ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ ΤΗΣ ERGON ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ

[ERGONCON][slideshow]

Επενδυτικό ντελίριο στην ελληνική αγορά φυσικού αερίου

O μετασχηματισμός της εγχώριας αγοράς σε ένα περιβάλλον καθαρότερων μορφών ενέργειας, η υποβάθμιση του λιγνίτη ως κυρίαρχου καυσίμου στην ηλεκτροπαραγωγή και η επιμονή Ελλήνων επιχειρηματιών, όπως οι κύριοι Δημήτρης Κοπελούζος, Βαρδής Βαρδινογιάννης, Ευάγγελος Μυτιληναίος, Γιώργος Περιστέρης, αλλά και πανίσχυρων πλοιοκτητών να πρωταγωνιστήσουν στην επόμενη μέρα στήνουν ένα επενδυτικό ντελίριο στις μπίζνες της ενέργειας με αποτέλεσμα ένα γιγαντιαίο πρόγραμμα ιδιωτικών επενδύσεων.

Υπολογίζεται ότι μέχρι το 2027 στην ελληνική αγορά φυσικού αερίου θα επενδυθούν 3 δισ. ευρώ (σύμφωνα με στοιχεία του Ινστιτούτου Ενέργειας Νοτιοανατολικής Ευρώπης - ΙΕΝΕ), στα οποία περιλαμβάνονται επενδύσεις των εγχώριων ενεργειακών ομίλων σε πλωτές μονάδες LNG αλλά και σε νέους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής από φυσικό αέριο, οι οποίες θα ξεπεράσουν το 1,5 δισ. ευρώ έως το 2023.

Σε αυτά δεν υπολογίζονται τα 530 εκατ. ευρώ που έχουν ήδη επενδυθεί από τους κορυφαίους ευρωπαϊκούς ομίλους Snam, Fluxys και Enagas για την απόκτηση του Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ). Οι ελληνικοί όμιλοι ποντάρουν πολλά στη σταδιακή απόσυρση των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ αλλά και στην εκτίναξη του κόστους των ρύπων CO2 την επόμενη δεκαετία. Οι εξελίξεις αυτές εκτιμάται ότι θα δημιουργήσουν έλλειμμα ισχύος, το οποίο θα κληθούν να καλύψουν νέες και φιλικότερες περιβαλλοντικά μονάδες παραγωγής.

Το φυσικό αέριο είναι σήμερα το πλέον περιζήτητο καύσιμο και η καθαρότερη πηγή ενέργειας μετά τις ΑΠΕ εξαιτίας της ποιότητας της καύσης του και της χαμηλής περιεκτικότητας των καυσαερίων του σε ρυπογόνες ουσίες. Οι συνεχείς ανακαλύψεις κοιτασμάτων φυσικού αερίου σε όλο τον κόσμο δείχνουν ότι υπάρχουν διαθέσιμα αποθέματα σε όλο τον πλανήτη -και μάλιστα σε μεγάλες ποσότητες. Οι επιλογές για τη μεταφορά του φυσικού αερίου είναι είτε με χερσαίους αγωγούς είτε μέσω θαλάσσης με δεξαμενόπλοια LNG.

Σε αυτό το μεγάλο πάρτυ, το οποίο ενέχει όμως και αρκετά ρίσκα, καθώς η επιτυχής διείσδυση του νέου καυσίμου στην παγκόσμια αγορά θα κριθεί στις ταρίφες, οι Ελληνες πλοιοκτήτες κυριαρχούν σε παγκόσμιο επίπεδο.

Μόνο για την προμήθεια των υπερσύγχρονων τάνκερ υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG, εφοπλιστές όπως οι κύριοι Γιάννης Αγγελικούσης, Πήτερ Λιβανός και Γιώργος Προκοπίου επενδύουν δισεκατομμύρια.

