Αυξάνεται ο ανταγωνισμός στις αερομεταφορές – Leader η Aegean

Πέντε αεροπορικές εταιρείες, εκτός της Aegean, δραστηριοποιήθηκαν, για πρώτη φορά το 2018, στην αγορά του εσωτερικού, με την ανάπτυξή τους, που πραγματοποιήθηκε κυρίως την καλοκαιρινή περίοδο, να συνεχίζεται και το χειμώνα. Πρόκειται για τους χαμηλού κόστους αερομεταφορείς Ryanair και Volotea και τις τοπικές αεροπορικές, την Ellinair, τη Sky Express και την Astra.

Ουσιαστικά, οι πέντε αυτοί παίκτες, καλύπτουν όλο το δίκτυο των προορισμών της Aegean, όπως αναφέρει η εισηγμένη στην οικονομική έκθεση για τα αποτελέσματα της χρήσης του 2018, οπότε καταγράφηκε αύξηση 13% στα κέρδη μετά φόρων.

Ενισχυμένα μεγέθη

Με τον ανταγωνισμό να ενισχύεται, δεδομένου ότι οι ανταγωνίστριες της Aegean εταιρείες αύξησαν την προσφερόμενη χωρητικότητά τους προς την Ελλάδα σε ποσοστά που κινήθηκαν μεταξύ του 15-17%, κατά μέσο στις γραμμές εξωτερικού, η Aegean, που καταλαμβάνει το μεγαλύτερο μερίδιο αγορά, βελτίωσε, περαιτέρω, τις επιδόσεις της.

Σύμφωνα με τα δημοσιευμένα μεγέθη, το 2018 ο αεροπορικός όμιλος κατάφερε να αυξήσει την επιβατική κίνηση εσωτερικού και εξωτερικού, μεταφέροντας συνολικά 6% περισσότερους επιβάτες, ενώ εκτέλεσε μόλις 1% περισσότερες πτήσεις, με 5% περισσότερες θέσεις.

Όπως σημειώνει η εισηγμένη, η θετική αυτή εξέλιξη στην εκμετάλλευση είναι απόρροια της διεθνούς ωρίμανσης και αναγνώρισης του brand της εταιρίας, των συνεργείων δικτύου στην Αθήνα (hub flows) και της αποτελεσματικής διαχείρισης ναύλων που μέσω τακτικών προσφορών οδήγησαν σε υψηλότερες πληρότητες. Ως αποτέλεσμα, η αύξηση της κίνησης ξεπέρασε την αύξηση της προσφερόμενης χωρητικότητας, όπως σημειώνεται στην οικονομική έκθεση του 2018.

Το 2018 η εταιρεία μετέφερε 14 εκατ. επιβάτες, ενώ στο δίκτυο εξωτερικού, που συνεχίζει να αποτελεί τον κύριο μοχλό ανάπτυξης, η συνολική κίνηση ανήλθε σε 7,8 εκατ. επιβάτες (+7%).

Στο δίκτυο εσωτερικού, η συνολική κίνηση ανήλθε σε 6,1 εκατ. επιβάτες (+4%). Ο συντελεστής πληρότητας στο σύνολο του δικτύου εσωτερικού και εξωτερικού διατηρήθηκε σε υψηλά επίπεδα και διαμορφώθηκε σε 83,9% από 83,2% το προηγούμενο έτος, "απόρροια της αποτελεσματικής διαχείρισης του δικτύου”, όπως αναφέρει η Aegean.

Ωστόσο, το χαμηλό επίπεδο ναύλων, οι δυσανάλογα υψηλοί φόροι και τα τέλη αεροδρομίων περιορίζουν σημαντικά τις οικονομικές αποδόσεις στο σύνολο της δραστηριότητας στο εσωτερικό της χώρας.

Προς την κατεύθυνση αυτή, η Aegean προσανατολίζεται:

- στην προσθήκη νέων διεθνών προορισμών, την αύξηση των συχνοτήτων σε κλασικούς προορισμούς, τη βελτίωση και ανάπτυξη του δικτύου, από την κύρια βάση της Αθήνας

-την αύξηση των πτήσεων charter από την περιφέρεια, με παράλληλη μείωση των τακτικών πτήσεων από την περιφέρεια

- τη διατήρηση της ανταγωνιστικής δομής του κόστους στοχεύοντας χαμηλότερο λειτουργικό κόστος αεροσκαφών

Ανοδικά ο τουρισμός και η κίνηση στα αεροδρόμια

Το 2018 η αεροπορική κίνηση, στο σύνολο των ελληνικών αεροδρομίων, αυξήθηκε κατά 10%, με τις αγορές εσωτερικού και εξωτερικού να ενισχύονται σε ποσοστό 5% και 12%, αντίστοιχα. Την πενταετία 2013-2018, ο μέσος ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης της αγοράς, σε επίπεδο επιβατικής κίνησης, ανήλθε σε 10,5%.

