότητας και η υλοποίηση του χρονοδιαγράμματος μεταρρυθμίσεων από το αρμόδιο Υπουργείο Ανάπτυξης, σε συνδυασμό με την κινητοποίηση του τραπεζικού συστήματος της χώρας και διεθνών οργανισμών, είναι απαραίτητες προϋποθέσεις», είπε η πρόεδρος του ΠΣΕ.

Σύμφωνα με την επικαιροποιημένη έρευνα του ΠΣΕ και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών (ΚΕΕΜ), στο εννεάμηνο του 2012 χωρίς να συμπεριλαμβάνονται τα πετρελαιοειδή, η αξία των εξαγωγών ανήλθε στα 12.446,9 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 5,3% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2011.

Αύξηση εξαγωγών προς Τρίτες χώρες

Η διατήρηση της αύξησης των εξαγωγών εντός του ορίου των αρχικών προβλέψεων του ΠΣΕ για ετήσια αύξηση μεταξύ 4% και 6% αποδίδεται στην αύξηση των εξαγωγών προς τις Τρίτες Χώρες σε ποσοστό 22,6%, έναντι μείωσης των εξαγωγών προς τις χώρες της Ε.Ε. κατά 3,3%.

Πλέον το ποσοστό των ελληνικών εξαγωγών που απορροφάται από τις χώρες της Ε.Ε. διαμορφώνεται σε 61,5%, έναντι 38,5% του μεριδίου των Τρίτων Χωρών.

Σημαντική είναι η άνοδος των εξαγωγών προς γεωγραφικές περιοχές που απορροφούν αξιοσημείωτο μερίδιο των ελληνικών εξαγωγών, όπως οι χώρες της Β. Αμερικής (33,1%), η Κοινοπολιτεία Ανεξαρτήτων Κρατών ΚΑΚ (25,1%) και η Μ. Ανατολή & Β. Αφρική (19,9%), οι υπόλοιπες χώρες του ΟΟΣΑ (Ισλανδία, Νορβηγία, Ελβετία, Τουρκία, 11,1%) ενώ και οι εξαγωγές προς τα Βαλκάνια προς τα Βαλκάνια εμφανίζουν... έστω και μικρότερη - αύξηση κατά 4,6%.

Την ίδια ώρα, συνέχιση της αυξητικής τάσης καταγράφεται και προς γεωγραφικές περιοχές με χαμηλότερο όγκο εξαγωγών, όπως οι Αλλες Αναπτυγμένες Χώρες (Ιαπωνία, Αυστραλία, Ν. Ζηλανδία) κατά 32,2%, η ΝΑ Ασία κατά 32%, η Κίνα κατά 28,8%, η Λατινική Αμερική κατά 70,1% και η Ινδία (6,9%). Αντίθετα, οριακή μείωση εμφανίζουν οι χαμηλές σε όγκο εξαγωγές των Χωρών Αφρικής (εκτός Β. Αφρικής) κατά -0,8%.

Για πρώτη φορά στην κατάταξη των 100 κυριότερων αγορών, σε σχέση με το εννεάμηνο του 2011, εμφανίζονται το Μπουτάν (46η θέση), η Ακτή Ελεφαντοστού (74η), το Μπενίν (79ο), ο Παναμάς (80ος), το Βιετνάμ (84ο), η Κολομβία (89η), το Μπαχρέιν (90ο), το Αφγανιστάν (97ο) και η Σρι Λάνκα (98η).

Τα προϊόντα - πρωταγωνιστές των εξαγωγών

Ως προς τη σύνθεση των εξαγωγών κατά μεγάλες κατηγορίες προϊόντων, και χωρίς να συμπεριλαμβάνεται ο συνολικός όγκος των πετρελαιοειδών, η αύξηση προέρχεται σε μεγάλο βαθμό από τις αυξήσεις των εξαγωγών των πρώτων υλών κατά 58% και των αγροτικών προϊόντων κατά 8,4%.

Στασιμότητα (0,2%) καταγράφεται για την κατηγορία βιομηχανικά προϊόντα, ενώ αντίθετα οι εξαγωγές των χαμηλών σε αξία εξαγωγών της κατηγορίας Είδη & συναλλαγές μη ταξινομημένα κατά κατηγορίες (στις οποίες περιλαμβάνονται και τα εμπιστευτικά προϊόντα) μειώθηκαν κατά -14,5% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2011.

Στην κατάταξη των 100 πιο εξαγώγιμων ελληνικών προϊόντων, σε σχέση με το εννεάμηνο του 2011, ξεχωρίζουν οι ανοδικές κινήσεις του βάμβακος (7η θέση), των τηλεφωνικών συσκευών (8η), της ηλεκτρικής ενέργειας (10η), της αλουμίνας (13η) και συνολικά αρκετών προϊόντων των κλάδων των φρούτων-λαχανικών και δομικών υλικών.

Ως νέες καταχωρήσεις στην κατάταξη εμφανίζονται προϊόντα όπως: τσιμέντα clinkers, μαρμελάδες, αεροπλάνα, πεπόνια, φούρνοι, προϊόντα ζαχαροπλαστικής, δέρματα προβάτων, και χρυσός.

imerisia.gr