Ενα από τα πλέον ώριμα έργα υποδομών υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Ελλάδα αποτελεί αναμφίβολα η κατασκευή και εγκατάσταση του πλωτού σταθμού αποθήκευσης και επαν-αεριοποίησης (FSRU) ανοιχτά της Αλεξανδρούπολης.

Το έργο προωθείται από την εταιρεία Gastrade του ομίλου Κοπελούζου και με την ολοκλήρωσή του, το 2020, θα προσθέσει μία ακόμη πύλη εισόδου φυσικού αερίου στην Ελλάδα, ενισχύοντας σημαντικά τον διαμετακομιστικό ρόλο της στη ΝΑ Ευρώπη.

Δεν είναι λίγοι εκείνοι που το παρομοιάζουν με το διαμάντι του στέμματος, αρκεί, όπως αναφέρουν, να μπορέσει να αξιοποιηθεί ο γεωστρατηγικός του χαρακτήρας (να συνδυαστεί δηλαδή με τους αγωγούς για την εξαγωγή του αερίου στη ΝΑ Ευρώπη), καθώς οι εγχώριες ανάγκες καλύπτονται επαρκώς και από τις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας, το άλλο hub gas της χώρας που ανήκει στον ΔΕΣΦΑ και στους πανίσχυρους πλέον -μετά την ιδιωτικοποίηση- μετόχους του διακρατικού αγωγού ΤΑP.

Στον σχεδιασμό, αλλά χωρίς ακόμη να έχει εξασφαλίσει τις απαιτούμενες άδειες από τις ελληνικές αρχές (ΡΑΕ), βρίσκεται ένα αντίστοιχο πρότζεκτ FSRU από τον όμιλο της Μotor Oil στους Αγίους Θεοδώρους.


ΟΜΙΛΟΣ ΚΟΠΕΛΟΥΖΟΥ ΠΛΩΤΗ ΜΟΝΑΔΑ LNG ΣΤΗΝ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ

Μπαίνει και ο πέμπτος μέτοχος στη μεγάλη επένδυση των 380 εκατ. ευρώ

Μέσα στον χρόνο θα έχει ληφθεί η τελική επενδυτική πρόταση για την πρωτοποριακή για τα ελληνικά δεδομένα μονάδα υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Αλεξανδρούπολη που προωθεί ο όμιλος Κοπελούζου με ισχυρούς Ελληνες και διεθνείς συμμάχους.

Η Gastrade θα δημιουργήσει τον πρώτο πλωτό σταθμό παραλαβής, αποθήκευσης και αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU - Floating Storage and Regasification Unit), το οποίο στη συνέχεια μέσω υποθαλάσσιου και χερσαίου αγωγού θα μεταφέρεται στο εθνικό σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου και από εκεί στους τελικούς καταναλωτές.
Ηδη, στη μετοχική βάση της εταιρείας συμμετέχει με 20% η GasLog, με κύριο μέτοχο τον Ελληνα εφοπλιστή Πήτερ Λιβανό, ενώ αντίστοιχη συμμετοχή έχει εξασφαλίσει και ο κρατικός διαχειριστής της Βουλγαρίας Bulgartransgaz (ο βουλγαρικός ΔΕΣΦΑ).

Στο μετοχικό κεφάλαιο του FSRU υπάρχει ειλημμένη πολιτική απόφαση να συμμετάσχει επίσης η Δημόσια Επιχείρηση Αερίου (ΔΕΠΑ), διαδικασία όμως που δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί λόγω του διαχωρισμού της εταιρείας, αλλά και ιδιώτες επενδυτές με τους οποίους θα κλειδώσει η «πεντάδα» της μεγάλης επένδυσης LNG στην Αλεξανδρούπολη, προϋπολογιζόμενης δαπάνης 380 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η διοίκηση της Gastrade, που είναι η εταιρεία που θα υλοποιήσει το big project, το οποίο σχεδιάστηκε για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες της χώρας και πολύ περισσότερο της ΝΑ Ευρώπης ενισχύοντας τις πηγές εφοδιασμού, βρίσκεται στο τελικό στάδιο των διαπραγματεύσεων με τέσσερις υποψήφιες εταιρείες αμερικανικών και ευρωπαϊκών συμφερόντων που προέρχονται από τον χώρο της παραγωγής LNG, από τον χώρο της εμπορίας (trading), αλλά και από τον χρηματοπιστωτικό τομέα. Η υπογραφή της σχετικής συμφωνίας θα οριστικοποιήσει και το τελικό μετοχικό σχήμα.