Όσον αφορά την συνολική κίνηση στο αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος, το 2018 αυξήθηκε κατά 11% (24,14 εκατ. επιβάτες), σε σχέση με το 2017, μέγεθος που αποδίδεται στη σημαντική άνοδο της κίνησης εξωτερικού κατά 14%, προσεγγίζοντας με μικρή υστέρηση την αύξηση στην προσφερόμενη χωρητικότητα.

Αντίστοιχα, η αύξηση των επιβατών εσωτερικού ανήλθε σε 6%, ενώ πάρα τη μεγαλύτερη συμμετοχή των τουριστών και στο εσωτερικό δίκτυο (μεταβιβαζόμενοι επιβάτες), η αύξηση στο δίκτυο εσωτερικού ήταν κυρίως απόρροια των χαμηλότερων προσφερόμενων ναύλων λόγω και της σημαντικά αυξημένης χωρητικότητας, όπως αναφέρει η αεροπορική.

Η Θεσσαλονίκη παρουσίασε αύξηση 12% σε επιβάτες παρόλο που το αεροδρόμιο της Καβάλας (+23%) για μεγάλο χρονικό διάστημα εξυπηρέτησε πτήσεις του αεροδρομίου της Θεσσαλονίκης. Μεγάλη αύξηση εκτός της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, σημείωσαν επίσης τα αεροδρόμια του Ηρακλείου (7%) και της Κέρκυρας (16%).

Σταθεροποίηση

Η ανάπτυξη του τουρισμού, βάσει εκτιμήσεων φορέων του κλάδου και της διοίκησης της Aegean, εμφανίζει τάσεις σταθεροποίησης με άνοδο αλλά με μικρότερο ρυθμό ανάπτυξης στην Αθήνα. Ταυτόχρονα, είναι ενδεχόμενη η στασιμότητα ή και η ελαφρά καθοδική τάση σε κάποιες σημαντικές περιοχές της περιφέρειας.

Όπως αναφέρεται στην οικονομική έκθεση της εισηγμένης, σύμφωνα με τις έως τώρα ενδείξεις από τα προγράμματα των ανταγωνιστικών αεροπορικών εταιρειών, παρατηρείται μικρότερη αύξηση θέσεων προς στην Αθήνα της τάξης του 5-6% και μικρή μείωση στον προγραμματισμό θέσεων της τάξης του 3% με 5% στην Περιφέρεια, μετά την ιδιαιτέρως υψηλή αύξηση χωρητικότητας των προηγούμενων ετών.

Ένας μελλοντικός παράγοντας που ενδέχεται να επηρεάσει τις προσδοκίες είναι οι εγχώριες επερχόμενες εκλογές. "Συνδυάζοντας και τις διεθνείς εξελίξεις όπως οι επιπτώσεις της προστατευτικής εμπορικής πολιτικής στις ΗΠΑ και η έξοδος του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Brexit) προδιαθέτουν πιέσεις στην ανοδική πορεία του οικονομικού κλίματος” σημειώνει η Aegean.

Παρόλ’ αυτά, η πορεία της επιβατικής κίνησης της Αθήνας εξελίσσεται θετικά καθώς η πόλη καθιερώνεται σταδιακά ως σημαντικός τουριστικός προορισμός αλλά και η λειτουργία του αεροπορικού κόμβου προς τα νησιά ενισχύεται.

Επίσης, όπως επισημαίνεται, για την Aegean είναι θετικό το γεγονός ότι στην κύρια βάση δραστηριοποίησης και τον βασικό κόμβο του δικτύου της η επένδυση και επέκταση των ανταγωνιστριών εταιρειών για το καλοκαίρι του 2019 κινείται στο 1/3 του αυξητικού ρυθμού που σημειώθηκε το 2018.


Του Δημήτρη Δελεβέγκου
capital.gr


Όλες οι σημαντικές εξελίξεις στο e-mail σου από το ERGON blog!