Στα τέλη Δεκεμβρίου ολοκληρώθηκε το πρώτο τεστ της αγοράς (market test) με την εκδήλωση ενδιαφέροντος από 20 αγοραστές φυσικού αερίου από τις μεγαλύτερες εταιρείες στον κόσμο. Η ζήτηση για το έργο είναι πολύ μεγάλη καθώς εκφράστηκε ενδιαφέρον για την απόκτηση 12,2 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων φυσικού αερίου ετησίως. Πρόκειται για ποσότητα υπερδιπλάσια της δυναμικότητας της μονάδας, που είναι σχεδιασμένη για να επαναεριοποιεί 5,5 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα. Ας δούμε όμως ποια θα είναι τα επόμενα βήματα του έργου. Το FSRU θα πρέπει πλέον να περάσει στο επόμενο στάδιο του market test δεσμευτικού χαρακτήρα, κατά το οποίο κυρίαρχο σημείο είναι ο καθορισμός της τιμολογιακής πολιτικής (δομή, αναπροσαρμογές ταρίφας κ.ά.), μια διαδικασία που στόχος είναι να ξεκινήσει πριν από το Πάσχα. Σχετικό σχέδιο έχει υποβληθεί στη ΡΑΕ και αναμένεται να συζητηθεί μέσα στις επόμενες μέρες.

Επιπλέον, έχουν ήδη ενεργοποιηθεί οι διαδικασίες για το διαγωνιστικό μέρος της κατασκευής του έργου, το οποίο θα σπάσει σε δύο κομμάτια: την προμήθεια της πλωτής μονάδας που θα αποθηκεύει και θα αεριοποιεί το LNG συνολικής αξίας 240 εκατ. ευρώ και την κατασκευή των αγωγών και του συστήματος πρόσδεσης εκτιμωμένης δαπάνης 110 εκατ. ευρώ. Για τον δεύτερο διαγωνισμό αναμένεται τις επόμενες μέρες να εγκριθεί η προεπιλογή επτά υποψηφίων (διεθνείς κοινοπραξίες σε συνεργασία με μεγάλους ελληνικούς κατασκευαστικούς ομίλους), οι οποίες στη συνέχεια θα υποβάλουν δεσμευτικές προσφορές. Σε ό,τι αφορά τον πρώτο διαγωνισμό, η εταιρεία προχώρησε στην επαναπροκήρυξη του έργου λόγω μερικής τροποποίησης των όρων.

Ο διαγωνισμός αυτός απευθύνεται στα μεγάλα διεθνή ναυπηγεία, σε πλοιοκτήτριες εταιρείες LNG ή ακόμη και σε καράβια LNG που θα μπορούσαν να μετασκευαστούν σε πλωτές μονάδες. Ο διευθυντής έργου της Gastrade Κωνσταντίνος Σιφναίος επισημαίνει ότι στον χρόνο που θα ληφθεί η τελική επενδυτική απόφαση (εξασφάλιση από την πλευρά της εταιρείας του εμπορικού ενδιαφέροντος του έργου, της χρηματοδότησης και των συμβολαίων της κατασκευής του) θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί όλες οι διαπραγματεύσεις και οι εκκρεμότητες του έργου.

«Η μόνη αβεβαιότητα που φαίνεται να υπάρχει είναι ως προς τον χρόνο λήψης των αναγκαίων εγκρίσεων από μία σειρά φορέων και υπηρεσιών όπως είναι η ΡΑΕ, η Κομισιόν, η διαχειριστική αρχή, η Διεύθυνση Ενέργειας και Ανταγωνισμού της Ε.Ε. κ.ά. Εάν μπορούσαν να επισπευστούν οι διαδικασίες αυτές, η τελική επενδυτική απόφαση θα μπορούσε να ληφθεί και στα μέσα του χρόνου», σημειώνει ο κ. Σιφναίος.

Η χρηματοδότηση του έργου θα προέλθει από ιδιωτικά κεφάλαια των μετόχων, τραπεζική χρηματοδότηση περίπου στο ύψος των 150 έως 200 εκατ. ευρώ και από πόρους των διαθρωτικών ταμείων.

«Από το 2020 και μετά όλοι οι αγωγοί που θα εφοδιάζουν την περιοχή της ΝΑ Ευρώπης θα περνούν μέσα από την Τουρκία (TAP, Turkish Stream). Aυτό σημαίνει ότι και το ρωσικό και το αζέρικο, αλλά και επιπλέον αέριο από το Ιράν, το Τουρκμενιστάν, ίσως και από το Ισραήλ, θα περνούν μέσω της γειτονικής χώρας», υπογραμμίζει ο κ. Σιφναίος. «Επομένως, τερματικά LNG στην Αλεξανδρούπολη αλλά και στη Ρεβυθούσα καλούνται να παίξουν έναν ρόλο ασφάλειας εφοδιασμού μεγάλης σημασίας σε όλη την περιοχή της ΝΑ Ευρώπης, καθώς δεν υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις για να κατασκευαστούν αντίστοιχες μονάδες- π.χ. σε περιοχές όπως η Μαύρη Θάλασσα» προσθέτει ο ίδιος.

Οπως αναφέρει, ο στρατηγικός ρόλος της Αλεξανδρούπολης όσο προχωράει ο χρόνος μεγαλώνει και σε ευρωπαϊκό επίπεδο και, βέβαια, αναβαθμίζεται ο γεωστρατηγικός ρόλος της χώρας ως πύλη εισόδου και όχι ως διαμετακομιστικού κέντρου. «Αλλο να περνάει ένας αγωγός από τα χωράφια σου και άλλο να είσαι εσύ η πύλης εισόδου», τονίζει με νόημα ο κ. Σιφναίος. Σε ό,τι αφορά το ότι το LNG, τονίζει ότι είναι ένα κατεξοχήν διεθνές προϊόν γιατί ο αγωγός αερίου έχει περιφερειακή επιρροή, ενώ το LNG είναι σαν το πετρέλαιο, μεταφέρεται παντού με καράβια και οι τιμές του καθορίζονται σε παγκόσμια κλίμακα.

Πέραν του μεγάλου έργου για τον FSRU, ο όμιλος Κοπελούζου αναμένεται να ενεργοποιήσει στην περιοχή της Αλεξανδρούπολης ένα επιπλέον επενδυτικό σχέδιο. Πρόκειται για μια άδεια ηλεκτροπαραγωγής από φυσικό αέριο, την οποία είχε ζητήσει και είχε λάβει από το 2010 στην περιοχή του Εβρου. Ο σχεδιασμός δεν υλοποιήθηκε τότε καθώς κρίθηκε ότι δεν το επέτρεπαν οι συνθήκες. Σήμερα όμως που το φυσικό αέριο αποτελεί μαζί με τις ΑΠΕ το εναλλακτικό καύσιμο του μέλλοντος, ο σχεδιασμός αυτός φαίνεται να δικαιολογεί τον σχεδιασμό για καθετοποίηση του ομίλου στον τομέα της ενέργειας.

Motor Oil

ΕΝ ΑΝΑΜΟΝΗ μεγαλησ ΕΠΕΝΔΥΣΗΣ LNG

Ο σχεδιασμός προβλέπει την κατασκευή Ανεξάρτητου Σταθμού Φυσικού Αερίου και υποθαλάσσιου και χερσαίου αγωγού στους Αγίους Θεοδώρους

Στο στάδιο της αδειοδότησης και του προγραμματισμού ενός ακόμη σημαντικού επενδυτικού σχεδίου στην αγορά του φυσικού αερίου βρίσκεται ο όμιλος της Motor Oil. Η αίτηση, την οποία έχει υποβάλει στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας από διετίας η Διώρυγα Gas, θυγατρική της ΜΟΗ, προβλέπει την κατασκευή Aνεξάρτητου Σταθμού Φυσικού Aερίου (AΣΦA) στα πρότυπα του μεγάλου πρότζεκτ του FSRU στην Αλεξανδρούπολη.

Ο σχεδιασμός της ΜΟΗ περιλαμβάνει την κατασκευή ενός πλωτού σταθμού στη θαλάσσια περιοχή του Σαρωνικού Kόλπου στους Αγίους Θεοδώρους και υποθαλάσσιου και χερσαίου αγωγού για τη διασύνδεση του φυσικού αερίου στο Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου.

Το θέμα της επένδυσης της Μotor Oil στην περιοχή της Κορίνθου επανέφερε πρόσφατα με επιστολή προς της ΡΑΕ η διοίκηση της εταιρείας, στο πλαίσιο της διαβούλευσης του σχεδίου έκτακτης ανάγκης που διενήργησε η Αρχή για την ασφάλεια του ενεργειακού σχεδιασμού σε περίπτωση κρίσης στο εθνικό σύστημα φυσικού αερίου.

Η εταιρεία δεν έχει κρύψει την έκπληξή της για τη μη έγκριση του σχεδίου της, ειδικά σε μια περίοδο όπου ο τομέας των σταθμών LNG βρίσκεται στην κορύφωσή του διεθνώς, απορροφώντας επενδύσεις δισεκατομμυρίων σε όλο τον πλανήτη.

«Θα θέλαμε να σας τονίσουμε ότι η πραγματική προστασία και αποτροπή διαταραχών τροφοδοσίας της χώρας με φυσικό αέριο γίνεται μέσω επενδύσεων σε νέες υποδομές - και ιδιαίτερα σε νέα σημεία εισόδου με δυνατότητα εισαγωγών φυσικού αερίου στο Εθνικό Σύστημα (ΕΣΦΑ) από διαφορετικές πηγές εσόδων», επισημαίνεται στην επιστολή.

Οπως αναφέρεται, «η Motor Oil έχει καταθέσει ένα συγκεκριμένο σχέδιο για μια πολύ σημαντική υποδομή FSRU στην περιοχή των Αγίων Θεοδώρων που δίνει λύσεις στην ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας. Η αίτηση αυτή ακόμη εκκρεμεί».

H Motor Oil, ως ένας από τους ισχυρότερους ομίλους στον τομέα της διύλισης και της εμπορίας καυσίμων, δεν έχει κρύψει τη σημασία που αποδίδει στον τομέα του φυσικού αερίου. Από καιρό έχει πάρει θέση στην αγορά ως προμηθευτής φυσικού αερίου σε μεγάλους εμπορικούς και βιομηχανικούς καταναλωτές, έχοντας εξασφαλίσει ένα μερίδιο που υπολογίζεται στο 10% της ελληνικής αγοράς.

Aπό τον περασμένο Σεπτέμβριο έχει διεισδύσει και στην αγορά των λιανικών πωλήσεων με την εξαγορά της NRG, παρέχοντας φυσικό αέριο και σε νοικοκυριά μέσα από συνδυαστικά πακέτα με ηλεκτρική ενέργεια.

Είναι αξιοσημείωτο ότι ο όμιλος διαθέτει τουλάχιστον τρεις άδειες φυσικού αερίου μέσω των θυγατρικών του. Προ διετίας αδειοδοτήθηκε η Coral A.E., η οποία δραστηριοποιείται στον τομέα των πρατηρίων και των καυσίμων με ένα δίκτυο 740 σημείων πώλησης. Αδειες προμήθειας φυσικού αερίου διαθέτουν επίσης η μητρική εταιρεία και η Coral AEBEY (πρώην Shell Gas), θυγατρική της Motor Oil στην εμφιάλωση και εμπορία υγραερίου.

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

ΣΤΑ ΣΚΑΡΙΑ ΚΑΙ ΤΡΙΤΗ ΜΟΝΑΔΑ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ

Επένδυση 300 εκατ. στην Κομοτηνή - Η κατασκευή της μονάδας θα ξεκινήσει εντός του 2020, ώστε να τεθεί σε εμπορική λειτουργία το καλοκαίρι του 2023

Η χρονική συγκυρία για να επισημοποιηθεί ο σχεδιασμός για τη νέα μονάδα συνδυασμένου κύκλου φυσικού αερίου της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ δεν είναι τυχαία. Οταν τεθεί σε λειτουργία ο νέος σταθμός -υπολογίζεται το 2023-, θα έχει αποσυρθεί μεγάλος αριθμός λιγνιτικών μονάδων και θα χρειαστούν μονάδες βάσης για τη σταθεροποίηση του συστήματος, υποστηρίζοντας με ευελιξία τη μεγάλη ανάπτυξη των ΑΠΕ.

Αλλωστε ο όμιλος ήταν ο πρώτος ιδιώτης που επέλεξε να μπει στην ηλεκτροπαραγωγή με φυσικό αέριο, αρχικά το 2004 με την Ηρων І και αργότερα το 2009 με την Ηρων І І. Δεν θα μπορούσε επομένως να απουσιάζει από τις δομικές αλλαγές που διαμορφώνουν το επόμενο διάστημα το ενεργειακό τοπίο της χώρας. Η άδεια για τη νέα μονάδα φυσικού αερίου συνδυασμένου κύκλου ισχύος 660 MW υποβλήθηκε στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) πρόσφατα και θα αναπτυχθεί στην Κομοτηνή για να βρίσκεται κοντά στα δίκτυα αγωγών του TAP και του ΔΕΣΦΑ. Η επένδυση ύψους 300 εκατ. ευρώ προβλέπεται να ενισχύσει ακόμη περισσότερο το χαρτοφυλάκιο μονάδων φυσικού αερίου του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και την ηγετική θέση που κατέχει συνολικά στον τομέα της ηλεκτροπαραγωγής (από συμβατικές και Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας).

Στόχος, όπως σημειώνει η εταιρεία, είναι η κατασκευή της νέας μονάδας να ξεκινήσει εντός του 2020, ώστε να τεθεί σε εμπορική λειτουργία το καλοκαίρι του 2023. Κατά τη διάρκεια της περιόδου κατασκευής θα δημιουργηθούν περίπου 500 θέσεις εργασίας, ενώ 100 άμεσες και έμμεσες θα προκύψουν κατά την περίοδο λειτουργίας. Ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ δραστηριοποιείται στην παραγωγή θερμικής ενέργειας μέσω της συμμετοχής του στην Ηρων Α.Ε., η οποία διαθέτει δύο θερμοηλεκτρικές μονάδες παραγωγής ενέργειας με εγκατεστημένη ισχύ 147 MW και 435 MW (Ηρων Ι & Ηρων ΙΙ αντίστοιχα) στη Βοιωτία, ενώ κατέχει την πρώτη θέση μεταξύ των ιδιωτών παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας.

Στον τομέα της ηλεκτροπαραγωγής από ΑΠΕ, μέσω της θυγατρικής ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, η εταιρεία λειτουργεί, κατασκευάζει ή έχει πλήρως αδειοδοτήσει εγκαταστάσεις ΑΠΕ συνολικής ισχύος 1.286 MW στην Ευρώπη και την Αμερική. Το ερώτημα που διατυπώνουν στην αγορά είναι αν το σύστημα μπορεί να σηκώσει τις νέες επενδύσεις καθώς στους τρεις μεγάλους παίκτες της αγοράς φυσικού αερίου προστέθηκε πρόσφατα και ο όμιλος Καράτζη (δραστηριοποιείται στην εμπορία-trading ηλεκτρικής ενέργειας και τις λιανικές πωλήσεις μέσω της εταιρείας ΚΕΝ), ο οποίος σχεδιάζει μονάδα φυσικού αερίου στην περιοχή της Λάρισας. Εκτιμάται ότι η τελική επενδυτική απόφαση θα ληφθεί σε δεύτερο χρόνο και σε αυτή θα παίξει ρόλο μια σειρά από παράγοντες, όπως πόσες από τις λιγνιτικές μονάδες θα έχουν φύγει από τη ΔΕΗ, αλλά και πόσες θα αποσυρθούν από το σύστημα, αναφέρουν στελέχη της αγοράς.

Δεν είναι τυχαίο ότι η νέα στρατηγική απόφαση, καθώς και η αντίστοιχη της Μυτιληναίος στη Βοιωτία λαμβάνονται από δύο ομίλους με καθετοποιημένη παραγωγή, με δύο ισχυρούς βραχίονες στο retail μέσω της Ηρων αλλά και της Protergia, αλλά και με μεγάλη τεχνογνωσία στην κατασκευή και τη λειτουργία αντίστοιχων μονάδων. Αξιοσημείωτο είναι ότι η επένδυση του ομίλου Περιστέρη θα υλοποιηθεί από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και όχι από την Ηρων, στην οποία συμμετέχουν και άλλοι μέτοχοι, όπως η γαλλική Engie και η Qatar Petroleum, δείχνοντας τη μεγάλη εμπιστοσύνη της ελληνικής εταιρείας στις εξελίξεις που διαμορφώνονται στην αγορά ενέργειας.

Μυτιληναίος

ΕΙΣΑΓΩΓΕΣ LNG ΚΑΙ ΝΕΑ ΜΟΝΑΔΑ ΣΤΗ ΒΟΙΩΤΙΑ

H επένδυση, που υπολογίζεται ότι θα κοστίσει 300 εκατ. ευρώ, βρίσκεται στο στάδιο της περιβαλλοντικής αδειοδότησης με στόχο να ξεκινήσει η κατασκευή της εντός του έτους

Ακριβώς πριν από έναν χρόνο, μεσούσης της συζήτησης για τον διαγωνισμό της αποεπένδυσης της ΔΕΗ από τον λιγνίτη, είχε ανακοινωθεί στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, από την εταιρεία Μυτιληναίος, η νέα επένδυση στον τομέα του φυσικού αερίου.

Σήμερα ο διαγωνισμός για τις λιγνιτικές μονάδες που διεκδίκησε και η εταιρεία (κατέθεσε προσφορά 25 εκατ. ευρώ μόνο για τη Μελίτη στη Φλώρινα) έχει ναυαγήσει. Ωστόσο, το επενδυτικό ενδιαφέρον για ηλεκτροπαραγωγή από φυσικό αέριο έχει ενταθεί, καθώς αποτελεί ένα ισχυρό όπλο στην ευρωπαϊκή στρατηγική για την απανθρακοποίηση, αλλά και στην κατεύθυνση του εθνικού ενεργειακού σχεδιασμού για τη μετά λιγνίτη εποχή.

Αν και στελέχη του ομίλου δεν έχουν κρύψει τον προβληματισμό τους σχετικά με τις προβλέψεις του εθνικού σχεδιασμού για τη διατήρηση του λιγνίτη σε υψηλά ποσοστά (17%) έως το 2030, αλλά και για τον αργό βηματισμό απόσυρσης γερασμένων μονάδων της ΔΕΗ, επί του παρόντος ο σχεδιασμός δεν έχει ανατραπεί. H νέα μονάδα φυσικού αερίου ισχύος 665 MW, η οποία θα εγκατασταθεί στον Αγιο Νικόλαο Βοιωτίας, έλαβε άδεια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από τη ΡΑΕ στα τέλη του περασμένου Αυγούστου.
Σήμερα η επένδυση, η οποία υπολογίζεται ότι θα κοστίσει 300 εκατ. ευρώ, βρίσκεται στο στάδιο της περιβαλλοντικής αδειοδότησης με στόχο να ξεκινήσει η κατασκευή της εντός του έτους.

Η Μυτιληναίος αποτελεί τον μεγαλύτερο καταναλωτή αερίου με τρεις μονάδες ηλεκτροπαραγωγής που λειτουργούν με καύσιμο το φυσικό αέριο, καλύπτοντας ανάγκες 1,5 δισεκατομμυρίου κυβικών μέτρων σε ετήσια βάση. Υπολογίζεται ότι με τη λειτουργία της νέας μονάδας οι ανάγκες θα αυξηθούν κατά 1 δισεκατομμύριο κυβικά μέτρα.

Από τον όμιλο δεν θα μπορούσαν να περάσουν απαρατήρητες οι τελευταίες εισαγωγές LNG από τις ΗΠΑ (είχε προηγηθεί ένα φορτίο υγροποιημένου φυσικού αερίου για λογαριασμό της ΔΕΠΑ τον περασμένο Δεκέμβριο) όσο και οι προμήθειες που προηγήθηκαν από την Qatar Gas αλλά και από τη γειτονική Τουρκία. Η εταιρεία δεν έχει κρύψει την προσπάθειά της να ανοίξει τα κανάλια των προμηθευτών φυσικού αερίου καθώς καταναλώνει το 1/3 του αερίου της ελληνικής αγοράς και έχει ανάγκη από ανταγωνιστικότερες τιμές. Δεν είναι τυχαίο, όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, ότι ήταν ο πρώτος ιδιώτης που έφερε LNG από τον κορυφαίο παραγωγό του κόσμου, την Qatar Gas, διαθέτοντας συμφωνίες για την προμήθεια και άλλων φορτίων, ενώ έχει ανακοινώσει ότι εισάγει αέριο απευθείας και από την πανίσχυρη Gazprom. Το πλέγμα συμφωνιών αναμένεται να διευρυνθεί και με νέους παίκτες.

Πολυσυζητημένη και με ιδιαίτερους συμβολισμούς ήταν και η επιλογή που επισημοποιήθηκε προ μηνών να ακολουθήσει διαφορετικούς δρόμους με τη Motor Oil και να αποκτήσει τον πλήρη έλεγχο της κοινής εταιρείας φυσικού αερίου M&M Gas.

Πρόκειται για την εταιρεία που εισήγαγε με επεισοδιακό τρόπο το πρώτο ιδιωτικό φορτίο LNG στις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας το 2010 και η οποία σήμερα αποτελεί 100% θυγατρική εταιρεία της Μυτιληναίος.

Oπως έχει διαμηνυθεί και από τις δύο πλευρές, το διαζύγιο στο φυσικό αέριο δεν επηρεάζει τη συνεργασία στον τομέα της ηλεκτροπαραγωγής μεταξύ Μυτιληναίου και Motor Oil μέσω της κοινής εταιρείας Κόρινθος Power.


της Μαριάννας Τζάννε
newmoney.gr


Όλες οι σημαντικές εξελίξεις στο e-mail σου από το ERGON blog!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

[ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ][stack]

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

[ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ][btop]

ΕΝΕΡΓΕΙΑ

[ΕΝΕΡΓΕΙΑ][grids]

TECHNEWS

[ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ][btop]